مارک زاکربرگ مؤسس فیسبوک و یکی از میلیاردر‌های دنیای فناوری است. در این مقاله بررسی می‌کنیم که در بین همه‌ی مدیران شبکه‌های اجتماعی،‌ چرا تنها زاکربرگ معروف است؟

یکی از سؤالاتی که ذهن کاربران اینترنت و حتی کارشناسان خبره‌ی آن را به خود مشغول کرده این است که چرا مارک زاکربرگ نسبت به دیگر میلیاردرهای دنیای فناوری از شهرت بیشتری برخوردار است. این پرسش توسط بالاجی ویسوِناتان، مدیر عامل شرکت Invento robotics پاسخ داده شده است:

سؤال بسیار خوبی است. در واقع زاکربرگ از بسیاری از همتایانش که ابزار‌های بسیار خوبی ساخته‌اند معروف‌تر است. چند نفر از ما یان کوم (بنیان‌گذار واتساپ) را می‌شناسیم یا در رابطه با او صحبت می‌کنیم؟ افراد بسیاری از واتساپ بیشتر از فیس‌بوک استفاده می‌کنند یا هر روز فیلم‌های یوتیوب را تماشا می‌کنند؛ اما اکثر افراد در مورد چاد هارلی یا استیو چن اطلاعاتی ندارند. در واقع به‌طور یقین در میان توده‌ی مردم، زاکربرگ از لری پیج و سرگی برین، مؤسسان گوگل معروف‌تر است.

اگر از رسانه‌های اجتماعی فراتر بروید، در می‌یابید که ایلان ماسک از ویلیام دورانت (مؤسس شرکت جنرال موتورز) یا هر مدیر عامل دیگری در GM بسیار محبوب‌تر است، با وجود این که ماشین‌های جنرال موتورز بسیار بیشتر از تسلا رایج‌ هستند.

در نتیجه، این سؤال تنها به اینکه چقدر از یک ابزار استفاده می‌شود بستگی ندارد. زاکربرگ قبل از اینکه ابزارش در مقیاس جهانی استفاده شود،‌ شخصیت بسیار محبوبی بود.

من حدس می‌زنم که زاکربرگ به این دلایل شهرت دارد:

۱. او انتخاب کرده است که در در کانون توجه عمومی زندگی کند. بسیاری از مدیران اجرایی، بودن در کانون توجه را نمی‌پسندند و شیوه‌ی زندگی مخفیانه‌تری را انتخاب کرده‌اند.

تواضع و فروتنی، خصوصیت بارز رهبران موفق
مشاهده

۲. او تقریبا به تنهایی فیس‌بوک را بنیان‌ گذاشته است (اجازه بدهید وارد مسائل پیچیده نشویم) و شخص دیگری وجود ندارد تا توجه‌ها را با او به اشتراک بگذارد. در نتیجه، برخلاف نمونه‌های گروهی‌تر مانند کسانی که بنیان‌گذار گوگل هستتند، مستقیما به او توجه می‌شود.

۳. او شرکت خود را نفروخته و جایگزین نیز نشده است. این اتفاق کاملا در صنعت خود منحصر به فرد است. اسنپ‌چت در حال تلاش برای پیروی از آن است.

۴. او بسیار ثروتمند است، در واقع جوان‌ترین شخص در بین ثروت‌مندترین افراد مانند بیل گیتس است. این اتفاق ما را نسبت به ویژگی‌های اشخاص جذب می‌کند؛ ‌حتی اگر خود آن فرد برای ما خیلی جذاب نباشد.

۵. او برخلاف بسیاری از مدیران عاملان هم‌رده‌اش فرد خطاکاری نیست و به همین دلیل شخصیت او نسبت به بیشتر افراد محبوب‌تر و قابل احترام‌تر است. با توجه به اینکه او با یک شرکت مشابه دیگر رقابت نمی‌کند، نسبت به بیل گیتس یا جابز بسیار کم‌تر بحث‌ بر‌انگیز است.

۶. فیسبوک کنترل‌کننده‌ی مهم اطلاعات است. آن‌ها می‌توانند انتخاب کنند چه چیزی جذابیت ایجاد می‌کنند و چه چیزی نمی‌کند و این ویژگی او را در میان شبکه‌های ارتباطی معروف می‌کند (که تقریبا در حال حاضر در سراسر جهان است).

۷. او جوان است و لبخند بسیار زیبایی دارد. این باعث می‌شود که برای دوربین‌ها جذاب باشد.

۸. یک فیلم معروف در رابطه با زندگی او ساخته شده است؛ در حالی که حتی استیو جابز و بیل گیتس چنین فیلم محبوبی نداشته‌اند («دزدان دریایی سیلیکون ولی» در بین گروه خاصی معروف شد؛ ‌اما بین عموم مردم نفوذ نکرد). «شبکه‌ی اجتماعی» فروش ۲۲۴ میلیون دلاری در باکس آفیس به دست آورد و «استیو جابز» ۳۵ میلیون دلار کسب کرد که با هم قابل مقایسه نیستند.

درس‌هایی بزرگ در زمینه‌ی کسب‌ و‌ کار از والت دیزنی
مشاهده