HIP68468؛ ستاره ای که سیاره‌ های مجاور خود را بلعیده است

در فاصله‌‌ی ۳۰۰ سال نوری زمین، ستاره‌ای به اسم HIP68468 قرار دارد؛ این ستاره شباهت زیادی به خورشید دارد و می‌تواند آینده‌ی خورشید را به نمایش بگذارد. تیمی از ستاره‌شناس‌ها که چندین سال است در حال پایش این ستاره هستند، در مطالعه‌ی جدید خود، اعلام کردند ستاره‌ی یادشده در گذشته سیاره‌های مجاور خود را بلعیده است. آنچه سبب نتیجه‌گیری اخیر آن‌ها شده است، مقدار لیتیوم موجود در ستاره‌ی HIP68468 است؛ مقدار این فلز ۴ برابر چیزی است که از ستاره‌‌ای به قدمت ۶ میلیارد سال می‌توان انتظار داشت. از آنجا که ستاره‌ها معمولا لیتیوم خود را می‌سوزانند، از این‌رو مقدار مازاد این عنصر در ستاره‌ی یاد‌شده در کنار وجود فلزات مقاوم در برابر حرارتی که به‌طور معمول در سیاره‌های سنگی یافت می‌شوند، تنها از طریق بلعیده‌شدن سیاره‌ها توسط این ستاره قابل توجیه هستند.

دبرا فیشر، از دانشگاه ییل که در این پژوهش نقش نداشته است، می‌گوید:

این موضوع همانند آن است که گربه‌ای را در کنار قفس یک پرنده ببینیم؛ چنانچه پرهایی از دهان گربه بیرون زده باشد، می‌توان چنین حدس زد که گربه‌ی یادشده، پرنده‌ی داخل قفس را بلعیده است.

اعضای تیم مقداری از لیتیوم و مواد شکل‌دهنده‌ی سیاره‌های سنگی را در ستاره‌‌ی HIP68468 مشاهده کرده‌‌اند که برای شکل دادن شش سیاره مانند زمین کافی هستند. دانشمندان باور دارند حداقل چند سیاره‌ی دیگر نیز باقی مانده‌اند؛ دو سیاره‌ی شبیه به نپتون و زمین، اما با ابعادی بسیار بزرگ‌تر.

از آنجایی که این ستاره بسیار شبیه به خورشید ما است؛ اکتشاف اخیر دانشمندان می‌تواند چگونگی تکامل منظومه‌ی شمسی را در گذر زمان نشان دهد. پیش از آنکه وحشت‌زده شوید؛ باید بگوییم شبیه‌‌سازی‌های کامپیوتری پژوهشگران نشان‌گر آن است که آغاز احتمالی روند بلعیده‌شدن سیاره‌های منظومه‌ی شمسی، چندین میلیارد سال طول خواهد کشید.

۵ راهکار ساده برای افزایش امنیت ویندوز
مشاهده