ولادیمیر پوتین در دیدار با رئیس‌جمهور قرقیزستان ضمن اشاره به جایگاه نخست روسیه در میان شرکای تجاری قرقیزستان، تاکید کرد: روند رو به رشد مبادلات تجاری دو کشور حفظ و تقویت شود.

به نقل از آکی‌پرس، روز گذشته در جریان نشست روسای جمهور کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در دوشنبه، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری فدراسیون روسیه با سورانبای جین‌بیک‌اف، رئیس‌جمهور قرقیزستان دیدار کرد.

در این دیدار دو طرف پیرامون ابعاد همکاری میان دو کشور و اجرای پروژه‌های مشترک در چارچوب طرح‌های چندجانبه بحث و گفت‌و‌گو کردند.

رئیس‌جمهور قرقیزستان در این دیدار با اشاره به اهمیت فوق‌العاده توسعه روابط، تقویت مشارکت راهبردی و اتحاد با روسیه، اظهار داشت: روابط روسیه و قرقیزستان همواره پویا و عملگرایانه بوده است. گفت‌و‌گوهای سیاسی و اقتصادی همچنان فعال نگه داشته شده و ارتباطات در تمامی سطوح برقرار شده‌اند.

جین‌بیک‌اف همچنین روسیه را از سرمایه‌گذاران اصلی در اقتصاد قرقیزستان عنوان کرده و مسکو را اولین شریک تجاری بیشکک خواند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز با اشاره به این که روابط دو کشور در حال توسعه بوده و تمامی برنامه‌ها طبق روال در حال اجراست، گفت: روسیه از جایگاه نخست در مبادلات تجاری قرقیزستان برخوردار است. سال گذشته نیز مبادلات تجاری دو کشور بیش از 30 درصد رشد داشته است که پیشرفت خوبی محسوب می‌شود. ما می‌بایست تلاش‌های خود را برای حفظ و تقویت این روند متمرکز کنیم.

دو طرف همچنین بر نقش این دیدارها در حل مسائل و توسعه روابط دو و چندجانبه تاکید کردند.

روسیه و قرقیزستان روابط رو به رشدی را از سال 2011 و پس از پایان چند سال ناآرامی و بی‌ثباتی در این جمهوری کوچک آسیای مرکزی، تجربه کرده‌اند. نقطه اوج مناسبات دو کشور را می‌توان در دوره آتامبایف و پس از عدم تمدید قرارداد اجاره پایگاه هوایی ماناس با ایالات متحده در سال 2014 در نظر گرفت.

فوتبال جهان| فیفا در تدارک تشدید قوانین انتقال بازیکنان قرضی
مشاهده