امیر سرتیپ دوم رضا آذریان ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه مشهد در جوار بارگاه منور رضوی اظهار داشت: امروز در هفتمین روز از هفته دفاع مقدس قرار داریم و باید یاد و خاطره ملت بزرگ ایران و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس را گرامی بداریم. شعار امسال هفته دفاع مقدس شعاری با عنوان ما توانستیم است؛ در واقع توانستیم مقابل همه توطئه‌های استکبار جهانی مقاومت کرده و بایستیم و حماسه بیافرینیم.

فرمانده ارشد ارتش در شمال شرق کشور افزود: همه شما بزرگواران مستحضرید که نظام جمهوری اسلامی ایران که در 22 بهمن به پیروزی رسید؛ بسیاری به‌دنبال این بودند که انقلاب به ثمر ننشیند و وسط راه به مباحثی کشیده شود که از هم بپاشد اما ‌امام تدبیر کرد‌ و مردم نیز گوش به فرمان ایشان بودند اما دشمن در هر صورت با توطئه‌ها اقداماتی را علیه انقلاب اسلامی ایران شروع کرد.

امیر آذریان خاطرنشان کرد: دشمن توطئه‌‌هایی را علیه جمهوری اسلامی طراحی کرد و با راه‌اندازی گروهک‌هایی در مقابل انقلاب اسلامی ایران ایستاد اما ارتش و نیروهای نوپای بسیج مردمی و خود مردم گوش به فرمان رهبری بودند. لشگر 77 در ترکمن صحرا حضور یافت. روز گذشته نیز سالگرد عملیات ثامن‌الائمه بود که لشگر 77 صورت داد.

وی با بیان اینکه به محض اینکه مردم به نظام جمهوری اسلامی ایران و حکومت اسلامی رای دادند صدام از 13 فروردین سال 58 یعنی یک‌روز بعد از تعیین حکومت توسط مردم تجاوزات مرزی خود را به ایران آغاز کرد، تصریح کرد: ‌حملات صدام آغاز شد و آمریکایی‌ها نیز اقداماتی را آغاز کردند؛ حمله نظامی به ایران تحت عنوان حمله نظامی به صحرای طبس شکست خورد و خداوند آنان را گرفتار کرد و با یک وضعیت اسفناک فرار کردند؛ در طرح ریزی کودتای نظامی نیز شرکت کردند اما آن نیز شکست خورد و با شرایط بسیار بدی شکست خوردند و همافران نیروی هوایی ارتش و نیروهای مردمی و بسیج و سپاه در این زمینه اثرگذار بودند.

خراسان جنوبی| شبکه آبرسانی و برق آبگرم لوت تامین می‌شود
مشاهده

وی خاطرنشان کرد: صدام به دنبال اروند‌رود و خوزستان و سرنگونی نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران بود و درصدد بود همه را در کنترل خود بگیرد و با این تفکر حمله سراسری را به مرزهای ایران آغاز کرد و در این شرایط ما آمادگی نداشتیم و اتحاد و وحدت لازم میان نیروهای نظامی ما وجود نداشت اما مردان بزرگی مثل شهید صیاد مقابل بنی صدر ایستادند.

فرمانده ارشد ارتش در شمال شرق کشور با اشاره به اینکه 12 لشگر ارتش عراق در مقابل دو لشگر ما قرار گرفتند تصریح کرد: در هر صورت صدام به ایران با این شرایط حمله کرد؛ جنگ به ما تحمیل شد اما همان روزهای اول پشت دروازه‌های آبادان و سوسنگرد و گیلانغرب ماند و مردم و نیروهای مسلح مقابل ارتش عراق ایستادند و همه پایگاه‌های ما و مناطق پروازی ما را ارتش عراق بمباران کرد و گفت ایران هواپیمای جنگنده ندارد اما در روز اول 140 فروند هواپیمای ارتش ایران به تاسیسات نظامی عراق حمله کردند و این سبب تعجب صدام شد.

امیر آذریان عنوان کرد: در مقابل حمله ارتش عراق مردم ایستادند و به رزمندگان کمک کردند؛ روزهای اول شروع جنگ امام پیامی دادند و موضع‌گیری شجاعانه داشتند و فرمودند از ملت ایران خواهانم در هر مسئله‌ای که پیش می‌آید قوی باشند و به خداوند تبارک و تعالی متکی باشند و ما از قدرت‌های بزرگ نترسیدیم و صدام هم که قدرت ندارد و تکلیف ما این است که از اسلام صیانت کنیم و اسلام و کشور را نگه داریم.

وی افزود: وقتی به خداوند متعال متکی باشیم مقابل دشمن می‌ایستیم؛ صحیفه حضرت امام در مورد دفاع مقدس مسائل زیادی دارد. بنی صدر از ایران فرار کرد. نخستین فرمان امام را نیروهای مسلح اجرایی کردند و حصر آبادان شکسته شد و لشگر 77 و نیروی زمینی وارد و حصر آبادان شکسته شد. یگان عمده اجرای این مسئله لشگر 77 خراسان بود که سریع سازماندهی شدند و در 5 مهرماه حمله کردند و ظرف 48 ساعت حصر آبادان شکسته و امر امام اطاعت شد.

معرفی بدمینتون‌بازان برتر در پایان مسابقات رنکینگ بانوان
مشاهده

امیر آذریان گفت: 1700 نیروی ارتش عراق در این عملیات اسیر شدند و صدام 7 نفر از فرماندهانش را اعدام کرد و لشگر 77 به لشگر پیروز ثامن‌الائمه تغییر نام داد و 143 شهید در این عملیات تقدیم نظام جمهوری اسلامی ایران شد. بعد از عملیات ثامن‌الائمه آمریکایی‌ها اعلام کردند ما نیز بی‌تفاوت نیستیم و وارد می‌شویم. ما توانستیم ارتش عراق و نیروهای بعثی عراق را در طول هشت سال دفاع مقدس به کمک مردم و با تدابیر رهبری از خاک جمهوری اسلامی بیرون کنیم. امروز نیز قدرتمند به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ایستاده‌ایم و اجازه تحرک و حمله نظامی را نمی‌دهیم.

وی افزود: در بعد بین المللی توانستیم از دفاع مقدس این را به‌دست بیاوریم که نظام جمهوری اسلامی ایران تثبیت شود و مبارزه با استکبار جهانی را الگوسازی کردیم. در استراتژی دفاعی داخلی ما نیز تحول ایجاد شد و تجربه سیاسی و نظامی و اقتصادی کسب کردیم و دوست را از دشمن تشخیص دادیم. در دفاع مقدس همه دنیا با ما جنگیدند و سپس توانستیم خود را به جایی برسانیم که بگوئیم امنیت پایدار در این منطقه بی‌ثبات را ما داریم.

فرمانده ارشد ارتش در شمال شرق کشور گفت: در حال حاضر سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران چشم‌های باز ملت هستند و آن سوی مرزها را رصد می‌کنند و برای همه آن‌ها طرح و برنامه دارند و این‌ها ما را هر روز آماده‌تر می‌کند؛ امروز ارتش دست در دست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بی‌تابی خود را برای جانبازی در راه دفاع از فرامین رهبری و امام اعلام می‌کند.

اسکندری نایب رئیس افتخاری کنفدراسیون بیلیارد و اسنوکر جهان شد
مشاهده