ما نتیجه‌ی رفتارهای تکرار شده‌ی خود هستیم. ارسطو می‌گوید:

موفقیت یک کنش نیست؛ بلکه یک عادت است.

در زیر، کارآفرینان موفق، یکی از عادت‌های منجر به موفقیت را ذکر کرده و توضیح می‌دهند که چگونه آن عادت را در خود نهادینه کنید.

۱.هدف‌هایتان را تصور کنید

لوییس هوز می‌گوید از زمانی که در دوران دبیرستان ورزشکار بوده است، هدف‌هایش را به گونه‌ای تصور می‌کرده است که انگار اکنون محقق شده‌اند. حال برای سال‌هاست که هوز از این تمرین استفاده می‌کند؛ تمرینی که در حرفه‌ی ورزشی او، دستاوردهای کسب‌و‌کار او و تلاش کنونی او برای تاثیری عظیم بر جهان از طریق رسانه موثر بوده است.

هیچ راه درست و غلطی برای تصور رویاهایتان وجود ندارد. تنها کافی است زمانی را صبح یا شب در نظر بگیرید، چشمان خود را ببندید و فیلمی را در ذهن خود پخش کنید که وقتی به رویاهایتان دست یافتید، زندگی‌تان به چه شکل خواهد بود.

این تمرین به مغزتان می‌قبولاند که شما به هدف نهایی خود دست یافته‌اید؛ به همین سبب در موعد مقرر، آماده و با اعتماد به نفس خواهید بود.

۲.باورهای ذهنی‌تان را به‌روز کنید

همه ما باورهایی قدیمی در مورد خودمان در ذهنمان داریم که هرگاه موقعیتی جدید پیش می‌آید، آن باورها در ذهن ما به صدا در می‌آید. باربارا کورکوران می‌گوید که دانش‌آموز موفقی در مدرسه نبوده است؛ چرا که هشت سال مداوم، ذهنش باورهای منفی را تکرار می‌کرده است. اگر این باورهای منفی مدام در ذهن شما پخش شوند، شما آن‌ها را باور می‌کنید و موفقیت یا دستیابی به هدفتان، دور از دسترس خواهد بود.

باربارا دریافت که این باورهای قدیمی سر راه موفقیت او قرار گرفته‌اند. بنابراین او عادتی ذهنی در خود ایجاد کرد تا باورهای ذهنی‌اش در مورد خودش را به‌روزرسانی کند. باربارا یکی از عمده‌ترین دلایل موفقیت خود را، به‌روزرسانی باورهای ذهنی‌اش می‌داند.

استارتاپی که بیماران مبتلا به اوتیسم را به‌عنوان کارمند استخدام می‌کند
مشاهده

۳.در عرض پنج دقیقه، باورهایتان را تغییر دهید

تصویرسازی و تعیین هدف ضروری هستند. اما یک تمرین ساده و روزانه می‌تواند رویاهایتان را به واقعیت تبدیل کند. هر روز پنج دقیقه وقت را در نظر بگیرید. در این پنج دقیقه با فعل‌های زمان حال، هدف‌هایتان و نتیجه‌ی مشخص آن را بنویسید؛ به گونه‌ای که به آن‌ها دست یافته‌اید.

مثلا می‌توانید بنویسید: «ما ۲۵۰۰ مشتری داریم که برای خدمات کپی رایت، ماهانه ۹۹ دلار به ما می‌پردازند» یا «ما ۳۲ ساختمان را اداره کرده و ماهانه ۱۲۸۰۰۰ دلار درآمد داریم».

عمل نوشتن و بازنویسی روزانه‌ی هدف‌ها، سیستم عصبی شما را تغییر داده و تمرکز منحصر‌به‌فردی ایجاد می‌کند. این کار به ناخودآگاه شما امکان می‌دهد که دریابد هر روز روی چه چیزی باید تمرکز کند.

 

۴.همیشه ۱۵ دقیقه پیش از موعد حاضر باشید

سر وقت بودن، به تنهایی شما را تا حدود زیادی موفق می‌کند. جاناتان گلیسنکی می‌گوید که از زمان کودکی خود وقت‌شناس بوده است و تلاش می‌کرده تا همیشه زودتر از موعد در همه جا حاضر باشد. او در آن زمان متوجه نشده بود که در واقع با این کار، موفقیت خود در آینده را تضمین می‌کند.

شعار گلینسکی در زندگی این است: فروشنده‌ی بدقول، هیچ گاه چیزی را نمی‌فروشد. گلینسکی معتقد است که هیچ چیز بدتر از این نیست که در اولین جلسه، دیرتر از موعد مقرر حاضر شوید. از بین بردن تاثیر بد نخستین ملاقات بسیار دشوار است. شما با دیر رسیدن در جلسات می‌گویید: زمان من مهم‌تر از زمان شما است. هیچ کس نمی خواهد چنین چیزی را بشنود.

افرادی که این مهارت را ندارند، باید تلاش کنند تا ۱۵ دقیقه زودتر به فعالیت‌های خود برسند؛ حال می‌خواهد باشگاه باشد یا قرار شام یا جلسه‌ای کاری که رویاهایتان را محقق می‌کند.

چگونه فعالیت‌های عمومی و اجتماعی شرکت را معرفی کنیم
مشاهده

با این کار، شما زمانی در اختیار دارید تا اضطراب خود را فروبنشانید و افکار خود را جمع کنید. برتراند راسل می‌گوید: «در کسب‌و‌کار روزمره‌ی زندگی، سر وقت بودن یک اصل است.»

۵.توانایی “نه” شنیدن داشته باشید

همه می‌خواهند که “بله” بشنوند؛ اما طرز کنار آمدن شما با “نه” شنیدن، شما را به فرد بزرگی تبدیل می‌کند.

بسیاری از افراد در طول روز خود را برای جواب مثبت آماده می‌کنند و نگران هستند که مبادا “نه” بشنوند؛ اتفاقی که اگر بیفتد، ناراحت خواهند شد. وقتی تلاش می‌کنید تا “نه” نشنوید، انرژی زیادی صرف می‌کنید که در نهایت به خستگی و عدم موفقیت شما منجر می‌شود.

شان راولز دریافت که “نه” بخش مهمی از فرایند دریافت تایید است. بهتر است که با آن روبرو شوید. راولز به جای آن که از “نه” شنیدن اجتناب کند، خود را برای شنیدن آن آماده کرد. با این کار ترس او از عدم تایید کنار رفت و او به فردی سریع‌تر، موفق‌تر و با درآمد بیشتر تبدیل شد.

توجه داشته باشید که تمامی “بله”‌هایی که می‌خواهید بشنوید، در دریایی از “نه”‌ها قرار گرفته‌اند. برای جواب‌های منفی که در طول روز می‌شنوید، یک هدف تعیین کنید. این کار امپراتوری شما را خواهد ساخت.

۶.همه حواس‌پرتی‌ها را حذف کنید

آنتوان دو سنت اگزوپری می‌گوید: «کمال نه در زمانی که چیزی برای اضافه کردن نمانده است؛ بلکه در زمانی که چیزی برای حذف کردن نمانده است، حاصل می‌شود.»

رویکرد کنی رویتر به زندگی، کسب‌وکار و پلت‌فرم نرم‌افزاری‌اش در این جمله خلاصه شده است. موارد بسیاری در اطراف ما قرار دارند که حواس ما را پرت کنند. با حذف موارد غیر ضروری، دستیابی به هدف امکان پذیر خواهد بود.

حواس‌پرتی‌ها را حذف کنید و خواهید دید که برای افکار عمیقی که زندگی‌تان را متحول می‌کند و پیشرفت‌های اساسی در حرفه‌ی خود زمان خواهید داشت.

اینفوگرافیک : علم برندها در اینستاگرام
مشاهده

 

۷.خودتان را در یک حباب قرار دهید

سوتا پاتل می‌گوید که وقتی ۱۶ سالش بود، تلویزیونش را دور انداخت و در قیاس با دوستانش که پیرو فرهنگ عامه شده بودند، به نوعی دورافتاده به نظر می‌رسید. او خود را در حبابی قرار داد و اطرافش را با افراد با انگیزه پر کرد.

پاتل تلاش کرد که در دسته‌ی انسان‌های عادی قرار نگیرد و بر ماموریت بزرگ‌تر خود تمرکز کرد. گاهی لازم است برای دستیابی به موفقیت، خود را از افراد عادی جدا کنید.

پاتل معتقد است که در نهایت، کناره‌گیری از انسان‌های عادی و اولویت‌دهی به ماموریتی که برای خود تعریف کرده بود، به موفقیت او منجر شد. او توانست با افرادی که خواستار موفقیت او بودند، ارتباط برقرار کند. زمان خود را صرف مواردی کنید که مهم هستند؛ این امر دیدگاه شما به افراد و کسب و کار تغییر می‌دهد.

۸.روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید و اقدام کنید

موفقیت یعنی آنچه را که دوست دارید، هر روز انجام دهید. برای انکه موفق باشید، باید بدانید به چه چیزی علاقه دارید، واقعا که هستید و جسارت عمل را داشته باشید.

سرمایه‌گذاری روی خودتان، نیازمند تلاش و اراده است. شما می‌توانید هرچه را که مغزتان را برای آن تنظیم کنید، انجام دهید. اما لازمه‌ی دستیابی به اهدافتان، اراده‌ی روبرو شدن با ترس‌هایتان است. ممکن است ترس داشته باشید تا روی خود سرمایه گذاری کنید. اما از آن بدتر، عدم سرمایه‌گذاری روی خودتان است؛ چرا که یک روز خواهید فهمید چه هزینه‌ای برای آن پرداخت کرده‌اید: فرصت، زمان، یادگیری و قدرتتان را.

تفاوت فردی که اکنون هستید و فردی که مایل هستید شوید، اقدامات شما است.