امیر بیضاوی، از فرماندهان پیشکسوت و بازنشسته ارتش معتقد است که شرایط امروز سخت‌تر از زمان جنگ نیست و مسئولان باید از آن شرایط برای حل مشکلات الگو بگیرند.

هر سال هفته اول مهرماه یادروز بزرگ‌مردانی است که از جان خود برای دفاع از این سرزمین گذشتند. این هفته را دفاع مقدس نامیدند و تقدس آن به‌واسطه ایثارگری‌ رزمندگانی است که 8 سال با کمترین تجهیزات و تنها با نیروی اراده و توکل به خدا مقابل دشمن ایستادند تا یک وجب از خاک این سرزمین را به دشمن ندهند.

کاظم بیضاوی سرتیپ‌دوم بازنشسته ستاد در سال 53 وارد ارتش شده و از خرداد 57 به لشکر 92 زرهی خوزستان منتقل شد. وی به‌مدت 10 سال در خوزستان خدمت کرده که 8 سال از آن در جنگ تحمیلی گذشته است. امیر بیضاوی از روزهای آغازین زمان جنگ گفت.

درباره جایگاه ارتش در ابتدای انقلاب اسلامی و نقش ارتش در سال‌های دفاع مقدس مختصر توضیح دهید.

سرتیپ بیضاوی: درباره نقش ارتش در پیروزی انقلاب به‌صراحت اعلام می‌کنم اگر ارتش با مردم نبود و همراه مردم و رهبر کبیر انقلاب نبود انقلاب به پیروزی نمی‌رسید یا اگر می‌رسید با دادن تلفات و ضایعات سنگین همراه بود چراکه بدنه ارتش شامل پرسنل پایور، افسران رده‌پایین، درجه‌داران و کارمندان با مردم بودند و تنها تعدادی معدود سران رده‌بالای ارتش وابسته به رژیم گذشته بودند بنابراین این ارتش بود که سبب پیروزی انقلاب شد.

بعد از پیروزی انقلاب هم اولین نهادی که مورد هجوم واقع شد، ارتش بود. نیروهای نفوذی با نفوذ در رده‌های مختلف تصمیم‌گیری کشور شروع به زمزمه انحلال ارتش و پاکسازی ارتش کردند و متأسفانه موفق شدند ارتش را تضعیف کنند و با تقلیل خدمت سربازی از 2 سال به یک سال ارتش را به سطحی رساندند که زمینه برای حمله دشمن بعثی فراهم شد.

اولین شهید بعد از پیروزی انقلاب ارتشی است، رئیس وقت ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران سپهبد قرنی را ترور کردند و به‌شهادت رساندند و با وجود این بی‌مهری‌ها نسبت به ارتش در شروع تجاوز دشمن بعثی مقابل 12 لشکر آماده و بااستعداد بالای عراق ایستادگی کرد.

در منطقه جنوب از دهانه خلیج فارس تا مهران، تحت مسئولیت لشکر 92 بود، لشکری که به آن وضعیت درآمده بود، در منطقه غرب لشکر 81 کرمانشاه و منطقه شمال غرب هم لشکر 28 کردستان بود. این 3 لشکر با این وضعیت که عرض کردم در برابر 12 لشکر ایستادگی کردند.

همدان| بیماران مبتلا به هپاتیت همدان با کمبود دارو مواجه اند
مشاهده

این ایستادگی به‌اندازه‌ای بود که یکی از سران رژیم بعث به‌نام رفیق سامرایی گفته بود «به ما گفته بودند که جلوی شما هیچ نیرویی نیست، صبح که حرکت کنید  ظهر می‌توانید دزفول را به‌اشغال خودتان در آورید». دشمن آمده بود قسمت شمالی خوزستان را ظرف چند ساعت به‌اشغال خود درآورد بعد از 7‌ــ‌6 روز اعلام کرد که “آماده آتش‌بس هستم و مذاکره.”، دلیلش مقاومت ارتش جمهوری اسلامی در برابر متجاوز بعثی بود.

نیروهای موجود در منطقه شامل لشکر 92،  نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در دریا هم پایگاه دریایی خرمشهر و در شهر خرمشهر هم یگان تکاور نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران بودند که در همان روزهای اول شکست تلخی بر دشمن نشاندند.

ما ارتشی‌ها یک اصطلاح داریم اگر یگانی حرکت کرد برای رسیدن به هدفی و به هدفش نرسید شکست خورده است و عملا نیروهای متجاوز شکست خوردند و بعد از 6 روز اول در شمال خوزستان هیچ پیش‌روی نداشتند تا عملیات فتح المبین که با خفت و خواری از منطقه بیرون رانده شدند.

در چه عملیات‌هایی به صورت مستقیم حضور داشتید. 

سرتیپ بیضاوی: در همه عملیات‌هایی که در منطقه جنوب لشکر 92 زرهی و مشخصا یگان سازمانی ما که تیپ 2 زرهی دزفول بود، شرکت داشت بنده هم شرکت داشتم. در استقامت روزهای اول جنگ، حرکت به سمت منطقه دشت آزادگان، شکست محاصره سوسنگرد و پاکسازی آن و بعد از آن هم عملیات‌های دیگری چون شکست حصر آبادان و بعد از آن در عملیات‌های طریق‌القدس، فتح‌المبین، بیت‌المقدس و همچنین حضور در خطوط پدافندی و در این 8 سال اگر یگان‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در منطقه عملیات افندی داشتند، حضور داشتیم و در مابقی اوقات هم در خطوط دفاعی از مناطقی که از دشمن باز پس گرفته بودیم.

 درباره نقش ارتش در سال‌های دفاع مقدس و پیشبرد امور جنگ و عملیات‌ها توضیح دهید. 

سرتیپ بیضاوی: در واقع، نیروی که باعث شد متجاوز سرخورده و از تجاوزش پشیمان شود نیروی ارتش بود. با وجود اینکه هم از نظر لجستیکی و هم از نظر انسانی به مراتب ضعیف‌تر از دشمن بود اما درس‌هایی به یادماندنی و تاریخی را به دشمن داد.

ارتش چند کار مهم انجام داد، اولینش این بود که خودش را بازسازی و بازیابی کرد و نیروهایی را در سراسر کشور بودند به منطقه فراخواند، منطقه مسئولیت یگان‌ها را مشخص کرد و هر یگانی حدود خودش را شناخت و در مقابل دشمن به پدافند پرداخت. یکی از کارهای ارتش در دفع تجاوز دشمن بود.

صعود سعیدرضا کیخا به فینال جام جهانی ژیمناستیک/ «کیخا ۶» ثبت شد
مشاهده

علاوه بر این در کنار ماموریت‌های ذاتی خود وظیفه آموزش سپاه را هم بر عهده گرفت. در کنار همه مسئولیت‌های سنگین برادران سپاهی را نیز آموزش داد و  عزیزان سپاهی با جنگ افزارهای سنگین آشنا شدند و توانستند تجهیزاتی که از نیروی‌ها متجاوز به غنیمت می‌گرفتند بر علیه خود دشمن به کار گیرند.

از اقدامات موثر ارتش تلاش‌های نیروهای هوایی بود. از همان روزهای آغازین جنگ بعد از حمله هواپیماهای دشمن به پایگاه‌ها و فرودگاه‌های ایران بلافاصله نیروی هوایی ارتش از پایگاه بوشهر به پرواز در می‌آید و منطقه بصره و شعیبیه را بمباران می‌کنند و بر می‌گردند و فردای همان روز حماسه بزرگ 145 فروندی نیروی هوایی شکل می‌گیرد.

145 فروند هواپیما بودند که ماموریت جنگی داشتند ولی در کل 200 فروند هواپیما اعم از جنگی، پشتیبانی و هواپیمای رهگیر به پرواز در آمدند و ضربه‌ای به ارتش بعث وارد کردند که موتور جنگی دشمن را از کار افتاد.

اقدام دیگر نیروی هوایی حمله به پایگاه معروف عراق در غرب این کشور بود، جایی که اصلا فکرش را نمی‌کردند که نیروی هوایی ما دسترسی داشته باشد. صدام آمده بود هواپیماهای استراتژیک خود  را در آنجا قرار داده بود تا در امان باشد اما نیروی هوایی ما با جنگنده‌های فانتوم و با سوخت‌گیری در آسمان و عبور از مرزهای کشور خودمان  و ترکیه و سوریه از غرب وارد کشور عراق شد و آنجا را به خاک و خون کشید که در دنیا تا این لحظه بی‌سابقه بوده است.

اقدام دیگر؛ کار بزرگ شهید دوران است. صدام سودای اجلاس کنفرانس کشورهای غیرمتعهد را در سر داشت و می‌خواست در بغداد این اجلاس را برگزار کند و برای خودش این پیروزی سیاسی را به دست آورد ولی شهید دوران ضمن اینکه نیروگاه برق بغداد را زد خودش را با هواپیما به هتلی که قرار بود اجلاس در آن برگزار شود، زد و آن شکست تاریخی را به صدام وارد کرد.

اقدام دیگر ارتش در دریا بود. نیروی دریایی ما در یکی 2 ماه اول جنگ پرونده عراق را در دریا کاملا بست به گونه‌ای که عراق همان اندک تجهیزاتی را هم که داشت در اسکله‌های فاو و ام القصر لنگر انداخت و تا پایان جنگ تحمیلی هیچ حضوری در دریا نداشت، برعکس کشور ما دریا را کاملا تحت کنترل خود داشت به گونه‌ای که حتی برای یک روز هم دشمن نتوانست جلوی صادرات نفت را که شاهرگ حیاتی کشور ما بود، بگیرد.

فوتبال جهان| برتری خارج از خانه ختافه و تساوی لاکرونیا در جام حذفی اسپانیا
مشاهده

سرتیپ بیضاوی: ای کاش که مسئولان کشور ما در حال حاضر برگردند به سال‌های دفاع مقدس. ببینند در آن زمان رزمندگان کشور ما چه کردند؟ شوخی نیست 8 سال جنگ، 35 کشور از دشمن ما حمایت کردند. محاصره اقتصادی و نظامی و هر کاری که می‌توانستند بکنند با این کشور کردند اما کوچکترین خدشه‌ای نتوانستند به این کشور وارد کنند.

مسئولان کشور ما! بروید آنها را الگو قرار دهید.گوش به فرمان رهبری باشید و دلتان برای کشور بسوزد. شرایط امروز ما که سخت‌تر از دوران جنگ نیست. این نشان می‌دهد که از خط انقلاب فاصله گرفتیم باید برگردیم به خطی که امام ترسیم کردند و رهبری هم آن را پیگیر هستند.

نظرتان درباره جایگاه امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران با توجه به تجربیاتی که از دفاع مقدس آموخته است، چیست؟ 

سرتیپ بیضاوی: ارتش امروز هم از نظر عِده و عُده به طور کلی قابل مقایسه با روزی که رژیم بعث حمله کرد، نیست. آن روز سپاه پاسدارن تازه تاسیس بود، بسیج به این شکل که منسجم شدند نبود، ارتش این قدرتی که الان دارد نداشت، تجهیزاتی و توان موشکی که الان داریم نداشتیم و نیروهای مسلح ایران هر چه قدرتمندتر شود تهدید نیست بلکه برای تامین امنیت کشور است چراکه هیچ وقت ما شروع‌کننده جنگ نبودیم و  نخواهیم بود.

 نقش پیشکسوتان و امیران ارتش در انتقال فرهنگ ناب دفاع مقدس به نسل امروز چیست؟ 

سرتیپ بیضاوی: پیشکسوتان دفاع مقدس فقط شامل رده‌های بالای ارتش نمی‌شود بلکه حتی سربازی که با میل و پای خودش خدمت سربازی را در سال‌های دفاع مقدس سپری کرده پیشکسوت است. جوانان امروز باید از دلیرمردان آن روزها الگو بگیرند و آنان را سرمشق خود قرار دهند. اگر این کار را کردند مطمئن باشید هیچ کس قصد دست‌اندازی به کشور ما را به ذهن هم نمی‌آورد و مسلما امنیتی که امروز داریم حاصل تلاش و گذشت ایثار رزمندگان است. ما وظیفه داریم تلاش‌ها،  ایثارگری‌ها و تجربیات خود را به نسل جوان منتقل کنیم.