پوشیدن کفش پاشنه بلند این روزها بیش از گذشته متداول شده است، به ویژه نزدیک شدن به فصل بهار، تعداد خریداران آن را بالاتر برده است.

 

اگر شما نیز یکی از همین خریداران هستید احتمالاً سؤالات زیادی درباره‌ی کفش پاشنه بلند دارید؛ اینکه چه پاشنه ای با چه ارتفاعی و برای چه محیطی مناسب است.

 

واقعیت این است که تمام مطالعات علمی نشان می‌دهند که استفاده‌ی مداوم از کفش های پاشنه بلند می تواند فشار بر روی پا را چند برابر کند و مشکلاتی در مچ پا، زانو و کمر پدید بیاورد. این کفش ها می توانند توازن پای شما را به هم بریزند و کشش عضلانی و بندهای پای شما را با مشکل مواجه کنند. پس چاره چیست؟

 

برای برخی موقعیت ها و لباس ها پوشیدن این کفش ها اجتناب ناپذیر است اما می توان با انتخاب درست و شناخت ویژگی های انواع آنها، ضمن افزودن بر زیبایی و کاربرد، از مضرات آنها نیز کاست.

 

این مقاله به شما کمک می کند تا اطلاعات بیشتری درباره‌ی پاشنه و کفی کفش های پاشنه بلند، کاربرد سایزهای مختلف آنها و نیز تناسب شکل و پاشنه کفش با فرم پای خودتان به دست بیاورید.

 

راهنمای خرید کفش, روش های خرید کفش

موقعیت و متناسب با پای خود را بیابید

 

پاشنه‌ کفش

این تصور که هر چه پاشنه‌ی کفش بلندتر باشد، زیباتر است، تصور غلطی است. مهم این است که پاشنه‌ی هماهنگ با لباس، موقعیت و متناسب با پای خود را بیابید. پاشنه‌ی خوب ویژگی هایی دارد که قبل از خرید کفش باید آنها را بدانید.

 

هرچه فاصله‌ی پاشنه تا کفی پنجه کفش بیشتر باشد، کنترل تعادل سخت‌تر و تحمل وزن شما بر روی پاشنه غیرممکن‌تر می‌شود. محور پاشنه‌‌ی کفش شما دقیقا باید در مرکز پاشنه پا قرار بگیرد. پاشنه‌های باریک به طور معمول این ویژگی را دارند اما برای آنکه از این موضوع به ویژه در خریدهای اینترنتی مطمئن شوید به بالای پاشنه‌ی کفش نگاه کنید. اگر پاشنه در این قسمت یک خمیدگی به سمت داخل داشته باشد، یعنی محور آن به مرکز پاشنه‌ی شما نزدیک تر است.

 

این نکته را نیز در نظر بگیرید که هر چه سطح مقطع پاشنه‌ی شما وسیع‌تر باشد، ثبات بیشتری دارد و قدم برداشتن با آن راحت‌تر است. همچنین کفش‌های پاشنه‌ پهن، برای قدم برداشتن بر روی سنگفرش‌های ناهموار و کفپوشی ناصاف مناسب‌تر هستند. اگر برای یک میهمانی در یک باغ خرید می‌کنید، فکر پاشنه‌های باریک را از سر بیرون کنید.

آرایش پنج دقیقه‌ای برای مامان‌های سرشلوغ
مشاهده

 

کفی کفش

کفش‌های پاشنه بلند راحت، دارای یک پلتفرم پهن در زیر پنجه هستند. بسیاری از خانم‌ها اگر کفش اینچنینی پیدا نکنند، با کمک کفاش خود به قطر پلتفرم کفش اضافه می‌کنند. این پلتفرم باعث می‌شود که کفش انحنای طبیعی پا را کمتر تحت تأثیر قرار دهد و گام برداشتن با کنترل بیشتری انجام شود.

 

جنس کفی در کفش‌های پاشنه بلند بسیار مهم است. چون کنترل این کفش‌ها سخت‌تر از کفش‌های تخت است، کفی آنها باید منعطف‌تر باشد. کفی منعطف کمک می‌کند که شما بر روی سطوح ناصاف ناراحت نباشید و تعادل خود را از دست ندهید. همچنین این کفی‌ها سرعت گام برداشتن شما را نیز بیشتر می‌کنند.

 

اگر به دنبال کفی مناسب برای این نوع کفش‌ها هستید، کفی‌های چرمی و لاستیکی، به کفی‌های پلاستیک فشرده و چوبی ترجیح داده می شوند.

 

اندازه های مختلف پاشنه‌ی کفش

کفش های تخت

شاید شما هم از آن دسته افرادی هستید که برای کفش‌های تخت و ساده ساخته شده‌اید. احتمالاً هر وقت خواسته‌اید کفش پاشنه بلند بپوشید کمی تلوتلو خورده‌اید و بعد با پادرد آن را کنار گذاشته‌اید. پیشنهاد ما این است که تمرین پاشنه بلند پوشیدن را با پاشنه‌های پهن آغاز کنید. قرار نیست همه کفش‌هایی با پاشنه‌های باریک به پا کنند.

 

البته کفش‌های تخت نیز کفش‌های  ایده‌آلی برای سلامت پاهای شما نیستند اما حداقل این توان را به شما می دهند که در روز چند کیلومتر راه بروید و یا سرعت انجام کارهای خود را حفظ کنید.

 

اگر نمی توانید کفش پاشنه دار بپوشید نگران نباشید کفش های تخت با بسیاری از لباس های شما هماهنگ هستند اما اگر می خواهید به پوشیدن کفش های پاشنه بلند و باریک حتی برای یک مهمانی یک ساعته عادت کنید، با پاشنه های سه یا پنج سانتیمتری آغاز کنید.

 

خرید کفش پاشنه بلند,نحوه خرید کفش پاشنه بلند

کفش های تخت با بسیاری از لباس های شما هماهنگ هستند

 

پاشنه پنج سانتیمتری

در میان پاشنه‌های بلند، این مورد شرایط خوبی را فراهم می‌کند که بتوانید مانند زمانی که کفش‌های تخت می‌پوشید، گام‌های بلند بردارید؛ پاشنه‌هایی که درعین حال به پای شما نیز فشار زیادی وارد نمی‌کند.

 

این پاشنه برای کفش های پشت باز، کفش هایی که با بند در پشت مچ پا بسته می شوند، مناسب است. اما اگر باز هم ترجیح می دهید که با پاشنه‌ی کوتاهتر راه بروید، یک پاشنه‌ی سه سانتیمتری را انتخاب کنید. هر دوی این پاشنه‌ها برای کسانی که هنوز به کفش پاشنه بلند عادت ندارند، می خواهند در محیط های رسمی کفش پاشنه دار داشته باشند و نیز افرادی که به دلیل مشکلات پادرد و یا ستون فقرات، توان پوشیدن پاشنه های بلندتر را ندارند، مناسب است.

انتخاب لباس زیر برای باردارها
مشاهده

 

مهارت های خرید کفش,نکته هایی برای خرید کفش پاشنه بلند

پاشنه 5 سانتی برای کفش های پشت باز، که با بند در پشت مچ پا بسته می شوند، مناسب است

 

پاشنه هفت سانتیمتری

کلاسیک ترین اندازه‌ی پاشنه‌ی کفش است. پاشنه‌ای مناسب و متداول در مراسم رسمی و مهمانی‌ها؛ در عین حال بهترین گزینه‌ی ممکن برای لباس های شب، پیراهن ها و دامن ها. اگر طرفدار پاشنه های هفت سانتیمتری باریک نیستید، پاشنه های پهن این اندازه نیز به همان اندازه مرسوم هستند.

 

اگر به پاشنه‌های بلند عادت دارید و نمی‌خواهید پاشنه‌ی کفش‌تان خیلی اغراق داشته باشد، مناسب ترین اندازه را انتخاب کرده اید.

 

پاشنه ۱۰ سانتیمتری

برای مهمانی‌ها و مراسم غیر کاری مناسب است. پا با این پاشنه زیباترین حالت خود را خواهد داشت به شرط آنکه آرام و با طمأنینه راه بروید. بیشتر خانم‌ها ترجیح می‌دهند کفش‌های با پاشنه‌ی ۱۰ سانتیمتری و بلندتر از آن، یک پلتفرم حداقل دو سانتیمتری نیز داشته باشند؛ منظور از پلتفرم، کفی زیر پنجه‌ی کفش است. با این پلتفرم پا حالت طبیعی خود را بیشتر حفظ می‌کند و حفظ تعادل در هنگام قدم برداشتن راحت‌تر می شود.

 

پاشنه ۱۲ سانتیمتری

شما را بسیار مجلل و پر زرق و برق نشان می‌دهند اما انتظار نداشته باشید که بتوانید با آنها به‌راحتی راه بروید. همچنین فکر پاشنه‌هایی با این ارتفاع و بدون پلتفرم را از سرتان بیرون کنید.

 

پاشنه ۱۵ سانتیمتری

این پاشنه‌ها بیش از آنچه فکر کنید مجلل‌اند! پاشنه‌هایی که غیر قابل پوشیدن هستند مگر آنکه یک حرفه‌یی تمام عیار و یا یک سوپرمدل باشید!

 

چه مدل کفشی مناسب پای شماست؟

بسته به اینکه پای شما چه فرمی دارد و یا می‌خواهید چگونه به نظر برسد، کفش‌ها و پاشنه‌های مختلفی قابل انتخاب هستند.

 

اگر مچ پای شما بزرگ است فکر کفش‌هایی که بند آنها به دور مچ پا می پیچد را از سر بیرون کنید چون تمام توجه اطرافیان را به پای شما جلب می‌کند. هرچند که این کفش‌ها بسیار دوست داشتنی به نظر می‌رسند اما سعی کنید بیشتر به سراغ کفش‌های پشت باز، با یک بند کوچک در قسمت عقب مچ بروید که کف پا و روی پای شما را کشیده‌تر نشان می‌دهد.

راهنمای کامل نگهداری از لباس‌های زمستانی
مشاهده

 

اگر پای شما کوتاه است کفش با بند T شکل نخرید، چون پاهای شما را کوتاه تر و عرض آن را بیشتر نشان می‌دهد. همچنین کفش هایی که بند مچی دارند، کفش های ایده آل شما نخواهند بود. به دنبال کفش های انگشتی روباز و یا پاشنه های بلند باشید که پای شما را بلندتر نشان دهند.

 

راهنمای خرید انواع کفش,اصول خرید کفش

اگر پای شما کوتاه است کفش با بند T شکل و بند مچی نخرید

 

می خواهید پای شما بلندتر به نظر برسد به دنبال کفش های نوک تیز باشید که تصور پای بلند را به وجود می آورند. هرچند باید به خاطر داشته باشید که کفش‌های پنجه باریک ممکن است پای شما را بیازارند و انگشت های پا را از فرم عادی خارج کنند بنابراین تنها در مواقع اضطراری و کوتاه از این کفش ها استفاده کنید.

 

اگر پنجه و انگشت های پهن دارید کفش پنجه گرد مناسب ترین مورد برای شماست اگر این نوع کفش ها را دوست ندارید به خاطر داشته باشید که به بهترین شکل ممکن پای تان را کوچکتر از حد معمول نشان می دهند.

 

راهنمای خرید انواع کفش,اصول خرید کفش

می خواهید پای شما بلندتر به نظر برسد به دنبال کفش های نوک تیز باشید

 

نکته هایی برای خرید کفش‌های پاشنه بلند

هنگام خرید به اتصال پاشنه به بدنه‌ی کفش دقت کنید، این بخش، مهم ترین بخش این کفش ها برای تحمل وزن شماست.

 

اگر بخش رویه‌ی پنجه کوچک و یا باریک باشد، کنترل پا در کفش سخت می‌شود، اگر در پوشیدن پاشنه بلند حرفه‌یی نیستید به این موضوع دقت کنید.

 

اگر در هنگام راه رفتن بدنه و کناره‌ی کفش شما به سمت بیرون باز می‌شود یعنی کفش خود را به درستی انتخاب نکرده‌اید.

 

ممکن است به دلیل کفی خاص کفش‌های پاشنه‌دار، اندازه‌ی پای شما در آنها متفاوت باشد، پس از فروشگاهی خرید کنید که امکان تغییر سایز کفش را داشته باشید.

 

قبل از آنکه نوع کفش‌هایی که همیشه می پوشید را تغییر دهید و یا یک کفش جدید بخرید، کمی با کفشی شبیه آن راه بروید، شاید به این نتیجه برسید که انتخاب درستی نداشته‌اید.