زمانی که صحبت از راه‌اندازی کسب‌وکار جدید به میان می‌آید، به‌طور ناخودآگاه تصویر کارآفرینان جوان در ذهنمان نقش می‌بندد. در صورتی که یک فرد در هر سن و سالی با داشتن برنامه‌ریزی و اهداف دقیق می‌تواند کسب‌وکار مورد علاقه‌ی خود را راه‌اندازی کند. درواقع هیچ‌وقت برای انجام این کار دیر نیست و هرگز نباید با پشیمانی زندگی کرد. لیسا داود، بنیان‌گذار رستوران Cheesy Street Grill است. او به مدت ۳۲ سال در شرکت‌های بزرگ آمریکایی به سختی کار کرده است تا به‌عنوان یک زن جایگاه خودش را در دنیای مردسالار پیدا کند. اما این موضوع باعث نشده است که آخر هفته‌ها به انجام کار مورد علاقه‌ی خود نپردازد. او آخر هفته‌ها آشپزی می‌کرد تا استرس کل ایام هفته را فراموش کند.

من عاشق آشپزی بودم و در سن ۵۰ سالگی توانستم کامیون سیار غذای خود را خریداری کنم. منوی غذاهای رستوران سیار من از ساندویچ پنیر گریل‌شده و سایر غذاها با دستور‌العمل ساده تشکیل شده بود. همان‌طور که می‌دانید داشتن کامیون سیار غذا چالش‌های زیادی دارد؛ از کاغذ بازی‌های اداری گرفته تا تحمل گرما در فصل تابستان و تحمل سرما در فصل زمستان. اما انجام این کار به‌اندازه‌ای برایم لذت‌بخش بود که حاضرم همه‌ی کارها را دوباره از ابتدا انجام دهم. دیدن لبخند رضایت در چهره‌ی مشتری آن‌قدر برایم ارزش داشت که با تمام انرژی کار می‌کردم. بعد از دو سال کار با کامیون سیار توانستم دو مغازه در محل پر رفت‌وآمد ماساچوست افتتاح کنم. از آنجایی که این مغازه‌ها در محل پر رفت‌وآمدی بودند و بسیاری از مشتری‌ها تمایل به همکاری داشتند، حق امتیاز برند را به افراد علاقه‌مند از طریق فرنچایز فروختم.

چگونه در هنگام نیاز سرمایه‌گذاران را به مشارکت وادار کنیم
مشاهده

من بسیار خوشحالم که کسب‌وکارم را در این سن آغاز کردم. راه‌اندازی کسب‌وکار جدید بسیار سخت و پراسترس است؛ درنتیجه یک کارآفرین باید اهداف و رؤیاهای خود را با جدیت دنبال کند. اجازه ندهید روزهای سخت شما را ناامید کنند، برای رسیدن به موفقیت باید با سختی‌های راه همراه شد و مشکلات را کنار گذاشت.

۱- از عقل و منطق خود استفاده کنید

این حس را ندارم که نسبت به ۲۰، ۳۰ یا ۴۰ سالگی خود زرنگ‌تر شده‌ام؛ اما احساس می‌کنم راه‌اندازی یک کسب‌وکار در سن ۵۰ سالگی برایم بسیار مفید بود. تمام درس‌هایی که در این مدت از مربی‌ها و همکارانم یاد گرفتم اعتمادبه‌نفس بیشتری به من داد. همچنین مهارت‌های حل مسئله‌ای که در این مدت آموختم به من کمک کرد چالش‌های روزانه را راحت‌تر پشت سر بگذارم. شما هم اگر قصد دارید کسب‌وکار خود را در آینده راه‌اندازی کنید، بهتر است در این مدت روی افزایش تواناهایی فکری و تقویت مهارت‌ها تمرکز کنید.

۲- سرمایه جمع‌آوری کنید

من کسب‌وکارم را زمانی که ۵۰ سالم بود آغاز کردم و از نظر مالی مشکل زیادی نداشتم. افرادی که قصد انجام چنین کاری دارند می‌توانند هر سال بخشی از حقوق و مزایای بازنشستگی خود را کنار بگذارند. من همچنین در این مدت با دوستان و همکاران خوبی آشنا شدم که روی کسب‌وکار من سرمایه‌گذاری کردند و مشکلی بابت مسائل مالی نداشتم. اما راه‌اندازی کسب‌وکار یکی از سخت‌ترین کارهایی بود که تا به حال در زندگی انجام داده‌ام؛ بنابراین هر شخصی پیش از انجام این کار باید بداند در چه راهی قدم می‌گذارد. آغاز هر کاری نیازمند کار سخت و پرداخت هزینه‌های بالا است. شخصی که کاری را راه‌اندازی می‌کند، باید متعهد باشد و بداند شاید در سال‌های اول فرصتی برای رسیدگی به امور شخصی نخواهد داشت.

چهار مرحله برای حل مشکلات کسب و کار
مشاهده

۳- شبکه‌سازی کنید

سعی کنید ارتباط خود را تا جای ممکن با کسانی که می‌شناسید افزایش دهید. افرادی که صاحب کسب‌وکارهای کوچک هستند تجربه‌ی زیادی در امور مختلف دارند و می‌دانند چالش‌ها را چگونه باید پشت سر بگذارند. پس ارتباط خود را با آن‌ها افزایش دهید و از تجربیات آن‌ها درس بگیرید. به‌عنوان مثال بپرسید بهترین راه برای تبلیغات برند چیست؟ کدام شرکت‌ تبلیغاتی عملکرد بهتری دارد؟ آیا امکان همکاری میان دو برند وجود دارد؟ چه محلی برای راه‌اندازی کسب‌وکار بهتر است؟ آیا در نزدیکی آن‌ها جایی برای اجاره‌ی مغازه و گسترش کسب‌وکار وجود دارد؟

از دوستان و اعضای خانواده برای اداره‌ی کسب‌وکار کمک بگیرید. به‌عنوان مثال بخواهید کسب‌وکار شما را در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ یا بهترین پیمانکار را برای انجام پروژه معرفی کنند. اگر شخصی مسلط به امور حسابداری یا تایپ می‌شناسید، او را استخدام کنید. همچنین از آشنایان بخواهید افراد متخصص در هر زمینه‌ای مانند بازاریابی یا طراحی سایت را معرفی کنند. هرگز از سؤال کردن نترسید و ارتباط خود را با کسانی که می‌شناسید افزایش دهید.

۴- ادامه تحصیل دهید

فراموش نکنید که هیچ موقع برای ادامه‌ی تحصیل و اخذ مدرک دیر نیست. بنابراین از هر فرصتی برای آموختن مهارت‌های جدید استفاده کنید. در مورد کلاس‌های آموزشی و دوره‌های آنلاین مرتبط با کسب‌وکار تحقیق کنید. من در یک دوره‌ی آنلاین مدیریت شرکت کردم تا دید بهتری نسبت به امور مالی و کمپین‌های تبلیغاتی پیدا کنم. این دوره به کسب‌وکارهای کوچک کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی بهتری برای استراتژی رشد در سه سال آینده داشته باشند. شرکت در این کلاس همچنین فرصت شبکه‌سازی با سایر صاحبان کسب‌وکار و همچنین افراد متخصص را برای من فراهم کرد.

پنج تغییر ساده برای افزایش بهره‌وری در محیط کار
مشاهده

۵- نام خود را به گوش دیگران برسانید

همان‌طور که می‌دانید شبکه‌سازی برای بقای کسب‌وکار ضروری است. سعی کنید در رویدادهای مرتبط با کسب‌وکار خود شرکت کنید و با افراد فعال در این زمینه آشنا شوید. قدرت شبکه‌های اجتماعی را دست کم نگیرید و با شبکه‌سازی در این محیط نام خود را به گوش دیگران برسانید. از مربی‌ها و افراد باسابقه در این زمینه کمک بگیرید و از تسهیلاتی که به اقشار خاص یا کارآفرینان زن ارائه می‌شود استفاده کنید. درنهایت دنبال رؤیاهای خود بروید و از این کار نترسید. آرزوی من این است که تا ۶ سال دیگر ۲۰۰ حق امتیاز بفروشم و در شهر پاریس بازنشسته شوم.