به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، محمد جمال‌زاده در آیین تکریم و معارفه مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تعلیم و تربیت اساس حیات بوده و اگر از اساس گله‌مندی وجود دارد، باید به ریشه آنها توجه کرد،اظهار داشت: اگر نقیصه‌ای وجود دارد بایدبه ریشه آنها که نقیصه آموزشی است، نگریست و برای رفع آنها گام اساسی برداشت.

وی با اشاره به اینکه دو نوع آموزش اعم از آموزشی که در خدمت تربیتی است و آموزش بار آوردن، وجود دارد، توضیح داد: ذات و اساس آموزش باید منجر به تغییر و تحول شود و اگر آموزشی در نتیجه آنها نباشد از ذات خود منحرف خواهد شد.

معاون توسعه مدیریت، پشتیبانی و مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور اذعان داشت: آموزشی که در خدمت پرورش است با آموزش بار آوردن فرق دارد چراکه در آموزش بار آوردن، تحکم کردن و فرمان دادن همچنین امر و نهی کردن وجود دارد ولی آموزشی که در خدمت پرورش است بیشتر به استقلال و فطرت بچه‌ها نگاه می‌شود.

وی بیان کرد: اگر می‌خواهیم آموزشی که در مدارس وجود دارد و منجر به رفتار صحیح و مسوولیت‌پذیری باشد و رشد اجتماعی به همراه داشته باشد، باید آموزش در خدمت پرورش تبیین شود همان آموزشی که الان در کشور ژاپن اجرا می‌شود.

معاون رئیس سازمان نوسازی مدارس تاکید کرد: باید بازنگری جدی داشته باشیم تا بلکه بچه‌ها از مدرسه رفتن لذت ببرند نه اینکه به محفوظات آنها توجه کنیم.

وی متذکر شد: معنای واقعی تربیت رساندن آدمی به سوی ارزش‌های والای انسانی است که باید انسان این ارزش‌ها را دوست داشته باشد.

افت ۱۰۸ واحدی شاخص، در روز نیمه تعطیل بورس
مشاهده

جمال‌زاده با تاکید به اینکه اگر توسعه، رشد و بالندگی می‌خواهیم باید به تربیت اساسی بپردازیم، گفت: زمانی توسعه در ایران شروع می‌شود که کارمان را از مهدکودک و دبستان آغاز کنیم.

وی با بیان اینکه بدون آغاز آموزش از ابتدایی و بدون توجه به آن توسعه‌ای در کشور رقم نمی‌خورد، افزود: هنوز در ایران متوجه اهمیت و جایگاه مدارس در مقطع ابتدایی نشده‌ایم چراکه تا وقتی مدرسه‌ای نتواند فرزندان اجتماعی و ملزم به رعایت حقوق انسانی تربیت کند، حل مشکلات اقتصادی و رشد کشور محقق نمی‌شود.

جمال‌زاده ابراز کرد: سازمان نوسازی و تجهیز مدارس از افتخارات نظام جمهوری اسلامی بوده و حضور دستگاه‌های نظارتی در این مراسم نشان از اهمیت این دستگاه دارد.

وی با بیان اینکه سازمان نوسازی مدارس عموما جزو دستگاه‌های برتر است، گفت: سپردن احداث ساختمان استانداری، ساختمان‌های نظارتی و برنامه و بودجه در اختیار این مجموعه نشانه موفقیت این دستگاه است.

معاون رئیس سازمان نوسازی مدارس بیان کرد: حضور خیران شریف و نجیب که در سختی‌ها، 35 درصد مدارس کشور به همت این عزیزان به بهره‌برداری رسید، موجب دلگرمی است.

وی ابراز کرد: 4تا 5 برنامه در دستور اجرا قرار دارد  تا بتوان از طریق دستگاه‌های استانی و مجلس شورای اسلامی تا مهر سال آینده در استان‌های کشور مدرسه خشتی و گلی نداشته باشیم و این یک آرزویی است که هر وزیری آمده و  قول داده ولی به علت کمبود اعتبارات تحقق نیافته است.

معاون سازمان نوسازی مدارس خاطرنشان کرد: در حوزه مدرسه سبز، مطالعات خوبی در حال انجام است به طوری که مطالعات این طرح  در سه استان  شروع شده و امید است این مدارس در سراسر کشور گسترش یابد.

معابر ۱۲۰ روستای گلستان تا پایان امسال آسفالت می‌شود
مشاهده

وی  در پایان گفت: 30 درصد از مدارس کشور نیاز به تخریب و بازسازی دارد و  مقدمات فراهم شده تا به کمک دولت و مجلس شورای اسلامی اعتبارات مناسب‌تری جذب کنیم.