وزیر امور خارجه آلمان در سخنرانی خود در برابر مجمع عمومی سازمان ملل ضمن تأکید بر لزوم چندجانبه‌گری و مخالفت با ایده‌اول آمریکای ترامپ خواستار اصلاح فوری شورای امنیت سازمان ملل شد.

به نقل از روزنامه “تاگس شاو “آلمان، “هایکو ماس”، وزیر امور خارجه آلمان در سخنرانی خود در برابر مجمع عمومی سازمان ملل خواستار تقویت فوری سازمان ملل و مذاکرات واقعی برای اصلاح شورای امنیت سازمان ملل شد.

وی تصریح کرد که شورای امنیت سازمان ملل از سال 1945 به‌ندرت تغییر کرده است با وجود اینکه مردم دنیا از آن زمان سه‌برابر شده‌اند و شمار اعضای سازمان ملل تقریباً چهار برابر شده است.

هایکو ماس خواستار توقف این روند شده تأکید کرد که بالاخره باید مذاکرات واقعی در این باره آغاز شود و این مسئله‌ای است که اکثر قریب به اتفاق کشورهای عضو این اتحادیه مدتهاست که خواستار آن هستند.

بحث‌ها درباره اصلاح شورای امنیت سازمان ملل از شروع سال‌های 1990 ادامه دارد. ساختار فعلی این نهاد همچنان با دوران جنگ سرد منطبق است. این تشکل پنج عضو دائمی دارای حق وتو شامل آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه دارد، علاوه بر آن 10 عضو متغیر هم دارد. از ژانویه آلمان به‌مدت 2 سال عضو متغیر این نهاد می‌شود.

وزیر امور خارجه آلمان عضویت دوساله کشور خود در شورای امنیت را انگیزه‌ای برای ایفای نقش بیشتر کشور خود در حل بحران‌های جهانی دانست.

هایکو ماس همچنین در بخش دیگری از سخنانش کمک‌ها برای بازسازی دوباره سوریه را تا زمانی که بشار اسد در قدرت است رد کرده گفت: ابتدا باید یک انتخابات آزاد و عادلانه زیر نظر شورای امنیت سازمان ملل در این کشور برگزار شود، بعد از آن ما آماده‌ایم مسئولیت در این راستا را به‌عهده گیریم. تا زمانی که شرایط برای بازسازی دوباره این کشور فراهم شود آلمان همچنان بر مسئله کاهش رنج انسان‌ها در این کشور تأکید دارد.

روزهای باشکوه صنعت نفت شیل آمریکا رو به پایان است
مشاهده

وی همچنین از آمادگی کشورش برای کمک‌های مالی به پناهندگان سوری در اردن و لبنان خبر داد.

وزیر امور خارجه آلمان مجدداً خواستار همکاری‌های چندجانبه ضمن مخالفت با موضع رئیس جمهور آمریکا در این راستا شده گفت: تاریخچه بعد از جنگ اروپا و آلمان نشان داده است که هیچ تناقضی بین چندجانبه‌گری و استقلال وجود ندارد، بلکه عکس این هم وجود دارد و در دنیایی که در برابر مسائل جهانی فراوانی قرار دارد استقلال، تنها می‌تواند از طریق همکاری حفظ شود.

اما ترامپ به‌خلاف این موضع برلین همچنان ایده اول آمریکای خود را تبلیغ کرده و به همکاری‌های چندجانبه خاتمه می‌دهد؛ از جمله اینکه توافق آب‌وهوای پاریس و برجام را لغو کرده است.

هایکو ماس همچنین تأکید کرد که دنیا در یک بحران چندجانبه‌گری قرار دارد. آلمان از تجربیات دوران پس از جنگ فهمیده است که با اطمینان بر همکاری‌های چندجانبه و سازمان ملل تکیه کند. ما به سازمان ملل اعتقاد داریم چرا که همکاری‌های فراتر از مرزها سرنوشت ما را به‌سمت بهتر شدن سوق می‌دهد.