طبق گزارش روزنامه South China Morning Post در سال‌های اخیر بیش از ۳۰ آژانس دولتی و نظامی در چین از پهپادهایی استفاده کرده‌اند که ظاهری شبیه به پرنده دارد اما در واقع برای تحت نظر داشتن شهروندان در ۵ استان کشور چین استفاده شده است.

ظاهرا اسم رمز این پروژه ویژه Dove‌ است و توسط یکی از اساتید دانشگاه شهر شی‌آن به نام سانگ بی‌فنگ هدایت می‌شود. سانگ پیش از این یکی از دانشمندانی بود که در پروژه‌های مربوط به جت‌های جنگنده پنهان‌کار فعالیت می‌کرد.

این پهپاد پرنده‌مانند سعی می‌کند حالت پرزدن یک پرنده واقعی را از طریق موتور الکترونیکی که درونش کار گذاشته‌اند، تقلید کند. در تک تک این پهپادها از دوربین‌های بسیار باکیفیت و قدرتمند استفاده شده، در آن‌ها GPS به کار رفته و سیستم کنترل پرواز دارند.

در حال حاضر تعداد این پرنده‌ها آنقدرها هم نیست و در مقیاس پایینی تولید شده‌اند اما محققان باور دارند که این تکنولوژی پتانسیل‌های قابل توجهی دارد تا در آینده در مقیاس بزرگتر مورد استفاده قرار گیرد. این محققان ادعا می‌کنند محصولات پروژه Dove مزایای خاص و بی‌همتایی دارند که باعث می‌شود بتوانند همه تقاضای پهپادها در صنایع نظامی و در حوزه شهروندی را برطرف کنند.

با این وجود بعضی از تحلیل‌گران نسبت به این پهپادها و نقشی که ایفا می‌کنند چندان خوش‌بین نیستند. برای مثال تیموتی هیث تحلیلگر ارشد تحقیقات دفاع بین المللی در موسسه RAND Corporation معتقد است استفاده از این تکنولوژی یعنی ایجاد سطح جدیدی از تجسس و نفوذ در زندگی شهروندان. این تحلیلگر می‌گوید گرچه قرار است از پهپادها در شهرستان‌هایی استفاده شود که در آن‌ها احتمال شورش و ناآرامی وجود دارد اما به هر حال با وجود این پهپادها هر شهروند، هر لحظه باید تصور کند که اجسامی در هوا ناظر همه رفتارها و کارهای او هستند. درحقیقت استفاده از این تکنولوژی دولت را به مراحل ترسناکی از نظارت به شهروندان نزدیک می‌کند.

وجود سیاره قابل سکونت و شبیه به زمین تایید شد
مشاهده

بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که کشور چین سوای استفاده از تکنولوژی پهپادها،‌ از تکنولوژی‌های دیگری همچون تشخیص چهره، هوش مصنوعی، عینک هوشمند و موارد مشابه استفاده می‌کند تا از طریق این تکنولوژی‌ها بتواند جمعیت عظیم ۱.۴ میلیاردی خود را تحت نظر و کنترل داشته باشد.