مریخ‌نورد کنجکاوی کاوش در نواحی جدید و خطرناک مریخ را آغاز کرد

کاوشگر “کنجکاوی” ناسا وارد قلمرو کاملا جدیدی در مریخ شده است. این کاوشگر اکنون از منطقه‌ی امنی که در ابتدای ماموریت، برای فرود مد نظر ناسا بود پا را فراتر گذاشته تا همچنان به جستجوی خود برای نشانی از حیات ادامه دهد.

 دوربین HiRISE آژانس فضایی آمریکا که هم‌اکنون در دل مدارگرد شناسایی مریخ قرار دارد، تصویر فوق‌العاده‌ای را از کاوشگر کنجکاوی در لحظه‌ی عبور از خطوط محدوده‌ی امن مریخ ثبت کرده است.

زمانی که کاوشگر کنجکاوی در سال 2012 برای اولین بار بر سطح سیاره‌ی سرخ فرود آمد، ناسا محدوده‌ای مشخص را برای فرود کاوشگر تعیین کرده بود که پیش‌نیازهای مورد نیاز را برای ایجاد دسترسی به مکان‌هایی که از نظر علمی جالب توجه هستند فراهم می‌کرد. این ناحیه همچنین از پستی و بلندی‌های کمی برخوردار بود که ماجراجویی “کنجکاوی” را تا حدود زیادی ساده می‌کرد. بسیاری از ناحیه‌هایی که از نظر علمی جالب توجه هستند شرایط ایمن مورد نیاز برای فرود کاوشگر را در دل خود ندارند و کنجکاوی نیز به گونه‌ای طراحی و ساخته شده که توانایی حرکت تا محدوده‌ای فراتر از ناحیه‌ی فرود و رسیدن به سرزمین‌های جدید را داشته باشد. ناسا می‌گوید که کنجکاوی از زمان فرود تا کنون اندکی بیش از ۵ مایل را پیموده است.

کنجکاوی همچنان کاملا بی‌نقص و پاسخگو بوده که با در نظر گرفتن اینکه همچنان بخش زیادی از ماموریت خود را به سرانجام نرسانده همینگونه نیز انتظار می‌رفت. ناسا معتقد است اکنون که کنجکاوی ناحیه‌ی فرود امن را پشت سر گذاشته، قادر است زمین‌های بسیار جالب توجه‌تری را مورد کاوش قرار دهد.

کاوشگر [کنجکاوی] اکنون قادر است به حرکت در محدوده‌ی ویژگی‌های جغرافیایی بپردازد که برای فرود خطرناک بودند. هر دو جنبه‌ی زمین‌شناختی و نیز منظره‌ای در طی سال مریخی (687 روز زمینی) جدید بسیار هیجان‌انگیزتر از پیش خواهند بود.

استفاده از فتوسنتز مصنوعی جهت تولید اتیلن
مشاهده