همایش “کارون نامه نی‌نوا” برگرفته از یادواره حماسه عاشورا و دفاع مقدس از ۳۰ شهریور ماه تا ۶ مهرماه در شیراز برگزار شد.

همایش “کارون نامه نی‌نوا” برگرفته از یادواره حماسه عاشورا و دفاع مقدس از 30 شهریور ماه تا 6 مهرماه در شیراز برگزار شد. در این همایش علاوه بر اجرای نمایش‌های صحنه‌ای هر شب یک مجلس تعزیه نیز برگزار شده است.

با شروع محرم هر ساله تعزیه‌های مختلفی در شیراز و استان فارس برگزار می‌شود که عمده‌ترین آنها در دهه نخست است اما امسال به همت اداره ارشاد اسلامی استان فارس همزمان با هفته دفاع مقدس همایشی با عنوان « کارون‌نامه نی‌نوا» در محوطه مقابل تالار حافظ اداره کل ارشاد اسلامی شیراز برپا شد.

هنر تعزیه جزئی از هنرهای نمایشی است که استانداردهای نمایشی، دیالوگ‌ها، صحنه‌سازی‌ها، لباس، بازی و موسیقی را دارد. این هنر در تمام نقاط ایران گستره پیدا کرده و مورد استقبال سازمان جهانی میراث فرهنگی نیز قرار گرفته و ثبت جهانی شده است.

به استناد تاریخ شیراز خاستگاه تعزیه است و این مطلب در کتاب‌های تاریخی نقل شده است. علی نیری، شیرازشناس و مدیر امور گردشگری و زیارتی شهرداری شیراز با نقل مطلبی از کتاب صادق همایون با عنوان « شیراز خاستگاه تعزیه» این استناد تاریخی را شرح می‌دهد.

به گفته وی در کتاب صادق همایون آمده است که زمانی که کریم خان زند به شیراز می‌آید در باغ دلگشای شیراز برای کریم خان تعزیه اجرا می‌شود و این موضوع سبب تعجب و شگفتی یک گردشگر اروپایی می‌شود.

براساس برنامه اعلام شده از سوی اداره ارشاد فارس در این همایش هر شب یک تعزیه توسط گروه‌های مختلف اجرا شد که به گفته علیرضا حیدرپور، استاد و پیشکسوت هنرهای آئینی استان فارس همین امر سبب رونق این هنری آئینی و کهن می‌شود.

لیگ برتر فوتسال بانوان| توقف حفاری برابر دختران کویر
مشاهده

وی که معتقد است تعزیه یکی از آئین‌های کهن مذهبی و مادر همه هنرها است چراکه در این هنر نمایشی انواع جلوه‌های زندگی و هنری وجود دارد. حیدرپور با اذعان به غنی بودن هنر تعزیه خواستار حمایت بیشتر از این هنر شد.

به گفته حیدرپور تعزیه منحصر به واقعه عاشورا نیست و در میان نسخ تعزیه از خلقت آدم تا زمان معاصر دیده می‌شود، علاوه بر این هنر تعزیه قابلیت به روزرسانی دارد و می‌توان آن را گسترش داد.

این استاد تعزیه و هنرهای آئینی از نقش تعزیه در حفظ سنت‌های اصیل ایرانی به ویژه موسیقی آن سخن می‌گوید و در ضمن آن هشدار می‌دهد که دوری از برخی سنت‌ها می‌تواند به این هنر کهن آسیب بزند.

وی در باره این نوع آسیب‌ها به ویژه در موسیقی این هنر می‌گوید: موسیقی اصیل ایران را تعزیه حفظ کرده است اما نه با سازهای نو، برخی با کیبورد درآمد چهارگاه علی اکبر(ع) را می‌زنند درصورتی که برای حفظ تعزیه باید سنت‌های آن را حفظ کرد.

براساس این گزارش در این همایش 8 روزه علاوه بر اجرای تعزیه‌های شهدای کربلا، تعزیه حضرت شاهچراغ(ع) و تعزیه‌های دیگر نیز اجرا شده است. همچنین برای آشنایی بیشتر نوجوانان و جوانان با هنر تعزیه هر روز کارگاه‌های آموزشی این هنر در کافه کتاب اداره ارشاد برگزار شدهکه حیدرپور معتقد است می‌تواند نقش مهمی در احیا و رونق هنر تعزیه داشته باشد.

این استاد پیشکسوت هنرهای آئینی از وعده مسئولان برای ادامه این کلاس‌های آموزشی سخن می‌گوید و می‌افزاید: با وجود اینکه تبلیغات چندان زیاد نبوده اما استقبال خوب بوده به ویژه در روزهای آخر این استقبال بیشتر شده است.

قیمت روز مسکن امروز ۹۷/۸/۹|معامله آپارتمان ۹۰ میلیونی در تهران
مشاهده