این روزها و با فعالیتهای گسترده فعالان محیط زیست، همه‌ ما با خطر پلاستیک و کیسههای پلاستیکی برای محیط زیست آشنا هستیم، اما تابحال توجه کردهاید که برای یک خرید ساده منزل چه تعداد کیسه پلاستیکی استفاده کرده و دور میریزید؟ یکی ازسادهترین راهها برای کاهش استفاده و حذف این تعداد کیسه پلاستیکیاز طبیعت استفاده از کیسههای پارچه‌ای است؛ کیسههای پارچهای سبک و نازک به آسانی تا می شوند و در کیف دستی شما قرار میگیرند، علاوه بر این در صورت لزوم میتوانید آنها را در ماشین لباسشویی انداخته و بشویید.کیسههای پارچهای را میتوانید به راحتی دوخته، با استفاده از تزئینات مورد علاقه خود تزئین و استفاده کنید. برای آشنایی با روش ساخت این کیسههای زیبا در روز جهانی بدون کیسه پلاستیک با ما همراه باشید.

دوخت کیسه پارچهای

برای دوخت کیسههای پارچهای احتیاج به مقداری پارچه از جنسهایی مانند کتان، نخ به رنگ متناسب با پارچه، چرخ خیاطی و الگو دارید. این کیسهها می‌توانند طرحها و مدلهای متفاوتی داشته باشند که بعضی از آنها را می‌توانید در همین مقاله مشاهده کنید. در ادامه با دوخت دو نوع کیسه پارچهای آشنا می شویم.

دوخت کیسه پارچهای (نوع یک)

پارچه مورد نظرتان را انتخاب کرده، یک مربع هشتاد در شصت بر روی آن طراحی کنید، فراموش نکنید به اندازه یک سانتیمتر جا برای دوخت در اطراف آن بگذارید. برای بند کیف هم میتوانید مستطیلی به اندازه دلخواه خود بر روی پارچه رسم کنید؛ این مستطیل بنا به سلیقه و نیاز شما می‌تواند پهن یا باریک، کوتاه یا بلند باشد. خطوط دوخت را مطابق الگو با صابون خیاطی بر روی پارچه علامت بزنید و با استفاده از چرخخیاطی ساک را بدوزید. اگر تمایل دارید ساک شما آستر داشته باشد، می‌توانید پارچهای به همان اندازه از یک جنس دیگر تهیه کرده و پیش از دوخت بر روی پارچه ساک گذاشته و هر دور را با هم بدوزید. در مرحله آخر بندها را بر روی آن بدوزید و ساک را برگردانید. حالا یک ساک خرید زیبا دارید که میتواند جایگزن کیسههای پلاستیکی شود.

مدرن ترین کمد دیواری ها برای خانه های کوچک
مشاهده

نحوه دوخت ساک پارچه ای

دوخت کیسه پارچهای (نوع دو)

این نوع کیسه پارچهای احتیاجی به بند ندارد و قسمت بالایی آن با بند بسته میشود. این ساکها را میتوانید از پارچههای نازک نخی در اندازههای مختلف دوخته و برای جداکردن میوهها و سبزیها در ساک خریدتان استفاده کنید.

برای دوخت این ساک دو مستطیل به اندازه دلخواه خود تهیه کنید، به فاصله چهار سانتیمتر از بالای مستطیلها را علامت زده و بر روی پارچه تا کنید. مستطیلها را به هم متصل کرده و قسمت بالایی پارچه را که از قبل تا کرده بودید، بدوزید؛ به طوری که بتوانید یک بند یا کش نازک را از داخل آن رد کنید. ساک را برگردانید و قسمت انتهایی بندها را گره زده و با مهره یا روبان بپوشانید تا بند به داخل برنگردد و ثابت بماند. کیسه پارچهای شما آماده است. حالا میتوانید آن را با طرحهای مورد نظر خود تزئین کنید.

کیسه پارچه ای

تزئینات کیسه پارچهای

کیسههای پارچهای را میتوان در سایزها و رنگهای مختلف و با پارچههای گوناگون ساخت. یکی از بهترین پارچهها برای ساخت این کیسهها پارچههای کتان ساده است. کیسهها را میتوانید پس از دوخت با تزئینات مورد علاقهی خود تزئین کنید . یکی از مناسبترین تزئینات برای پارچههای کتان، نقاشی است؛ برای کشیدن این نقاشیها احتیاج به رنگ مخصوص پارچه دارید که با شستشو پاک نمیشود. اگر از هنر نقاشی سررشته دارید میتوانید به آسانی طرح مورد علاقهی خود را انتخاب کرده و بر روی ساکی که آماده کردهاید نقاشی کنید، اما چنانچه سر رشته زیادی از هنر نقاشی ندارید میتوانید از شابلونهای سادهی آماده یا دست ساز استفاده کرده و طرح مورد نظرتان را بر روی کیسه پارچهای نقاشی کنید.

گران‌ترین کیف‌های دنیا را بشناسید
مشاهده

تزیین ساک دستی با نقاشی

از دیگر تزئیناتی که میتوان برای آراستن این کیسهها استفاده کرد دکمههای رنگی و گلهای پارچهای هستند. علاوه بر این میتوانید از پارچههای جین یا چهل تکه که نسبت به پارچههای سادهجلوه زیباتری دارند، برای دوخت کیسه و ساک دستی استفاده کنید.

تزیین ساک دستی

کیسههای بافتنی

یکی از انواع کیسههای دست‌ساز که به دلیل بافت مناسب آن برای خرید میوه و سبزیجات و اقلام خوراکی مناسب است، کیسههای بافتنی هستند که به آسانی و با استفاده از کمی نخ و قلاب بافتنی، بافته میشوند. نمونههایی از این کیسهها و طرز بافت آنها در ادامه آورده شده است.

ساک بافتنی جایگزین مناسب کیسه های پلاستیکی در خرید