آلمان اولین قطار هیدروژنی جهان را به راه‌آهن خود وارد کرد تا اقدامات جدی برای حذف نمونه‌های دیزلی و اضافه شدن مدل‌های مدرن، با آلودگی کمتر آغاز شود.

دو قطار ساخت شرکت فرانسوی آلستوم (Alstom) با رنگ آبی روشن، روز گذشته با نیروی حاصل از هیدروژن، مسیر ۱۰۰ کیلومتری بین شهرهای شمالی آلمان را طی کردند. آنری پوپارت لفارج مدیرعامل شرکت آلستوم ، در ایستگاه شهر برمرفورده آلمان جایی که قطارهای هیدروژنی سوخت‌گیری می‌کنند، در جریان مراسم رونمایی این دو قطار گفت:

اولین قطار هیدروژنی جهان، به مرحله‌ی خدمات تجاری وارد می‌شود و اکنون آماده‌ی تولید انبوه است.

Alstom hydrogen powered train

بر اساس گفته‌های مقامات این شرکت فرانسوی، تا سال ۲۰۲۱ راه‌آهن ایالت نیدرزاکسن آلمان به ۱۴ دستگاه قطار هیدروژنی مجهز خواهد شد؛ دست اندرکاران ایالت‌های دیگر آلمان نیز، به خرید قطارهای پاک فرانسوی‌ها، علاقه نشان داده‌اند. قطار هیدروژنی آلستوم ، تا حدود ۱۰۰۰ کیلومتر مسافت را با یک مخزن هیدروژن طی می‌کند که تقریباً مشابه نمونه‌های دیزل است.

مقامات آلستوم محصول خود را جایگزین مناسب، بدون آلاینده و کم سر و صدایی برای قطارهای دیزل روی خط‌آهن‌های استاندارد معرفی می‌کنند که برای کاهش آلودگی در بسیاری از شهرهای آلمان، مفید خواهد بود.

استفان شرانک مدیر پروژه‌ی قطار هیدروژنی آلستوم می‌گوید:

مطمئناً قیمت قطار هیدروژنی از دیزلی بیشتر است، اما هزینه‌های نگه‌داری و کارکرد نمونه‌ی هیدروژنی کمتر خواهد بود.

مدیران ارشد آلستوم همچنین اعلام کردند که مقامات کشورهای دیگر، شامل بریتانیا، هلند، دانمارک، نروژ، ایتالیا و کانادا به‌دنبال فناوری قطارهای هیدروژنی هستند. پیش از این دولت فرانسه اعلام کرده بود که تا سال ۲۰۲۲، قطارهای هیدروژنی به ناوگان راه‌آهن این کشور خواهند رسید.

کنفرانس محرمانه اسپیس ایکس برای حل مشکلات ماموریت مریخ
مشاهده