گاهی با وجود آنکه اعتماد‌به‌نفس لازم را برای صحبت در میان جمع ندارید، در کلاس درس یا محل کارتان برای ارائه سخنرانی دعوت می‌شوید. در این مواقع ترس و استرس آنچنان وجودتان را فرامی‌گیرد که برای برای رهایی از آن به دنبال راه حل می‌گردید. اما متوجه می‌شوید که این کار همیشه ممکن نیست؛ و ناگزیر باید شهامت صحبت کردن در مقابل انبوهی از جمعیت را کسب کنید.

سخنرانی در میان جمع «شبکه‌ اجتماعی دیگری» است که موجب می‌شود به بازار ‌هدف خود دست پیدا‌‌ کنید. در‌ واقع در کنار اینکه مطالب ‌خود را برای شانس ‌موفقیت در شبکه‌های‌‌ اجتماعی پست ‌می‌کنید، می‌توانید با صحبت کردن خصوصیات منحصربه‌فرد حرفه خود را نیز به برندتان اضافه کنید.

در سال ۲۰۱۷، دانشگاه چاپمن در رابطه با ترس‌های مردم آمریکا تحقیقی انجام ‌داد. بر طبق این تحقیق‌، بالاترین میزان تشویش و اضطراب در جهان، ترس از سخنرانی در جمع شناخته شده است. جای تعجب هم نیست؛ چرا‌ که ایستادن در مقابل جمعیتی ناشناس و صحبت کردن برای آن‌ها قدری ترسناک به ‌نظر می‌رسد.

 

به‌هر‌حال، هیچ‌چیز مانند سخنرانی در جمع باعث پیشرفت ‌شغلی نخواهد ‌شد. در واقع با این کار در مقابل بازار‌ هدف خود از تخصص و مهارت‌هایتان صحبت می‌کنید و آن‌ها را در نظر شنونده‌ها مهم نشان می‌دهید؛ همچنین می‌توانید در افزایش فروش و اعتبار شرکت خود تأثیر بسزایی بگذارید.

علاوه بر آن، این کار باعث ‌می‌شود در دسترس مخاطب مورد نظر قرار بگیریم و در مدت‌زمان کوتاه، معامله‌های سودمند بیشتری انجام ‌دهیم. روش‌های مختلفی برای افزایش بهره‌وری در شغل وجود ‌دارند؛ می‌توانید در تمام روز وقت خود را صرف خرید تبلیغات هدفمند در شبکه‌های‌ اجتماعی کنید، روی سِن سخنرانی در مقابل مخاطب مورد نظر خود ۳۰ دقیقه صحبت‌ کنید یا میزگردی برای گفتگوی پنج‌دقیقه‌ای ترتیب‌ دهید.

اوبر، گوگل و تسلا؛ شرکت‌هایی که برخلاف تصور مردم ساختارشکن نبودند
مشاهده

با صرف زمان کمتر نتیجه بهتری می‌گیرید و ارزش حرفه شما نیز بیشتر می‌شود. در این مقاله بازدید ایده ، به بررسی سه روش برای غلبه بر ترس‌های سخنرانی می‌پردازیم:

۱. قبل از شروع به صحبت کردن روی شنوندگان‌ تأثیر بگذارید

روز سخنرانی سعی کنید زودتر به محل برسید و با مخاطب‌های خود ارتباط برقرار کنید. تعامل و گفتگوی متقابل با شنونده‌ها، موجب ایجاد صمیمیت می‌شود و این نیز به نوبه خود آن‌ها را مشتاق شنیدن صحبت‌هایتان خواهد کرد.

 

علاوه ‌بر ‌این، با انجام این کار حامیان خود را پیشا‌پیش به سوی خود جلب خواهید‌ کرد. ایجاد دوستی و صمیمیت با مخاطب‌ها بهترین راه برای تأثیر‌گذاری و قدردانی بیشتر از آن‌ها و بهبود ترس‌هایتان است.

روزی یکی از اعضای گروه سخنرانی‌های مدیران، تصمیم داشت برای جمعی از بانوان ارشد مهندسی صحبت کند. طبق برنامه‌ریزی‌هایی که از قبل ترتیب داده بود، زودتر به محل رسید و همراه آن‌ها مشغول صبحانه شد.

در زمان صرف صبحانه، شرکت‌کننده‌ها موضوع‌های بخصوصی را که تمایل داشتند در طول سخنرانی‌ درباره‌ی آن‌ها بشنوند با او در میان گذاشتند. وقتی صحبت‌های خود را ارائه داد، در کنار پاسخگویی به سؤال‌های مخاطب‌های مورد نظر، ارتباط چشمی نیز با آن‌ها برقرار می‌کرد و به این طریق توانست اعتماد آن‌ها را به خود جلب کند.

۲. روی سخنرانی خود زیاد حساس نشوید

سعی کنید سخنرانی خود را بیش از اندازه تمرین نکنید. تمرین‌ افراطی موجب وسواس فکری می‌شود و این مسئله، گیج و سردرگمتان خواهد‌ کرد. هر‌چه تغییرهای بیشتری در روند کاری خود ایجاد ‌کنید بیشتر به خودتان شک می‌کنید که این مسئله نیز منجر به ایجاد ترس خواهد شد. کمتر تمرین کنید و بیشتر وقت خود را برای آرام کردن فکر و اعصاب خود اختصاص دهید.

سرمایه‌گذاران مطرحی که در بازار ارزهای رمزنگاری‌شده حضور دارند
مشاهده

راه‌های مختلفی برای این کار وجود دارند که هر فرد با توجه به علاقه و نیاز خود آن را انتخاب می‌کند. برخی افراد پیش از رفتن روی سِن سخنرانی با کشیدن چند نفس عمیق آرامش خود را به دست می‌آورند. اما بعضی دیگر نیاز دارند از چند ساعت قبل، کارهایی برای آرام کردن خود انجام دهند. مثلا به موسیقی کالیپسو گوش‌ می‌کنند؛ چرا‌که به گفته آن‌ها اینگونه آهنگ‌ها، اغلب همراه با داستان و طنزی خاص هستند که گوش کردن به آن‌ها تمرکزشان را بیشتر می‌کند.

۳. در میان صحبت‌هایتان شوخ‌طبعی کنید

خنداندن شنونده‌ها کار بسیار لذت‌بخشی است. با اضافه ‌کردن قدری شوخ‌طبعی به سخنرانی خود، نه‌ تنها تجربه‌ای به یادماندنی برای آن‌ها به وجود می‌آورید‌ بلکه باعث می‌شوید شنونده‌ها با اشتیاق بیشتر به صحبت‌هایتان گوش‌ کنند.

 

برای شکستن فضای خشک و سرد به‌وجودآمده، می‌توانید از خاطره‌ها و بازی‌های خنده‌دار دوران کودکی‌ خود در خانواده استفاده کنید. اخیراً یکی از سخنران‌ها، عکسی از آن روزها را در صفحه‌ی نمایشگر برای شنونده‌ها به اشتراک گذاشت؛ در این عکس شیرینی‌های کوکی را به‌طور اتفاقی در خانه سوزانده‌ بود؛ در واقع موضوع عکس در رابطه با موضوع صحبت‌هایش بود و او از داستان طنز عکس برای از بین بردن فضای سرد و خشک حاکم استفاده کرد.

قسمتی از سخنرانی را به یکی از داستان‌های شخصی‌تان پیوند بدهید؛ با این کار می‌توانید توجه مخاطب‌ها را به‌طور مستقیم به پیغام مورد نظرتان جلب کنید. عکس‌العمل آن‌ها ترستان را کم می‌کند و اعتمادبه‌نفستان را در سِن سخنرانی بالا می‌‌برد.