کنفرانس سالیانه حزب محافظه کار انگلیس در حالی آغاز به کار کرده است که این نشست تحت تاثیر اختلافات شدید اعضای این حزب بر سر طرح‌های ارائه شده از سوی نخست وزیر برای برگزیت قرار گرفته است.

به نقل از رویترز، اختلاف نظر شدید اعضای حزب محافظه کار بر سر طرح و برنامه های ترزا می نخست وزیر انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا، از یک سو دستیابی به هرگونه توافق با بروکسل را تهدید می کند و از سوی دیگر آینده سیاسی ترزا می را در معرض خطر قرار داده است.

بر اساس این گزارش تنها 6 ماه پیش از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، ترزا می رسما اعلام کرده است که مذاکرات برای دستیابی به توافق نهایی بر سر برگزیت به بن بست رسیده است.

وی گفته است که پیشنهادات ارائه شده موسوم به “چکرز” تنها گزینه معتبر و قابل مذاکره است ولی رهبران اروپایی در نشست اخیر خود به طور تلویحی به ترزا می نخست وزیر انگلیس هشدار دادند که اگر مواضع خود در قبال تجارت و مرز ایرلند را تا نوامبر تغییر ندهد، آنها برای خروج انگلیس از این اتحادیه بدون توافق نهایی، آماده خواهند شد.

این نااطمینانی ها منجر به نگرانی های زیادی در بین کسب و کارهای مختلف شده است چرا که عدم توافق بر سر برگزیت می تواند به معنای اعمال تعرفه های جدید و مشکلات جدید مرزی باشد.

شرکت خودروسازی تویوتا امروز شنبه هشدار داده است که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون توافق می تواند به ضرر تولید و فرصت های شغلی این شرکت باشد.

فوتبال جهان | امباپه: برای کسانی که درآمد زیادی دارند کمک به مردم کار سختی نیست
مشاهده

ولی گرگ کلارک وزیر بازرگانی انگلیس در این باره گفت: بی شک ما به دنبال یک توافق هستیم. ترزا می و تیم مذاکراتی اش مصمم به دستیابی به یک توافق هستند و زمینه هایی برای امیدواری وجود دارد. به همین دلیل است که هفته های آینده بسیار مهم خواهد بود .

دومینیک راب وزیر برگزیت نیز در مصاحبه ای با نشریه سان ضمن انتقاد شدید از برخی رهبران اروپایی گفت: برخی در کمیسیون اروپا از مساله ایرلند برای اهداف سیاسی خود سوء استفاده می کنند ولی من آماده شنیدن پیشنهادات جدید از سوی اتحادیه اروپا هستم.

وی افزود: تصور می کنم آنها یک توافق می خواهند. ما این طور وانمود نمی کنیم که هیچ گونه پیشنهادات جایگزینی وجود ندارد ولی ما نیاز به پاسخ های معتبری به پیشنهادات ارائه شده خود داریم و تاکنون هیچ پاسخ معتبری را دریافت نکرده ایم.

برگزاری کنفرانس سالیانه حزب محافظه کار در شرایطی است که بسیاری از تحلیلگران سیاسی و اعضای این حزب معتقدند که طرح و پیشنهادات موسوم به چکرز دیگر از بین رفته و بی نتیجه است.

بوریس جانسون وزیر خارجه سابق انگلیس که در اعتراض به پیشنهادات ترزا می درباره برگزیت از کابینه کناره گیری کرد، روز جمعه خواستار یک توافق تچارت آزاد با اتحادیه اروپا شد و گفت: پیشنهادات فعلی موجب خواهد شد تا بریتانیا به بردگی اجباری این اتحادیه درآید.

جانسون که یکی از گزینه های جدی برای جانشینی ترزا می به عنوان رهبر حزب محافظه کار است، حاضر به پاسخ دادن به سئوالی در این خصوص نشده است که آیا برای تصاحب این سمت با ترزا می رقابت خواهد کرد یا نه.

خبر وزیر نیرو از اقدامات گره‌گشای تحریم‌ها/ اردکانیان: مجاز نیستم صحبت کنم
مشاهده

انگلیس می خواهد در 29 ماه مارس سال 2019 اتحادیه اروپا را ترک کند. این خروج باید از طریق یک توافق بین لندن و بروکسل که تا ماه اکتبر منعقد می شود تنظیم شود تا پارلمان ها فرصت رای گیری و ارزیابی این توافق را داشته باشند. اگر تا آن زمان هیچ توافقی شکل نگیرد انگلیس بدون توافق و به صورت نامنظم از این اتحادیه خارج می شود. چنین خروجی می تواند عواقب اقتصادی سخت و دشواری داشته باشد.