امروزه واژه‌های «تأثیرگذاری» و «نفوذ» در شبکه‌های اجتماعی، معنای دیگری پیدا کرده‌اند. درحالی‌که پلتفرم‌های متعددی این امکان را فراهم می‌آورند که روی مخاطبان خود تأثیر بگذارید؛ ولی بازار از این فرایند اشباع‌ شده است. امروزه اگر می‌خواهید صدای خود را در میان همهمه‌ی آنلاین متمایز کنید، به گام‌هایی فراتر از تأثیرگذاری نیاز دارید. شما باید مشتریان را «متقاعد» کنید.

شما باید دائماً خودتان یا برندتان را بازاریابی کنید. این روزها بیش از هر زمان دیگری، هنر متقاعد کردن بخشی از زندگی روزمره است.

به‌عنوان‌ مثال اگر بخواهید ایده‌ی استارتاپ خود را به سرمایه‌گذاران ارائه کنید یا دوست داشته باشید فالوئرهای بیشتری در اینستاگرام به دست آورید، باید اصول متقاعد کردن دیگران را یاد بگیرید. در این مطلب سه مورد از ضروری‌ترین نکاتی را که به ترغیب کردن افراد کمک می‌کند، با شما به اشتراک می‌گذاریم:

پیام خود را برای افراد تنظیم کنید، نه گروه‌ها

در دنیای اینترنت شبکه‌سازی کار سختی نیست؛ اما بهره‌وری زیادی هم ندارد. در فضای دیجیتال و کارآفرینی بهتر است پیام خود را به مخاطبان هدف ارسال کنید.

کارآفرینان زیادی سعی می‌کنند ایده‌ای به بزرگی فیس‌بوک معرفی کنند؛ یعنی ایده‌ای که دسترسی همگانی دارد. البته نمی‌خواهیم ارزش و شایستگی این ایده‌ها را زیر سؤال ببریم؛ ولی ساخت چیزی که با گروه‌های خاصی از مردم ارتباط برقرار می‌کند؛ قدرت و نفوذ بسیار بیشتری خواهد داشت.

زمانی که شما پیامی شخصی برای مردم ارسال می‌کنید، آن‌ها به‌خوبی پاسخ می‌دهند. پیام شخصی باعث می‌شود مردم احساس کنند به‌عنوان یک فرد، تصدیق و پذیرفته‌ شده‌اند. درحالی‌که تبلیغاتی که یک ویژگی را به عموم مردم نسبت می‌دهند، بیشتر آزاردهنده به نظر می‌رسند.

کارمندان در معرض استعفا را پیش از بروز مشکل تشخیص دهید
مشاهده

سعی کنید پیام و محتوایی صادقانه و مختصر خلق کنید. در مورد علایق یا یک سبک زندگی خاص صحبت کنید. به‌این‌ترتیب مردم به شما اعتماد می‌کنند و با اشتیاق به حرف‌هایتان گوش می‌دهند.

 

پیام شما باید ویژگی‌های خاصی را منعکس کند

زمانی که می‌خواهید شخصی را در خصوص چیزی متقاعد کنید، یکی از مهم‌ترین نکاتی که دیوار دفاعی مخاطب را پایین می‌آورد و او را به موضوع مشتاق می‌کند، این است که فاکتورهای واقعی و خصوصی را به نمایش درآورید.

ایده‌ی کسب‌وکار، پادکست یا پروفایل شما چیست؟ به‌خصوص استارتاپ‌ها باید ویژگی خاصی را به تصویر بکشند که آن‌ها را از دیگران متمایز می‌کند؛ پیامی که با احساسات مردم ارتباط برقرار کند و تفاوت خود را با سایر ایده‌های نوآورانه پررنگ‌تر سازد.

جنبه‌های شخصی‌تر داستانتان را به اشتراک بگذارید و درعین‌حال روشن و شفاف عمل کنید. شفافیت عملکرد یکی از عناصری است که به‌شدت مردم را جذب می‌کند.

متأسفانه اغلب کارآفرینان در این مرحله از کار شکست می‌خورند. آن‌ها نمی‌توانند داستان خود را (یا ماجرای ایده‌ی خود را) به‌خوبی تعریف کنند.

زمانی که توضیح می‌دهید چرا جهان باید از این محصول (یا ایده) استفاده کند، درواقع به ایده‌ی خود زندگی می‌بخشید و محصولی برای دنیای واقعی عرضه می‌کنید.

پیام شما باید مرتبط و ترغیب‌کننده باشد

اگر می‌خواهید واقعاً شخصی را متقاعد کنید، باید هم‌زمان وجه احساسی و عقلانی او را هدف قرار دهید. مخاطب را بخندانید یا با ناامیدی او همدردی کنید و هم‌زمان از آمار و مدارک و شواهدی صحبت کنید که شما را به مقصود نزدیک می‌کند.

این همان چیزی است که مردم را جذب می‌کند: ایده‌هایی که به‌نوعی خود شما را به تصویر می‌کشند و درعین‌حال ملموس، کاربردی و قابل‌درک هستند.

۱۰ توصیه کلیدی از وارن بافت در زمینه سرمایه‌ گذاری و تجارت
مشاهده

به‌طور کلی متقاعد کردن مخاطبان صرف‌ نظر از هر محصول، آیتم یا درخواستی، به پیام شما بستگی خواهد داشت؛ به اینکه برای آنچه می‌خواهید بگویید، چه راهی انتخاب می‌کنید. زمانی که مردم را تصدیق می‌کنید، آن‌ها واکنش خوبی به شما نشان خواهند داد.