مزایا و معایب باشگاه مشتریان

بررسی مهمترین مزایا و معایب باشگاه مشتریان برای کسب و کارهای مختلف

با افزایش کسب و کارهای اینترنتی ،جذب مشتری جدید، حفظ مشتریان قبلی و تبدیل آنها به مشتریان وفادار بسیار اهمیت یافته است.چرا که علاوه بر افزایش مصرف و سود از جانب مشتری‌های پیشین، آنها را تبدیل به عواملی برای بازاریابی بنگاه اقتصادی می‌کند.پس در این مقاله به معایب و مزایای باشگاه مشتریان با استفاده از پیامک می پردازیم.

معایب و مزایای باشگاه مشتریان

باشگاه مشتریان جایی برای جمع شدن و شناسایی مشتری‌های وفادار برای دادن پاداش و امتیاز اقتصادی به آنهاست. تشویق کردن مشتری به مصرف بیشتر، یکی از اهداف باشگاه مشتریان است.

هدف اصلی این باشگاه، تبدیل مشتریان فعلی به مشتری‌هایی همیشگی است. قانون این است که یک مشتری وفادار که از کالاها و خدمات یک سازمان یا فروشگاه بیشتر استفاده می‌کند، باید سهم بیشتری از امتیازات اقتصادی آن سازمان یا فروشگاه ببرد. این کار باید به نحوی صورت گیرد ،که دیگر برندهای مشابه، نتوانند به سادگی مشتری را به سمت کالاهای خود سوق دهند.

نرم‌افزارهای باشگاه مشتریان پیامکی از زمانی شکل گرفت که صاحبان کسب و کارها پی بردند، که رقابت آنها برای جذب مشتری به متفاوت بودن محصول و نحوه ارائه خدمات به مشتری وابسته است. به این شکل، مشخص است که داشتن مشتریانی وفادار، یک موقعیت نادر و کمیاب است که به راحتی حاصل نمی‌شود.در ادامه ابتدا به مزایا و سپس به معایب باشگاه مشتری می پردازیم.

مزایای باشگاه مشتری چیست؟

مهم‌ترین هدف باشگاه مشتریان، بازگشت مشتری است.این کار را با دادن تخفیف به مشتری، برای خرید مکرر آنها جهت قدردانی از مشتری انجام می‌دهد. در حقیقت وفاداری زمانی شکل می‌گیرد، که مشتری حامی کسب و کار بوده و به آنجا اعتماد کند و به آن محیط برای خرید، علاقمند باشد. از طریق این روش، با تشویق و برقراری ارتباط با مشتری، وی را ترغیب به خرید بیشتر می‌کند. این رفتار در طولانی مدت، جزو عادت مشتریان خواهد شد.

دفتر کار مجازی چیست ؟
مشاهده

ذخیره بانک اطلاعاتی مشتری

با ثبت نام مشتری در باشگاه مشتریان، اطلاعات مشتری، در پایگاه داده کسب و کار جمع‌آوری می‌شود. این اطلاعات می‌تواند امکان ارتباط با مشتری برای بازاریابی را ایجاد کند. اطلاعات موجود می‌تواند یک زاویه دید دقیق از رفتار مشتری، نیازها و خریدهای وی در اختیار شما قرار دهد تا شما بتوانید مدیریت بهتری بر کسب و کارتان داشته باشید. وقتی شما به شماره تلفن مشتری دسترسی داشته باشد با خرید پنل پیامک بازدید ایده می‌توانید در مواقع خاص برای وی پیامک داده و او را از فروش خود باخبر کنید.

افزایش خرید مشتری

از مزایای باشگاه مشتریان پیامکی میتوان به افزایش خرید اشاره کرد .چطور ؟ کسب و کاری که باشگاه مشتریان ایجاد کرده باشد، از طریق اقداماتی مانند آفر و یا ایجاد حراج و پیشنهاد تخفیف خرید، مشتری را جذب خود می‌کنند. نمونه این تخفیفات را می‌توان در شرکت های فروش بلیط‌های هواپیمایی به وضوح مشاهده کرد. این شرکت‌ها از طریق خرید پنل‌های پیامکی تخفیفات خود را برای هر کیلومتر، به اطلاع مشتریان خود می‌رسانند.

ارتباط با مشتری

باشگاه مشتریان، ارتباط با مشتری را برای شما آسانتر می‌کند. ارتباط داشتن با مشتری سبب می شود که بهتر محصولات خود را معرفی و تبلیغ کنید. ارتباط داشتن با مشتریان، احساس زنده بودن کسب و کار را برای شما ایجاد می‌کند .با انتقال این حس به مشتری‌ها و مخاطبانتان می‌توانید آنها را بهتر به سمت خرید محصول و استقبال از آن جذب کنید.

افزایش فروش

جالب است بدانید که این افزایش فروش ، بدون جذب مشتری جدید اتفاق می افتد، علت آن افزایش خرید مشتریان وفادار شما و اصل اثبات شده زیر در مدیریت کسب و کار است :
” مشتریان ثابت (قدیمی) شما بطور میانگین ۶۷ درصد بیشتر از مشتریان جدید در کسب و کار شما پول خرج می کنند “

فعال سازی پنل پیامک
مشاهده

بنابراین اگر بتوانید ۱۰۰ مشتری که حداقل یکبار از شما خرید کرده اند را به خود وفادار کنید تا دوباره از شما خرید کنند، میزان فروش شما به آنها دقیقا مانند میزان فروش شما به ۱۶۷ مشتری جدید خواهد بود.هر مقدار وفاداری یک مشتری به شما بیشتر شود میزان خرید او نیز افزایش خواهد یافت و این بهترین دلیل است تا برای وفادار کردن مشتریان خود تلاش کنید.

مزایا ومعایب باشگاه مشتریان

کاهش هزینه های نیروی انسانی و صرفه جویی در زمان

به عنوان مثال فرض کنید تصمیم میگیرید سه مورد زیر را در جهت وفادار سازی مشتریانتان انجام دهید :
• ثبت کردن نام، نام خانوادگی و تاریخ تولد مشتری در زمان مراجعه
• ارسال پیام تبریک تولد و ارسال پیام در مناسبت های خاص
• تماس با مشتریان و ثبت پیشنهادات و انتقادات آنها

این فقط گوشه ای از خدماتی است که یک نرم افزار باشگاه مشتریان بصورت اتوماتیک برای شما انجام می دهد! اما باید قبول کنید که برای انجام منظم و دقیق همین موارد ساده نیز نیاز به نیروی متخصص خواهید داشت، که برای شما در بر گیرنده هزینه خواهد بود.

کاهش مشتری‌های کم سود

نرم‌افزار باشگاه مشتریان پیامکی ، این قابلیت را دارد که مشتری‌ها و مخاطبان را دسته‌بندی کند. از این طریق، مشتری‌هایی که سود کمتری دارند از مشتریان سود ده، جدا می‌شوند. با جدا کردن مشتریان کم سود، می‌توانید وقت و انرژی بیشتر را صرف مشتریانی که سود دارند کرده و سود بیشتری از کسب و کار خود ببرید.

بازاریابی مستقیم و غیر مستقیم برای کسب و کار شما

یک باشگاه مشتریان حرفه ای بر اساس یک تفکر برد-برد برای شما و مشتریانتان طراحی شده است. راه اندازی باشگاه مشتریان و دادن کارت عضویت (کارت وفاداری – Loyalty Card) به مشتری، به خودی خود یک مزیت رقابتی برای شما در مقابل رقبایتان است.

کارت ویزیت الکترونیک
مشاهده

کارت اعتباری شما در کیف پول مشتری در درجه اول باعث می شود تا مشتری بصورت ناخودآگاه به بازاریاب کسب و کار شما تبدیل شود و تجربه لذت بخش خرید از شما را با دیگران به اشتراک بگذارد.

ضمن اینکه بسیاری از مشتریان حاضرند در ازای دریافت منافع بیشتر از شما، بصورت آگاهانه اقدام به بازاریابی و معرفی مشتری جدید کنند. استفاده از تکنیک های متنوع بازاریابی در باشگاه مشتریان و دادن پاداش های جذاب، علاوه بر وفادار کردن مشتریان فعلی، به راحتی می تواند مشتریان جدید زیادی را برای شما جذب کند.

معایب باشگاه مشتری چیست؟

بعد از بررسی مزایای باشگاه مشتریان  به بررسی معایب باشگاه مشتری می پردازیم .یکی از معایب باشگاه مشتریان این است که نمی‌تواند رفتار وفاداری را به درستی تشخیص دهد. به این مفهوم که نمی‌تواند تشخیص دهد، که آیا مشتری که به طور دائم خرید می‌کند، به این محصولات نیاز داشته یا به دلیل مزایای باشگاه، از شما خرید کرده است به هر روی وفاداری یک احساس است و نمی‌تواند از طریق باشگاه، مورد سنجش قرار گیرد.

اما می‌توان راهکارهای دیگری برای تشخیص این وفاداری از طرق مختلف ایجاد کرد. برای مثال می‌توان به مشتری بابت نوشتن یک تحلیل یا تمجید پاداش دهید. از این طریق می‌توان مشتری‌های وفادار را شناسایی کرد. نظرسنجی هم یکی از مواردی است که می‌تواند در این زمینه کارساز باشد.

ایجاد تعادل در خرید

تخفیف در باشگاه مشتریان، اگر به صورت اصولی و استاندارد دنبال نشود، کسب و کار شما را دچار آسیب می‌کند. بنابراین تخفیف اگرچه سبب جذب مشتری می‌شود، اما می‌تواند یکی از ضعف‌های آن هم باشد. برای اینکه در کسب و کار خود زیان نکنید باید راهکار خود را با هوشمندی دنبال کرده و استراتژی دقیق‌تری را پیش گیرید. ( معایب باشگاه مشتری )

تعریف همکار در سامانه پیامک
مشاهده

پخش فروش

همانطور که یک محصول می‌تواند در هر جایی باشد و به فروش برسد. هر کسب و کاری ممکن است برای خود باشگاه مشتریان داشته و مشتری‌های وفادار خود را داشته باشند. این باشگاه‌ها هریک مزایای خود را دارند.

بنابراین رقابت در بین آنها برای به دست آوردن یا از دست دادن مشتری بسیار زیاد است. در این موارد، کپی برداری از شیوه‌های تبلیغی و جذب مشتری از یکدیگر پاسخگو نخواهد بود. پس در هنگام راه اندازی ، کیفیت را در نظر بگیرید و ایده‌های مناسبی را برای جذب مشتری طراحی کنید.

اطلاعات محدود مشتریان

اطلاعات مخاطبان در باشگاه مشتریان، محدود هستند. گاهی ممکن است رقبا هم در این باشگاه حضور پیدا کرده و خرید کنند. اما شما از اینکه آنها رقیب هستند مطلع نشوید.( معایب باشگاه مشتری ) برخی مشتری‌ها هم از خود، اطلاعات چندانی نمی‌دهند. این قضیه سبب می‌شود که دید شما محدود شود. با این حال داشتن همان اطلاعات کم هم از مشتری‌ها، اگر درست مدیریت و جمع‌آوری و شناسایی شود، می‌تواند تبدیل به مشتریان وفادار شده و سود زیادی را برای کسب و کار شما ایجاد کنند.

حفظ باشگاه مشتریان به کمک سامانه پیام کوتاه بازدید ایده

یکی از بهترین راه‌های ارتباط با مشتری و تبدیل آن به مشتری وفادار، استفاده از پنل پیامکی است. پیامک به دلیل در دسترس بودن، بهتر از هر رسانه دیگر می‌تواند ارتباط با مشتری را حفظ کند. برای اینکه مشتری‌های وفادار بیشتری داشته باشید، کافی است پنل اس ام اس بازدید ایده را خریداری کرده و شماره مشتریان خود را که از شرکت و یا فروشگاه شما خرید می‌کنند در آن وارد کنید.

سامانه پیام کوتاه چیست ؟
مشاهده

یکی از قابلیت‌های این سامانه پیام کوتاه امکان ذخیره خودکار و هوشمند شماره افراد در دفترچه تلفن برای عضویت در باشگاه است. به عنوان نمونه می‌توانید به کمک یک استند در مغازه و یا فروشگاه خود، از مشتریان بخواهید تا با ارسال یک عدد خاصی به شماره پیامکی اختصاصی که خریداری کرده‌اید در باشگاه مشتری عضو شده و از تخفیفات و مزایای عضویت در این باشگاه بهره‌مند شوند.

یا اینکه با داشتن شماره مشتریان، می‌توانید به تعداد بی نهایت دفترچه تلفن برای امور مختلف ایجاد کرده و یکی از آنها را به عنوان باشگاه مشتری در نظر بگیرید. سپس با دادن پیامک‌های تبلیغاتی با مشتریان‌تان ارتباط برقرار کرده و فروش خود را افزایش دهید و در مواقع لزوم در مورد کارکرد شرکت و یا ارائه خدمات خود به مشتریان، از آنها نظرخواهی کنید.

در پایان

بزرگترین فایده و مزایای باشگاه مشتریان و به عبارت بهتر یک برنامه وفادار سازی مشتریان حفظ ارتباط شما با مشتریان است.

هرگونه تبلیغات برای کسب و کار، یک ارتباط یکطرفه و در اصول بازاریابی نوعی مونولوگ محسوب میشود. ارتباطی که فقط پیام شما را به گوش مشتریان احتمالی می رساند، در حالیکه در باشگاه مشتریان و برنامه های وفاداری ارتباط شما با مشتری بصورت دوطرفه (دیالوگ) برقرار می شود و مشتری بطور کامل درک می کند، که شما قدردان وفاداری او هستید، نظراتش برای شما اهمیت دارد و به میزان وفاداری او، شما برایش مزایای بیشتری در نظر خواهید گرفت.

,
اشتراک گذاری:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *