با رعایت اصول شستشوی موها و انتخاب محصولات متناسب با نوع موهایمان، جدی گرفتن مراقبت از مو وتقویت آن ها، تغذیه مناسب، ورزش کردن  وبه طور کلی  اصلاح سبک زندگی ، رژیم غذایی وعادات غلط میتوانیم  مو های سالم و زیبا و البته  موهای پرپشت ، براق و خوش حالت داشته باشیم.

آن بخش از مو که روی سر قرار دارد و قابل مشاهده است، را ، تار مو (Shaft) می‌نامند‌. هر تار مو شامل سه لایه متحدالمرکز است‌. پوشش مو (کوتیکول) پوسته مو (کورتکس) و مغز مو (مدولا)‌.
پوشش مو خارجی‌ترین لایه است که از بخش داخلی مو محافظت می‌کنند‌. این لایه نازک و بی رنگ است. آسیب در این لایه باعث می‌شود تا مو بد شکل به نظر برسد‌. همچنین این لایه پر منفذ، رطوبت را جذب می‌کند‌.

پوسته مو لایه میانی مو است‌. پروتئین‌‌های موجود در پوسته مو خاصیت ارتجاعی به مو می‌دهد .پوسته مو دارای ملانین است که به مو رنگ می‌دهد‌. ملانین به پوست رنگ قهوه ای یا مشکی می‌دهدف در حالی که فوملانین باعث قرمزی مو می‌شود‌. موی بلوند در نتیجه وجود مقدار بسیار کم ملانین در پوسته سر است‌. وقتی که دیگر ملانین در ریشه مو تولید نشود مو بدون رنگ دانه رشد کرده و سفید می‌شود‌.

مغز مو داخلی ترین لایه مو است‌. این لایه سبب انعکاس نور در تارهای مو می‌شود دلیل اینکه مو در روز و هنگام بودن در معرض نور خورشید متفاوت به نظر می‌رسد همین است‌. داشتن موهایی سالم و براق زیبایی یک خانم را دو چندان می کند .برای داشتن مویی بلند باید صبر وحوصله زیادی داشت زیرا همانطور که میدانید مو سالانه 6 اینچ رشد میکند . داشتن موهایی بلند اما شکننده و وزدار برای هیچ کس خوشایند نمی باشد .

چگونه مو های سالم و زیبا داشته باشیم ؟

با داشتن موهای پرپشت و خوش‌مدل می‌توانید از اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشید و بر روی هر شخصی تاثیر گذاشته و توجه همه را به طرف خود برگردانید‌. حال چگونه می‌توانیم مو های سالم و زیبا داشته باشیم‌ ؟
ما در اینجا اطلاعات لازم را برای محافظت از مو و داشتن موهایی سالم و پر پشت را در اختیارتان می‌گذاریم‌.

از مصرف نرم کننده غافل نشوید

رعایت اصول شستشوی صحیح موها و انتخاب محصولات متناسب با نوع موهایمان :

– نوع موی خود را بشناسید :

تعیین نوع مو برای مراقبت از مو به عوامل زیادی بستگی دارد ازجمله : میزان صاف بودن یا فر مو، میزان تخلخل یا تعداد منافذ مو، حجم مو، ضخامت مو و کوتاهی یا بلندی آن. این عوامل موی شمارا منحصربه‌ فرد کرده و نوع محصولاتی را که باید برای مویتان انتخاب کنید به شما دیکته می‌کند.

اگر شما نوع موی خود را ازنظر صاف یا مجعد بودن، خشک، نازک و… بشناسید، انتخاب محصولات متناسب با نوع مویتان در فروشگاه آسان خواهد بود. زیرا شرکت‌های مختلف انواع محصولات را متناسب با نیازهای گوناگون موهای مختلف تولید می‌کنند. بهترین حالت برای تشخیص نوع موی شما زمانی است که موهایتان در طبیعی‌ترین حالت خود هستند (فر زده، رنگ شده، صاف شده، ژل زده‌شده و…نباشند).

اگر شما نوع موی خود را نمی‌دانید یا اینکه موهایتان شمارا در تعیین نوع آن سردرگم کرده است پیشنهاد می‌کنیم دفعه بعد که به آرایشگاه می‌روید، از آرایشگر خود بپرسید. برای تشخیص بعضی از انواع مو لازم است با پزشک مشورت کنید. پزشک ممکن است به شما توصیه کند که قسمتی از موی خود را برای تعیین مشخصات مو ازنظر ضخامت، جنس و… به آزمایشگاه ببرید.

اگر شما موهای رنگ‌ شده دارید، استفاده از محصولات مخصوص موهای رنگ ‌شده الزامی است. این محصولات تخصصی معمولاً مزایای مرطوب ‌کنندگی دارند. از آنجا که رنگ مو حاوی مواد شیمیایی است و مو را به‌ شدت خشک می‌کند، استفاده از محصولات مناسب موهای رنگ ‌شده باعث می‌گردد، که مو رطوبت طبیعی خود را به‌ دست آورده و به حفظ رنگ آن کمک کرده و درخشش موها را برمی‌گرداند.

شامپو های مناسب مو - موهای پرپشت

– از محصولاتی استفاده کنید که مناسب نوع موی طبیعی شماست :

وقتی شما از محصولات مناسب نوع موی خود استفاده می‌کنید، کنترل و مدل زدن به آنها آسان‌تر خواهد بود. این بهترین کار برای کمک به مراقبت از مو هایتان است. به طور مثال اگر موهای چربی ‌دارید نباید از شامپوها و محصولات مراقبتی مویی که حاوی مرطوب ‌کننده است استفاده کنید. و به‌جای آن به دنبال محصولاتی باشید که با حفظ تعادل و درخشش موها به زیبایی آنها کمک می‌کند.( مراقبت از مو)

افرادی که موهای صاف یا نازک دارند باید به دنبال محصولاتی باشند که حجم مو را افزایش داده و همچنین ملایم باشند. از آنجا که چربی به ‌سادگی روی موهای نازک و صاف، به چشم می‌آید این افراد باید بیش از دیگران موهای خود را بشویند.

موهای رنگ ‌شده یا آسیب‌ دیده باید از محصولات مخصوص تولید شده برای این نوع موها استفاده کنند به دو دلیل: اولاً این محصولات دارای اسیدهای آمینه و مواد نرم‌کننده هستند که به تقویت موهای آسیب‌ دیده کمک می‌کنند. دوماً این محصولات ترکیبات ملایمی دارند، به طوری که باعث حفظ رنگ موهایتان می‌شود. دلایل زیادی وجود دارد که باعث تغییر رنگ موها می‌شود .ازجمله قرار گرفتن در معرض نور خورشید، استفاده بیش‌ازاندازه از مواد شیمیایی، کلر و… اما مهم‌ترین عامل تغییر رنگ موها شامپو است، زیرا ما به‌ طور منظم از آنها استفاده می‌کنیم.

– پیش از شستن موهایتان، آنها را برس بزنید :

همه ما هر روز، صد تار مو یا بیشتر از دست می دهیم ،که موقع شستن موها، تعدادشان بیشتر هم می شود. لذا پیش از شستن موهایتان، آنها را برس بزنید تا کمتر بریزند. این کار باعث می شود ، گره موهایتان از هم باز شده و با افزایش جریان خونی که در پوست سر رخ می دهد، حفظ  مو های سالم و زیبا  تقویت شود.

– دوش حمام تان را فیلتر کنید :

مواد شیمیایی موجود در آب مانند کلر، فلورین، نمک ها، مواد معدنی و حتی زنگار می تواند، آسیب های زیادی به موهای تان وارد کند. لازم نیست سیستم آب رسانی تان را تغییر دهید! به راحتی می توانید برای  مراقبت از مو یک فیلتر برای دوش حمام تان بخرید تا مواد مضر به موهای تان نرسند.

– از شامپویی با PH مناسب استفاده کنید؟

PH مناسب برای شامپو، عدد 5/5 است. شامپویی که چنین مشخصه‌ای دارد، کاملاً برای مراقبت از مو مناسب است .چون خیلی کف نمی‌کند و در نتیجه قدرت پاک‌ کنندگی زیادی ندارد. شامپوهای بیو که بدون سورفکتانت هستند، چنین خاصیتی دارند و غالباً برای موهای چرب مناسب‌اند.

– میزان شامپوی مصرفی را مدیریت کنید!

اگر موهایتان را هر روز می‌شویید، میزان شامپوی مصرفی را برای مراقبت از مو به حداقل برسانید. تنها به شستشوی فرق سر بسنده کنید و ساقه موها را با کف دست به هم بزنید و در نهایت با فشار آب ولرم، آبکشی کنید. برای بار دوم، موهایتان را با آب خنک بشویید! با این کارموهای پرپشت و درخشان‌تری خواهید داشت. اگر موهای چرب یا نازکی دارید، از نرم‌کننده استفاده نکنید. روی ساقه موها ماسک مخصوص مو بزنید. با این عمل فیبر مویی در عرض دو دقیقه احیا خواهد شد.

مدل آرایش پاییز 2017
مشاهده

– به تعداد دفعات استعمال شامپو دقت کنید!

شستن موها، آن هم هر روز، ایده خوبی برای داشتن مو های سالم و زیبا نیست. اگر هر روز موهایتان را شستشو دهید، پوست سرتان و نیز فیبرهای مویی آسیب جدی می‌بینند و در طولانی مدت این احتمال وجود دارد، که موها چرب شوند و سرتان شوره بگذارد! آرایشگران توصیه می‌کنند موها را حداکثر 2 بار در هفته بشویید .

– نحوه شستشوی درست موها را بیاموزید!

قبل از اینکه موها را زیر آب ببرید، از ریشه تا نوک آن‌ها را به خوبی شانه بزنید ،تا گره‌های احتمالی باز و موهای مرده از بقیه موها جدا شوند. در ادامه موها را خیس کنید و اندازه یک فندق شامپو روی ریشه موها بزنید. با نوک انگشتان شامپو را روی پوست سرتان، اطراف گوش‌ها و پشت گردن بخش کنید و پوست سر را به خوبی ماساژ دهید. نیازی به استعمال شامپو روی ساقه موها نیست چون با کف ایجاد شده، ساقه‌ها نیز تمیز خواهند شد.

– از مصرف نرم‌کننده غافل نشوید!

بعد از اینکه موهایتان را با آب ولرم آبکشی کردید، از یک نرم‌کننده استفاده کنید. البته شاید به نظرتان مصرف نرم‌ کننده لازم نباشد، اما نرم ‌کننده هم از گره خوردن موها جلوگیری می‌کند، هم ظاهر بهتری به موهایتان می‌دهد و هم مانع شکستگی موها می‌شود. مانند شامپو، نرم‌کننده را نیز بر اساس نوع موهایتان انتخاب کنید اما پیشنهاد ما به شما این است که برای حفظ سلامت موها و نیز مراقبت از محیط‌ زیست، حتماً از شامپوی بدون سیلیکون استفاده کنید. زیرا سیلیکون، موها را به مرور زمان خفه می‌کند!

فقط به ساقه موهای تان، حالت دهنده یا نرم کننده بزنید. لازم نیست حالت دهنده یا نرم کننده مو را به تمام قسمت های سر و موهای تان بمالید. این کار باعث می شود موهای تان چرب به نظر برسد، مگر این که پوست سرتان خیلی خشک باشد. حالت دهنده را تنها برای سه چهارم انتهایی موهای تان بکار ببرید، یعنی نزدیک به پوست سر و ریشه مو نزنید.

– موها را با احتیاط خشک کنید :

برای داشتن مو های سالم و زیبا اجازه دهید موها به طور طبیعی خشک شوند.باقی ماندن آب اضافی بین موها مانع از نفوذ هوا به میان موها می‌شود و از خنک شدن پوست سر جلوگیری می‌کند. اما اگر معمولاً از سشوار استفاده می‌کنید، حتماً هنگام کار به فاصله سشوار تا موها دقت کنید، چون حرارت بالا، سبوم (چربی پوست) را افزایش می‌دهد و در نتیجه موها الکتریسیته پیدا می‌کنند.

– از شانه هایی استفاده کنید که دندانه های باز و بلند دارند :

وقتی می خواهید موی مرطوب را شانه بزنید و یا گره هایش را از هم باز کنید، از شانه ای که دندانه های فاصله دار و بلند دارد استفاده کنید. سایر مدل های شانه، موهای تان را می شکنند و ظاهر بدی به آنها می دهند. در حمام یک شانه ی دندانه درشت بگذارید و همراه با نرم کننده، گره های موهای تان را با آن باز کنید.

– عدم استفاده از آب گرم برای شستن موها :

برای داشتن مو های سالم و زیبا ، بهترین کار استفاده از آب ولرم یا ولرم متمایل به سرد، برای شستن موهاست. آب ولرم و سرد به دلیل ملایم بودن باعث حفظ رطوبت طبیعی مو شده و از این طریق درخشش موهایتان را تضمین می‌کند.

مراقبت از موهایتان را جدی بگیرید :

– پوست سرتان را ماساژ دهید :

اگر می خواهید مو های سالم ، بلند و بسیار زیبا داشته باشید، هر وقت که موهای تان را می شویید، آنها را ماساژ دهید. این کار نه تنها حس خوبی به شما می دهد، بلکه به افزایش جریان خون در پوست سر هم کمک می نماید. در نتیجه موهای پرپشت شما رشد بهتر و سریع تری داشته و به خوبی بلند می شوند. ضمنا ریشه موهای تان هم تقویت می شود. این کار برای کاهش استرس و سردرد هم مفید است. ( مراقبت از مو )

 کوتاه کردن مو برای جلوگیری از موخوره

– کوتاه کردن موها برای داشتن مو های سالم :

برخلاف چیزی که شما تصور می‌کنید، کوتاه نکردن موها، همیشه هم باعث بلندتر شدن آن‌ها نمی‌شود. کارشناسان معتقدند که برای داشتن موهای زیبا و پرپشت باید هر 8 هفته یک بار، یک تا 2 سانتی‌متر از موها را کوتاه کرد تا آسیب آن‌ها از بین برود.

انتهایی‌ترین بخش موهای شما، قدیمی‌ترین و کهنه‌ترین قسمت موهای شما هستند، پس خیلی زودتر و بیشتر دچار موخوره، شکاف و شکنندگی می‌شوند که اگر برطرف نگردند، این آسیب را به قسمت‌های بالایی موها نیز منتقل می‌کنند.به این ترتیب باید منتظر از دست دادن موهای پرپشت خود باشید.

– از ماسک ضد موخوره استفاده کنید :

با کمک ماسک های خانگی می توانید مانع ایجاد موخوره شوید و موهای پرپشت تان را درخشان و سرحال نگه دارید. این ماسک ها را به راحتی می توانید تهیه کنید.
مثلا با ترکیب کردن یک عدد زرده تخم مرغ، سه قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری عسل خام می توانید ماسک خوبی تهیه کنید. این ترکیب را به انتهای موهای تان بمالید، یک ساعت یا بیشتر منتظر بمانید و سپس آبکشی کنید. هر دوهفته یکبار از این ماسک استفاده کنید تا مو های سالم  داشته باشید.

– از اتوی مو و بابلیس استفاده نکنید :

اتوی مو و بابلیس به مرور زمان با خشک کردن موها و سوزاندن انتهای تارهای مو، آن ها را تخریب می کنند. سعی کنید از انواع بیگودی ها برای فر کردن یا حالت دادن به موهای تان استفاده کنید، ( مراقبت از مو ) کارهمان اتو را انجام می دهد اما بدون آسیب. ضمنا خطر سوختگی هم ندارد.

– از دستگاه بخور استفاده کنید :

بر خلاف چیزی که موفرفری ها فکر می کنند، رطوبت دشمن موها نیست. اگر هوا خشک باشد، موهای تان هم خشک خواهد شد و جلوه خوبی نخواهد داشت. استفاده از یک دستگاه بخور در داخل خانه ( مراقبت از مو )، رطوبت مورد نیاز موهای تان را تامین کرده ومو های سالم و زیبا را به شما هدیه می دهد.

– از روبالشی ابریشمی استفاده کنید :

ابریشم برای پوست تان خوب است و به حفظ رطوبت موهای تان برای داشتن مو های سالم کمک می کند. روبالشی های کتان یا نخی، رطوبت موهای تان را می گیرند. شاید ابریشم یا ساتن گران تر باشد، اما مطمئنا ارزشش را دارد.

– برای رنگ کردن موها، از رنگ‌های طبیعی کمک بگیرید!

اگر دلتان می‌خواهد با رنگ‌آمیزی موها، جلوه‌ای خاص به چهره‌ تان بدهید، پیشنهاد می‌کنیم از رنگ‌های گیاهی استفاده کنید .چون هم موجب رشد موها می‌شود، به داشتن مو های سالم و زیبا ( موهای پرپشت )کمک میکند و هم از آن‌ها حفاظت می‌کند.

– آرام باشید و استرس را از خود دور کنید!

یاد بگیرید تحت هر شرایطی آرامش خود را حفظ کنید.( مراقبت از مو )  برای این منظور، صبح‌ها اول وقت نفس عمیق بکشید و استخوان‌های کتف و پشت گردن را ماساژ بدهید. ماهیچه‌های پشت گردن را به آرامی رها کنید. این قسمت از بدن اعصابی که به فرق سر می‌روند را هدایت می‌کند. به همین دلیل در حفظ آرامش و رفع خستگی آن دقت کنید.

جدیدترین مدل های شال وکلاه بافتنی دخترانه
مشاهده

– مراقبت بهینه موها با استفاده از ماسک‌های مویی :

برخلاف آنچه که روی جعبه ماسک‌های مخصوص مو نوشته شده، اگر این ماسک‌ها را قبل از شامپو زدن به موها و روی موهای خشک استفاده کنید، آثار مثبت و چشم‌گیری خواهد داشت! اما دلیل آن چیست؟ وقتی موها را خیس می‌کنیم، منافذ پوست بسته و غیرقابل نفوذ می‌شوند. در این حالت مواد مفید موجود در ماسک توان نفوذ به ریشه را ندارند و در نتیجه مصرف ماسک تأثیر محسوسی نخواهد داشت.

بنابراین ماسک‌های مویی را حتماً با موی خشک مصرف کنید و یادتان باشد هرچه مدت استراحت ماسک روی موها بیشتر باشد (یک ساعت تا یک شب)، تأثیر بیشتری خواهد داشت. مانند شامپو، ماسک بدون سیلیکون انتخاب کنید تا موهایتان از ریشه، قوی شوند، نه فقط از نظر زیبایی و ظاهر!

– رنگ کردن موها :

حتما برای مراقبت از مو بین هر بار رنگ کردن آنها، 8 هفته زمان قایل شوید، تا رنگ‌ها روی یکدیگر همپوشانی نداشته باشند و باعث خشک و آسیب دیدگی موها نشوند. بهتر است موها تا 3 سانتی‌متر رشد کرده باشند، تا بتوانید آن‌ها را دوباره رنگ کنید. حتما از ماسک‌ها و مواد ترمیم کننده‌ای مانند اولاپلکس مو استفاده کنید، تا تارهای مو (مخصوصا موهای دکلره شده) را ترمیم کند.

– لوازم برقی مخصوص موها را ارتقا دهید :

اول از همه باید یادآور شویم که نباید که از وسایل حرارتی مانند اتو، سشوار و بابیلیس و… به طور دائمی و روزانه استفاده کنید و این وسایل را برای روزهایی که نیاز به مدل دادن موها مانند جشن و مهمانی‌ها به کار ببرید.

برای داشتن مو های سالم و زیبا ، مو های پرپشت باید مراقبت از آن‌ها را به درستی انجام دهید، یعنی قبل از برقراری تماس موها با وسایل حرارتی برای مراقبت از مو، باید به آن‌ها اسپری محافظتی بزنید تا کوتیکول مو را سالم نگه دارد، وگرنه بر اثر حرارت، این لایه محافظتی شکسته و آسیب دیده می‌شود و ظاهر موها خشک و بدحالت می‌گردد.

در آخر باید درباره خود وسایل حرارتی مورد استفاده‌ تان توصیه‌هایی بکنیم. این وسایل را اگر قدیمی و کهنه هستند، با انواع جدید و استاندارد تعویض کنید. وسایل قدیمی و غیر استاندارد، حرارت را دیر به موها منتقل می‌کنند و زمان استفاده از آن‌ها طولانی است.

یک سشوار با قدرت 1600 وات تهیه کنید تا در زمان کوتاه‌تری موها را خشک و صاف کند.گرمای مناسب برای مو، گرمایی است که اگر سشوار را با آن دما روی پوست پشت دستتان بگیرید، باعث ناراحتی شما نشود.

مراقبت از مو برای داشتن موهای پرپشت

– رعایت فاصله مناسب سشوار از مو :

برای داشتن مو های سالم و زیبا ، سشوار را همواره در فاصله ۱۰ سانتی از موهایتان قرار دهید، تا از تماس مستقیم و شدید حرارت سشوار با موها جلوگیری شود. به این روش شما اطمینان خواهید داشت که مو یا پوست سرتان نخواهد سوخت. همچنین سشوار را در زاویه مستقیم با مو قرار ندهید، بلکه همیشه به ‌صورت کج حرارت را روی موهایتان بگیرید، این کار از فرفری شدن مو جلوگیری می‌کند.

– خشک‌ کردن مو با حوله :

موهای خود را به ‌طور طبیعی با کمک یک حوله خشک ‌کنید. خشک ‌کردن موها با یک حوله می‌تواند به‌ سلامت و زیبایی موهای پرپشت شما کمک کند. همچنین، این نوع خشک‌ کردن مانع از دست رفتن رطوبت طبیعی مو می‌شود.

– روش صحیح بستن موها :

کش های که معمولاً توسط خانم‌ها برای بستن مو استفاده می‌شود، بسیار مضر است. اگر چه استفاده از کش مو باعث می‌شود موهایتان مرتب به نظر برسد اما ازآنجا که مو دائم در حال رشد است، وقتی تحت ‌فشار خفیف و مزمن قرار می‌گیرد، ریشه آن سست شده و می‌ریزد.

در قسمت‌هایی از مو که کش تنگ می‌شود، آنها می‌شکنند و به‌تدریج موها به سمت خشن شدن و موخوره پیش می‌روند. توصیه می‌کنیم برای مراقبت از موبه‌ جای بستن مو به ‌صورت دم‌اسبی یا گره زدن آن سعی کنید از هدبند، تل و یا سنجاق برای دو طرف مو استفاده کنید.

برای اینکه شبها هنگام خواب موهای بلندتان گره نخورد آنها را شل ببافید ،طوری که هیچ کشیدگی در موها احساس نکنید.

– توجه به ریشه مو :

استفاده از تقویت کننده‌های مو هر هفته یک ‌بار راه بسیار خوبی برای حفظ  مو های سالم و زیبا ست.  اما اگر به دنبال یک تقویت ‌کننده مناسب برای موهایتان هستید، به خاطر داشته باشید که این تقویت کننده‌ها حتماً باید دارای کراتین، اسیدهای آمینه، کراتین، پروتئین، مرطوب کننده و عصاره حنا باشند. این تقویت کننده‌ها باید به مدت ۵ دقیقه تا نیم ساعت بر روی مو باقی بماند تا مو بتواند خواص و مواد مغذی آن را جذب کند.

تغذیه مناسب و تقویت موها را در دستور کار قرار دهید :

– موهایتان را تغذیه کنید :

هر کمبودی از لحاظ دریافت مواد مغذی، به سرعت نشانه‌های خود را در موها نمایان می‌کند. کمبود ویتامین‌ها، پروتئین، آهن، امگا3 و… همگی باعث مشکلاتی مانند نازک شدن تار موها، ریزش و کم‌پشتی، شکنندگی و کدر شدن موها و… را در بر دارد، که با یک تغذیه صحیح و متعادل که در آن از تمامی مواد مغذی استفاده شود، قابل حل است.تغذیه مو به داشتن موهای پرپشت و صاف کمک میکند.

– استفاده از ماسک مو برای داشتن مو های سالم :

همانطور که پوست صورتتان به مراقبت و استفاده از ماسک‌های ضدپیری و تقویت کننده نیاز دارد، موهای زیبا هم مستلزم استفاده از انواع ماسک مو هستند. هم از انواع خانگی و دست‌ساز و هم از ماسک‌های آماده می‌توانید استفاده کنید.

بهتر است هفته‌ای یک بار به موها ماسکی که در خود روغن آرگان، نارگیل یا کاملیا دارد بزنید و 20 دقیقه منتظر شوید تا کاملا جذب مو شود.اگر موهایتان آسیب دیده است، این میزان را به 2 بار در هفته و ماندگاری آن روی مو را به یک شب افزایش دهید.

– از رژیم‌‌های کم پروتئین دوری کنید :

97 درصد مو را پروتئین تشکیل داده است‌. اگر گیاهخوار هستید توجه داشته باشید ، که به میزان کافی پروتئین مصرف کنید‌. رژیم هایی که فقط در آنها از برنج و میوه استفاده می‌شود، پروتئین کافی برای داشتن مو های سالم و زیبا  را به بدن نمی رساند‌.

– تغذیه مناسب برای داشتن مو های سالم :

همانند پوستتان، موهای شما نشانگر وضعیت تغذیه‌ تان است. پشت هر موی زیبایی یک تغذیه مناسب نهفته است‌. هیچ محصولی مناسب مو به اندازه تغذیه مناسب ، برای سلامت و جلوگیری از آسیب و شکنندگی مو وجود ندارد‌. برخلاف پوست، مو قادر به ترمیم خود نیست، پس اگر موهایتان دچار آسیب و شکنندگی شده است بهتر است به جای خرید شامپوها و محصولات گران قیمت مشکل خود را با تغذیه مناسب و از لحاظ درونی حل کنید‌.

– ویتامین E :

ویتامین E از روغن طبیعی پوسته سربرای داشتن مو های سالم محافظت می‌کند‌. همچنین این ویتامین در حفاظت از غشا لیپیدها با آنتی اکسیدان‌‌های دیگر همکاری می‌کند، تا جریان خون را در پوسته سر افزایش دهد. ویتامینE در کیوی، اسفناج، گوجه فرنگی و گردو وجود دارد‌. دیگر منابع ویتامین E شامل ریشه گندم، تخم آفتاب گردان، روغن تخم آفتاب گردان، بادام، هلو، آلو، کلم، مارچوبه و آووکادو است.

کاهش دی اکسید کربن جو و تبدیل آن به محصولی سودمند
مشاهده

– مواد معدنی :

برای داشتن مو های سالم و زیبا نیاز به مواد معدنی به مقدار کم دارید .این مواد معدنی در رشد مو، رنگ و بافت آنها تاثیر شگرفی دارد‌.

– آهن :

آهن در سلامتی مو نقش موثری دارد. چرا که کمک می‌کند تا سلول‌‌های خونی اکسیژن لازم را به غدد مویی برساند‌. اگر چه کم خونی یکی از مهم ترین دلایل ریزش مو در زنان است، اما حتی اگر کم خون هم نباشید‌. می تواند یکی از دلایل ریزش مو باشد. این گواه آن است که زنان مبتلا به ریزش مو (یا طاسی) اغلب دچار کمبود آهن هستند‌.

برای این زنان مکمل‌‌های آهن در رشد و داشتن موهای پرپشت موثر است‌. کمبود آهن سبب خشکی و شکنندگی مو نیز می‌شود‌. بهترین منبع آهن اسفناج و گوجه فرنگی است‌. منابع دیگر حیوانی شامل : گوشت گاو، بوقلمون، اردک، مرغ، میگو و تخم مرغ است‌. منابع گیاهی، آهن، سویا، عدس، لوبیا و سبوس است‌.

آهن منابع گیاهی به اندازه آهن منابع حیوانی قابلیت جذب در بدن را ندارند، پس برای افزایش قابلیت جذب آهن این منابع لازم است در هر وعده غذایی ویتامین C نیز مصرف شود‌.

– مس و سلنیوم :

علاوه بر نقشی که در ساختار ساقه مو دارد، در رنگ مو نیز حیاتی است‌. به دلیل اینکه مس در شکل گیری هموگلوبین ضروری است، در رساندن اکسیژن به غدد مویی نیز موثر می‌باشد‌.

برای داشتن مو های سالم و زیبا  بدون شک نیاز به سلنیوم داریم. چرا که این ماده معدنی برای پوسته سر لازم است‌. سلنیوم با حفاظت از سلول‌‌ها در برابر آسیب رادیکال‌‌های آزاد به مو نرمی و خاصیت ارتجاعی می‌دهد‌. در عین حال مصرف بیش از اندازه سلنیوم (سلنوسیس) سبب ریزش مو می‌شود‌. آجیل منبع خوبی از سلنیوم است‌. منابع دیگر سلنیوم ماهی تن، نان گندم، ریشه گندم، سیر، تخم مرغ و برنج قهوه ای است‌.

– سیلیکون :

این عنصر به فراوانی در طبیعت وجود دارد‌. هر چه بیشتر مواد معدنی را از خاک خارج کنیم میزان سیلیکون در طبیعت هم کاهش پیدا می‌کند‌. در بدن انسان سیلیکون منحصراً در پوست و مو وجود دارد‌. سیلیکون برای سلامت پوست سر، مهم است و سبب تقویت تارهای مو می‌شود‌. رژیم‌‌های دارای فیبر بالا میزان قابل توجهی سیلیکون دارند که این میزان بیشتر از همه در حبوبات وجود دارد‌. همچنین سیلیکون در موز، سبزیجات، برنج، سویا و غذاهای دیگر نیز یافت می‌شود‌.

– سولفور و روی :

سولفوریک ماده معدنی مهم و حاوی «سیستین» یکی از آمینواسیدهایی است ، که در رشد مو موثر می‌باشد‌. سولفور به داشتن موهای پرپشت ، قوی و بلند کمک می‌کند و در بسیاری از غذاهـا موجود است مثل تخم مرغ، گوشت، ماهی، لبنیات، پیاز و سیر‌.

کمبود روی سبب ریزش مو و حتی ریزش مژه‌‌ها می‌شود‌. کمبود روی همچنین پوست سر را خشک و پوسته پوسته می‌کند‌. روی به عنوان یک آنتی اکسیدان از پوست سر (و دیگر جاهای بدن) در برابر صدمات رادیکال‌‌های آزاد محافظت می‌نماید‌.  ماست به میزان قابل توجهی روی دارد‌. غذاهای دیگر حاوی روی شامل غذاهایی دریایی، گوشت گاو، تخم مرغ، غلات و آجیل که به داشتن موهای پرپشت کمک میکند.

برای داشتن مو های سالم و زیبا ورزش کنید :

روزانه وقتی را به ورزش اختصاص دهید ، حتی برای چند دقیقه ورزش جریان خون را در پوسته سر افزایش داده و موجب می‌گردد ، اکسیژن و مواد غذایی به غدد مویی که باعث سلامت مو می‌شوند انتقال یابد‌، تا مو های سالم و زیبا همچنین موهای پرپشت داشته باشیم .

دیگر نکات برای داشتن موهای سالم و زیبا :

برس های مناسب

– استعمال روغن‌های گیاهی، معجزه‌ای در شادابی موها !

روغن‌های گیاهی در شادابی و داشتن مو های سالم و زیبا  والبته موهای بلند بسیار مؤثرند. روغن زیتون، آرگان، نارگیل و… از جمله روغن‌های گیاهی مناسب مو هستند .که می‌توانید بر اساس نیاز موها از آن‌ها کمک بگیرید. چند ساعت قبل از مصرف شامپو ، روغن گیاهی مورد نظر را از ریشه تا نوک موها بزنید.

– از کاهش وزن سریع اجتناب کنید :

حقیقت تلخ این است که رژیم به هر حال باعث ریزش مو واز دست دادن موهای پرپشت می‌شود‌. کاهش وزن سریع همچون شوکی برای بدن است که تغییراتی در متابولیسم بدن داده و در رشد مو تاثیر می‌گذارد‌. اگر در عرض یک ماه بیش از 10 درصد وزن بدن خود را کم کنید‌. (حدوداً 7 کیلو) ریزش مو پیدا خواهید کرد‌. به علاوه کمبود مواد غذایی سبب ضعیف شدن و شکنندگی تارهای مو می‌شود و رشد مجدد مو را متوقف می‌کند‌.

– اگر سیگاری هستید، همین حالا سیگار را ترک کنید :

سیگار رادیکال‌‌های آزاد تولید می‌کند. سموم را در خون جاری کرده و در انتقال مواد غذایی به مو و پوسته سر اختلال ایجاد می‌نماید‌ وباید با موهای پرپشت  خود خداحافظی کنید.

همچنین :

– هنگام خواب به موهایتان روغن زیتون یا روغن خردل بمالید و صبح روز بعد آنها را شستشو دهید.
– روغن خردل را بجوشانید و با آن به طور مرتب موها را ماساژ دهید.
– همچنین مالیدن روغن زیتون و بادام بر پوست سر برای رهایی از شوره سر توصیه شده است.
– استفاده از عصاره شنبلیله نیز ۲ تا ۳ بار در هفته برای حفظ طراوت موها توصیه شده است. اگر تار موهایتان نازک است شنبلیله بخورید خواص متعددی که در پودر شنبلیله وجود دارد، سبب میشود موهای پرپشت  و ضخیم داشته باشید.
– مالیدن مخلوط روغن نارگیل با آب لیمو روی موها در روز هم برای سلامت آن مفید است.
– اگر به شوره سر دچار هستید، یکی از قدیمی ترین روش ها استفاده از مخلوط سرکه و آب است. به این صورت که طی شب پوست سر را به آن آغشته کرده صبح روز بعد نیز آن را با آب و سرکه شستشو دهید. پس از چند هفته نتیجه را خواهید دید.
– روش مناسب دیگر برای خلاص شدن از شوره سر این است که موها را با عصاره آبی بذر شنبلیله آغشته کرده پوست سر را با این عصاره ماساژ داده چند دقیقه بگذارید بماند و سپس شستشو دهید.
– یکی دیگر از دستورالعمل های توصیه شده برای درخشندگی مو ها این است، که موز را با عسل مخلوط کرده به مدت ۴۰ -۳۰ دقیقه اجازه دهید روی سر بماند و بعد شستشو دهید.
– گفته شده برای جلوگیری از سفید شدن مو نیز راههایی وجود دارد. یکی از این روش ها استفاده از مخلوط یک گیاه علفی به نام (Bhringraj (Eclipta elba ، Amala ، مرجان ، آهن و دانه کنجد سیاه است ،که در کاهش روند سفید شدن مو موثر شناخته شده است.

برای حفظ سلامت مو و پوست و داشتن مو های سالم و زیبا همیشه رژیم غذایی متعادلی داشته باشید و ورزش را فراموش نکنید. نوشیدن مقادیر کافی آب در روز و خوردن میوه و سبزی تازه بهترین راه داشتن موهای سالم و زیبا است.