سفیر ایران در لاهه به ادعای مطرح‌شده توسط همتای آمریکایی خود درباره حکم دیوان بین‌المللی دادگستری علیه آمریکا در پرونده شکایت ایران پاسخ داد.

دکتر علیرضا جهانگیری سفیر جمهوری اسلامی ایران در لاهه با اشاره به تناقض در رفتار و گفتار آمریکایی‌ها در قبال قرار دیوان بین المللی دادگستری، اقدام واشنگتن در خروج از پیمان مودت را زیر سؤال برد.

وی روز پنج‌شنبه در پیامی توئیتری و در پاسخ به توئیت “پیتر هوکسترا” سفیر آمریکا در لاهه تأکید کرد: «موضع‌گیری مقامات آمریکایی در قبال قرار دیوان بین المللی دادگستری و اقدامات بعدی آن‌ها در مورد عهدنامه مودت با هم نمی‌خواند».

سفیر آمریکا پیش از این، دادگاه بین المللی را «فاقد صلاحیت در این پرونده بی‌مبنا» دانسته و قرار صادرشده توسط دیوان را محدود و ضعیف توصیف کرده بود.

حساب توئیتری سفارت آمریکا نیز تصمیم دیوان بین المللی دادگستری را یک شکست برای ایران خوانده بود.

جهانگیری در ادامه این سؤال را مطرح کرد که؛ اگر قرار دیوان یک تصمیم ضعیف و یک شکست برای ایران بوده است، پس چرا برخی مقامات آمریکایی از این تصمیم عصبانی شده و فوراً خاتمه عهدنامه مودت را که سال‌ها بین دو کشور وجود داشته، اعلام کردند؟

نماینده ایران از این واکنش آمریکا به‌عنوان مصداق بارز ضرب المثل فارسی “رنگ رخسار خبر می‌دهد از سرّ درون” یاد کرد.

روز چهارشنبه، دیوان بین‌المللی دادگستری قرار موقت درباره شکایت ایران از آمریکا نزد این دادگاه را صادر کرد که بر اساس آن آمریکا باید تمام محدودیت‌ها بر اساس تصمیم 8 می (خروج از برجام) بر صادرات آزادانه دارو، اقلام پزشکی، کشاورزی و غذایی و نیز قطعات یدکی هواپیما و خدمات مرتبط را علیه تهران رفع کند.

داورزنی: باید جابه جایی در فدراسیون جودو انجام می‌شد
مشاهده

پس از این حکم، مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا ایران را به سوء استفاده از دادگاه بین المللی دادگستری برای حمله به آمریکا متهم و اعلام کرد که ایالات متحده به پیمان مودت با ایران پایان می‌دهد.