پیام نوام چامسکی منتقد و زبان شناس آمریکایی به جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت

نوام چامسکی در پایم خود به جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت گفت: در جهان امروز اشکال مختلفی از افراط گرایی خشونت بار وجود دارد که به خودی خود خطرناک هستند و می تواند با افزایش سطح خشونت بدتر شده و بقای انسان ها را تهدید کند. به همین دلیل خوب است که ریشه‌های این مسئله و اصول شکل دهنده افراط گرایی خشونت بار را از بین ببریم و لذا این اقدامات خیلی اهمیت دارد.

وی در نقد عملکرد دولت عربستان سعودی و کشتار مردم بی‌گناه یمن تصریح کرد: قبل از هر چیز باید توجه داشته باشیم عملکرد عربستان سعودی با حمایت آمریکا و غرب است. این رژیم هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم حمایت می‌شود. این کشور ده‌ها میلیارد دلار سلاح از آن‌ها خریده است تا از ارتباط نزدیک و تاثیر مستقیم غرب بر فعالیت‌هایش مطمئن باشد.

به گفته وی، طبیعی است مسئولیت خشونت‌هایی را که ایجاد کرده‌اند نمی‌پذیرند و این مسئله فقط به فجایع انسانی و مشکلاتی که در یمن درست شده ختم نمی‌شود. یکی از بهترین روزنامه نگاران خاورمیانه پاتریک کاکبرن سال‌ها آن جا بوده است و در مورد موقعیت آن منطقه اخیرا کتابی نوشته و در آن از وهابی سازی دنیای سنی مذهب صحبت کرده است که از مشکلات بزرگ دوران مدرن است.

این منتقد اجتماعی و زبان شناس آمریکایی با بیان اینکه منظور از وهابی سازی به معنای گسترش ایده‌های تندروانه و اصول گرایانه است که بر فکر رهبران کشورسعودی حاکم است و رژیم این کشور پول هنگفتی خرج ارسال و تاسیس مدارس‌، فقها و مساجد به روش مذهب وهابی در کشورهای اسلامی سنی مذهب می‌کند که تاثیر بسیار خطرناکی دارد. اضافه کرد: عربستان سعودی یک کشور بسیار سرکوب گری است. کسی نمی‌تواند از رژیم سعودی و رژیم وهابی انتقاد کند و از دست مجازات در امان باشد. یا سرش را می برند، یا شلاقش می زنند یا زندانی‌اش می‌کنند. خشونت بی حد و حصری در جریان است. بهار عربی در کشور عربستان رخ نداد چون به مجرد این که اعتراضات نرمی آغاز شد به شدت آن را سرکوب کردند، مخصوصا، در مناطق شیعه نشین شرق که نفت‌خیزتر است خشونت بسیار شدیدی را اعمال می‌کنند.

۷ نفر در استان البرز به اتهام تعرض به کامیون‌های باری دستگیر شدند
مشاهده

نوام چامسکی با تمجید از جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در ایران عنوان کرد: جشنواره فیلم مقاومت اقدام مناسبی است که توجه ما را به بعضی از این موارد جلب می‌کند ولی موارد دیگری هم هستند که باید با جدیت بررسی شوند.

وی با اشاره به تهدید داعش و تفکرات افراط گرایی اظهار داشت: بسیاری از متفکران و اندیشمندان این حوزه معتقدند داعش یکی از محصولات حمله آمریکا به عراق و ماهیت خشن اشغال این کشور است. البته، این تنها دلیل شکل گیری داعش نیست. ولی یکی از دلایل اصلی آن است. خشونت‌های غیرانسانی بسیاری می‌کنند و خوب است از خودمان بپرسیم برای حل این مشکل چه می‌توان کرد؟ می‌توان آن را از بین برد. بله. بی‌تردید ما امکانات فیزیکی نابود کردن آن را داریم ولی وقتی یک سازمان خشن را از بین می‌بریم بدون اینکه از خودمان بپرسیم از کجا به وجود آمده است نتیجه‌ای که به دست می‌آوریم از اصل مشکل بدتر و مخرب تر است. این اتفاق سابقه‌ای طولانی دارد که خیلی به روشنی می‌توانیم ابعاد آن را مشاهده کنیم. مثلا جورج بوش در امریکا جنگ با ترور را در سال 2001 آغاز کرد. ترور اسلام گرای تندرو در آن زمان در چه وضعیتی بود؟ در آن زمان اسلام گرایی خشن در یک منطقه محلی روستایی در شمال غرب افغانستان، پاکستان محدود شده بود. امروز تروریسم اسلام گرایانه کجاست؟در همه جای دنیا.

شایان ذکر است پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به همت بنیاد فرهنگی روایت و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با همکاری سازمان‌ها و نهادهای مختلف فرهنگی کشور به دبیری محمد خزاعی 5 تا 10 آذر ماه سالجاری در تهران برگزار می‌شود.

سمنان| آیت‌الله شاهچراغی: کودک‌کُشان در یمن، عراق و سوریه پشت پرده جنایت تروریستی اهواز بودند
مشاهده