جولان تهیه کنندگان موسیقی تا کجا ادامه می‌یابد؟!

چندی پیش انتشار تیزر یک نمایش در فضای مجازی، سبب برخورد قضایی با کارگردان نمایش و مدیر تئاتر شهر شد. کارگردان نمایش «رویای نیمه شب تابستان» و مدیر تئاتر شهر، چند روزی را در بازداشت به سر بردند. اتهام آنها انتشار تیزری نامناسب در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بود.

فارغ از درستی یا غلط بودن این اقدام  باید دید آیا در صورت بروز تخلفات مشابه در حوزه‌های دیگر همین برخورد صورت می‌گیرد یا خیر. مثال‌ها فراوانند  اما تازه‌ترینشان را یادآور می‌شویم؛

همزمان با با هفتمین روز شهادت امام حسین علیه‌السلام کلیپی در فضای مجازی پخش شد که  با تیزرِ نمایشِ مذکور فاصله دارد. این تیزرِ اولین کار رسمى “پ. پ” [نام مخفف خواننده] بوده که از سوی یک موسسه منتشر شده است.

تازه‌ترین محصول عرصه موسیقی پاپ با قطعه‌ای سطحی  معرفی شده است. در کمال تاسف صاحبان این محصول برای معرفیِ این قطعه‌ روز هفتم شهادت امام حسین علیه‌السلام را انتخاب کرده‌اند که با توجه به محتوای آن بسیار قابل تامل به نظر می‌رسد.

در طول سال قطعه‌های شاد و ریتمیک بسیاری در عرصه موسیقی منتشر می‌شود و همواره هم با استقبال عامه مردم مواجه می‌شوند. شاید در ظاهر این قطعه هم یکی از همان ده‌ها قطعه باشد، اما انتشار این قطعه در ماه محرم و ایام عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) قابل تامل است. درست در روزی که این قطعه منتشر شده، هیات‌های بسیاری در سطح کشور مشغول عزاداری برای واقعه‌ی کربلا بوده‌اند.

شاید یکی از مهمترین تعریف‌های عدالت، برابری قانون برای همه است. اگر دست‌اندرکاران یک تئاتر و اجرای آن  برای انتشار تیزری نامناسب در اینستاگرام دستگیر می‌شوند، با عاملان انتشار یک موسیقی نامناسب در روز هفتم شهادت سیدالشهدا، چه برخوردی خواهد شد؟

فوتبال جهان| آمادگی ورزشگاه‌های قطر برای جام جهانی ۲۰۲۲ دو سال زودتر از موعد
مشاهده

در این تیزر به شعور مخاطب هم توهین کرده‌اند. به جز ساز کوبه‌ای هیچ کدام از سازهایی که در این ویدیو به نمایش کشیده شده ، صدایشان ضبط هم‌زمان نشده است. حتی صدای خواننده هم با تصویر همخوانی ندارد!

بی‌توجهیِ مسئولان فرهنگی و هنری به این اتفاقات و جولانی که برخی از تهیه کنندگان عرصه موسیقی در این زمینه می‌‌دهند؛ وجود مافیا در عرصه موسیقی پاپ را بیش از هر زمان دیگری اثبات می‌کند.