اوریگامی هنر«کاغذ و تا کردن» است. این کاردستی، محبوب ژاپنی‌هاست اما امروزه در سراسر دنیا طرفداران زیادی پیداکرده است. امروز در ژاپن روز ملی اوریگامی است. در این روز مردم ژاپن در یک جشن دسته جمعی اوریگامی درنا را می سازند که نمادی از صلح و آرامش است. این روز بهانه خوبی است تا برای ساخت چند طرح ساده و زیبا اقدام کنید و در تزئین اتاق کودک آن‌ها را به کار ببرید. علاوه بر این می‌توانید با آموزش چند اوریگامی ساده به کودکان آن‌ها را سرگرم کرده و سعی کنید بچه‌ها را با دنیای اوریگامی آشنا سازید.

پرنده کاغذی بسازید

یکی از طرح‌های پرطرفدار در دنیای اوریگامی درنا است. این پرنده شکل زیبایی دارد و درست کردن آن نسبتاً ساده است. می‌توانید آن را به‌عنوان یک شی تزئینی زیبا و ظریف برای تزئین اتاق کودک استفاده کنید. باوجود اینکه درنا ظریف و پر جزییات دیده می‌شود اما ساخت آن دشوار نیست و تا کردن کاغذ پیچیدگی خاصی ندارد. ازاین‌رو در ساختن آن شک و تردید نداشته باشید. همین حالا امتحان کنید. یک‌تکه کاغذ مربع شکل بردارید و با ما همراه شوید.
مرحله 1
یک کاغذ رنگی مربع شکل انتخاب کنید. کاغذ شما می‌تواند کاملاً یکرنگ بوده یا پشت و روی آن دورنگ مختلف داشته باشد. آن را از دو قطر تاکرده و سپس بازکنید.
مرحله 2
کاغذ را برگردانید و 90 درجه بچرخانید. سپس آن را از وسط هر ضلع تاکرده و بازکنید.
مرحله 3
در این مرحله برای ایجاد شکل مورد ­نظر گوشه‌هایی که با دایره بنفش مشخص‌شده‌اند را به کمک خطوطِ تا، به گوشه پایینی کاغذ هدایت می‌کنیم. کناره‌ها را به داخل فرو می‌دهیم تا یک لوزی تاشده به دست آید. سپس آن را با دست فشار می‌دهیم تا صاف شود.

مرحله 4
یک خط فرضی را در نظر بگیرید که از بالای لوزی به سمت پایین کشیده شده و هر سمت را به دو قسمت مساوی تقسیم می‌کند. حالا گوشه سمت راست را به سمت این خط نقطه‌چین ببرید که در شکل بارنگ طوسی مشخص‌شده است. سپس کاغذ را تا کنید تا بخش سمت راست به دو قسمت مساوی تقسیم شود. بعد کاغذ را به حال اول برگردانید تا فقط یک خط تا داشته باشید. در شکل خط‌ها با نقطه‌چین مشکی مشخص‌شده است. این کار را برای سمت مقابل هم تکرار کنید.
مرحله 5
گوشه بالایی را دقیقاً به مرکز ببرید و بخش نقطه‌چین مشکی را خوب تا بزنید. سپس گوشه بالایی را به‌جای اولیه خودش هدایت کنید.
مرحله 6
در حال حاضر شکل شما شامل دولایه است. در این مرحله ابتدا به سراغ لایه‌ای بروید که مقابل شما قرار دارد و به لایه زیرین کاری نداشته باشید. گوشه پایینی این لایه را به سمت بالا بازکنید و تا جایی که امکان دارد بالا ببرید. هم‌زمان کناره‌ها را به داخل فروببرید تا یک لوزی کشیده مطابق شکل ایجاد شود. سپس کاغذ را با دست فشار دهید تا صاف شود.

نکات مهم برای انتخاب بهترین صندلی ماشین وکالسکه
مشاهده

مرحله 7
کاغذ را برگردانید و این کار را برای سمت دیگر کاغذ یا همان لایه زیرین هم تکرار کنید. در حال حاضر یک لوزی کشیده دولایه دارید.
مرحله 8
لایه ­ای را در نظر بگیرید که در مقابل شما قرار دارد. فعلاً به لایه زیرین کاری نداشته باشید. گوشه سمت راست را به سمت مرکز ببرید و از روی خطی که در شکل با نقطه‌چین مشکی مشخص‌شده، تا بزنید. این کار را برای گوشه سمت چپ هم تکرار کنید.
مرحله 9
حالا کاغذ را برگردانید و این کار را برای سمت دیگر کاغذ هم انجام دهید.
مرحله 10
بازوی سمت چپ را مطابق شکل به سمت بیرون تا بزنید و سپس آن را به‌جای اولیه‌اش بازگردانید. این کار را برای بازوی سمت راست هم تکرار کنید.
مرحله 11
بخش سمت راست را از داخل بازکنید. سپس بازوی سمت راست را در این فضا بالا آورده و بر روی نقطه‌چین مشکی(همان خط تای مرحله 10) به داخل تا کنید. این کار را برای سمت چپ کار هم تکرار کنید.
مرحله 12
گوشه بالایی لایه مقابل خودتان را به سمت پایین بیاورید و درجایی تا کنید که با نقطه‌چین مشکی مشخص‌شده است، به‌این‌ترتیب یکی از بال‌های درنا شکل می‌گیرد. کاغذ را برگردانید و این کار را برای سمت دیگر هم تکرار کنید. حالا گوشه بالایی بازوی سمت راست را اندکی به سمت پایین آورده و تا کنید تا نوک پرنده هم مشخص شود. درنای شما آماده است!

ایده تزئین با درناها

پیشنهاد ما این است که تعدادی از این درناهای زیبا بسازید و به شیوه‌های مختلف برای تزئین از آن‌ها استفاده کنید. یک ایده این است که آن‌ها را با نخ به آویزهای سقفی متصل کنید. می‌توانید برای این کار از نخ‌های نامرئی هم استفاده کنید تا در اتاق فرزندتان تعداد زیادی پرنده در حال پرواز داشته باشید.

سرویس‌های بهداشتی خانه را برای بچه‌ها امن کنید
مشاهده

نشان کتاب برای دانش آموزان

این ایده اوریگامی مناسب کودکانی است که مدرسه می‌روند و می‌توانند برای نشانه‌گذاری کتاب از این اوریگامی های جذاب و زیبا استفاده کنند. طرز ساخت این اوریگامی جالب را در ویدئوی زیر یاد بگیرید:
 

 

ماهی‌ها در اتاق

ماهی‌های آنجل یکی از اوریگامی های نسبتاً ساده است که برای تزئین اتاق کودک کاربرد دارد. ضمن اینکه به دلیل سادگی کودکان می‌توانند به‌سرعت آن را یاد بگیرند.

برای بچه‌ها گربه بسازید

گربه یکی از اوریگامی های ساده‌ای است که می‌توانید طرز ساخت آن را به کودکان هم یاد بدهید تا در تزئین اتاقشان از آن استفاده کنند.
1- یک کاغذ مربع شکل بردارید و از وسط تا کنید. سپس کاغذ را به‌جای اولیه بازگردانید. بعد نوک بالایی کاغذ را تا خط وسط پایین آورده تا کنید. گوشه پایینی را کمی به سمت پشت کاغذ برگردانده و تا بزنید.
2- در این مرحله بخش بالایی کاغذ را تا جایی که در شکل نوک پیکان در آنجا قرارگرفته، پایین بیاورید و تا بزنید.
3- گوشه سمت چپ را از روی نقطه‌چین مشخص‌شده در شکل تا بزنید و پایین بیاورید.
4- همین کار را برای گوشه سمت راست هم تکرار کنید.
5- در این مرحله یک‌شکل لوزی به دست می‌آید.
6- گوشه‌های پایینی هر سمت لوزی را از روی خط نقطه‌چین مشخص‌شده به بالا تا بزنید.
7- نوک بالایی لوزی را پایین آورده و تا بزنید.
8- کاغذ را بچرخانید. سر گربه شما آماده است.

9- بر روی صورت گربه با خودکار یا ماژیک چشم بکشید.
10- برای ساخت بدن گربه یک کاغذ مربع شکل بردارید، آن را به‌صورت یک لوزی روی میز کار قرار داده و از وسط تا بزنید. سپس به‌جای اولیه برگردانید. در مرحله بعد مطابق شکل دو سمت کاغذ را از روی خط نقطه‌چین تا بزنید و کنار هم قرار دهید.
11- سمت راست کاغذ را روی سمت چپ قرار داده و از وسط تا بزنید.
12- لبه پایینی را به سمت گوشه سمت چپ آورده و تا بزنید.
13- حالا گوشه سمت چپ را به پایین آورده و از روی خط نقطه‌چین موردنظر تا بزنید.
14- بدن گربه آماده است.
15- کاغذ را 90 درجه بچرخانید تا بدن گربه آماده شود. آن را داخل سر قرار دهید تا گربه شما کامل شود.

آموزش کاردستی با شانه تخم مرغ
مشاهده

پروانه‌های تزئینی بر روی دیوار

اگر در اتاق فرزندتان یک دیوار نسبتاً خالی دارید یا دلتان می‌خواهید ایده متفاوتی را روی دیوار اجرا کنید ساخت پروانه‌های اوریگامی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. آن‌ها را به کمک پونز روی دیوار نصب کنید تا یک دیوار تزئینی زیبا بسازید.