خبرهای کوتاه رادیو و تلویزیون| «من ترانه ۱۵ سال دارم» دوباره در شبکه آی‌فیلم/تلویزیون برای بیماری‌های خاص «پروانه‌شو» را تدارک دید

 امروز رویدادهای مختلفی روی آنتن رادیو و تلویزیون می‌آید که در این بسته خبری مروری بر آن‌ها داریم:

«پروانه‌شو» روی آنتن شبکه سه

مجموعه مستند داستانی «پروانه شو»  در 13 قسمت با محوریت بیماری‌های خاص از روز دوشنبه نهم مهرماه، هر روز ساعت 12 روانه آنتن شبکه سه سیما می‌شود. این مجموعه مستندگونه تلویزیونی 10 دقیقه‌ای با هدف بررسی بیماری‌های خاص و امیدبخشی به بیماران تولید شده است. مستند داستانی «پروانه‌شو» به معرفی بیماری‌های خاصی چون ای‌بی، دیستروفی، سندرم دان و ام اس می‌پردازد و داستان این مستند درباره دانشجوی جامعه شناسی است که برای تکمیل پایان نامه دکترای خود به مراکز درمانی، بیمارستانی و محل زندگی بیماران خاص سر زده و با پزشکان،کادر درمانی، بیماران و خانواده‌هایشان گفتگو کرده  و مشکلات آنان  را به تصویر می‌کشد.

کنداکتور پخش «اشعه ایکس» و «حرف حساب» تغییر کرد

زمان و روزهای پخش دو برنامه «اشعه ایکس» کاری از گروه معارف اسلامی و «حرف حساب» کاری از گروه دانش و اقتصاد تغییر کرد. این تغییرات از شنبه چهاردهم مهر اجرایی می‌شود و بر این اساس برنامه «اشعه ایکس» به تهیه‌کنندگی افشین حسین‌خانی و اجرای سیاوش عقدایی که پیش از این ساعت 8:15 روزهای زوج  پخش می‌شد، ساعت 20:20 روزهای فرد روی آنتن می‌رود.

برنامه «حرف حساب» به تهیه‌کنندگی علی ملکی و اجرای کیاداود اسفندیاری که پیش از این ساعت 8:15 روزهای یکشنبه و سه شنبه پخش می‌شد، همان ساعت ولی در روزهای زوج روی آنتن می‌رود. طبق جدول پخش پیش‌بینی شده، روزهای یکشنبه و سه شنبه ساعت 8:15 به جای «حرف حساب» هم به ترتیب برنامه درامتداد فلق و مستند استانها نمایش داده خواهد شد.

فعالیت‌های رقبای اقتصادی ایران در کشورهای همسایه به «ثریا» رسید

با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح، ظرفیت صادرات به عراق می‌تواند به اندازه نیمی از درآمد نفتی ایران افزایش یابد. در برنامه امشب(یازدهم مهر) «ثریا» که با حضور کارشناسان عراقی و ایرانی روی آنتن خواهد رفت، از برنامه‌های ایران برای فتح بازار عراق و فعالیت‌های رقبای اقتصادی ایران درکشورهای همسایه سخن گفته می‌شود.

«ثریا» به تهیه کنندگی محسن مقصودی کاری از گروه اجتماعی شبکه یک سیماست که چهارشنبه‌ها بعد از سریال شبانگاهی روی آنتن می‌رود.

“نگارش به زبان جهانی علم” در مناظره امشب شبکه چهار

مجله تصویری علوم انسانی زاویه با توجه به آغاز سال تحصیلی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، “نگارش به زبان جهانی علم” را مورد نقد و بررسی قرار خواهد داد. حمیدرضا آیت‌اللهی و نعمت‌الله فاضلی در برنامه امشب «زاویه»، چرایی و اهمیت ارائه یافته‌های علمی به زبان علمی جهانی، نسبت میان زبان علمی با مسائل و زیست بوم جامعه، بررسی سیاستگذاری علمی مبتنی بر ارائه مقالات خارجی و اینکه آیا ISI اصلی ترین شاخص ارزیابی وضعیت علم در جهان است را به بحث خواهند گذاشت. علاقمندان می توانند این برنامه را ساعت 21:15 دقیقه چهارشنبه(یازدهم مهر) از شبکه چهار دنبال کنند. سری جدید مجله تصویری علوم انسانی «زاویه» به تهیه‌کنندگی علی خواجه با اجرای حبیب رحیم‌پور هر هفته چهارشنبه از شبکه چهار پخش می‌شود.

بازتاب جهانی عملیات موشکی ایران در گزارش هفتگی شبکه یک

در برنامه گزارش هفتگی مهمتریت تحولات سیاسی ایران و جهان با حضور کارشناسان نقد و بررسی می‌شود. دیدار رهبری با اجتماع بسیجیان در ورزشگاه آزادی، ابعاد و بازتاب‌های عملیات موشکی و پهپادی سپاه پاسداران علیه عاملان حادثه تروریستی اهواز و انعکاس حضور و سخنرانی ترامپ در سازمان ملل از دیگر محورهای برنامه جمعه سیزدهم مهر گزارش هفتگی خواهد بود. گزارش هفتگی به تهیه‌کنندگی شهریار افشاری پور کاری از گروه سیاسی شبکه یک سیماست که جمعه‌ها ساعت 9 صبح با اجرای امیر اصلان‌خانی، ساسان رئیسیان و میلاد شیران روی آنتن می‌رود.

«من ترانه 15 سال دارم» دوباره در آی‌فیلم

فیلم سینمایی «من ترانه 15 سال دارم» به‌کارگردانی رسول صدر عاملی پنجشنبه دوازدهم مهر از آی‌فیلم روی آنتن می‌رود. پس از نمایش این فیلم سینمایی، رسول صدر عاملی در برنامه «کافه‌فیلم» حاضر خواهد شد.

«من ترانه 15 سال دارم» محصول سال 1380 است و ترانه علیدوستی، مهتاب نصیرپور و حسین محجوب در آن نقش‌آفرینی کرده‌اند. در خلاصه داستان آن آمده: ترانه دختر نوجوانی است که مادرش را در کودکی از دست داده و پدرش در زندان به سر می‌برد. ترانه به زندگی عادی‌اش ادامه می‌دهد تا اینکه پسر پولداری به او پیشنهاد ازدواج می‌دهد. ترانه قبول می‌کند و ازدواج سر می‌گیرد ولی بعد از مدت کوتاهی پسر ترانه را رها کرده و به خارج از کشور می‌رود. این در حالی است که ترانه باردار است …

والیبال باشگاه‌های جهان| شکست مدعیان در روز نخست/ یاران عبادی‌پور مغلوب لوبه شدند
مشاهده

فیلم سینمایی «من ترانه 15 سال دارم» رأس ساعت 21 روی آنتن می‌رود و بلافاصله پس از آن برنامه «کافه‌فیلم» به‌تهیه‌کنندگی سعید بشیری روی آنتن قرار می‌گیرد. بازپخش آن نیز در ساعت‌های 05:00 و 13 روز بعد خواهد بود.

روایت خارج از کادر این بار با عباس بلوندی

عباس بلوندی طراح صحنه و لباس سینمای کشورمان، جمعه سیزدهم مهر به آی‌فیلم می‌آید. عباس بلوندی در قاب برنامه «خارج از کادر» به این شبکه می‌آید و خارج از کادر همیشگی با مخاطبانش روبه‌رو می‌شود.

او در سی‌وششمین دوره جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه برای فیلم سرو زیر آب شد و از دیگر آثار او می‌توان به «چ»، «یتیم خانه ایران»، «ملکه»، «بیداری رویاها»، «فرزند خاک»، «شب بخیر فرمانده»، «گشت‌ارشاد 1 و 2»، «هیهات» و… اشاره کرد.

«خارج از کادر» به‌تهیه‌کنندگی عاطفه خالدی جمعه سیزدهم شهریور ساعت 22:30 روی آنتن می‌رود و در ساعت 06:30 روز شنبه بازپخش خواهد شد.

شبکه آموزش با مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

نشست تخصصی مدیر شبکه آموزش با اعضای شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد. جمعی از اعضای شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در دیدار با مسعود احمدی افزادی مدیر شبکه آموزش خواستار گسترش همکاری‌های رسانه ملی در زمینه تقویت همدلی و هم افزایی مذاهب اسلامی شدند.

در این دیدار احمدی افزادی با اشاره به اهمیت رسالت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و ضرورت تدوین سازوکارهای رسانه‌ای برای فعالیت‌های بزرگ تقریبی، تاکید کرد: رسانه ملی همچون سال‌های گذشته تلاش خواهد کرد با نقشه راهی مدون مجمع جهانی تقریب را در رسیدن به اهداف رسانه‌ای یاری دهد.

وی خواستار شد که برنامه های ویژه مجمع به صورت غیرمستقیم از روزهای پایانی صفر آغاز شود تا در شرایط حساس کنونی منطقه که همت دشمنان بر اختلاف‌افکنی و تشدید افتراقات میان اقوام و مذاهب است، زمینه های همدلی و نزدیکی میان اقوام و مذاهب کشورهای اسلامی و ایران بیشتر فراهم شود.

مدیر شبکه آموزش سیما با تأکید بر فرهنگ وحدت و جلوگیری از تفرقه دینی و تمدنی، به اعضای شورای عالی مجمع جهانی تقریب پیشنهاد کرد با طراحی نظام جامع رسانه‌ای از جمله تهیه بسته‌های تلویزیونی، تولید محتوای آموزشی به نسل‌های سوم و چهارم انقلاب را بر عهده بگیرند و با توجه به ماموریت هریک از شبکه ها و نوع مخاطبان آنها این بسته‌های فرهنگی رسانه‌ای را توزیع کنند.

در ادامه حجت‌الاسلام کیایی‌نژاد مشاور ارشد مجمع جهانی تقریب نیز با اشاره به حضور اقلیت‌های مذهبی در دوران دفاع مقدس گفت: مردم ما در تمامی بزنگاه‌های تاریخی کشور نشان داده‌اند فارغ از هر مذهب یا قومیتی تنها به اسلام و ایران اسلامی می‌اندیشند.

بررسی تاریخ انقلاب‌های جهان در شبکه افق

فصل اول برنامه «دوران» با موضوع تاریخ انقلاب های جهان، از شبکه افق پخش خواهد شد. به زودی فصل اول برنامه «دوران» با موضوع تاریخ انقلاب‌های جهان از شبکه افق پخش خواهد شد. این برنامه با اجرای مجید شاه‌حسینی نظریه‌پرداز سینما و مدیرعامل سابق بنیاد سینمایی فارابی روی آنتن خواهد رفت. 10 گروه تخصصی محتوای تاریخی این برنامه را تامین می‌کنند و قرار است در برنامه به انقلاب‌های صنعتی، انگلستان، آمریکا، فرانسه، شوروی، چین، کره، کوبا و الجزایر پرداخته شود. همچنین پنج قسمت پایانی این برنامه به تاریخ انقلاب اسلامی ایران با رویکردی نوین و مستندگونه اختصاص دارد. تهیه‌کننده این برنامه فرشاد منجزی و سردبیر آن امیرحسین رحیمیان است.

در پژوهش این برنامه بیش از 60 نفر همکاری داشته‌اند و مدت یک سال پیش تولید آن به طول انجامیده است.

«شب بارانی» نادر مقدس در الکوثر

فیلم سینمایی  «شب بارانی» روز جمعه سیزدهم مهرماه  با زیرنویس عربی از شبکه الکوثر بر روی آنتن می‌رود. داستان این فیلم از این قرار است: رحمان  مرد متعهد روستایی در اثر یک تصادف فوت می‌کند.  پیگیری مرگ رحمان  توسط  همسرش مهدخت و پاسگاه، آنها را به سرنخ‌هایی می‌رساند. در این بین دوست رحمان اسماعیل ماجراهایی می آفریند و …. ساعت پخش فیلم سینمایی «شب بارانی» 10:10 دقیقه  صبح به وقت تهران است و تکرار آن در دو زمان 18 عصرهمان روز و 2:00  بامداد روز بعد است . عوامل دست اندرکار ساخت فیلم عبارتند از کارگردان: نادر مقدس، تهیه‌کننده: افسانه منادی، بازیگران: آزاده شمس و محمد ساربان و سال ساخت فیلم  1388 است .

یادی از ناصر حجازی در برنامه ورزشی الکوثر

اسطوره فقید تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه استقلال در برنامه «ساحت الریاضیه» شبکه الکوثر مورد تجلیل قرار خواهد گرفت. در بخش معرفی اسطوره‌های ورزشی ایران این هفته مرحوم  « ناصر حجازی» دروازه‌بان سابق تیم ملی ایران معرفی و سوابق ورزشی وی مورد مطالعه قرار می‌گیرد .

عملیات تعمیرات اساسی در پالایشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبی کلید خورد
مشاهده

برنامه «ساحت الریاضیه» عنوان برنامه‌ای است که با محوریت ورزشی خصوصاً فوتبال در بخش‌های مختلفی مثل دیدنی‌های فوتبال، لیگ‌های فوتبال ایران و کشورهای عربی، بررسی مطبوعات ورزشی(ایران، کشورهای عربی و جهان)، منهای فوتبال و نیز معرفی بزرگان ورزشی ایران  اختصاص دارد. زمان این برنامه 25 دقیقه  و شامگاه چهارشنبه هر هفته از ساعت 21:30 به وقت تهران پخش و تکرار آن در دو زمان 4:30 و9:30 روز بعد است . برنامه « ساحت الریاضیه » محصول گروه اجتماعی شبکه الکوثر است .

سری جدید «عکس‌های تکان‌دهنده» روی آنتن شبکه پرس‌تی‌وی

سری سوم مجموعه مستند «عکس‌های تکان‌دهنده» از این هفته از شبکه پرس‌تی‌وی پخش می‌شود. این برنامه به تهیه کنندگی و کارگردانی کیانوش الطافی در 13 قسمت 10 دقیقه‌ای تولید شده و پنج شنبه‌ها روی آنتن خواهد رفت.

سری سوم این مجموعه با پخش مستندی پیرامون عکس دو شهید جنگ تحمیلی که با دوربین یکی از آنها گرفته شده است، آغاز می‌شود. این عکس، شهید علی شاه آبادی و دوستش شهید عباس حصیبی را نشان می‌دهد و در 9 ژانویه 1987 در جریان عملیات کربلای 5 در شلمچه به ثبت رسیده است.

اولین قسمت از سری سوم مجموعه «عکس‌های تکان دهنده» داستان ثبت این عکس را روایت می‌کند که در جریان آن علی که دوربینش را همراه برده بود تا از همرزمانش در جریان عملیات کربلای 5 عکس بگیرد به همراه عباس در یکی از سنگرها منتظر فرصتی بودند تا از معبر بگذرند که در این زمان، سیمی‌نُف عراقی شلیک می‌شود و تیر پس از برخورد با عباس از پیشانی او نیز رد می‌شود و به این ترتیب آخرین حلقه نگاتیوی که علی در دوربین انداخته بود، عکس خودش را شکار می‌کند. کمی بعد از این اتفاق، رزمنده‌ای ناشناس که از آن معبر عبور می‌کرده، دوربین علی را برمی‌دارد و عکس این دو شهید را ثبت می‌کند.

این عکس یکی از مهمترین عکس‌های جنگ هشت ساله ایران و عراق است و این لحظه به نمادی از دفاع مقدس در ایران تبدیل می‌شود. مجموعه برنامه «عکس‌های تکان‌دهنده» ضمن بررسی تاریخچه عکاسی خبری، مهمترین عکس‌های خبری سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جهان را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد.

پخش مجموعه برنامه «عکس‌های تکان دهنده» از پنجشنبه دوازدهم مهرماه از شبکه پرس‌تی‌وی آغاز می‌شود و هر هفته ساعت 10 به وقت تهران از این شبکه پخش خواهد شد. تکرار این برنامه نیز جمعه ساعت 17:20 ، شنبه 07:00 ، یکشنبه 14 و دوشنبه 20 پخش می‌شود.

نگاهی به رویکرد انگلیس در حادثه تروریستی اهواز به روایت پرس‌تی‌وی

شبکه پرس‌تی‌وی در برنامه این هفته جزیره به بررسی مواضع و رویکرد انگلیس در قبال حادثه تروریستی اهواز می‌پردازد. این برنامه به تهیه‌کنندگی حامد عزتی‌زاده با نگاهی به دشمنی‌های دیرینه انگلیس با ایران و حمایت این کشور از گروه‌های جدایی‌طلب از اوایل دهه 1990 میلادی به واکاوی علل محکوم نکردن این اقدام تروریستی توسط دولت انگلیس خواهد پرداخت. «جزیره» در ادامه به نقد و بررسی پیرامون ارتباط گروه تروریستی الاحوازیه با انگلیس و زندگی فوزی بداوی نژاد، یکی از چهره‌های شاخص این گروه تروریستی در لندن می‌پردازد.

اجازه دولت بریتانیا و آفکام به شبکه ایران اینترنشنال (شبکه تحت حمایت عربستان) برای پخش گفتگو با یکی از اعضای این گروه تروریستی از دیگر موضوعات مورد بحث و بررسی در این برنامه است.

«جزیره» شنبه چهاردهم مهرماه ساعت 17 به وقت تهران از شبکه پرس‌تی‌وی پخش می‌شود. تکرار این برنامه یکشنبه ساعت 12:15 ، دوشنبه ساعت 23:15 ، و سه شنبه ساعت 18:15 خواهد بود.

دنیای طنز را با رادیو تهران تجربه کنید

 «دکتر میثم» کاراکتر طنز برنامه «تهران من» اتفاقات روز اعم از سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و … را به زبان طنز بیان می‌کند. برنامه «تهران من» اتفاقات عصر تهران را در زمینه های ورزشی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی پوشش می دهد، «دکتر میثم» کاراکتر طنز برنامه است و او با نگاه طنزی که دارد درباره همه اتفاقات اعم از سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و … نظر می‌دهد، یکی از بخش های شنیدنی برنامه است. در این برنامه با ساخت مستندهای اجتماعی و اقتصادی تلاش می‌شود تا به لایه‌های عمیق‌تر یک اتفاق و مسایل مبتلابه تهران نفود شود.

کرسی‌های آزاد اندیشی به شیوه جدید در دانشگاه لرستان برگزار می‌شود
مشاهده

بخش دیگر این برنامه به ورزش اختصاص یافته و با عنوان «ورزشگاه» اخبار و گفت وگوهای ورزشی را به سمع مخاطبان می‌رساند. «سمفونی سوژه‌ها» به زبان طنز تهیه شده و اخبار روز را در این قالب عرضه می‌کند. آیتم «اندر احوالات» به اخلاق شهروندی متمرکز شده است و در قالب گزارش به موضوعات اخلاق شهروندی به زبان طنز می‌پردازد. از دیگر بخش‌های برنامه، معرفی فیلم‌های در حال اکران است که به فیلم‌ها و سریال‌هایی متمرکز است که بیشتر مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است.

«نان و نمک» با محوریت طب سنتی در ایران به رادیو فرهنگ می‌آید

غذاها و داروهای گیاهی مناطق مختلف ایران در برنامه «نان و نمک» رادیو فرهنگ معرفی می‌شود. برنامه «نان و نمک» با محوریت طب سنتی در ایران به معرفی غذاها و داروهای گیاهی در نقاط مختلف ایران می‌پردازد. این برنامه هر هفته به معرفی و پوشش گیاهی یکی از استان‌های کشور می‌پردازد.

«نان و نمک» این هفته با حضور حسن تقوی پزشک طب سنتی به غذاها و گیاهان دارویی استان سمنان می‌پردازد. علاقه‌مندان می‌توانند این برنامه را روزهای چهارشنبه ساعت 14:15 از رادیو فرهنگ بشنوند. برنامه «نان و نمک» در گروه جامعه رادیو فرهنگ به تهیه‌کنندگی زهرا نصرالهی و اجرای محمدرضا مستشار تولید و پخش می‌شود.

رادیو فرهنگ روی موج اف ام ردیف 106 مگاهرتز پخش می‌شود.

«مربای شیرین» مرضیه برومند در رادیو صبا

در برنامه «آپاراتچی» فیلم «مربای شیرین» به کارگردانی مرضیه برومند روایت می‌شود. «مربای شیرین» فیلمی به کارگردانی مرضیه برومند و نویسندگی فرهاد توحیدی، بر اساس داستانی به همین نام (مربای شیرین) از هوشنگ مرادی کرمانی و محصول سال 1380 است.

برنامه «آپاراتچی» به تهیه‌کنندگی و نویسندگی ریحانه یزدان‎دوست و با گویندگی لیلا روح‌بخش روزهای زوج ساعت 13:45 روی موج اف ام ردیف 105.5 از رادیو صبا پخش می‌شود.

ویژه برنامه‌های رادیو ایران در روز شهادت امام سجاد(ع)

ویژه برنامه های «دور عاشقان»، «حرفی از نام تو» و « نوای عشق» در سوگ امام سجاد(ع) از رادیو ایران پخش می‌شود.

«نوای عشق» دوازدهم مهر ساعت 20 و 13 مهر ساعت 9 صبح با اجرای علیرضا فتحی‌پور و حجت‌الاسلام کثیری به اهمیت جایگاه پیام‌رسانان عاشورا می‌پردازد.

«دور عاشقان» به تهیه‌کنندگی حسین معصومی نگاهی متفاوت به صحیفه سجادیه آن حضرت دارد و این برنامه با اجرای مهدی طهماسبی و کارشناسی حجت الاسلام محمد پویا دوازدهم مهر بعد از خبر ساعت 22 پخش می‌شود.

همچنین «حرفی از نام تو» ویژه برنامه دیگری است که  به ارزش و منزلت صحیفه سجادیه بعد از قرآن و نهج البلاغه می‌پردازد. این برنامه با اجرای بتول نجفی ساعت 10:30 از رادیو ایران موج FM ردیف 90 مگاهرتز و موج AM  ردیف 558 کیلوهرتز پخش می‌شود.

آشنایی با مصایب مهاجرت در یک روایت رادیویی

رمان «تمشک‌هایی که سفر نمی‌کنند» با موضوع مهاجرت در برنامه «کتاب شب» بازخوانی می‌شود. این رمان از روز شنبه تا پنجشنبه (بیست و یکم تا بیست و ششم مهرماه) در شش قسمت 20 دقیقه‌ای در برنامه «کتاب شب» رادیو تهران به تهیه‌کنندگی رضا قربانی بازخوانی می‌شود. راوی این برنامه مهاجر و گوینده آن ساحل کریمی است. از دیگر آثار مریم روزبهانه می‌توان به «جهان پهلوان تختی»، «مرد بازیگر من»، «جای پای نبی»، «قصه‌های خوب برای بچه‌های بد»، «گیس گلابتون» و  «میخ‌های تابوت تو را من می‌کوبم» اشاره کرد.

دوبلور «دختر امپراطور» مهمان رادیو صبا می‌شود

رادیو صبا با زویا خلیلی آذر دوبلور و بازیگر سینما و تلویزیون در برنامه «سکانس صدا» گفتگو می‌کند. «سکانس صدا» با معرفی چهره‌های هنر دوبله ایران و مرور آثارشان راهی آنتن رادیو صبا می‌‎شود. قسمت جدید این برنامه روز پنجشنبه دوازدهم مهر با زویا خلیلی آذر دوبلور و بازیگر سینما و تلویزیون گفتگو می‌کند که دوبلور سریال «دختر امپراطور» هم بوده است.

«سکانس صدا» به تهیه‌کنندگی ساناز باقری و با اجرای علیرضا تابان و آیتم سازی شیرین روستایی روزهای پنجشنبه ساعت 10 به مدت 60 دقیقه روی موج اف‌ام ردیف 105.5 مگاهرتز از رادیو صبا پخش می‌شود.