شرایط کاری شرکت‌های بزرگ و مطرح فناوری نظیر آمازون و تسلا، نگرانی زیادی بین فعالان و کارشناسان حقوق کارگری به وجود آورده است.

شرکت‌های آمازون و تسلا، این بار در فهرستی قرار گرفته‌اند که برخلاف همیشه، اصلاً افتخارآمیز نیست. گروه حمايتي شوراي ملي سلامت و بهداشت شغلي آمریکا ، هر دو شركت را در لیست خطرناک‌ترین محیط‌های کار قرار داده و علت را شرایط انبارها و کارخانه‌ها ذکر کرده است. طبق این گزارش، نرخ آسیب‌ها و صدمات هر دو شرکت بالاتر از نرخ میانگین است. به‌علاوه، ریسک‌های غیر ضروری و عدم اقدامات جدی برای رفع مشکلات و نگرانی کارکنان دیگر علل عدم صلاحیت این دو شرکت ذکر شده است.

به گزارش شورای سلامت شغلی، از سال ۲۰۱۳، هفت تن از کارمندان انبارهای آمازون جان خود را از دست‌ داده‌اند و انتظارات بی‌رحمانه‌ی این شرکت برای انجام و تکمیل سفارشات، شرایط کاری سختی برای کارمندان به وجود آورده است. آمازون با بررسی دستبندهای اولتراسونیک کارمندان، هرگونه انحراف از برنامه‌ها را پیگیری می‌کند. این در حالی است که آمازون توسط ثروتمندترین مرد دنیا اداره می‌شود و برای معافیت مالیاتی به ایالت‌هایی که میزبان دفاتر مرکزی این شرکت هستند، فشار می‌آورد.

مشکلات شرکت تسلا کمتر از این نیست. طبق گزارش مذکور، عمده صدمات و آسیب‌هایی که در سال ۲۰۱۶ به کارمندان شرکت تسلا وارد شده، ۳۱ درصد بیشتر از سایر صنایع خودروسازی است و اگر فقط آسیب‌های بسیار جدی را در نظر بگیریم، این آمار به ۸۳ درصد می‌رسد. شورای می‌گوید بهبودی که در نرخ آسیب‌های این کارخانه دیده می‌شود، ناشی از گزارش‌های غلط است، نه ارتقاء امنیت محیط کار.

غلبه بر ترس، مهم‌ترین عامل موفقیت مدیران زن
مشاهده

از جمله نام‌های دیگری که در این فهرست دیده می‌شوند، شرکت (به خاطر استفاده و فروش رنگ‌ها و شوینده‌های سمی)، شرکت مادر و (به علت شکایت‌های مکرر آزار جنسی) و شرکت‌ها و کارگاه‌هایی است که کارگران معترض به شرایط ناعادلانه را مجازات و سرکوب می‌کنند.

شرکت تسلا با رد این گزارش، به پست وبلاگ گیزمودو اشاره کرد که مدعی بود آموزش و نظارت‌های گسترده‌ای در این شرکت آغاز شده و امیدوار است تسلا را به ایمن‌ترین محیط کار جهان تبدیل کند. آمازون نیز که پیش‌ازاین بارها از تجربه‌ی کاری انبارهای خود دفاع کرده بود، در پاسخ به این گزارش بیانیه‌ای صادر کرد. این شرکت در بیانیه‌ی خود مدعی شده بود که ایمنی «نخستین اولویت» آن‌ها است و تلاش‌های مستمری در راستای بهبود این سیستم صورت می‌گیرد. بیانیه‌ی کامل آمازون بدین شرح است:

آمازون در طول یک سال گذشته، بیش از ۱۳۰ هزار شغل ایجاد کرده و در حال حاضر ۵۶۰ هزار نفر در سراسر جهان در استخدام آن هستند. اطمینان از امنیت این همکاران، نخستین اولویت ما است. کلیه‌ی جلسات عملیاتی، آشنا‌سازی کارمندانی که جدیداً استخدام‌ شده‌اند، فرایند آموزش و فرایند توسعه، با ایمنی آغاز می‌شوند و متریک‌های ایمنی و بازرسی هر برنامه، با سازگاری کامل پیش می‌روند. ما از رهبرانمان انتظار داریم امنیت عملیات خود را در سراسر فرایندها، تجهیزات و زمینه‌های کاری بهبود دهند و استانداردهای ایمنی بالایی را رعایت کنند. رهبران ما با یک سیستم گزارش‌دهی مدیریتی دقیق، پیشرفت‌های خود را تحت نظارت دارند.

ما همچنین شاخص رهبری ایمنی را در عملیات حوزه‌ی آمریکا راه‌اندازی کردیم که در آن همه‌ی شرکا و نمایندگی‌های ما باید هرماه به سؤالات تحقیقاتی برنامه‌ی پاسخ دهند و ایمنی تسهیلات خود را اثبات کنند. همه‌ی این برنامه‌ها و سنجش‌ها، برای تمامی افرادی که در حوزه‌ی شرکت ما فعالیت می‌کنند، چه تمام‌وقت و چه نیمه‌وقت، چه دائمی و چه فصلی، اجرا می‌شود. ما معتقدیم هیچ حادثه‌ای کوچک قلمداد نمی‌شود و برنامه‌های خود را دائماً ارتقاء می‌دهیم تا از بروز هر حادثه‌ی ناگوار آتی جلوگیری کنیم. ما به رکورد ایمنی هزاران کارمندی که با سخت‌کوشی برای آمازون کار می‌کنند، افتخار می‌کنیم و می‌کوشیم راه‌های نوآورانه‌ای برای بهبود دائمی این شرایط بیابیم. در آخر از همه‌ی شما دعوت می‌کنیم در تورهای مراکز اجرایی ما شرکت کنید و خودتان شرایط کاری ما را از نزدیک ببینید.

بااین‌حال کارشناسان و فعالان اصناف کارگری می‌گویند شرکت‌های بزرگ فناوری نظیر آمازون و تسلا، حاضرند به خاطر منافع و سودآوری بیشتر، کارگران را در معرض خطرهای غیر ضروری قرار دهند و تلاش فعلی آن‌ها، نگرانی‌هایی که در خصوص شرایط کاری نیروی انسانی وجود دارد، رفع نمی‌کند.

روش‌های ساده برای قدردانی از کارمندان
مشاهده