مدیر مرکز پویانمایی صبا: پویانمایی‌های حماسی جلوی ضعف‌های تاریخی را می‌گیرد

انیمیشن 100 قسمتی «جوانمردان» به روایتی از تاریخ ایران برمی‌گردد که مغول‌ها با ما وارد جنگ و ستیز شده‌اند. در جریان نشان دادن این اتفاقات جنگی ضعف‌های مدیریتی و حکومتی وجود دارد که این مجموعه پویانمایی به آن می‌پردازد. این مجموعه را علی احمدی کارگردانی و الهام ابراهیمی تهیه کرده‌اند و 13 قسمت این انیمیشن در اختیار شبکه امید قرار گرفته تا به گفته مهدی سالم رئیس این شبکه در شرایط مناسب و خاصی که بهتر دیده شود، روی آنتن برود. به بهانه رونمایی از این مجموعه پویانمایی محمدرحیم لیوانی رئیس مرکز پویانمایی صبا و مهدی سالم رئیس شبکه امید در مقابل رسانه‌ها قرار گرفتند و فارغ از سوالات مربوط به این مجموعه پویانمایی درباره مرکز صبا و شبکه امید نیز موضوعاتی مطرح شد.

مهدی سالم رئیس شبکه امید در ابتدای این نشست خبری به یکی از مطالبات جدی قشر نوجوان پیرامون بضاعت محدود و اندک تولید فیلم‌ها و برنامه‌های نوجوانانه در تلویزیون تأکید کرد: یکی از مطالبات جدی نوجوانان جامعه تولید برنامه‌های نوجوانانه در رسانه ملی است که شاید یکی از فرصت‌های مغتنمی که ایجاد شده همین پخش مجموعه پویانمایی ایرانی جوانمردان می‌تواند باشد که بیش از برنامه و حتی فیلم انیمیشن مورد توجه کودکان و نوجوانان است و این امکان ایجاد شده و احتمالاً از اربعین حسینی و یا ابتدای ربیع‌الاول «جوانمردان» در جدول پخش شبکه امید قرار می‌گیرد؛ دو روز در هفته پخش و سه بار این مجموعه تکرار می‌شود.

محمدرحیم لیوانی رئیس مرکز پویانمایی صبا با اشاره به اینکه امروز صنعت انیمیشن در ایران به یک پختگی و بالندگی قابل اتکایی دست یافته، تصریح کرد: خوشبختانه امروز به نقطه‌ای از پختگی در عرصه تولید انیمیشن دست یافته‌ایم که می‌توانیم ادعا کنیم بهترین محتوا و با استانداردترین نوع تولید را در اختیار مخاطبین ایرانی قرار می‌دهیم چرا که یکی از شاخصه‌های پویانمایی تولید همراه با دقت و کنترل آسیب‌های کیفی به شمار می‌رود که در مجموعه‌های پویانمایی خصوصاً در مجموعه «جوانمردان» این موضوع را اثبات کردیم که می‌توانیم از پیش‌تولید تا پساتولید کاملاً بسته ایرانی تحویل مخاطب بدهیم کاری که حتی در منطقه کشورهای عربی و ترکیه هنوز به این جایگاه نرسیده‌ایم و ما با کمترین بضاعت مالی و برخورداری از  استعدادهای درخشان در عرصه پویانمایی به این نقطه عطف دست یافته‌ایم.

سمنان| اولویت مخترعان برطرف کردن نیازهای مردم باشد
مشاهده

وی با اشاره به روایت حماسی «جوانمردان» تاکید کرد: بسیاری این روزها می‌گویند که چرا روایت‌های حماسی و تاریخی در پویانمایی استفاده می‌شود و این یک نگاه سطحی به تاثیرگذاری به انیمیشن در دنیای تصویر به شمار می‌رود. زیرا قصه جوانمردان در دوره مغول می‌گذرد و نشان می‌دهد که حکومت و مدیریت چقدر دچار ضعف بوده و نتیجه داستان به جایی می‌رسد که مخاطبین می‌بینند که با مشارکت گروه‌های کوچک مردمی این فقدان مدیریتی برطرف می‌شود. اگر اصرار به روایتگری انیمیشنی در حوزه حماسه و تاریخ وجود دارد به خاطر تاثیرگذاری پویانمایی و انیمیشن در دنیای تصویر به روایت تاریخی و حماسی می‌پردازیم زیرا بایستی درنظر داشته باشیم تاریخ می‌تواند در جایی که هوشیار نباشیم دوباره تکرار شود و ما با این نوع روایت‌ها می‌کوشیم تا جلوی ضعف‌های مدیریتی را برای تاریخ امروز بگیریم.

لیوانی با اشاره به اینکه مجموعه جوانمردان در حوزه نرم‌افزار تولید می‌شود، افزود: ما از سیستم‌های به روز و با استاندارد ساخت پویانمایی استفاده کردیم که باعث فاز اول با کمی تأخیر شروع شود. چرا که تولید سنتی انیمیشن با «رندر» انجام می‌شود که زمانبر و هزینه‌بر است اما در این نوع انیمیشن از سیستم‌های جدیدتر استفاده می‌شود. جالب است که بدانید کل مجموعه «جوانمردان» در حوزه نرم‌افزار تولید می‌شود و این نرم‌افزارها شبیه به موتورهای سازنده گیم هستند و قطعاً خروجی کار حرفه‌ای و استاندارد جهانی خواهد بود.

وی در ادامه اضافه کرد: انیمیشن «جوانمردان» در حوزه تلویزیونی یک کار جدید و با کیفیت به حساب می‌آید که سرآغاز دوره جدیدی برای پویانمایی ایرانی خواهد بود و حتما نوجوانان در آغاز پخش از شبکه امید علاقمند به تماشای قسمت‌های آن خواهند بود. از طرفی پدرها و مادرهای این جامعه هم افتخار خواهند کرد به تولیدی که به طول کل در کشور انجام می‌شود.

فوتبال جهان| پسر مالک اینتر، جوان‌ترین رئیس تاریخ این باشگاه شد
مشاهده

لیوانی با اشاره به اینکه ارزانترین پویانمایی دنیا را ایران تولید می‌کند گفت: با توجه به همه موفقیت‌های محتوایی و لحاظ کردن استانداردهای کیفی و پویانمایی، همچنان ارزانترین پویانمایی‌های دنیا را ایران تولید می‌کند. خوشبختانه این پختگی در ساخت انیمیشن باعث شده ما را مولف و تولید کننده درجه یک در منطقه بشناسند؛ پویانمایی با پشتوانه فرهنگ اصیل ایرانی‌اسلامی و محتوایی که همراه با القائات معرفتی و اخلاق‌مدار همراه است.

وی با اشاره به رسالت سخت شبکه امید و تولیدات اندک و محدود و بضاعت کم و محدود تصویرسازی برای نوجوانان خاطرنشان کرد: شبکه امید کار بسیار سختی را پیش رودارد و تولیدات در نوجوانان دیر آغاز شده و از طرفی برای گرفتن تولیدات خارجی هم به لحاظ دور بودن از فضای فرهنگی جامعه ما دچار محدودیت هستند به همین خاطر حدود 46 درصد مراکز پویانمایی را به مخاطب نوجوان اختصاص داده‌ایم و این مجموعه صد قسمتی «جوانمردان» که 13 قسمت آن بزودی روی آنتن شبکه امید می‌رود شاید سرآغاز این همکاری‌ها و مشارکت‌ها باشد.

رئیس مرکز پویانمایی صبا با بیان اینکه امروز تلاش‌های صداوسیما در حوزه انیمیشن به بار نشسته است، افزود: صداوسیما در عرصه پویانمایی بیش از دو دهه سرمایه‌گذاری کرده و الان به بار نشسته و شاهد تولیدات خوبی هستیم. تولیدات پویانمایی امروز مبتنی بر فطرت انسانی، آموزه‌های اخلاقی و با توجه به فرهنگ غنی ایرانی اسلامی است و پدرها و مادرها با اطمینان کامل، نوجوان، جوان و خردسالان پای تولیدات بنشانند. امیدوارم این آثار خوب دیده شوند و کسانی که این برنامه‌ها را می‌بینند سیگنال‌های خوبی را دریافت می‌کنند.

رایزنی «عمران خان و طاهر القادری» برای پیگیری پرونده حادثه مادل تاون
مشاهده

لیوانی درباره هزینه‌های هنگفت مجموعه‌های پویانمایی افزود: تولید پویانمایی دقیقه‌ای 8 هزار دلار تولید می‌شود منطقه ما شامل کشورهای عربی، ترکیه، هند و… برخی از عرصه‌ها کار پویانمایی انجام می‌دهند. اما تولیدات ما زیر 500 دلار هستند و یک اختلاف 7500 دلاری با منطقه داریم. در منطقه کل مسیر تولید در اختیار کشورها نیست اما ما از پیش‌تولید تا پساتولید، پویانمایی‌ها کاملاً ایرانی تولید می‌شوند.

علی احمدی کارگردان انیمیشن «جوانمردان» در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه امروز جامعه ما نیازمند چه نوع پرداخت‌های پویانمایی است، تأکید کرد: پاک بودن یک ویژگی خاص برای تولیدات داخلی است و این درک عمیق مفاهیم ایرانی اسلامی ما نیازمند جذابیت‌هایی است که انجام می‌شود. اصل قضیه جوانمردی مورد تأکید مسئولان صبا بود. این خصیصه‌ها در یک کلام موجب صلابت فرهنگسازی‌ها می‌شود اما نیازمند جذابیت‌های خاصی است که غربی‌ها بیشتر بر روی این جذابیت‌ها تأکید دارند. خوشبختانه به یک جایگاه خوبی رسیده‌ایم که توأمان با فرهنگسازی و جذابیت‌ها به قله خوبی در این مقوله تصویری دست پیدا خواهیم کرد.

نشست خبری انیمیشن جوانمردان
نشست خبری انیمیشن جوانمردان
نشست خبری انیمیشن جوانمردان
نشست خبری انیمیشن جوانمردان
نشست خبری انیمیشن جوانمردان
نشست خبری انیمیشن جوانمردان
نشست خبری انیمیشن جوانمردان