قیمت ورق سیاه به­‌عنوان یکی از مهمترین محصولات فولادی در تعیین هزینه نهایی برای دیگر موارد تولیدی در این صنعت تاثیرگذار خواهد بود، در نظر داشته باشید که این ورق با استفاده از روش نورد گرم تهیه می­شود.

ورق­‌های فلزی از پرکاربردترین محصولاتی است که نقش بسیار پررنگی در زندگی ما ایفا می­کنند. از آنها در صنایع گوناگون، ساختمان­‌سازی و تولید تجهیزات مختلف استفاده می­شود. این محصولات را می­توان براساس ضخامت، ابعاد و جنس طبقه­‌بندی کرد.

اطلاعاتی در خصوص ورق سیاه

ورق‌­های فلزی اغلب توسط فرآیندی به نام نورد ساخته می­شوند که دارای 2 نوع مختلف سرد و گرم بوده و برای تولید این نمونه از ورق­‌های فولادی از دمای بسیار بالایی در نورد گرم استفاده می­کنند.

نام­‌گذاری این محصول با عنوان ورق سیاه نیز به­‌دلیل رنگ و ظاهر مات آن است، تولید ورق سیاه مطابق با استانداردهای مختلفی انجام شده که به­‌عنوان یک مواد پایه‌­ای برای ساخت طیف وسیعی از محصولات فولادی در نظر گرفته می­شود، از همین رو اطلاع از قیمت ورق سیاه برای بسیاری از کسانی که در این زمینه فعالیت دارند، حائز اهمیت است.

برای ساخت این محصول از دمایی بالاتر از 930 درجه سانتی­‌گراد و تحت عملیات نورد فشاری استفاده می­‌کنند که در این حالت خواص فرم‌­پذیری ورق به­‌طور قابل توجهی بهینه می­شود. سطح بیرونی ورق نیز به‌­دلیل وجود آثاری از اکسیداسیون و زنگ‌­زدگی، حالتی مات دارد.

معرفی انواع ورق سیاه

در نظر داشته باشید که این محصول براساس فاکتورهای مختلفی همچون آلیاژهای به‌­کار رفته در زمان تولید یا مطابق با اندازه آن تقسیم‌­بندی می­شود که هر کدام می­تواند کاربرد خاص خود را داشته باشد. بر همین اساس مهم‌ترین نمونه­‌های تولیدی ورق سیاه شامل موارد زیر است.

تقسیم­‌بندی ورق سیاه براساس اندازه

بهتر است بدانید که اندازه و ضخامت ورق سیاه به‌­عنوان عواملی مهم و تاثیرگذار در تعیین قیمت این نوع ورق فولادی در نظر گرفته می­شود، معمولا برای تولید این محصول آن را به‌­صورت کلاف یا شیت به بازار عرضه می­کنند.

ورق سیاه به حالت رول یا کلاف

ضخامت ورق­‌هایی که به‌­صورت رول یا کلاف در اختیار متقاضیان قرار می­گیرد 1.5 تا 15 میلی‌­متر است و عرض آنها نیز برابر با 1، 1.25، 1.5 و 2 متر در نظر گرفته می­شود که شما می­توانید متناسب با نیاز خود یکی از آنها را تهیه کنید.

این نکته را در نظر داشته باشید که رول­‌های ورق سیاه به­‌صورت یک تکه تولید می­شوند و برای کاربردهایی با ابعاد غیراستاندارد می­توان به­‌راحتی از آنها استفاده کرد چراکه قابلیت برش در اندازه­‌های متنوع را دارند.

درصورتی­‌که به‌دنبال بررسی قیمت روز ورق سیاه هستید می‌­توانید با مراجعه به وب­سایت فولادینو تمامی تغییرات مربوط به قیمت این محصول را مورد بررسی قرار دهید.

ورق سیاه به­‌صورت شیت

در مواردی که نیاز به استفاده از ورق‌­هایی با ضخامت بیشتر از 15 میلی­‌متر باشد آنها را به‌­صورت شیت و در ابعاد متنوعی بر حسب متر تولید می­کنند که در زمان خرید ورق سیاه باید قیمت آن را متناسب با ابعاد شیت بررسی کنید که شامل موارد زیر است:

  • 1×2
  • 1.5×2.5
  • 1×6
  • 1.5×6
  • 2×12

تقسیم‌­بندی ورق سیاه براساس آلیاژ

با در نظر گرفتن این موضوع که قیمت ورق سیاه مقرون­‌به‌­صرفه است و کاربردهای زیادی در صنایع دارد، برای تولید این نوع ورق فولادی از آلیاژهای مختلفی استفاده می­کنند که موجب تهیه 2 گرید از آن می­شود.

این نمونه از ورق‌­های سیاه را با عبارت ST به­‌همراه یک عدد نام­گذاری می­کنند که نشان­‌دهنده میزان سختی آن است. درواقع تفاوت میان گریدهای تولیدی این محصول، در میزان کربن به­‌کار رفته خواهد بود که می­تواند منجر به کاهش یا افزایش میزان سختی آن شود، از جمله مهم‌ترین گریدهای تولیدی به شرح زیر است.

ورق سیاه ST 37 یا معمولی

باتوجه به اینکه مقدار کربن کمتری در تولید نمونه‌­های معمولی مورد استفاده قرار می­گیرد به‌­طور معمول با نام فولاد نرمه نیز شناخته می­شوند که از آن برای ساخت محصولات مختلفی همچون ورق آجدار استفاده می­کنند.

باید بدانید که قیمت ورق آجدار به‌­عنوان یکی از محصولات فولادی ساخته‌­شده با استفاده از گرید ST 37، به مقدار زیادی تحت تاثیر قیمت ورق سیاه قرار دارد و شما با بررسی نوسانات روزانه می­توانید متوجه این تغییرات شوید.

در ضمن از دیگر ویژگی­‌های گرید معمولی می­توان به مواردی همچون خاصیت جوش­‌پذیری بالا و استحکام مناسب اشاره کرد که این موارد در ساخت محصولات مهمی مانند انواع پروفیل­‌های مورد استفاده در ساختمان­‌سازی تاثیرگذار خواهد بود.

ورق سیاه ST 52 یا صنعتی

ازآنجایی­‌که میزان کربن به‌­کار رفته در این گرید بالاتر است می­توان این­گونه نتیجه گرفت که سختی آن نیز به همان میزان افزایش پیدا می­کند. از دیگر عناصر مورد استفاده در تولید این نوع ورق فولادی می­توان به مواردی مانند منگنز، گوگرد، فسفر و سیلیسیم اشاره کرد.

به‌­طور معمول از این مدل برای مصارف صنعتی استفاده می­‌شود که شامل کشتی­‌سازی، پتروشیمی و ساخت مخازن است، در زمان بررسی قیمت ورق آهن باید به گرید مورد نظر و کاربرد آن نیز توجه کافی داشته باشید.

چه عواملی بر تعیین قیمت ورق سیاه موثر است؟

می­توان گفت که ورق سیاه از پرکاربردترین نمونه‌­های مورد استفاده در صنایع گوناگون است، از همین رو در اختیار داشتن اطلاعاتی درباره عوامل موثر بر قیمت ورق سیاه برای خریداران آن بسیار حائز اهمیت خواهد بود، برخی از این عوامل شامل موارد زیر است:

  • نوسانات ارز: یکی از عواملی که می­تواند در تعیین قیمت ورق سیاه تاثیرگذار باشد، نوسانات مربوط به نرخ ارز است که با توجه به رویدادهای سیاسی دچار تغییر می­شود.
  • میزان عرضه و تقاضا: بدون شک در مواقعی که میزان تقاضا در بازار بالاتر باشد می­تواند در تعیین قیمت نهایی اثر بگذارد، از طرف دیگر نیز در بیشتر مواقع با کاهش عرضه، قیمت این ورق افزایش پیدا می­کند.
  • سنگ آهن: سنگ آهن به‌­عنوان مواد اولیه برای تولید ورق­های فولادی در نظر گرفته می­شود که میزان تغییر در بهره­‌برداری آن یا نوسانات قیمتی به‌­عنوان یک عامل موثر در تعیین هزینه پرداختی شما هنگام خرید انواع ورق سیاه در نظر گرفته می­شود.

جمع‌­بندی

قیمت ورق سیاه می­تواند در تعیین هزینه نهایی بسیاری از محصولات تولیدی در صنایع فولاد موثر باشد، چراکه به‌­عنوان ماده پایه‌­ای در ساخت آنها در نظر گرفته می‌­شود. تقسیم­‌بندی ورق سیاه براساس اندازه و آلیاژ مورد استفاده، صورت می­گیرد.

شیت، رول، ST 37 و ST 52 نمونه‌­های مختلف این محصول هستند که در صنایع متنوعی کاربرد دارند، به­‌منظور بررسی تغییرات قیمت این نوع ورق می­توانید از وب­سایت فولادینو کمک بگیرید.

سلب‌ مسئولیت: مجله اینترنتی بازدید-ایده در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.