آیا تا به حال برایتان پیش آمده است احساس کنید که محدودیت ساعتی یک روز برای انجام حجم کاری شما کافی نیست؟ اینکه در طول روز باید در جلسات متعددی شرکت کنید و با وجود برنامه‌ریزی‌های متعدد، باز هم باید برای انجام دادن کارها بیشتر از حالت معمول کار کنید. در چنین مواقعی مدیتیشن ذهن آگاهی به آرامش بدن کمک می‌کند. مدیتیشن با کاهش مداوم افکار منفی از میزان هورمون‌های استرس در مغز و بدن می‌کاهد و احساس خستگی را رفع می‌کند. علاوه‌ بر این مدیتیشن باعث می‌شود فرد در لحظه‌ی حال باقی بماند و با کشیدن یک نفس عمیق و تمرکز روی وقایعی که در حال حاضر در جریان است، توجه بیشتری به افکار و اقدامات فعلی خود داشته باشد. شاید فکر کنید انجام این کار به‌صورت روزانه وقت زیادی هدر می‌دهد؛ اما نیازی به صرف زمان زیاد نیست. حتی ۱۵ دقیقه مدیتیشن در طول روز تأثیر فوق‌العاده مثبتی روی روحیه‌ی فرد خواهد گذاشت. در طول چند دهه‌ی گذشته محققان به این نتیجه رسیده‌اند که مدیتیشن ذهن آگاهی میزان سلامتی را افزایش می‌دهد و به بالا رفتن طول عمر کمک می‌کند.

 

۱- تمرکز بهتر

محققان دریافته‌اند که ذهن انسان تمایل دارد تقریبا نیمی از ساعات کاری را بیهوده تلف کند و ذهن آگاهی با افزایش تمرکز روی زمان حال، از انجام این کار جلوگیری می‌کند. نتیجه‌ی تحقیقات دانشگاه Case Western Reserve نشان داد که ذهن آگاهی کیفیت ثبات، کنترل و کارایی را افزایش می‌دهد. بسیاری از شرکت‌ها مانند گوگل، از این واقعیت بهره برده‌اند و با گنجاندن تمرینات ذهن آگاهی در فرهنگ سازمانی شرکت میزان تمرکز و بهره‌وری کارمندان خود را افزایش داده‌اند.

چرا رئیس شرکت نباید با کارمندان صمیمی شود
مشاهده

۲- کاهش میزان فشار خون

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده، از هر سه آمریکایی یک نفر به فشار خون بالا مبتلا است و این یعنی ۷۵ میلیون نفر دچار این ناراحتی هستند. این در حالی است که مطالعات نشان داده مدیتیشن ذهن آگاهی رابطه‌ی مستقیمی با کاهش میزان فشار خون دارد و می‌تواند به بیمارانی با فشار خون مرزی کمک کند. نتیجه‌ی تحقیقات همچنین نشان داده‌اند که تمرینات مبتنی بر ذهن آگاهی به اندازه‌ای ارزشمند است که می‌تواند نیاز به مصرف دارو در این بیماران را از بین ببرد یا به تأخیر اندازد.

۳- بهبود عملکرد دستگاه گوارش

شاید شنیده باشید که روده و مغز ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. ارتباط متقابل میان سیستم عصبی و سیستم گوارش به اندازه‌ای مهم است که روده را مغز دوم انسان می‌دانند. درنتیجه استرس طولانی‌مدت می‌تواند روی رابطه‌ی میان این دو سیستم تأثیر بگذارد. استرس مزمن همچنین به باکتری‌های مفیدی که به هضم، جذب مواد مغذی و عملکرد ایمنی بدن کمک می‌کنند آسیب وارد می‌کند. اما مدیتیشن ذهن آگاهی با کاهش سطح استرس می‌تواند مسائل مرتبط با بهداشت روده را بهبود دهد. در یک آزمایش نشان داده شد بیمارانی که دچار مشکل دستگاه گوارش هستند با انجام فعالیت‌های مرتبط با مدیتیشن می‌توانند استرس خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهند و درنتیجه علائم بیماری در این دسته افراد کاهش پیدا کند.

 

۴- کنترل بیشتر روی احساسات

مدیتیشن به آزادسازی هورمون سروتونین یعنی بهبود دادن خلق‌و‌خو معروف است. در حال حاضر مطالعات زیادی روی ارتباط میان مدیتیشن و سلامت ذهنی انجام می‌شود و تعداد آن‌ها رو به افزایش است. تحقیقات دانشکده‌ی پزشکی جان هاپکینز نشان داده است مدیتیشن برای کاهش میزان اضطراب، درد و افسردگی مفید است. همچنین ثابت شده است که مدیتیشن می‌تواند میزان ماده‌ی خاکستری مغز در بخشی که وظیفه‌ی کنترل خلق‌وخو را برعهده دارد افزایش دهد. انجام تمرینات مدیتیشن ذهن آگاهی به‌طور منظم میزان انعطاف‌پذیری احساسی و آرامش را افزایش می‌دهد و به فرد کمک می‌کند تصمیمات بهتری برای رفع مشکل اتخاذ کند.

روش‌های ساده برای قدردانی از کارمندان
مشاهده

۵- کاهش التهاب

التهاب با بیماری‌های ناتوان‌کننده‌ی بسیاری از جمله بیماری‌های عروق کرونر، دیابت، سرطان و آلزایمر در ارتباط است. جالب است بدانید که نتیجه‌ی یک مطالعه نشان داده مدیتیشن التهاب NfK-B را کاهش می‌دهد. NfK-B یک پروتئین پیچیده است که نقش مهمی در پاسخگویی به التهاب بدن دارد. بسیاری از افراد از مدیتیشن به‌عنوان یک جایگزین سالم برای کمک به مدیریت درد مزمن استفاده می‌کنند.

۶- بهبود روابط با دیگران

افزایش احساس ارتباط با دیگران یکی دیگر از مزایای مدیتیشن ذهن آگاهی است. مدیتیشن اگر با همراهی شخص دیگری انجام شود احساس وابستگی اجتماعی را تقویت می‌کند. اغلب کلاس‌های مدیتیشن به دنبال این هستند که فضایی برای تمرین مردم با یکدیگر فراهم کنند. مدیتیشن ذهن آگاهی همچنین مقررات عاطفی را افزایش می‌دهد و همان‌طور که می‌دانید، این دو موضوع عوامل کلیدی هستند که باعث شکل‌گیری رابطه‌ی سالم و حفظ آن می‌شوند.

 

۷- افزایش موفقیت در محیط کار

هماهنگی با دیگران در یک کسب‌وکار ضروری و کلید اصلی ایجاد انعطاف‌پذیری احساسی است. مدیتیشن ذهن آگاهی باعث افزایش میزان همدلی و تنظیم مقررات عاطفی می‌شود؛ زیرا مهارت‌های ارتباطی و ظرفیت رسیدگی به اختلاف‌ها را افزایش می‌دهد. این مهارت‌ها به افراد و درنتیجه تیم‌های کاری کمک می‌کند ارتباطات موثرتری برقرار کنند، میزان اعتماد را افزایش دهند و مکالمات دشوار را مدیریت کنند.

۸- افزایش علاقه به خود

همه‌ی انسان‌ها دوست دارند روابط بهتری با دیگران برقرار کنند. دوست داشتن خودمان و پذیرفتن همان چیزی که هستیم، پایه و اساس تمام روابط خوب را تشکیل می‌دهد. بنابراین افرادی که می‌خواهند احساس بهتری نسبت به خودشان داشته باشند باید تمرینات مدیتیشن را در برنامه‌ی روزانه‌ی خود بگنجانند.

استخدام در توییتر چگونه انجام می‌شود
مشاهده

۹- متوقف‌کننده‌ی رفتار اعتیادآور

این روزها تعداد زیادی از مراکز پزشکی از آموزش مدیتیشن ذهن آگاهی به‌عنوان درمانی برای سوءمصرف مواد و سایر اعتیادها استفاده می‌کنند. زیرا مدیتیشن ذهن آگاهی به پیشگیری از عود کردن رفتارهای اعتیادآور کمک می‌کند. این تمرین‌ها برای تمام افرادی که عزم راسخی برای تغییر الگوهای رفتاری دارند، مفید خواهد بود.