هنوز آثار اعتراض و اختلاف ناشی از نتایج انتخابات پارلمانی عراق بر پیکره سیاسی اقلیم کردستان خودنمایی می‌کند که انتخابات پارلمانی محلی نیز از راه رسید و احزاب سیاسی این منطقه بار دیگر خود را به آزمون اعتماد مردمی سپرده‌اند.

انتخابات پارلمانی محلی اقلیم کردستان عراق فردا یکشنبه 30 سپتامبر برگزار می‌شود، انتخاباتی که در آن 29 حزب و جریان سیاسی برای کسب 111 کرسی پارلمان رقابت می‌کنند. انتخابات پنجمین دوره پارلمان محلی اقلیم کردستان هنوز تحت تأثیر نتایج انتخابات برگزارشده پارلمان عراق است که در آن دو حزب حاکم دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی از سوی جریان‌های منتقد به تقلب سازماندهی‌شده و مصادره آرای آنها متهم شده‌اند، اما مهمترین نکته در این دوره از انتخابات محلی به افزایش تنش میان دو حزب حاکم برمی‌گردد. ائتلاف شکننده حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی در حکومت محلی نتوانسته است مانع از تشدید حملات لفظی مسئولان ارشد آنها علیه یکدیگر شود، این اختلافات با معرفی دو کاندیدای ریاست جمهوری عراق خودنمایی کرده و پیش‌بینی می‌شود با اعلام نتایج انتخابات محلی هم افزایش یابد.

پیش‌بینی حاکی است دو حزب حاکم دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی در این انتخابات حائز اکثریت آراء شوند. اتحادیه میهنی کردستان دارای 18 کرسی در پارلمان محلی است و با کمپین انتخاباتی و شعارهای اقتصادی ــ معیشتی که برگزیده بود تلاش می‌کند در انتخابات پنجمین دوره پارلمان محلی به شمار 26 کرسی دست یابد. از سوی دیگر، حزب دموکرات کردستان سخت در تلاش است شمار کرسی‌های خود را به بیش از 40 کرسی افزایش دهد، چنین وضعیتی نشان از آن دارد که اقلیم کردستان همچنان در خط دوقطبی بودن گام نهاده و برنامه‌های دیگر احزاب با هدف رسیدن به حاکمیت ممکن است در آینده‌ای نزدیک قابل تحقق نباشد. سه استان اربیل، سلیمانیه و دهوک که در ادبیات سیاسی عراق پس از صدام به اقلیم کردستان شهرت یافته است سالهاست به مناطق تحت حاکمیت دو حزب یادشده تقسیم شده است، مناطق اربیل و دهوک تحت حاکمیت بارزانی به‌رنگ زرد و سلیمانیه و مناطق گرمیان و حلبچه نیز تحت حاکمیت اتحادیه میهنی به‌رنگ سبز شهرت یافته است، احزاب اسلامی و جنبش تغییر نیز سالهاست در پی تغییر چنین وضعیتی هستند که تاکنون موفقیتی نداشته‌اند.

فوتبال جهان| سیمئونه: چه کسی گفته که اتلتیکو به قصد گرفتن تساوی مقابل بارسلونا بازی کرده است؟
مشاهده

نگاهی به تبلیغات انتخاباتی اقلیم کردستان عراق به‌وضوح بیانگر اختلافات حکام این منطقه است، “قباد طالبانی” فرزند جلال طالبانی دبیرکل فقید اتحادیه میهنی که از این حزب معاونت نخست وزیر حکومت محلی را عهده‌دار است بارها در مدت اخیر به تلاش‌های بارزانی‌ها جهت کسب اکثریت پارلمانی و به حاشیه راندن این حزب سخن گفته است. نچیروان بارزانی هم در اجتماع هواداران حزب دموکرات کردستان در اربیل به ائتلاف کنونی با اتحادیه میهنی اشاره کرد و گفت که ائتلاف شکننده چندان در حکمرانی مفید واقع نخواهد شد.

از سوی دیگر، لاهور شیخ جنگی از مسئولان ارشد امنیتی اتحادیه میهنی بارها در مدت اخیر حزب دموکرات کردستان را به تلاش برای انجام تقلب فراگیر و کسب اکثریت پارلمانی متهم کرده است، در جبهه مقابل نیز چنین اتهاماتی علیه اتحادیه‌‌ای‌ها به‌زبان رانده شده است.

مسئولان حزب دموکرات کردستان در تلاش هستند با کسب اکثریت پارلمانی و ائتلاف با احزاب به‌مراتب ضعیف‌تر ضمن به حاشیه راندن اتحادیه میهنی و منتقدانی همچون جنبش تغییر، حکمران واحد اقلیم کردستان باشد؛ امری که جغرافیای سیاسی اقلیم و تقسیم‌بندی‌های مورد اشاره مانعی در راه تحقق آن است و در صورت اصرار بارزانی‌ها می‌تواند به نتیجه دو اداره گذشته منجر شود.

مخالفت‌های حزب بارزانی با کاندیداتوری برهم صالح در همین چارچوب قابل تفسیر است، حزب دموکرات کردستان در تلاش است با مشارکت جریانهای به‌مراتب ضعیف‌تر در کابینه آتی اقلیم مانع از به قدرت رسیدن احزاب رقیب شود. در چنین شرایطی عده‌ای معتقدند که انتخابات پیشِ‌روی محلی اقلیم کردستان به‌جای رفع مشکلات مردم ممکن است تقسیم‌بندی‌های گذشته را بار دیگر در اذهان مردم و در عرصه سیاسی این منطقه تداعی کند.

تولید برنامه‌ای با موضوع تجلیل از چهره‌های ماندگار قرآنی
مشاهده

شاید مهمترین واقعیت انتخابات محلی اقلیم کردستان عراق تفسیری است که احمد میره از فعالین رسانه‌ای اقلیم و سردبیر نشریه معروف lvinpress در این خصوص داشته است. وی اعلام کرده است: در اقلیم کردستان عراق همچون دیگر فعالیت‌های عرصه سیاسی، انتخابات به عامل بیزاری مردم و از منظر آنان به مکانیزم دروغ و فریب تبدیل شده است. مردمان اقلیم خاطره خوبی از انتخابات و نتایج آن ندارند. نمی‌توان به برگزاری این پروسه امیدوار بود زیرا در گذشته موجبات بحران‌هایی را در اقلیم نیز فراهم کرده است.

کُردها پس از انتخابات پارلمانی عراق بر اتحاد سیاسی و احیای ائتلاف کردستانی در بغداد تأکید کردند اما این اتحاد نه‌تنها محقق نشد بلکه با معرفی دو کاندیدای ریاست جمهوری از سوی احزاب حاکم به افزایش تنش‌های سیاسی و بی‌اعتمادی داخلی نیز منجر شده است. اینک و در انتخابات محلی نیز پیش‌بینی‌ها حکایت از دور تازه‌ای از اختلافات احزاب سیاسی اقلیم کردستان داشته و می‌توان گفت که نه حزب دموکرات کردستان به شروط احتمالی دیگر احزاب به‌ویژه اتحادیه میهنی در ترکیب کابینه آتی رضایت خواهد داد و نه دیگر احزاب هم زیاده‌خواهی‌های بارزانی‌ها را پذیرا خواهند بود.