یکی از مسائلی که می‌تواند زندگی ما را تحت تاثیر قرار دهد و به یک مشکل اساس تبدیل شود کم خوابی است. طبق نتایج تحقیقی که روی دو هزار نفر در ایالت متحده آمریکا انجام شده، ۶۴ درصد از مردم احساس می‌کنند که خواب کافی ندارند. بعلاوه حدود یک سوم از آن‌ها اعلام کردند که اغلب در به خواب رفتن مشکل دارند. اگر شما هم خود را ‌جزو افراد بد‌خواب می‌دانید، راه‌کارهای زیر می‌توانند برایتان مفید باشند.

۱-قبل از خواب مطالعه کنید، این کار سبب افزایش آرامش شما خواهد شد

مطالعات انجام شده در دانشگاه ساسکس انگلستان نشان می‌دهد که فقط ۶ دقیقه مطالعه می‌تواند میزان استرس و فشار روانی افراد را تا ۶۸ درصد کاهش ‌دهد. میزان آرامش روانی ایجاد شده با ورق زدن یک کتاب خیلی بیشتر از آرامش ایجاد شده توسط گوش دادن به موسیقی، نوشیدن یک نوشیدنی گرم و پیاده‌روی است.

۲-استفاده از وسایل الکترونیکی قبل از خواب را محدود کنید

تلوزیون، تبلت، لپ‌تاپ و تلفن همراه که نور آبی منتشر می‌کنند را از اتاق خواب خود خارج کنید یا چند ساعت قبل از خواب از آن‌ها استفاده نکنید. دلیل این کار این است که نور آبی میزان ترشح ملاتونین که هورمون خواب نامیده می‌شود را مختل می کند و این امر سبب ایجاد اختلال در ریتم خواب شبانه‌روزی می شود.

۳- اگر قبل از خواب به اجبار در معرض نورهای مصنوعی قرار می‌گیرید از عینک‌های مخصوص استفاده کنید

هرگونه نور مصنوعی حتی لامپی که جهت مطالعه قبل از خواب استفاده می‌شود ایجاد نور آبی می کند. شما می‌توانید با استفاده از عینک‌های فیلتر کننده نور آبی از عوارض آن جلوگیری کنید.

روش‌هایی برای رسیدن به عادت‌های بهتر
مشاهده

۴- یک چرت ۲۰ دقیقه ای عصرانه می‌تواند برای بدن شما مفید باشد

بر اساس یک تحقیق منتشر شده در مجله پزشکی نروفیزیولوژی افرادی که در برنامه روزانه خود یک خواب کوتاه دارند به مراتب اعتماد به نفس و عملکرد بهتری در انجام وظایفشان دارند. بر طبق گفته‌های کلینیک مایو، چرت‌های کوتاه مدت اگر بیشتر از ۳۰ دقیقه طول نکشد بر کیفیت خواب شبانه تاثیر نمی‌گذارد.

۵- سعی کنید بیدار بمانید، این یکی از بهترین روش‌ها برای خوابیدن است

اگر شما هم مشکل بی‌خوابی دارید و همیشه استرس این را دارید که خوابتان نبرد حتما این روش را امتحان کنید. بر اساس یک تحقیق منتشر شده در یک مجله‌ی روانشناسیِ شناختی و رفتاری، افراد بدخوابی که آموزش داده شده‌اند تا از تلاش برای خوابیدن دست بردارند زودتر و بهتر از سایرین به خواب می‌روند.