جمشید انصاری عصر ‌امروز در جلسه شورای اداری استان که در سالن پیامبر اعظم(ص) استانداری کردستان برگزار شد، اظهار داشت: شورای اداری مهم‌ترین نهاد هماهنگی استان است و مسائل مشترک دستگاه‌های اجرایی در این شورا مطرح می‌شود و سیاستگذاری‌های استان در این شورا تبیین، و برای اجرا تشریح و مورد هماهنگی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اعضای شورای اداری مسئولیت اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های کشور را در استان حساس کردستان به‌عهده دارند، گفت: باید متناسب با شرایط و حساسیت‌های کشور تصمیمات دقیق‌تری را در استان برای اداره امور شاهد باشیم.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان استخدامی و اداری کشور تصریح کرد: بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم و در سال 93 ما در شرایطی سیاست‌های جدید کشور را ابلاغ و شروع به اجرا کردیم که به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه‌ای که از سال 89 از سوی آمریکا و متحدین اروپایی و بر اساس مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه کشور ما وضع شده بود، در یک شرایط اقتصادی خاصی قرار داشتیم.

وی اضافه کرد: به‌مدت دو سال پشت سر هم، رشد اقتصادی کشور منفی اعلام شد و در طول سال 91 و 92 مجموعاً 9.8 رشد منفی در این دو سال تجربه کردیم.

انصاری افزود: طبعاً منفی بودن رشد اقتصادی آثار خود را در تورم گذاشته بود و نرخ تورم کشور در شهریور سال 92 که همزمان بود با روی کار آمدن دولت جدید 32 درصد بود و حتی دو سه ماه قبل از آن نیز نرخ 36 درصد هم در کشور تجربه شده بود.

وی با اشاره به وضعیت اداره واحدهای تولیدی اظهار کرد: بسیاری از واحدهای صنعتی ما اعم از کوچک و بزرگ یا در تأمین مواد اولیه مورد نیاز فعالیت، یا در انتقال منابع برای تهیه و تأمین و یا در فروش محصولات خود مشکل داشتند.

رویای نفتی شدن بورس یه قدم دیگر به تعبیر نزدیک شد
مشاهده

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان استخدامی و اداری کشور گفت: در چنین شرایطی دولت سیاست خود را در دو محور تنش‌زدایی از روابط بین‌المللی برای کاستن از فشار تحریم‌ها و تغییر سیاست‌های اقتصادی کشور تعریف کرد و از سال 1393 به‌تدریج رشد اقتصادی مثبت و در سال 1395 شاهد بالاترین رشد اقتصادی بودیم و متوسط رشد اقتصادی در سال‌های 93 و 94 و 95 و 96 بالای 4.7 در کشور ثبت شد.

وی ادامه داد: در سال 1394 به‌لحاظ کنترل تورم به نرخ یک‌رقمی در تورم دست پیدا کردیم.

ستاد مقابله با تحریم در کشور تشکیل شده است

معاون رئیس‌جمهور با یادآوری دسیسه‌های دشمنان خاطرنشان کرد: نخستین هدفی که آمریکا از اعمال تحریم بر ایران دارد، قطع دسترسی ایران به منابع ارزی خودش است؛ در سال گذشته صادرات نفتی کشور حدود 2.5 میلیون بشکه در روز بود و در بعضی از ماه‌های سال به 2 میلیون و 600 هزار بشکه رسید، این صادرات به‌شدت از سوی آمریکا مورد تهدید قرار گرفته و بعضی از کشورهایی که طرف قرارداد خرید نفت از ما بودند، خرید نفتشان را تحت فشارهای آمریکا قطع کردند، بخشی از آنها کاهش دادند و در مجموع ما با کاهش صادرات نفت و به‌تبع آن کاهش منابع حاصل از صادرات نفت مواجه هستیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته 46 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم و معادل همین مبلغ نیز کالا به کشور وارد کرده‌ایم و کنار آن حدود 25 میلیارد دلار نیز مواد اولیه مورد نیاز واحدهای صنعتی نیز وارد شده و حدود 8 میلیارد دلار هم ارزی بوده که در بازار غیررسمی کشور ثبت، توزیع و هزینه شده است.

شماره جدید ماهنامه "فکه" منتشر شد
مشاهده

انصاری افزود: ما نیز در مقابل اتاق جنگ وزارت خزانه‌داری آمریکا، تبعاً به عمل متقابل دست زده‌ایم و ضمن اینکه تلاش کردیم فعالیت‌های دیپلماتیک خودمان را در جهت اثبات حقانیت جمهوری اسلامی و همین‌طور بدعهدی آمریکا تشدید کنیم و کشورهای دیگری در سطح دنیا را همراه خودمان داشته باشیم سعی کردیم مدیریت بهتری را بر منابع ارزی خودمان اعمال کنیم و حداقل در تأمین آنچه مورد نیاز ضروری مردم است با مشکل مواجه نشویم.

وی اظهار داشت: ما نیز با مصوبه شورای عالی امنیت ملی یک ستاد مقابله با تحریم در کشور تشکیل داده‌ایم.

مردم نگران نباشند؛ هیچ مشکلی برای تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز نداریم

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان استخدامی و اداری کشور یادآور شد: از مجموع منابع ارزی کشور 13 میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی و داروی مورد نیاز کشور اساساً جدا و کنار گذاشته شده و در طول شش ماه گذشته در راستای تأمین این کالاها و مایحتاج هشت میلیارد دلار هزینه شده است.

وی گفت: به مردم اطمینان می‌دهیم که در تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز کشور هیچ مشکلی نداریم و مردم نباید هیچ نگرانی در این زمینه‌ها داشته باشند.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان استخدامی و اداری کشور خاطرنشان کرد: به‌لحاظ ذخایر اساسی تأمین گندم با همت کشاورزان کشور حدود 10 میلیون تن گندم در کشور تولید کردند و هیچ مشکلی برای تأمین گندم و نیازهای واحدهای مرغداری و دامداری و مواد پروتئینی نداریم.