فقط به این دلیل که فردی واقعیتی علمی را رد می‌کند، به این معنی نیست که همه‌ی حقایق علمی را نیز رد کند، به همین دلیل است که زمین تخت‌گرایان به‌طور صریح اعلام کردند که تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت‌های انسانی را پذیرفته‌اند.

به‌تازگی یکی از کاربران شبکه اجتماعی ردیت، توییتی از «انجمن زمین تخت (The Flat Earth Society)» را منتشر کرد که نشان می‌داد، زمین تخت‌گرایان می‌توانند در عین باور به عقیده‌ی ‌خود مبنی بر تخت بودن زمین، تغییرات اقلیمی را نیز تایید کنند. در پاسخ به یک سوال درمورد اینکه آیا زمین تخت‌گرایان به تغییرات اقلیمی اعتقاد دارند؟

حساب رسمی توییتر انجمن زمین تخت در پاسخ نوشت:

قطعا. نپذیرفتن چنین موردی با شواهد بسیار قوی که در خصوص آن وجود دارد، غیر مسئولانه است. چنین مسئله‌ای ادامه‌ی حیات ما انسان‌ها را تهدید می‌کند.

موضوع خنده‌دار اشاره به شواهد بسیار قوی توسط این زمین تخت‌گرای ناشناس است، اما آیا هیچکدام از زمین تخت‌گرایان به‌تازگی نگاهی به شواهد کروی بودن زمین انداخته‌اند؟ نیازی به مشاهدات بسیار پیشرفته‌ای هم نیست، فقط کافی است که یک ماه گرفتگی را ببینند یا نزدیک شدن یک کشتی به اسکله را از دور نگاه کنند.

توییت رسمی انجمن زمین تختتوییت رسمی انجمن زمین تخت: قطعا. نپذیرفتن چنین موردی با شواهد بسیار قوی که در خصوص آن وجود دارد، غیر مسئولانه است

استدلال محو نشدن کشتی در خط افق یکی از مشهورترین استدلال‌های زمین تخت‌گرایان است. ارسطو چنین استدلال می‌کرد که وقتی کشتی از ساحل دور می‌شود به تدریج به انحنا رفته و ناپدید می‌شود و به‌همین جهت، زمین کروی است. در مقابل زمین تخت‌گرایان بر این باورند که کشتی تنها به‌تدریج کوچک و کوچک‌تر شده، اما محو نمی‌شود.

یافته جدید: مریخ در ساعات شب‌ به‌طور مداوم در معرض توفان‌های سهمگین برفی است
مشاهده

به نظر می‌رسد که اعضای انجمن زمین تخت‌‌گرایان بیکار ننشسته‌اند و طی سال‌های اخیر فرضیات علمی (شبه علمی) عجیب مختلفی مطرح کردند. آنها عقیده دارند که سیاره‌ی ما یک دیسک تخت است و هیچ کس تا به حال به ماه پای نگذاشته است. جهان با دیواره‌ی بزرگ یخی احاطه شده و تمام عکس‌هایی که زمین را به مانند تیله‌ای سبز و آبی نشان می‌دهند ساختگی هستند. حتی نیازی به اشاره به فرضیات عجیب‌تر نداریم.

رد یافته‌های علمی، ارتباط معنی‌داری با توطئه‌باوری دارد

مثلا در کنفرانس اخیر در بیرمنگام، انگلستان، زمین تخت گرایان، تاکید زیادی روی روش‌های علمی و به‌ویژه حقایق قابل مشاهده داشتند. در این رویداد، زمین تخت‌گرایان، به بحث و گفتگو و ارائه‌ی آخرین آزمایش‌ها و مدل‌های زمین تخت پرداختند. یکی از افرادی که سخنرانی می‌کرد، در اوایل صحبت‌های خود اشاره کرد، زمین تخت‌گرایان سعی کنند، به‌دنبال چندین مدرک قابل تایید باشند و به احضار توصیه کرد که همیشه به دنبال انجام پژوهش‌های خود باشند و بپذیرند که ممکن است اشتباه کنند. همچنین در طول کنفرانس مدل‌های زیادی از جمله مدل کلاسیک زمین تخت، گنبدها، دیوارهای یخی، الماس‌ها، گودال‌هایی با چندین جهان در درونش و حتی مدل زمین درون یک تخم مرغ کیهانی غول‌پیکر پیشنهاد شدند.

با این حال، باید سپاسگزار انجمن زمین تخت‌گرایان باشیم که تنها به نظریه‌ی توطئه خود پایبند هستند؛ چرا که همین حالا نظریه‌پردازان توطئه زیادی هستند که نسبت به تغییرات اقلیمی تردید دارند و بسیاری از آنها در مقام‌های متنفذ سیاسی هستند.

ارسطو چنین استدلال می‌کرد ارسطو چنین استدلال می‌کرد که وقتی کشتی از ساحل دور می‌شود به تدریج به انحنا رفته و ناپدید می‌شود

شاید از عقیده‌ی دونالد ترامپ در خصوص تغییرات اقلیمی به‌خوبی آگاه باشید. وی معتقد است گرم شدن کره‌ی زمين؛ اختراع چین است که می‌خواهد از لحاظ تجاری، بر قدرت اقتصادی ایالات متحده غلبه کند. برخی از نظریه‌پردازان توطئه حتی باور دارند که پژوهشگران، به دستور دولت سِری جهانی (ایلومیناتی‌ یا فراماسون و غیره) یاجرج سوروس، تغییرات اقلیمی را جعل کردند.

گلکسی تب اس 3 مدل وای فای فصل اول ۲۰۱۷ عرضه می‌شود
مشاهده

همچنین نتایج یافته‌های جدیدی که از سوی پژوهشگران دانشگاه فرایبورگ انجام گرفته و در ژورنال علمی Current Biology منتشر شده، نشان می‌دهد که رد یافته‌های علمی، ارتباط معنی‌داری با توطئه‌باوری دارد. برای روشن شدن بحث به یک مثال ساده اشاره می‌کنیم، فردی سیگاری را تصور کنید که در یک برنامه مستند تلویزیونی، متوجه واقعیت‌های وحشتناکی درمورد عواقب مصرف دخانیات شده است؛ اما برای این فرد بسیار راحت‌تر است که سازمان‌های پزشکی را متهم به جعل واقعیات کند تا اینکه تصمیم بگیرد سیگار را کنار بگذارد.

در همین رابطه، بسیاری از کسانی که فکر می‌کنند، تغییرات اقلیمی می‌تواند به ضرر آنها تمام شود –مثلا اعمال محدودیت‌هایی برای انتشار گازهای گلخانه‌ای‌ که باعث افزایش قیمت بنزین می‌شود- شاید بیشتر بخواهند که تصور کنند،  ال گور، فرضیه‌ی ساختگی در خصوص تغییرات اقلیمی اختراع کرده تا اینکه به چند قرن حقایق دنیای فیزیک توجه کنند!

سرمایه‌گذاری در نوع خاصی از تفکر نیاز به زمان و انرژی دارد و هنگامی که سرمایه‌گذاری مورد نظر انجام شود، رها کردن آن باورها آسان نیست، اگر تا به حال تجربه صحبت کردن با یک زمین تخت‌گرا (نگارنده تجربه زیادی در بحث با زمین‌تخت‌‌گرایان هم‌وطن دارد) را داشته باشید، متوجه این موضوع می‌شوید!

شاید سرمایه‌گذاری در بیش از یک نظریه توطئه نیاز به تلاش‌های ذهنی و مصرف انرژي زیادی دارد، به همین دلیل فرد تصمیم می‌گیرد که به یک نظریه خاص وفادار بماند. اما به هر حال، مسئله اخیر پذیرش تغییرات اقلیمی مورد جالب‌توجهی است و شاید زمین تخت‌گرایان در آینده وقت بیشتری را صرف بررسی شواهد علمی کنند.