AiFi از بازگشایی فروشگاهی کاملا خودکار در شانگهای خبر می‌دهد که برخلاف فروشگاه‌های این‌چنینی، از حسگر سنجش وزن در قفسه‌ها استفاده نمی‌کند و صرفا متکی ‌بر دوربین است.

شرکت AiFi، ارائه‌دهنده‌ی نرم‌افزارهای خودکار برای فروشگاه‌ها، می‌گوید به‌تازگی در شانگهای چین بزرگ‌ترین فروشگاه متکی ‌بر بینایی رایانه‌ای (Computer Vision) دنیا را راه‌اندازی کرده است. به گزارش بیزینس اینسایدر، این فروشگاه روی زمینی به مساحت ۳۷۱٫۶ مترمربع احداث شده است و از یک ‌سری دوربین برای رهگیری مشتریان استفاده می‌کند تا مشتریان بتوانند بدون معطلی وارد فروشگاه و از آن خارج شوند.

استیو گو، مدیرعامل AiFi، در گفت‌و‌گو با بیزینس اینسایدر اعلام کرد: «مردم در عمل می‌توانند وارد فروشگاه شوند، کالاهای مورد نظر را بردارند و سپس از فروشگاه بیرون بیایند.»

به ‌لطف ظهور پلتفرم آمازون گو (Amazon Go)، فروشگاه‌های خودکار طی سال‌‌های اخیر بارها خبرساز شده‌اند. گو می‌گوید آنچه AiFi ارائه می‌دهد، فروشگاه محسوب نمی‌شود و از این حیث تفاوتی مهمی با رقبا دارد.

AiFi شرکتی نرم‌افزاری است و فناوری هوش مصنوعی اختصاصی خود را به خرده‌فروشی‌ها می‌فروشد. این در حالی است که فروشگاه‌های آمازون گو توسط خودِ آمازون مدیریت می‌شوند. البته آمازون نیز فناوری Just Walk Out را در اختیار خرده‌فروشی‌ها قرار می‌دهد.

AiFi با استفاده از مجموعه‌ای از دوربین‌ها، حرکات مشتریان را پایش می‌کند. به ‌لطف این دوربین‌ها، نرم‌افزار AiFi می‌فهمد مردم در چه زمانی محصولی را از قفسه برمی‌دارند و در چه زمانی آن‌ها را سر جایشان قرار می‌دهند. همین موضوع باعث می‌شود سبد مجازی آن‌ها به‌طور مداوم در حال به‌روزرسانی باشد. زمانی ‌که مشتری فروشگاه را ترک می‌کند، AiFi از طریق اپلیکیشن، رسید دیجیتال برای مشتری می‌فرستد.

استفاده از نشاسته کاساوا برای تغذیه‌ جهان
مشاهده

AiFi آنچه استیو گو از آن به‌عنوان «راهکار ترکیبی» یاد می‌کند، ارائه می‌دهد. این یعنی مشتریان اگر تمایل داشته باشند، می‌توانند در قسمت صندوق فروشگاه، پول را پرداخت کنند. اگر مشتریان به ‌دنبال استفاده از سیستم بدون صندوق‌ فروشگاهی هستند، باید به‌سادگی کارت اعتباری یا اپلیکیشن AiFi را در مسیرشان اسکن کنند؛ در غیر این صورت، نیاز به اسکن چیزی وجود ندارد. AiFi راهکارهای پرداختی دیگری نیز دارد که شامل کیوسک‌هایی در یکی از فروشگاه‌های منطقه‌ی خلیج سان فرانسیسکو می‌شود. AiFi برخلاف شماری از شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی نرم‌افزار خودکار فروشگاهی، صرفا از دوربین استفاده می‌کند.

راهکار AiFi بدون فدا کردن دقت محاسبه‌ی رسید، هزینه‌ی استفاده از سیستم خودکار را ۶۰ درصد کاهش می‌دهد
فروشگاه‌های خودکار دیگر نظیر فروشگاه‌های اولیه‌ی AiFi، از قفسه‌هایی استفاده می‌کنند که حسگرهایی برای سنجش وزن دارند و به وسیله‌ی این حسگرها می‌فهمند مشتری کدام محصولات را از قفسه برداشته است. استفاده از راهکاری که صرفا متکی‌ بر دوربین باشد، به AiFi امکان می‌دهد هزینه‌ی پیاده‌سازی سیستم را تا ۶۰ درصد کاهش بدهد؛ اما استیو گو ادعا می‌کند هیچ اختلالی در سیستم رسید فروشگاه ایجاد نمی‌شود.

خریداران نرم‌افزار AiFi می‌توانند از آن در فروشگاه‌های فعلی یا جدید استفاده کنند و امکان یکپارچه‌سازی آن با سیستم‌های اختصاصی فروشگاه‌ها وجود دارد. AiFi همچنین فروشگاه‌ پیش‌ساخته در کانتینرهای متحرک حمل‌و‌نقل می‌فروشد. این فروشگاه‌ها به‌صورت پیش‌فرض دارای نرم‌افزار AiFi هستند. به گفته‌ی استیو گو، خرده‌فروشی‌ها با روی کار آوردن سیستم خودکار، به کارکنان و فضای کمتر برای صدور رسید پرداخت نیاز پیدا می‌کنند و هزینه‌ها کاهش می‌یابد.

AiFi پیشنهاد نمی‌کند که فروشگاه‌ها سیستم‌های این شرکت را به‌طور کامل جایگزین کارکنان کنند. به‌ جای این کار، نرم‌افزار AiFi دست فروشگاه‌ها را برای استخدام کارمند باز می‌گذارد و شاید فروشگاه‌ها بخواهند افرادی را برای ارائه‌ی سرویس‌هایی خاص به مشتریان استخدام کنند.

آیا بشر در آینده با بالون به فضا سفر خواهد کرد؟
مشاهده

براساس اطلاعیه‌ی جدید، AiFi «بالاترین استانداردهای صنعت» را در زمینه‌ی شناسایی محصول، رهگیری خریدار و دقت رسید ارائه می‌دهد. نرم‌افزار AiFi همچنین به خرده‌فروشی‌ها امکان می‌دهد اطلاعات مناسبی از خریداران به‌صورت فردی و گروهی جمع‌آوری کند. این اطلاعات شامل چنین مواردی می‌شوند: هر مشتری پیش از برداشتن محصولات چه مدت‌زمانی در جلوی آن منتظر می‌ماند؟ گو می‌گوید سطح شخصی‌سازی به ‌حدی است که به خرده‌فروشی امکان می‌دهد فروشگاه را مناسب با ماهیت برند، شکل بدهد.

AiFi در فروشگاه شانگهای از ۲۰۰ دوربین برای پایش بیش از ۶۰۰۰ کالا استفاده می‌کند
استیو گو می‌گوید به ‌دلیل دنیاگیری ویروس کرونا مردم متوجه ضرورت خرید بدون تماس شده‌اند و همین مسئله روی تسریع فرایند پیاده‌سازی سیستم‌های خودکار در فروشگاه‌ها اثر گذاشته است.

به ‌لطف سیستم‌های خودکار، مشتریان نه‌تنها مجبور به برقراری تعامل با کارمند صندوق فروشگاه نیستند بلکه لازم نیست در صف‌ منتظر بمانند. رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در صف فروشگاه‌ها، کار ساده‌ای نیست. گو می‌گوید سیستم خودکار برای استفاده در مناطقی که مردم فاصله‌ی زیادی با فروشگاه‌ها دارند نیز مناسب است. فروشگاه خودکار بدین معنی است که مردم می‌توانند هر آنچه خواستند، به‌صورت ۲۴ ساعته تهیه کنند.

AiFi در فروشگاه شانگهای از حدودا ۲۰۰ دوربین برای پایش بیش از ۶۰۰۰ کالا استفاده می‌‌کند. مطابق گفته‌ی گو، خرده‌فروشی‌های خودکار در چین به‌خوبی مورد استقبال واقع شده‌اند و مشتریان به استفاده از وی‌چت برای پرداخت‌ دیجیتال عادت کرده‌اند. AiFi برنامه‌های بزرگی برای خارج از مرزهای چین در سر می‌پروراند. AiFi عمدتا نرم‌افزار خود را به سوپرمارکت‌ها می‌فروشد و احتمال دارد دیگر انواع فروشگاه‌ در آینده به فهرست مشتریان AiFi اضافه شوند. گو می‌گوید AiFi ‌اکنون در حال مذاکره با مشتریانی در حوزه‌ی داروخانه است.آمازون نخستین فروشگاه آمازون گو را در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی کرد. در فروشگاه‌های آمازون مردم بدون اینکه لازم باشد سراغ صندوق فروشگاه بروند، می‌توانند کالاهای مورد نظر را بردارند و خارج شوند. این فروشگاه‌ها از دوربین و حسگر برای پایش حرکات مشتریان استفاده می‌کنند. گفته می‌شود آمازون در پی فروش نرم‌افزار خودکار خود به Whole Foods است. در سال گذشته‌ی میلادی آمازون از اسکنر بایومتریک آمازون وان (Amazon One) پرده‌برداری کرد که به ‌لطف آن مردم می‌توانند با تکان دادن دست پرداخت انجام بدهند. فناوری آمازون وان در آینده در اختیار دیگر فروشگاه‌ها، استادیوم‌های ورزشی و حتی دفاتر کاری قرار می‌گیرد.

ساخت یک سپر عظیم برای محفاظت از زمین در برابر توفان های خورشیدی
مشاهده