وزیر خارجه بحرین در هفتاد و سومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تکرار اتهامات تکراری علیه ایران پرداخت و از رئیس‌جمهور آمریکا تشکر کرد.

“شیخ خالد بن احمد آل خلیفه”، وزیر امور خارجه بحرین روز شنبه در هفتاد و سومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد.

وزیر خارجه بحرین در این سخنرانی با تکرار ادعاهای تکراری، ایران را خشونت در منطقه و حمایت از آنچه به ادعای وی “گروه‌های تروریستی” خوانده شد متهم کرد. او در بخش دیگری از سخنانش از “دونالد ترامپ”، رئیس‌جمهور آمریکا بابت حمایت از تشکیل سازمان موسوم به “ناتوی عربی” تشکر کرد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی دو ماه پیش به اقدام بی سر و صدای دولت ترامپ برای ایجاد یک ناتوی عربی با حضور شش کشور عربی حاشیه خلیج فارس به همراه اردن و مصر برای مقابله با ایران خبر داد.

بر اساس این خبر، کاخ سفید به دنبال همکاری عمیقتر میان این کشورها در زمینه دفاع موشکی، آموزش‌های نظامی، مقابله با تروریسم و دیگر موضوعات نظیر تقویت اقتصاد منطقه ای و روابط دیپماتیک است.

مقامات دولت ترامپ امیدوار هستند این طرح که با نام “اتحاد استراتژیک خاورمیانه” نامیده می‌شود در نشستی که قرار است در روزهای 12 و 13 اکتبر در واشنگتن برگزار شود مورد بررسی قرار گیرد.

کاخ سفید تایید کرد که در حال کار کردن بر مفهوم اتحاد با همکاران منطقه ای بوده و این موضوع از چندین ماه پیش در حال بررسی بوده است.

بر اساس گزارش رویترز، سنگینی این ائتلاف بر دوش دو کشور عربستان و امارات خواهد بود که همکاری تنگاتنگی با دولت ترامپ برای مقابله با ایران ایفا می‌کنند.

حذف دلار از معاملات تجاری روسیه و انگلیس کلید خورد
مشاهده

یک مقام ارشد ایرانی نیز به رویترز گفت: تحت دستاویر تضمین ثبات در خاورمیانه، آمریکایی‌ها و متحدان منطقه‌ایش در حال تشدید تنش ها در منطقه هستند.

وی افزود که این رویکرد هیچ نتیجه ای به همراه نخواهد داشت و شکاف ها میان ایران، متحدان منطقه‌ایش  و کشورهای عربی مورد حمایت آمریکا را تشدید خواهد بخشید.

البته این اتحاد با چالش بزرگی مواجه است و آن قطع رابطه عربستان و امارات با قطر است، کشوری که میزبان بزرگترین پایگاه هوایی آمریکا در منطقه است. کشورهای عربی قطر را متهم به حمایت از تروریسم کرده اند، اتهامی که قطر آن را رد کرده است.