بیست و ششمین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ظهر امروز با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استاندار قم و جمعی از مدیران استانی و بانکی در سالن جلسات فرمانداری قم برگزار شد.

در این جلسه، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با اشاره به گزارش عملکرد شش‌ماهه نخست کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اظهار داشت: در مجموع 53 مصوبه در قسمت تأمین اجتماعی، 66 مصوبه در بخش بانکی و 21 مصوبه نیز در بخش محیط‌زیستی بوده که بیش از 55 درصد از مصوبات به مرحله اجرا و انجام رسیده است.

محمود سیجانی با بیان برخی از مصوبات معطل‌مانده ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ابراز کرد: در حال حاضر 36 درصد از مصوبات در دست اقدام است، 19 مصوبه بانکی در زمان مقرر انجام‌نشده که 5 درصد از مصوبات را تشکیل می‌دهد.

مصرف برق 352 چاه مجاز از حد مشخص تجاوز کرده است

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قم نیز در بخشی از این جلسه، با اشاره به مسئله مشکل تأمین برق در یکی از واحدهای بازدید شده در دهستان قمرود برای فعالیت‌های حوزه دامپروری تأکید کرد: با اجرای طرح و اتمام مشکلات مربوطه مشکل این واحد به صورت کامل حل‌شده است.

مهدی آهنین‌پنجه با تأکید بر عدم مسئولیت شرکت توزیع برق استان در جبران خسارت‌های احتمالی به واحدهای کشاورزی و دامپروری تأکید کرد: مشتریانی که عدم تناوب برق منجر به خسارت‌های مالی و جانی در بخش صنعت و کشاورزی شده‌اند جبران هزینه‌های ناشی از آن بر عهده توزیع برق نیست، شرکت توزیع برق صرفاً خسارت‌های وارده به مشتریان خانگی را متقبل می‌شود.

قیمت ارز مسافرتی امروز ۹۷/۰۸/۰۵
مشاهده

وی با اشاره به نیاز مزرعه آستان مقدسه به برق تصریح کرد: شرکت برق استان آمادگی خود را برای ارائه تسهیل برای نصب پنل‌های خورشیدی در این مزرعه را دارد و غیرازاین مورد شرکت توزیع برق هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال این مورد ندارد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قم با انتقاد از استفاده بی‌رویه از برق و آب از چاه‌های مجاز استان عنوان کرد: 605 چاه مجاز  استان در طول یک سال گذشته بیش از 5 هزار و 131 ساعت کارکرد داشته که ازاین‌بین 352 چاه بیش‌ازحد مشخص‌شده از برق استفاده کرده و از حد مجاز تجاوز کرده است.

اراضی کشاورزی واگذارشده باید تعیین تکلیف شوند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم نیز در بخش دیگری از این جلسه، با انتقاد از عدم کارشناسی‌های لازم در واگذاری اراضی کشاورزی به فعالیت‌های تولیدی دیگر ابراز کرد: با ارائه بی‌ضابطه اراضی به مرغداری‌ها در دهه 80  معضل تراکم مرغداری‌ها در وضعیت کنونی در استان ایجادشده است.

محمدرضا طلایی با ضروری دانستن تعیین تکلیف اراضی واگذارشده به واحدهای دامپروری ادامه داد: وضعیت اراضی واگذارشده به واحدهای دامپروری باید به صورت دقیق مشخص‌شده و این واحدها به حال خود رها نشوند.

وی با اشاره به برخی از مشکلات واگذاری زمین و تغییر کاربری اراضی کشاورزی تصریح کرد: عدم گرفتن پروانه‌های جدید در زمینه تغییر کاربری اراضی کشاورزی و عدم تمدید و تعیین تکلیف پروانه‌های ابطال‌شده دو مشکل عمده در زمینه بهره‌برداری از چاه‌های استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم عنوان کرد: در استان قم 12 هزار لیتر مکعب آبیاری تحت‌فشار اجرایی شده اما متأسفانه به دلیل برخی کارشکنی‌ها و ارجاع مسائل و مشکلات به تهران مسئله برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی بلاتکلیف و موفقیت کاملی در مسئله آبیاری تحت‌فشار رخ نداده است.

محمد درخشان: توصیه صالحی‌امیری مدبرانه است و به آن عمل می‌کنیم
مشاهده

طلایی با اشاره به برخی از ویژگی‌های واحدهای گلخانه‌ای ابراز کرد: گلخانه یک سازه ثابت نیست بنابراین باید طبق قانون دستگاه‌های خدمات رسان بهای خدمات را از آن‌ها دریافت کرده و تفاوتی معنادار بین آن‌ها با مناطق مسکونی و خانگی قائل شود.

وی با اشاره به صدور مجوز جدید جواز واحد دامپروری گفت: در صورت حفظ شعاع 120 کیلومتری در یک هفته آینده مجوز این واحد صادر می‌شود، در حال حاضر صدور مجوز این واحد نیازمند اجازه محیط‌زیست استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم تأکید کرد: هیچ واحدی کشاورزی حق برداشت یک لیتر آب بیشتر از مقدار مشخص‌شده در پروانه بهره‌برداری را ندارد، در سال بالغ‌بر 9 ماه  از چاه‌های استان آب برداشت می‌شود.

نوسان نرخ ارز مهم‌ترین عامل رکود سرمایه‌گذاری در بخش انرژی خورشیدی است

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان قم نیز در بخشی از این جلسه، با اشاره به بررسی وضعیت اراضی واگذارشده کشاورزی برای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی خورشیدی بیان کرد: وضعیت افرادی که زمین برای نصب پنل‌های خورشیدی دریافت کرده ولی اقدام خاصی تاکنون انجام نداده‌اند در دست پیگیری است.

عادل علیپور با بیان برخی از مهم‌ترین عوامل رکود سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های خورشیدی در استان قم ادامه داد: از عوامل مهم رکود سرمایه‌گذاری در بخش  انرژی خورشیدی افزایش نرخ دلار بوده و سرمایه‌گذاران و به ویژه سرمایه‌گذاران خارجی در انتظار نرخ جدید بیمه هستند.

وی با تأکید بر راه‌اندازی سازوکار جدید برای تسهیل در امر سرمایه‌گذاری در بخش انرژی خورشیدی خاطرنشان کرد: از زمانی که سازوکار جدید بررسی اراضی کشاورزی واگذارشده برای سرمایه‌گذاری در یخش انرژی خورشیدی راه افتاده شاهد مشکل خاصی نبوده‌ایم.

فوتبال جهان| ماسیمیلیانو آلگری: روگانی یکی از بهترین مدافعان دنیاست/ امسال بارسلونا مدعی اصلی لیگ قهرمانان است
مشاهده

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان قم با بیان برخی از عوامل و مشکلات توسعه سرمایه‌گذاری در قم گفت: سازمان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی و آبخیزداری استان باید اراضی مستعد سرمایه‌گذاری را به اداره کل اقتصاد و دارایی معرفی کند تا مسیر سرمایه‌گذاری و رونق تولید در استان سرعت بیشتری به خود بگیرد.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان قم نیز در ادامه این جلسه، با اشاره به برخی از مشکلات یکی از واحدهای کشاورزی استان ابراز کرد: مزرعه آستان مقدسه هیچ پرونده‌ای در این سازمان ندارد چراکه این واحد از اتباع خارجی برای تأمین نیروی انسانی خود استفاده می‌کند.

علی‌اصغر دادخواه با تأکید بر ضرورت حل مشکلات بیمه‌ای و حقوقی این واحد کشاورزی در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: حل مشکل این واحد باید در درجه نخست در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی حل شود تا امکان ارائه حق بیمه به این واحد ممکن شود.