شرکت گوگل اعلام کرد که در سال جاری، ۳۰۰  نفر را در کشور تایوان استخدام می‌کند و پنج هزار دانشجو را نیز درزمینه‌ی هوش مصنوعی ماشین‌آلات آموزش خواهد داد. این خبر که ماه گذشته در وبلاگ گوگل منتشرشده بود، پس از استخدام دو هزار کارمند پیشین شرکت فناوری تایوانی HTC صورت گرفت.

از طرف دیگر شرکت مایکروسافت نیز ژانویه امسال اعلام کرد که کشور تایوان را برای توسعه‌ی کسب‌وکار هوش مصنوعی خود انتخاب کرده است. این شرکت نرم‌افزاری که هنوز عمده شهرت خود را مدیون سیستم‌عامل ویندوز است، ماه گذشته نیز گفت که تا دو سال آینده ۱۰۰ نفر و تا پنج سال آینده ۲۰۰ نفر را برای مرکز تحقیق و توسعه‌ی ۳۴ میلیون دلاری خود در تایوان استخدام خواهد کرد.

اما خوش‌شانسی‌های تایوان، به همین‌جا ختم نمی‌شود. ماه گذشته مدیر عمومی واحد تایوان شرکت آی‌بی‌ام گفت که این شرکت، چشم‌انداز مرکز تحقیق و توسعه‌ی خود را در کشور تایوان با فناوری‌های هوش مصنوعی، بلاک چین و محاسبات ابری گسترش داده است. او پیش‌بینی کرد که در سال ۲۰۱۸، یک‌صد کارمند جدید را در این کشور استخدام کنند. آی‌بی‌ام همچنین درحال‌توسعه‌ی یک لابراتوار تحقیقات ابری در تایوان است.

 

دلارهای آمریکایی و استعدادهای تایوانی

همان‌طور که گفتیم، سه شرکت فناوری بزرگ آمریکا سرمایه‌گذاری خود را در کشور تایوان آغاز کرده‌اند. به نظر می‌رسد تایوان ناگهان به مقصد دلخواه صنایع فنّاوری تبدیل‌شده است.

آنچه این شرکت‌ها می‌خواهند کارمندان مستعد و آماده‌ی آموزش است. به گفته‌ی کو یوان لیانگ رئیس مرکز تحقیقاتی یوآنتا پولاریس، مهندسین تایوانی برای آموزش خطوط جدید حرفه‌ای نظیر هوش مصنوعی، از آمادگی کامل برخوردارند. به‌علاوه نیروی کار این کشور، تقریباً نیروی کار ارزانی محسوب می‌شود. بسیاری از کارمندان، به‌تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند و با علم به مبانی مهندسی، به‌راحتی و خیلی سریع موضوعات جدید را یاد می‌گیرند.

داستان موفقیت یک کارآفرین؛ از وام خانوادگی تا شرکت ۱۰۰ میلیون دلاری
مشاهده

تحصیلات دانشگاهی برای شرکت مایکروسافت از اهمیت بالایی برخوردار است. ماه فوریه آلیان کرازیر رئیس و مدیرعامل منطقه‌ی چین مایکروسافت در یک رویداد رسانه‌ای اظهار کرد که این شرکت، تایوان را از بین کشورهای آسیایی انتخاب کرده زیرا فارغ‌التحصیلان دانشگاهی آن در سراسر زنجیره‌ی عرضه حضور دارند. تونی فو اقتصاددان بانک Standard Chartered تایپه می‌گوید:

در تایوان هیچ‌گونه کمبودی به لحاظ نیروی انسانی وجود ندارد و شرکت‌های مطرح می‌توانند به‌خوبی از این مزیت بهره‌مند شوند. کشور ما در برخی از زمینه‌ها، بهترین نیروهای مستعد منطقه را دارد و درعین‌حال هزینه‌ی نیروی کار نیز پایین است. اگر بخواهید یک مرکز داده در شمال شرق آسیا تأسیس کنید، تایوان گزینه‌ی بسیار جذابی برای شما خواهد بود.

 

کمپین دولتی برای بهبود تکنولوژی تایوان

از طرف دیگر نمی‌توان تأثیر و نقش سیاست‌های عالی دولتی پرزیدنت تسای اینگ-ونرا در سرمایه‌گذاری‌های بزرگ آمریکایی نادیده گرفت. واقعیت این است که سرمایه‌گذاران همیشه مایل‌اند در هر نقطه‌ای که قدم می‌گذارند، از پشتیبانی رسمی نیز بهره‌مند شوند.

تسای که در ماه می سال ۲۰۱۶ به رئیس‌جمهوری تایوان رسید، برنامه‌های جدیدی برای توسعه‌ی بخش‌هایی نظیر اینترنت اشیا (IoT) و «ماشین‌های هوشمند» در دست اجرا دارد. به‌عنوان‌مثال دولت او قصد دارد تا سال ۲۰۲۳، منطقه‌ای را به‌عنوان سیلیکون ولی آسیا و با تمرکز بر توسعه‌ی اینترنت اشیا افتتاح کند.

آژانس‌های دولتی تایوان به گوگل و مایکروسافت در پروسه‌های استخدام اخیر کمک کردند. به گفته‌ی وب‌سایت سرمایه‌گذاری دولتی تایوان، پروژه‌ی گوگل بزرگ‌ترین پروژه‌ی این کشور در ۱۲ سال اخیر محسوب می‌شود و وزارت اقتصاد نیز با اقداماتی نظیر برگزاری دوره‌های آموزشی برای نیروهای فنی تازه استخدام‌شده و همچنین تأسیس مراکز داده، به این پروژه ملحق شده است.

۵ راه برای انگیزه دادن به کارمندان تنبل
مشاهده

استفن سو، مدیرکل مرکز اقتصاد صنعتی تایوان معتقد است که ارتقای بعضی از صنایع خاص نظیر ماشین‌های هوشمند و IoT، شرکت‌های خارجی و کارمندانشان را به حضور در این منطقه تشویق می‌کند.

تایوان در تلاش است با پیشرفت در حوزه‌های تکنولوژی و البته بدون اتکای زیاد به تولیدات سخت‌افزاری، تولید ناخالص داخلی خود را به ۶۱۳ میلیارد دلار در سال جاری برساند.

 

چین

اما چرا این شرکت‌ها کشور چین را به‌عنوان یک نیروگاه در حال رشد فناوری با نیروی کار ارزان‌تر انتخاب نمی‌کنند؟ به گفته‌ی لیانگ، شرکت‌های آمریکایی به‌شدت نگران جنگ تجاری با چین، احتمال نقض حقوق مالکیت ایده‌ها و مشکلات امنیتی مرکز داده خود هستند، درحالی‌که پیشنهاد تایوان کلیه‌ی این نگرانی‌ها را رفع می‌کند.

نکته‌ی دیگر اینکه تایوان قدرت الکتریکی پایدارتر و زیرساخت‌های بهتری را نسبت به سایر مناطق آسیایی به شرکت‌های فنّاوری پیشنهاد می‌دهد.

ویلیام فورمن، رئیس اتاق بازرگانی هزارنفره آمریکا در تایپه می‌گوید:

ساختار هزینه‌ای تایوان، بسیار معقول است و پیشنهادات قابل‌تحسینی را نظیر انواع تسهیلات، لوازم اجاره‌ای و نیروی کار کم‌هزینه به شرکت‌های تکنولوژی ارائه می‌کند. به‌علاوه حمایت‌های دولتی نیز کمک بسیار خوبی برای شرکت‌ها است.

تحلیلگران میگویند شرایط مناسب تایوان که در حال حاضر انگیزه‌بخش سرمایه‌گذاری‌های گوگل، آی‌بی‌ام و مایکروسافت است، احتمالاً در طول زمان بازیگران قدرتمند دیگری را هم جذب می‌کند. بسیاری از سرمایه‌گذاران، هنوز نسبت به قوانین کاری تایوان مردد هستند، اما سرمایه‌گذاری‌های موردی این فرضیات را برطرف می‌کند.