یودا (استاد خردمند مجموعه‌ی جنگ ستارگان) یک شخصیت دانا است و جمله‌ی معروفی دارد که می‌گوید: «سعی نکن… انجام بده.» اشخاصی که به این جمله در زندگی خود عمل می‌کنند همواره برای رسیدن به هدف مورد نظر در تلاش هستند. این افراد بارها و بارها شکست را تجربه می‌کنند؛ اما فاصله‌های بین شکست‌ها و ازسرگیری فعالیت‌های آن‌ها به اندازه‌ای کوتاه است که هرگز فرصت عقب‌نشینی پیدا نمی‌کنند. آغاز کردن یک کار سخت‌ترین بخش آن است و انجام همین بخش دشوار برای افراد هدفمند بسیار ساده است؛ زیرا می‌دانند در زندگی چه می‌‌خواهند و با تمام وجود تلاش می‌کنند به آن برسند. طرز تفکر نقش پررنگی در موفقیت این افراد دارد و قوانینی وجود دارند که می‌توانند تنها در عرض چند ثانیه روش زندگی را تغییر دهند.

 

۱- قانون پنج ثانیه

قانون پنج ثانیه قانونی است که به اینرسی (تمایل به حفظ موقعیت فعلی) مغز غلبه می‌کند و وارد یک مسیر مثبت می‌شود. مل رابینز (نویسنده و سخنران) می‌گوید: «بین دانش و عمل فاصله وجود دارد. وقتی به ایده‌ای فکر می‌کنیم که ما را از منطقه‌ی راحتی خارج می‌کند دچار ترس و عدم اطمینان می‌شویم و مغزمان تلاش می‌کند ما را از انجام آن کار منصرف کند. تفاوت ایده و عمل بسیار کم و حدود پنج ثانیه است. اگر بیش از اندازه صبر کنید به مسیر قبلی ادامه خواهید داد و اگر سریع وارد عمل شوید اتفاقات جدیدی برایتان خواهد افتاد.»

برای مقابله با ترس هر زمان با موضوع ترسناکی برخورد کردید، از پنج تا یک به‌صورت نزولی بشمارید. مغز انسان عادت دارد اعداد را به‌صورت افزایشی بشمارد بنابراین برعکس شمردن این عادت را به هم می‌زند و کمک می‌کند با انجام دادن کار جدید راحت‌تر کنار بیایید. بعد از مدتی قانون پنج ثانیه تبدیل به عادت جدیدی می‌شود و اعتمادبه‌نفس و شجاعت یک کار متفاوت را در انسان ایجاد می‌کند. این عادت در گرفتن تصمیم‌های مهم نیز کارآمد است. به‌عنوان مثال زمانی که می‌خواهید شغل جدیدی انتخاب کنید یا برای افزایش حقوق درخواست بدهید، این قانون به شما کمک خواهد کرد.

آیا اثر شبکه‌ای اهمیت خود را از دست می‌دهد
مشاهده

۲- قانون ۲۰ ثانیه

قانون ۲۰ ثانیه، قانون دیگری است که با  جلوگیری از انجام دادن عادات قدیمی، کمک می‌کند کارهایی انجام دهید که برایتان سودمند خواهد بود. معمولا هر شخصی می‌داند برای بهتر شدن چه کارهایی باید انجام دهد؛ اما تنبلی می‌کند و وارد عمل نمی‌شود. به‌عنوان مثال همه‌ می‌دانیم باید کمتر تلویزیون تماشا کنیم و بیشتر ورزش کنیم؛ اما هر روز که از سر کار بر‌می‌گردیم، خسته جلوی تلویزیون دراز می‌کشیم و به تماشای آن می‌پردازیم.

یکی از راه‌های کنار گذاشتن عادات بد و پرورش عادات خوب این است که انرژی لازم برای انجام آن‌ها را تغییر دهید. به‌عنوان مثال اگر می‌خواهید گیتار زدن یاد بگیرید، گیتار خود را نزدیک به مبل و جایی که معمولا می‌نشینید قرار بدهید. همچنین اگر می‌خواهید عادت تلویزیون دیدن را کنار بگذارید، باتری‌های کنترل را خارج کرده و در جایی بگذارید که ۲۰ ثانیه برای برداشتن آن‌ها زمان نیاز باشد. در این صورت زمانی که از سر کار برمی‌گردید، با برداشتن کنترل تلویزیون می‌بینید خالی است و نمی‌توانید سراغ تماشای آن بروید؛ اما در عوض گیتارتان در کنار جایی که نشسته‌اید قرار دارد و می‌توانید به‌راحتی تمرین کنید.

 

۳- قانون ۳۰ ثانیه

قانونی دیگری که ما را به رسیدن به اهدافمان کمک می‌کند قانون ۳۰-۳۰-۳۰ نام دارد و به این صورت است که اهداف را به تکه‌های بسیار کوچک و قابل دسترس تبدیل می‌کند. گاهی اوقات اهداف به اندازه‌ای بزرگ هستند که هرگز جرئت نمی‌کنیم سمتشان برویم. قانون ۳۰-۳۰-۳۰ تمرینی برای امتحان کردن افکار و ایده‌های جدید است. روش انجام آن به این صورت است که باید وقت بیشتری به کارهایی که دوست داریم اختصاص دهیم و برای کارهایی که از انجام دادنشان لذت نمی‌بریم زمان کمتری صرف کنیم. برای پیاده‌سازی این قانون در روز اول باید کاری را که دوست دارید، ۳۰ ثانیه بیشتر و کاری را که دوست ندارید، ۳۰ ثانیه کمتر انجام بدهید. سپس در روز بعد باید ۳۰ ثانیه بیشتر زمان بگذارید. هرقدر کاری را بیشتر انجام دهید بهتر متوجه می‌شوید آیا ارزش انجام دادن دارد یا باید کنار گذاشته شود. به مرور زمان مدت‌زمان انجام کار را به ۳۰ روز افزایش بدهید و سپس از خود بپرسید آیا حاضر هستم طی ۳۰ سال آینده نیز همین کار را انجام دهم؟ این سؤال به ارزیابی و شناسایی کارهایی که باید ادامه داشته باشند و کارهایی که باید رها شوند کمک می‌کند.

چگونه توانایی‌های خارق‌العاده‌ی خود را کشف کنیم
مشاهده