کاوشگر فرصت در سطح مریخ رکورد طی مسافت خارج از زمین را شکست

چند روز پیش در بازدید ایده خواندید که مریخ‌نورد کنجکاوی از محدوده‌ی فرود امن خارج شده و کاوش خود را در مناطق جدید مریخ آغاز کرده است. اما کنجکاوی در آن سیاره‌ی بی آب و علف تنها نیست و همکارش یعنی کاوشگر فرصت، رکورد حرکت در سطحی خارج از زمین را شکسته است.

زمانی که مریخ‌نورد فرصت، در سال 2004 بر سطح سیاره‌ی سرخ فرود آمد، ناسا تنها برنامه داشت که برای طی نمودن حدود ۱ کیلومتر مسافت در ۹۰ روز مریخی آن را به کار گیرد. اما پس از به پایان رسیدن این میزان مسافت مشخص شد که این کاوشگر جان سخت‌تر از آن است که تصور می‌شد. اکنون، «فرصت»‌ در دهمین سال فعالیت خود، سرانجام رکورد طولانی‌ترین مسیری که بر روی سطحی خارج از زمین پیموده شده را شکست. فرصت، به تازگی موفق شده بیش ۲۵/۰۱ مایل مسافت را بر روی دنیایی دیگر طی کند و آن را به نام خود ثبت کند.

مسیر حرکت کاوشگر فرصت

رکورد پیشین، متعلق به کاوشگر اتحاد جماهیر شوروی به نام Lunokhod 2 بود که ۲۴/۲ مایل را در سال 1973 بر سطح ماه طی کرده بود. با وجود اینکه چنین چیزی دستاورد عظیمی برای کاوشگری است که تصور نمی‌شد بیش از یک سال دوام داشته باشد، مدیر طرح کاوشگرهای مریخ، جان کالاس می‌گوید که آنچه اهمیت دارد مقدار مسافت طی شده توسط این ربات نیست، بلکه آنچه حائز اهمیت است، سطح کاوش‌ها و یافته‌های حاصل شده از این فاصله‌ی دور توسط مریخ‌نورد است. بنابراین قدم بعدی برای این ماشین پیر سرسخت چیست؟ به نظر می‌رسد که «فرصت» هنوز هم قرار نیست بازنشسته شود. ناسا امید دارد که این کاوشگر بتواند یک مایل دیگر نیز خود را حرکت داده و وارد منطقه‌ی اکتشافی مهم جدیدی شود.

ماهواره‌ی ژاپنی اپسیلون
مشاهده