از میان تمام وسیله‌هایی که برای فرزند نورسیده خود تهیه می‌کنید، صندلی ماشین کودک یکی از مهم‌‌ترین آن‌هاست راکه از لحظه انتقال نوزاد به خانه تا حدود 8 سالگی یا بیشتر به آن احتیاج خواهید داشت. صندلی‌های ماشین بر اساس سن و وزن کودک و ویژگی‌های مختلف به چندین دسته تقسیم‌بندی می‌شوند. متأسفانه صندلی‌های کودک در 80 درصد از موارد به‌درستی انتخاب و نصب نمی‌شوند و این موضوع کودک را نسبت به تصادفات، آسیب‌پذیر می‌کند. بنابراین انتخاب صندلی ماشین متناسب با هر کودک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. شاید با خود بگویید که صندلی‌های باکیفیت بسیار گران‌قیمت هستند اما باید توجه داشته باشید که قیمت بالا صرفاً به معنای امنیت یا کارایی بیشتر نیست. بسیاری از صندلی‌های ماشین در محدوده قیمت متوسط نیز از ویژگی‌های کافی برای حفظ امنیت فرزند شما برخوردار هستند. در این مقاله با انواع صندلی‌های ماشین و مزایا و معایب هر یک آشنا خواهید شد.

راهنمای انتخاب صندلی ماشین بر اساس سن و وزن

  •  کریر (گروه 0)

از زمان تولد تا زمانی که وزن کودک به 10 کیلوگرم برسد / از تولد تا 12 الی 15 ماه / نصب کریر رو به پشت

این صندلی را می‌توانید در رنج قیمت 380 هزار تا 2 میلیون و 500 هزار تومان تهیه کنید. کریر نوزاد مکسی کوزی مدل سیتی MAXI-COSI CITI TRIANGLE BLACK یکی از نمونه‌های پرفروش این نوع صندلی است که قیمتی در حدود 900 هزار تومان دارد. این صندلی دارای حفاظ جانبی، كمربند ایمنی با پد مخصوص، قابلیت نصب بر روی صندلی ماشین توسط کمربند ایمنی 3 نقطه‌ای، پوشش قابل شستشو و تعویض و دستگیره ارگونومیک برای حمل آسان‌تر است. همچنین رو به عقب نصب می‌شود و وزن بسیار سبکی دارد.

  • صندلی ماشین کودک (گروه 0+ و 1)

از زمان تولد تا زمانی که وزن کودک به 18 کیلوگرم برسد / از تولد تا 4 سالگی / نصب صندلی رو به پشت و جلو

راهنمای خرید عروسک حمامی برای بچه ها
مشاهده

این صندلی را می‌توانید در رنج قیمت 600 هزار تا 3 میلیون و 500 هزار تومان تهیه کنید. صندلی ماشین دلیجان مدل Elite Plus یکی از نمونه‌های ایرانی این نوع صندلی است که قیمتی در حدود 200 هزار تومان دارد. این صندلی دارای محل قرارگیری سر، قابلیت شستشو، کمربند ایمنی پنج نقطه‌ای، پشتی قابل تنظیم در 3 حالت، گارد محافظ جلو، قابلیت نصب روبه‌جلو و عقب است و در 5 رنگ مختلف عرضه می‌شود.

خرید صندلی ماشین مناسب کودک
  •  صندلی ماشین کودک (گروه 1)

مناسب برای کودکانی با وزن 9 تا 18 کیلوگرم / از 9 ماه تا 4 سال / نصب صندلی روبه‌جلو

این صندلی را می‌توانید در رنج قیمت 800 هزار تا 2 میلیون و 500 هزار تومان تهیه کنید. صندلی ماشین چیکو GO-ONE با رنگ قرمز، یکی از نمونه‌های پرفروش این نوع صندلی است که قیمتی در حدود 1 میلیون و 400 هزار تومان دارد. این صندلی دارای قابلیت نصب و راه‌اندازی ساده، تنظیم ارتفاع در 6 موقعیت متناسب با رشد کودک، تنظیم خواب صندلی در 5 وضعیت، پد شانه و روکش قابل شستشو است.

  • صندلی ماشین کودک (گروه 1، 2 و 3):

مناسب برای کودکانی با وزن 9 تا 36 کیلوگرم / از 9 ماه تا 11 سال / نصب صندلی روبه‌جلو

این صندلی را می‌توانید در رنج قیمت 750 هزار تا 2 میلیون و 500 هزار تومان تهیه کنید. صندلی خودرو سایبکس آئورا (Cybex Aura) یکی از نمونه‌های این نوع صندلی است که قیمتی در حدود 950 هزار تومان دارد. این صندلی دارای یک بالشتک بزرگ در جلوی کودک برای تأمین ایمنی، قابلیت اتصال به کمربند خودرو، قابلیت خوابیدن روی بالشتک، امکان جدا کردن بالشتک بعد از 4 سالگی، قابلیت تغییر ارتفاع زیر سری و عرض صندلی، قابلیت جدا شدن پشتی صندلی از صفحه كف و تبدیل‌شدن به صندلی بوستر است.

صندلی ماشین-02
  • صندلی ماشین (گروه 2 و 3)

مناسب برای کودکانی با وزن 15 تا 36 کیلوگرم / از 4 تا 11 سالگی / نصب صندلی روبه‌جلو

9 ایده کم خرج برای بازسازی اتاق کودک
مشاهده

این صندلی را می‌توانید در رنج قیمت 400 هزار تا 1 میلیون و 400 هزار تومان تهیه کنید. صندلی ماشین VIAGGIO 2-3 SUREFIX برند PEG-PEREGO یکی از نمونه‌های این نوع صندلی است که قیمتی در حدود 870 هزار تومان دارد. این صندلی دارای تکیه‌گاه سر قابل تنظیم در 6 موقعیت، وزن سبک، قابلیت نصب و راه‌اندازی آسان به‌وسیله کمربند ماشین، پوشش قابل شستشو، صندلی بزرگ و 2 جایگاه برای قرار دادن نوشیدنی است.

صندلی ماشین PEG-PEREGO

این نکات را به خاطر بسپارید

  • صندلی ماشین نوزاد فقط رو به عقب نصب می‌شود. این صندلی از یک کریر، یک پایه و یک دسته تشکیل‌شده است که پایه آن در اتومبیل باقی می‌ماند اما کریر را می‌توان از اتومبیل به خانه و … جابه‌جا کرد. به‌این‌ترتیب می‌توان بدون بیدار کردن نوزاد هنگام خواب او را جابه‌جا کنید. هر زمان که وزن کودک به بیش از 10 تا 15 کیلوگرم برسد و فاصله بین تاج سر و لبه بالایی کریر به کمتر از 2.5 سانت برسد باید صندلی نوزاد را با صندلی اتومبیل کودک تعویض کنید.
  •  صندلی‌های ماشین قابل تنظیم در مرحله بعد از کریر نوزاد خریداری می‌شوند. این صندلی را بهتر است تا قبل از 1 سالگی کودک تهیه کنید. صندلی ماشین قابل تنظیم برای کودکان زیر 1 سال و کمتر از 9 کیلوگرم باید رو به عقب نصب شود. درواقع تا 2 سالگی توصیه می‌شود از صندلی رو به عقب استفاده کنید؛ اما بعدازآن می‌توانید تا زمان رسیدن سن کودک به صندلی حامی، صندلی قابل تنظیم را روبه‌جلو نصب کنید.
  •  با افزایش قد کودک و رسیدن به 4 سالگی می‌توانید برای او از صندلی حامی یا بوستر استفاده کنید. این صندلی‌ها به کمربند ایمنی اتومبیل نصب می‌شوند و می‌توانند همراه با پشتی یا بدون پشتی باشند. صندلی حامی، ارتفاع نشیمنگاه کودک را افزایش می‌دهد تا کمربند اتومبیل در محل صحیح (روی شانه و بالای ران و نه گردن و شکم) قرار بگیرد. صندلی‌های حامی بدون پشتی، نصب آسان‌‌تری دارند اما صندلی‌های حامی همراه با پشتی از سر کودک بیشتر محافظت می‌کنند و انتخاب بهتری هستند.
راهنمای خرید کلاه گیس مناسب چهره شما
مشاهده