جنبش حماس در سالروز انتفاضه مسجدالاقصی بر ادامه مقاومت و حمایت از راهپیمایی‌های بازگشت تا تحقق اهداف آن تاکید کرد.

به نقل از شهاب، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) در هجدهمین سالروز شعله‌ور شدن آتش انتفاضه الاقصی در بیانیه‌ای تاکید کرد به مقاومت و حمایت از توده‌های انقلابی در راهپیمایی‌های بازگشت ادامه خواهیم داد.

در این بیانیه آمده است مقاومت حقی است که شریعت آسمانی، مقررات و قوانین بین المللی آن را تضمین کرده است که در راس آن، مبارزه مسلحانه قرار دارد که یک گزینه استراتژیک برای حمایت از مسئله فلسطین و بازپس‌گیری حقوق ملی است.

این جنبش در بیانیه خود بر حمایت کامل حماس از راهپیمایی‌های بازگشت و حمایت از توده‌های انقلابی که مصمم به شکستن محاصره و تثبیت حق بازگشت هستند، تاکید کرده است.

در این بیانیه با  اشاره به علل و عواملی که منجر به شکل‌گیری انتفاضه الاقصی شده که همچنان پابرجاست و وخیم‌تر می‌شود، آمده است که عربده‌کشی و زورگویی دشمن با حمایت و پوشش امپریالیسم همچنان ادامه دارد، اما ملت فلسطین با آگاهی از حجم خطرهایی که مسجدالاقصی را در برگرفته است، همواره و در هر شرایطی در دفاع از مسجدالاقصی ثابت قدم است.

حماس در ادامه اعلام کرد: بی تردید انتفاضه شکست مسیر سازش را به اثبات رساند و اینکه دشمن اشغالگر چیزی جز زبان زور و قدرت نمی فهمد و همین امر بر درستی توجه و دقت بیش از پیش به منظور پایه‌ریزی طرحی مقاوم وهمه جانبه ملی تاکید دارد.‎

حماس در بیانیه خود از محمود عباس(ابومازن) رئیس تشکیلات خودگردان خواست تا هماهنگی امنیتی با اشغالگران قدس را متوقف کند و از پیگرد مجاهدان و بازداشت آنان خودداری کند و سلاح مجاهدان را از آنها نگیرد.

سخنرانی نمایندگان کره شمالی و سوریه در سازمان ملل
مشاهده

این جنبش همچنین بار دیگر بر مخالفت خود با توطئه معامله قرن و تمام طرح‌های سازش منطقه‌ای پیشنهادی که هدف از آن حذف مسئله فلسطین و نقض حقوق ملی و از بین بردن آن است، تاکید کرد.

حماس در بیانیه خود با مردود خواندن انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف یا به رسمیت شناختن آن به عنوان پایتختی برای رژیم صهیونیستی اعلام کرد: قدس پایتخت دائمی فلسطین باقی خواهد ماند.

این جنبش تصریح کرد: تصمیم ترامپ که ملت فلسطین در چهاردهم می میلادی با خون خود و قربانی دادن به مقابله با آن پرداختند، در آینده هیچ تعهد سیاسی الزام آور برای فلسطینیان ایجاد نمی کند.

در این بیانیه از رئیس تشکیلات خودگردان خواسته شد تا به تحریم های تحمیلی ظالمانه بر نوار غزه که منبع انقلاب و آتش فشانی در برابر اشغالگران صهیونیستی و طرح هایشان برای حذف مسئله فلسطین است، پایان دهد.

حماس به مناسبت سالروز انتفاضه مسجدالاقصی به ملت مبارز فلسطین در قدس شریف ، نوار غزه ، سرزمین های اشغالی  1948و اردوگاه های آوارگان خارج از فلسطین به ویژه مدافعان حاضر در صحن‌های مسجدالاقصی به خاطر پایداری و ثبات شان در برابر توطئه ها تبریک گفت و از چنگ زدن آنها به حقوق و حلقه زدن بر گرد مقاومت تمجید کرد و از مردم فلسطین خواست در دفاع از قدس شریف و مسجد الاقصی ثابت قدم باشند.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم بر ادامه راهپیمایی‌های بازگشت تا تحقق تمام اهداف آن به ویژه شکسته شدن محاصره ظالمانه نوار غزه تاکید کرده است.