عماد جلّول در حضور عوامل نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند»، افزود: «معمولاً در تئاتر و نمایش، کاری که در جایی غیر از سالن نمایشی اجرا شود نیاز به امکانات و کوشش مضاعف‌تری به لحاظ تجهیزات، دکور، صدا، نور و ایجاد صحنه کامل دارد.»

معاون هنری وزارت فرهنگ سوریه پس از تماشای بخش‌هایی از نمایش «خورشید از حلب طلوع میکند» گفت: «این نمایش کارگردانی بزرگ و بازیگرانی خوب دارد ومنتطریم نمایش‌در دمشق هم به اجرا در بیاید.»

عماد جلّول در پاسخ به سوالی پیرامون وضعیت هنرهای نمایشی در سوریه و شهر حلب در شرایط جنگی گفت: «تئاتر و نمایش در سوریه و در حلب در زمان جنگ متوقف نشد و نخواهد شد‌. چرا که تنها روزنه نفس کشیدن تماشاچیان تشنه هنر، همین نمایش بود که این ها را از دل بحران ناشی از جنگ خارج می‌کرد.»

وی ادامه داد: «نمایش و تیاتر تنها محفلی بود که کودکان به آن دلخوش بودند و تئاتر کودک نیز طی این سال‌ها بسیار فعال بود.»

جلول افزود: «این حرف را بدون مبالغه می‌گویم، تئاتر در سال‌های اخیر خیلی فعال بود و بعضی وقت‌ها سالن‌های نمایش 15 روز قبل از اجرا به طور کامل رزرو می‌شد و ما را شگفت‌زده می‌کرد. اگرچه بعد از بحران جنگ بحران اقتصادی ایجاد می‌شود‌. به همین دلیل تلاش ما بر این بود که برخی کارهای اجرا شده در سالن‌های بزرگ را به صورت رایگان روز صحنه ببریم. برای ما مهم بود که خانواده‌ها متحمل هزینه‌های اضافی جهت دیدن نمایش نشوند.»

وی در مورد جشنواره‌های هنری در سوریه نیز خاطر نشان کرد: «جشنواره‌های مختلفی در عیدفطر، عید قربان و ایام تعطیلات مدارس به صورت رایگان و برای عموم مردم برگزار شد که با استقبال جدی مخاطبان مواجه شد به طوری که در دمشق مجبور شدیم تعداد اجراها را افزایش دهیم.»

قزوین| استقبال مردم از نمایشگاه‌ها و موزه‌ها روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود
مشاهده

معاون هنری وزارت فرهنگ سوریه در پایان با ارزیابی فعالیت‌های فرهنگی در سوریه و مقایسه آن با کشورهای همسایه گفت: «در تونس 23 روز از آغاز بحران در این کشور، بزرگترین جشنواره عربی تونس تعطیل می‌شود؛ ولی ما در سوریه حتی یک روز هم کار فرهنگی را تعطیل نکردیم.»

«خورشید از حلب طلوع می‌کند» تازه ترین اثر نمایشی مرکز مهنا، به کارگردانی کوروش زارعی به مدت 10 شب در حلب سوریه روی صحنه می‌رود.

این نمایش که با نقش‌آفرینی بازیگران مطرح سوری اجرا می‌شود، به ماجرای مواجهه راهب نصرانی با سر مبارک امام حسین اشاره می‌کند.