وزیر دفاع جدید استرالیا در سفری مخفیانه به افغانستان با همتای افغان خود، فرمانده نظامیان آمریکایی نظامیان استرالیایی مستقر در افغانستان دیدار کرد.

به تازگی فاش شده است که «کریستوفر پاین» وزیر دفاع استرالیا در سفری مخفیانه در 26 و 27 سپتامبر برای دیدار با «طارق شاه بهرامی» وزیر دفاع افغانستان و ژنرال « آستین اسکات میلر» فرمانده جدید نظامیان آمریکایی و ناتو به این کشور سفر کرده بود.

«پاین» در حالی در صفحه توئیتر خود از وقوع این سفر خبر داده که پیش از آن مقامات افغان و فرماندهی ماموریت «حمایت قاطع» نیز خبری از سفر وی به افغانستان منتشر نکرده بودند.

وزیر دفاع استرالیا اظهار داشت: در این دیدارها بر حمایت کانبرا بر افغانستان و ادامه تعهدات در چهارچوب ماموریت «حمایت قاطع» تاکید کرده است.

وی همچنین افزود که این حمایت‌ها شامل نیروهای بیشتر برای حمایت از توسعه توانایی‌های نیروی هوایی افغانستان در زمینه بالگرد می‌شود اما جزئیات بیشتری از شمار نیروهای اعزامی را مطرح نکرد.

پاین همچنین در آکادمی نظامی ارتش افغانستان در «قرغه» کابل حضور یافت و با نظامیان استرالیایی که نیروهای امنیتی افغان را آموزش می‌دهند نیز دیدار کرد.

نظامیان استرالیایی کارنامه سیاهی در کشتار غیرنظامیان افغان دارند.

«پاتریشیا گاسمن» پژوهشگر سازمان دیدبان حقوق بشر نیز چندی پیش با انتقاد از عملکرد این نظامیان در گزارشی نوشت: نیروهای ویژه استرالیایی به‌هنگام مأموریت‌شان در افغانستان طوری عمل کردند که گویا از مصونیت قضایی در برابر کشتار غیرنظامیان افغان برخوردار هستند.

گاسمن تصریح کرد که نظامیان تازه‌وارد استرالیایی برای به‌ نمایش گذاشتن توانمندی‌شان در مسابقه‌ای ظالمانه برای کشتار غیرنظامیان افغان با یکدیگر رقابت می‌کردند.

محمد قاضی: ورزشگاه را به هواداران تراکتورسازی داده بودند، داوری هم به ضرر ما بود
مشاهده

بر اساس این گزارش نیروهای ویژه استرالیایی در ولایت ارزگان مستقر بودند و از سال 2006 تا 2013 آنها بارها به کشتار غیرنظامیان افغان در این ولایت پرداخته‌اند.