مباحثات مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنیت شامل مسائلی نبود که مسکو خود را برای روبرو شدن با انتقادات جدی از سوی غرب آماده کرده بود، در عوض رویارویی روسیه و آمریکا در عرصه حل و فصل مشکلات شبه جزیره کره مشهود بود.

روزنامه «کامر سانت»، چاپ مسکو امروز نوشت: روز جمعه هفته نشست‌های بلندپایه هفتاد و سومین دور مجمع عمومی سازمان ملل متحد به پایان رسید که می توان آن را برای روسیه موفقیت‌آمیز نامید، چرا که برغم انتظار حادثه مسمومیت در شهر سالیزبری انگلیس و همچنین مناقشه دونباس (در شرق اوکراین) به اصلی‌ترین موضوعات مورد بحث در این نشست‌ها تبدیل نشد. در عوض رویارویی دیپلماتیک در جهت گیری دیگری از سر گرفته شد و آن پاک‌سازی کره شمالی از وجود تسلیحات هسته‌ای بود.

در رابطه با مبارزه با برای ایجاد جهان عاری از سلاح هسته‌ای در شبه جزیره کره، مسکو و پکن در یک جبهه و آمریکا در جبهه دیگر قرار داشتند. رقابت اصلی نیز بین سخنرانی “دونالد ترامپ” رئیس جمهوری آمریکا و “سرگئی لاوروف” وزیر امور خارجه روسیه بود. ترامپ در سخنرانی خود از نقش روسیه سخنی به زبان نیاورده و لاوروف نیز اشاره‌ای به اقدامات آمریکا در رابطه با کره شمالی نکرد و بدین ترتیب دو طرف در باره نقش یکدیگر سکوت اختیار کردند.

به نوشته این روزنامه، پیش از آغاز نشست‌های بلندپایه مجمع عمومی سازمان ملل اخبار خوبی برای روسیه شنیده نمی‌شد. موضوع نشست‌های سازمان ملل برای بررسی در شورای امنیت مسائل مربوط به ایران و به طور کلی بررسی مسئله عدم گسترش سلاح‌های کشتار جمعی و همچنین استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه بود. علاوه بر این مقامات مسکو خود را آماده کرده بودند که آمریکا، انگلیس و دیگر کشورهای غربی در عرصه سازمان ملل از روسیه در رابطه با قضیه مسمومیت سرگئی و یولیا اسکریپال بشدت انتقاد کنند. ولی رئیس جمهوری آمریکا اصلا اشاره‌ای به به این قضیه نکرد. البته “ترزا می” نخست وزیر انگلیس و امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه به این مسئله پرداخته و مسکو را در این قضیه مقصر نامیدند. در عوض وزیر خارجه روسیه این اتهامات را اقدامی بچه‌گانه نامید، ولی بطور کلی اعضای هیئت نمایندگی روسیه تلاش نکردند که به این مسئله واکنش جدی نشان داده و این موضوع گسترش یابد.

لکو: بازداشت شدن در ساعت ۶ صبح درون تختخواب شوک‌آور است! / هنوز تصمیمی برای شکایت از پلیس بلژیک نگرفته‌ام
مشاهده

اوضاع در شرق اوکراین نیز که دلیل اصلی اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه است، در مرکز توجه نشست‌های سازمان ملل مجمع عمومی قرار نداشت. هرچند دونالد ترامپ با “پیتر پروشنکو” رئیس جمهوری اوکراین دیدار و گفت‌وگو کرد. در رابطه با مناقشه دنباس، تنها دو نفر در مجمع عمومی سخنرانی کردند، پروشنکو و لاوروف. رئیس جمهوری اوکراین از سازمان ملل خواست تا اقدامات متجاوزانه روسیه را متوقف کرده و هر چه سریعتر نیروهای حافظ صلح در مرزهای روسیه مستقر کند. وزیر خارجه روسیه نیز در سخنرانی خود درگیری‌های نظامیدر دنباس را مناقشه‌ای داخلی نامید و از برخورد کشورهای غربی با این مسئله و حمایت آنها از اقدامات غیرسازنده مقامات کی‌یف در این رابطه انتقاد کرد.

رویارویی مسکو و واشنگتن در جبهه‌ای دیگر

رئیس جمهوری آمریکا ابتدا در سخنان خود صحبت مستقیمی در این باره نکرد. البته وی یادآور شد که دولتش طی دو سال به دستاوردهای به مراتب بیشتر از کل تاریخ آمریکا رسیده است. ترامپ از جمله موفقیت‌های خود را پیشرفت در حل و فصل مشکل هسته‌ای کره شمالی نامید. در این بین نامی از روسیه در این زمینه نبرد.

این در حالی است که وزرای امور خارجه روسیه و چین در دیدار دوجانبه خود در حاشیه مجمع عمومی به این نکته توجه کردند که رییس جمهوری آمریکا در اظهارات خود نقش مسکو و پکن در حل و فصل مسائل در شبه جزیره کره را کاملا نادیده گرفته و در عوض به نقش ژاپن در اوضاع منطقه اشاره کرد که برعکس هیچ نقشی در اوضاع ندارد.

رویارویی پیرامون مسئله کره شمالی در نشست شورای امنیت درباره این کشور نیز ادامه یافت. در آنجا آمریکا و متحدانش در اروپا و ژاپن خواستار ادامه تحریم‌ها علیه پیونگ یانگ شدند. در حالی که روسیه و چین با این مسئله مخالفت کردند. مقامات مسکو و پکن اصرار دارند که تحریم‌ها علیه کره شمالی باید کاهش یابد تا این کشور به ادامه اقدامات برای عاری سازی منطقه از وجود سلاح‌های هسته‌ای تشویق شود.

تأمین ۵۰۰۰ اتوبوس برای جابجایی زائران مشهد در آخر هفته
مشاهده

سخنرانی روز جمعه سرگئی لاوروف در مجمع سازمان ملل را باید پاسخ متقابلی به دونالد ترامپ بشمار آورد. وی درباره موفقیت اقدامات برای عادی‌سازی کره شمالی از وجود تسلیحات هسته‌ای، اشاره‌ای به آمریکا نکرد و در عوض اعلام نمود که روسیه از تحرکات مثبت ایجاد شده در حل و فصل مشکلات در شبه جزیره کره استقبال می کند که به گفته وی، این روند در مسیر نقشه راه پیشنهادی روسیه و چین در حال پیشرفت است.