هر سال تغییراتی در دنیای مد و لباس اتفاق می‌افتد که روی روش لباس پوشیدن خیلی‌ها تأثیر می‌گذارد. امسال هم مثل هر سال دیگری شاهد بعضی تغییرات هستیم. سؤالی که پیش می‌آید این است که یک خانم باردار برای انتخاب مدل لباس بارداری اش می‌تواند سراغ کدام بخش از تازه‌های امسال برود تا خوش‌لباس‌تر شود؟ برای گرفتن جواب این سؤال، سراغ طراح لباس گندم گروپ، مریم آقایی رفتیم و از او درباره نکاتی که به خوش استایل شدن خانم‌های باردار منجر می‌شود، سؤال کردیم.

این لباس گشاد نیست؟

مریم آقایی، طراح لباس می‌گوید: «معمولاً در ایران یک یا دو سال عقب‌تر از مدی هستیم که در دنیا اتفاق می‌افتد؛ یعنی کسانی که در ایران زندگی می‌کنند اول باید چیزی که مد شده را تن همدیگر ببینند و بعداً برای پیدا کردنش دنبال آن بروند. درنتیجه مد را از روی همدیگر برمی‌دارند.» او درباره یکی از اصلی‌ترین بخش‌های مد امسال می‌گوید: «امسال برعکس سال‌های گذشته، لباس‌های خیلی گشاد و بلند مد شده است که مثلاً وقتی آن را روی چوب‌لباسی می‌بینی می‌گویی این چقدر بزرگ است! ولی عملاً وقتی توی تن دیده می‌شود خیلی شیک و راحت است و درواقع هم همین راحتی لباس است که در دنیا مهم جلوه می‌کند.» آقایی می‌گوید برای طراح‌هایی که روی این لباس‌های خیلی گشاد کار می‌کنند، چیزی که مهم است راحت بودن کسی است که آن لباس را می‌پوشد. «قبلاً لباس‌های خیلی تنگ مد بودند و هنوز هم متأسفانه اینجا چنین چیزهایی را می‌پوشند؛ ولی خب خودشان را اذیت می‌کنند. درست مثل پوشیدن کفش‌های خیلی پاشنه‌بلند؛ همان‌هایی که قد را پانزده یا بیست سانتی‌متر بلند می‌کردند. آن کفش‌ها هم دیگر در دنیا خیلی محلی ندارند؛ بلکه این راحتی آدم است که موردتوجه قرارگرفته است.»

راحتی لباس مؤثر روی راحتی جنین

«افرادی که باردار می‌شوند قاعدتاً باید به خیلی چیزها دقت کنند و برای اینکه لباسشان بتواند نقش مثبتی را برایشان ایفا کند؛ باید بتواند به لحاظ روحی یک زن باردار را خوشحال کند و باعث راحتی او شود تا اینکه بتواند حتی روی بچه‌ای که روی شکم مادر هست هم تأثیر راحت بگذارد.» این طراح لباس می‌گوید قبلاً در بخش بالاتنه، لباس بارداری اندازه بدن بود و از زیر سینه چین می‌خورد؛ همین باعث می‌شد شکم در آن راحت‌تر قرار بگیرد. ولی الآن با توجه به اینکه لباس‌های خیلی گشاد مد شده‌اند، تنگ بودن بالاتنه هم می‌تواند در لباس بارداری حذف شود.

رنگ لباس متناسب با رنگ پوست شما
مشاهده

رنگ تند نپوشید

اغلب ما می‌دانیم که پوشیدن لباس تیره برای خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود اما آقایی رنگ‌های تند را هم توصیه نمی‌کند: «رنگ‌های خیلی تند مثل زرد یا قرمز خیلی تند هم برای لباس بارداری توصیه نمی‌شوند. این‌ رنگ‌ها به لحاظ انرژی و تأثیری که دارد می‌تواند روی جنین تأثیرگذار باشد. بهتر است از رنگ‌های خیلی نرم، ملایم و آرام‌بخش استفاده شود.»

جنس و قد لباس بارداری

بلند بودن قد لباس بارداری اصلاً توصیه نمی‌شود: «بهتر این است که لباس حاملگی خیلی بلند نباشد و تا مچ پا نیاید؛ چون ممکن است پا در آن گیر کند و مادر زمین بخورد. جنس لباس حاملگی هم حتماً باید از نخ باشد؛ جنسی که باعث آلرژی و حساسیت پوست نشود. به دلیل اینکه زنی که باردار شده ممکن است دچار آلرژی‌ها یا حساسیت‌هایی شود که قبلاً آن‌ها را تجربه نکرده است. لباس‌هایی که نایلون دارند یا از مواد طبیعی تهیه نشده‌اند، برای افرادی که باردار هستند توصیه نمی‌شود.»

جذب نپوشید

تغییرات فرم بدن در دوران بارداری ممکن است خوشایند بعضی خانم‌ها نباشد و حتی تا حدودی باعث افسردگی‌شان شود. اینجاست که ممکن است مرتکب یک اشتباه شوند: «ممکن است خانم‌های باردار فکر کنند اگر بخش بالاتنه را تنگ و جذب بپوشند، درشت به نظر نمی‌آیند؛ ولی این کاملاً اشتباه است. به دلیل اینکه سینه در این دوران رشد می‌کند و برای شیردهی آماده می‌شود. در خیلی‌ها هم ممکن است بازوها به دلیل تغییرات هورمونی از سایز معمولشان خارج شوند.» به همین دلیل بهترین کار این است که لباس تنگ و جذب نپوشید: «خیلی‌ها فکر می‌کنند که لباس‌های گشاد به آن‌ها نمی‌آید و درشت‌تر نشانشان می‌دهد. وقتی کسی از وزن طبیعی‌اش خارج می‌شود و لباس چسبان می‌پوشد چون فکر می‌کند لباس گشاد برایش مناسب نیست، باعث می‌شود تمام بخش‌هایی از بدن را که درشت شده‌اند، به چشم بیاید و اتفاقاً همه متوجه تغییر او شوند. درنتیجه هر چه لباس گشادتر و راحت‌تر باشد باعث می‌شود اندام در این دوران متناسب‌تر به نظر بیاید.» یک نکته مهم دیگر در این دوران این است که لباس، جلوباز نباشد و دکمه نداشته باشد. چون تغییر سایز که به وجود بیاید ممکن است دکمه‌های جلوی لباس بازبمانند.

چه کیفی برایم مناسب است؟

بهتر است کیفی که یک خانم باردار می‌خواهد با خودش حمل کند، کیف‌دستی نباشد و روی یک شانه نیفتد؛ بنابراین توصیه می‌شود از یک کیف سبک و کوچک استفاده کند و آن را به‌صورت ضربدری بیندازد.

راهنمای خرید ساک نوزاد
مشاهده