همه کسب وکارها برای موفقیت در کار و گسترش دامنه ارائه خدمات و محصولات خود نیاز به منابع مالی دارند. اما بزرگ ترین دغدغه کسب وکارهای کوچک نداشتن بودجه کافی برای تبلیغات و بازاریابی جهت معرفی برند و یا تجارت ، معرفی محصول یا خدمات خود درابعاد وسیعتر می باشد. بنابراین در این مطلب به بررسی  ایده های کم هزینه بازاریابی برای موفقیت کسب و کار ها می پردازیم.

اگر قصد رشد دادن کسب ‌وکارتان را دارید، باید زمان و پول کافی برای بازاریابی کنار بگذارید. البته سازمان‌های بزرگی که از منابع کافی برخودارند، با مساله‌ بخصوصی در این مورد مواجه نیستند و دغدغه چندانی برای یافتن روش‌های ارزان بازاریابی ندارند. این نوع کسب و‌کارها حتی ممکن است یک واحد مجزا و مجهز بازاریابی داشته باشند و یا میلیون‌ها تومان بودجه را برای راه‌اندازی و اداره‌  یک کمپین بازاریابی به شرکت‌های ثالث اختصاص دهند.

اما اگر بودجه کافی نداشته و با محدودیت زمانی برای بازاریابی روبرو باشید، چطور؟ در این صورت استفاده از ایده های کم هزینه بازاریابی برای موفقیت کسب و کار های نوپا بسیارکارآمد است.

ایده های کم هزینه بازاریابی برای موفقیت کسب و کار

ایده های ارزان بازاریابی از راهکارهای موثر برای کمک به پیشرفت و موفقیت کسب وکارهای نوپا که سرمایه اندکی برای تبلیغات دارند می باشد.

مهارت خود را در ارائه کسب ‌وکارتان تقویت کنید

باید این مهارت را در خود تقویت کنید که در هر موقعیت و زمان  مناسبی  آمادگی لازم برای بازاریابی  در خصوص کسب وکارتان را داشته باشید.حتی اگر درحال سفربا هواپیما هستید هم این فرصت را از دست ندهید. موثرترین راه برای بازاریابی ایده‌های خود، مهارت در ارائه به اصطلاح آسانسوری و توانمندی در متقاعد ساختن دیگران است.

منظور از ارائه آسانسوری، تبیین مختصر و مفید یک ایده و توانایی روشن کردن تمام منافع و جنبه‌های مهم آن ایده فقط طی ۱۰ تا ۳۰ ثانیه (مدت‌زمان تقریبی سوارشدن به آسانسور و پیاده‌ شدن از آن) است.بدیهی است که متقاعد کردن مردم در یک بازه‌ی زمانی کوتاه، کار دشواری است.

به گفته‌ی رابرت هرجاوك، کارآفرین و سرمایه ‌گذار برنامه‌ی مشهور تلویزیونی شارک تنک یا تُنگ کوسه‌ها:

اگر بخت یارتان باشد تنها ۹۰ ثانیه فرصت دارید و اگر در این بازه‌ی زمانی نتوانید طرف مقابل را با دیدگاه‌تان متقاعد کنید، احتمال موفقیت را از دست خوهید داد. ارائه‌ی آمار و ارقام به نوبه‌ی خود اهمیت دارد، اما تنها معیار ارائه‌ی موفق نیست – بلکه باید به گونه‌ای ایده‌هایتان را ارائه دهید که بازتابی از تخصص‌تان بوده و جوّ اعتماد را در میان طرفین ایجاد کند.

ارائه آسانسوری از ایده های ارزان بازاریابی برای رونق تجارت

ویژگی های یک ارائه متقاعد کننده چیست؟

  • دانستن اینکه چه چیزی به مخاطبان شما انگیزه می‌دهد.
  • تایید اجتماعی از سوی متخصصان و چهره‌های شناخته‌شده، کلید یک ارائه‌ی اثرگذار است.
  • نقل داستانی که نشان‌دهنده‌ی تخصص شما و صلاحیت‌تان برای حل مساله‌ی مخاطب‌تان باشد.
  • پیش‌بینی پرسش‌های کلیدی که ممکن است به ذهن مخاطبان‌تان خطور کند، مانند “مزیت رقابتی شما چیست؟”

یک ایده کم هزینه بازاریابی مشارکت با جامعه است

اغلب اوقات زمانی که سخن از بازاریابی به میان می‌آید، ذهن ما ناخودآگاه به سمت کمپین‌های بزرگ و در سطح کشوری معطوف می‌شود. اما گاهی باید در مقیاسی کوچک‌تر فکر کنیم و روندهای جاری در کف جامعه‌ی خود را رصد کرده و به تناسب آن اقدام کنیم.

آیا از پس هزینه‌های اسپانسری یک رویداد خیریه و پیاده‌روی عمومی یا حمایت مالی از یک لیگ کوچک محلی برمی‌آیید؟ آیا خیریه یا موسسه‌ای عام‌المنفعه سراغ دارید که بتوانید در آن به عنوان داوطلب فعالیت کنید؟ آیا می‌توانید به کمک دیگر شرکت‌های محلی، ترتیب یک میهمانی یا مراسم عمومی را بدهید؟ این قبیل اقدامات می‌تواند به ارتقای اعتبار و محبوبیت شما در جامعه‌ی محلی منجر شود.

از مشتریان‌تان بخواهید که شما را به دوستان‌شان معرفی کنند

یکی از ایده های کم هزینه بازاریابی ، مشتریان ارجاعی هستند که، موثرترین و ارزانترین روش برای موفقیت یک کسب و کار جدید هستند. با این وجود، اغلب صاحبان کسب ‌وکار مهارت لازم را در این زمینه ندارند. گاهی هم از ترس آنکه مشتریان فعلی دست رد به سینه‌ی آنها بزنند، از مطرح کردن درخواست خود اجتناب می‌کنند.

خوشبختانه، راه‌های زیادی برای درخواست ارجاع وجود دارد. آن هم بدون آن که احساس ناخوشایند یا ناامیدکننده‌ای داشته باشید. در ادامه به چند ایده‌ ساده در این خصوص اشاره می‌کنیم :

– با مشتریان خود صادق و روراست باشید و مستقیما یا از طریق ایمیل، بصورت آنلاین یا رودررو یا در پایین صورت‌حساب‌های خود از آنها بخواهید تا شما را به دوستان و آشنایان‌شان معرفی کنند.
– لازم نیست از تمام مشتریان‌تان بخواهید که افرادی را به شما ارجاع دهند، بلکه کافی است که روی بهترین مشتریان‌تان تمرکز کنید.
– مشوق‌هایی مانند کارت هدیه، تخفیف یا هدیه‌ای کوچک به رسم یادگار تقدیم‌شان کنید.
– از طریق در اختیار گذاشتن نمونه‌هایی از توصیه‌نامه و معرفی‌نامه‌های آماده در سایت و شبکه‌های اجتماعی خود، روند معرفی و ارجاع مشتری را آسان کنید.
– از مشتریان خود بخواهید که صفحات اجتماعی‌تان را دنبال کرده و محتوای شما را با دوستان خود به اشتراک بگذارند.

به شبکه‌های ارتباط حضوری ملحق شوید

شبکه سازی کلید موفقیت در کسب ‌و‌کار است. به‌علاوه، شبکه ‌سازی یکی از سریع‌ترین، ساده‌ترین و موثرترین راه‌ها برای ایجاد ارتباطات معنی‌دار و سازنده است. می‌تواند به رونق روزافزون کسب ‌وکار شما کمک کند. اگر تاکنون عضو یک شبکه‌ی ارتباطی نبوده‌اید، وقتش رسیده که وارد مجامع صنفی یا اتاق‌های بازرگانی شوید. همچنین می‌توانید برای یافتن رویدادهای تخصصی در حوزه‌ی فعالیت خود از سایت‌ها و اپلیکیشن‌های فعال در این زمینه استفاده کنید. بکوشید به عضویت مجامع حرفه‌ای و سازمان‌ها و انجمن‌های صنفی و کارآفرینی درآیید.

پرورش عادات مالی خوب در بچه‌ها
مشاهده

شرکت در نمایشگاه‌های تجاری ؛ ایده کم هزینه بازاریابی

سازمان‌های محلی و منطقه‌ای مانند اتاق‌های بازرگانی، اغلب مجری برگزاری نشست‌ها و نمایشگاه‌های تجاری در زمینه‌های تخصصی هستند. حالا که در زمینه ارائه فروش مهارت دارید، پیش بروید و شرکت در این رویدادها را به تقویم خود اضافه کنید. همچنین از شرکت در نمایشگاه‌های صنعتی و تخصصی غافل نشوید. اما قبل از شرکت در نمایشگاه، شیوه‌های حضور موثر در این قبیل رویدادها را گردآوری و مطالعه کنید.

خود را برای دریافت جوایز حرفه‌ای و صنعتی نامزد کنید

از ایده های کم هزینه بازاریابی ایجاد شرایط دریافت جوایز حرفه ای برای کسب و کارتان می باشد.در هر کشوری از جمله ایران، ساز و کار خاصی برای ارزیابی جنبه‌های مختلف یک سازمان و اهدای جوایز به برترین‌های هر بخش وجود دارد.

جایزه‌ی کنفرانس فناوری‌های برندسازی، جایزه‌ی کنگره‌ی سراسری نشان شایسته‌ی ملی، جایزه‌ی اجلاس سراسری رضایتمندی مشتری، گواهینامه همایش ملی کسب‌وکار، جایزه‌ی جشنواره‌ی ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی، جایزه‌ی مدیریت فرآیند کسب‌وکار، جایزه‌ی ملی تعالی سازمانی و جشنواره‌ی ملی قهرمانان صنعت ایران از جمله جوایز ایرانی است که به برترین‌های هر حوزه اهدا می‌شود. این جوایز نه تنها نام کسب ‌وکار شما را سر زبان‌ها می‌اندازند، بلکه موجب افزایش اعتبار سازمان‌تان خواهند شد.

ایده کم هزینه بازاریابی ؛ افراد تاثیرگذار را هدف بگیرید

به نوشته‌ی رنزو کاستارلا از چهره‌های مطرح در عرصه‌ کارآفرینی:

مردم چیزی را می ‌خرند که بشناسند و آن را از کسی می‌خرند که به او اعتماد کنند. به همین دلیل، بازاریابی از طریق افراد تاثیرگذار (اینفلوئنسرمارکتینگ) در حال تبدیل شدن به یکی از محبوب‌ترین استراتژی‌های بازاریابی در دنیای مدرن است. افراد تاثیرگذار با استفاده از کانال‌های دیجیتالی که در اختیار ما قرار دارد، می‌توانند به‌راحتی و تنها با لمس یک دکمه به معرفی محصولات و خدمات ما به میلیون‌ها طرفدار خود بپردازند.

اینفلوئنسر ها

رنزو توصیه می‌کند که بجای کمیت و تعداد دنبال‌کنندگان چهره‌ها، روی کیفیت مخاطبان آنها حساب باز کنید. چرا که خروجی مخاطبان باکیفیت، نرخ تعامل بالاتر خواهد بود. علاوه بر این، باید مطمئن شوید که چهره‌ای را برای صنعت خود انتخاب کنید که بیشترین تناسب را با آن داشته باشد.

هنگامی که اینفلوئنسر مناسب با کسب‌ وکار خود را شناسایی کردید، می‌توانید تعدادی از محصولات یا خدمات خود را به رایگان و در ازای بررسی و معرفی از جانب آنها، در اختیارشان قرار دهید. این یک استراتژی بسیار محبوب و کاربردی است.

همکاری با سایر شرکت ها

همکاری و مشارکت با سایر شرکت‌ها در زمینه‌ ارائه‌ خدمات مکمل، راهکاری عالی برای معرفی کسب ‌وکارتان به مخاطبان جدید است. می‌توانید این هدف را از طریق روشهای آنلاین همکاری نظیر برگزاری وبینارهای مشترک یا میزبانی رویدادهای اختصاصی محقق کنید. در صورت مشارکت با یک کسب ‌وکار محلی، می‌توانید به سادگی کارتهای ویزیت، آگهی‌ها یا بروشورهای خود را در محل فعالیت آنها قرار دهید و متقابلا شما نیز اقلام تبلیغاتی آنها را در محل خود داشته باشید.

بازاریابی تلفنی و ارسال ایمیل از ایده های کم هزینه بازاریابی

بازاریابی تلفنی یا ایمیل‌ مارکتینگ، همچنان روشی موثر برای مخاطب ‌سازی‌اند. درعین‌حال هزینه‌ خاصی جز زمانی که صرف آن می‌کنید، روی دست‌تان نمی‌گذارند. اگر روی صندلی خود لم بدهید، کسی با شما تماس نخواهد گرفت. پس دست به‌ کار شده و خود به دنبال مشتری بروید.

نکات مهم جذب مشتری به روش بازاریابی تلفنی و ایمیل مارکتینگ :

– روی فروش تمرکز نکنید. چرا که هدف از این شکل بازاریابی آن است که فرصتی برای ارائه کسب‌ وکار خود و بازارگرمی کردن برای محصولات‌تان بیابید.
– قبل از تماس و برداشتن گوشی تلفن، کمی تحقیقات  کنید تا به مخاطب درست و بازار هدف مناسب خود دسترسی یابید. یادتان باشد که قرار نیست محصول‌تان را به همه بفروشید.
– برای شروع مذاکره، سناریویی مرتب و اثرگذار تدارک ببینید که حاوی سلام و خوش و بش با مشتری، معرفی و بیان مزایای محصول یا خدمات شما بوده و شامل الگویی برای تغییر روند مذاکره به سمت و سوی یک سوال یا گفتگو باشد.
– سناریوهای محتمل را از پیش آماده کنید تا بتوانید به هرگونه سوال یا دغدغه‌ی مشتری پیرامون محصول یا خدمات خود پاسخ دهید.
– یک قرار ملاقات حضوری تنظیم کنید –می‌توانید تقویم کاری خود را با مشتریان‌تان به اشتراک بگذارید تا از جریان کاری شما مطلع شده و بتوانند زمان مطلوب خود را برای ملاقات با شما تنظیم کنند.
– همواره نسبت به هرکسی که گوشی تلفن را برمی‌دارد یا به ایمیل شما پاسخ می‌دهد روی خوش نشان دهید.
یک آیتم تبلیغاتی کوچک و منحصر به فرد به رسم هدیه برای مشتریان‌تان ارسال کنید.
– پیشنهاد می‌شود که روزهای اواسط هفته را برای تماس با مشتریان خود در نظر بگیرید و اوایل صبح یا بعدازظهر با آنها تماس بگیرید.
– پیگیر باشید؛ چرا که ممکن است مجبور شوید برای تنظیم یک قرار ملاقات تا ۳ بار و یا حتی بیشتر با یک مشتری تماس بگیرید.

بازاریابی تلفنی

با واسطه‌ها و فروشندگان همکاری کنید

به جای آنکه فقط خودتان برای کسب ‌وکارتان بازاریابی کنید، بخشی از این وظیفه را بر دوش واسطه‌ها و فروشندگان قرار دهید. آنها در ازای دریافت حق کمیسیون برای فروش، برای‌تان مخاطب‌ سازی و ایجاد مشتری می‌کنند. اگر این مسیر را برای رونق کسب ‌وکارتان در پیش گرفته‌اید، اطمینان یابید که ساختار قیمت ‌گذاری‌تان بتواند هزینه‌های پورسانت‌ و کمیسیون‌های فروش را در تعیین بهای محصول لحاظ کند.

از یک رویداد آموزشی میزبانی کنید

اگر در حال حاضر هیچ فرصتی برای سخنرانی کردن در اختیارتان نیست، خودتان این موقعیت را ایجاد کنید. برای برگزاری یک رویداد یا میزبانی یک کلاس آموزشی رایگان در کتابخانه‌ی عمومی، دانشگاه، سرای محله و حتی محل دفتر خود برنامه‌ ریزی کنید. سپس، تعدادی آگهی چاپ کنید و آن‌ها را در تابلوهای اعلانات عمومی در مراکزی مانند کتابخانه‌ها و یا فرهنگ‌سراها قرار دهید.

امنیت روانی، کلید موفقیت در حل مسئله
مشاهده

تولید محتوای با کیفیت از ایده های کم هزینه بازاریابی

اگر وبلاگ و یا سایتی به نام خود ندارید، دست از کار بکشید و به سرعت یک نام دامنه مناسب را به نام خود ثبت کنید. این ساده‌ ترین و در عین حال بهترین راه برای فروش محصولات و رونق کسب ‌وکارتان است – و به‌علاوه هزینه‌ی آنچنانی هم به شما تحمیل نخواهد کرد.

حال اگر آدم دست به قلمی نباشید چطور؟ خوب، این موضوع آن قدرها هم مهم نیست. چرا که مردم بالاخره به شما روی خواهند آورد، زیرا آنها همیشه به دنبال دریافت توصیه‌ها و راهکارهای دیگران در مورد چگونگی ساختن یک زندگی بهتر برای خود هستند. علاوه بر این، کتاب‌ها، دوره‌ها و مطالبی وجود دارد که می‌توانند به شما در بهبود مهارت های نگارشی و روش‌های بهینه‌ی تولید محتوا کمک کنند.

برای نشریات صنعتی و تخصصی در حوزه‌ی کاری خود قلم بزنید و مطلب بنویسید

برای وبلاگ‌ها و نشریات صنعتی که نویسنده‌ی مهمان می‌پذیرند، مقاله ‌نویسی کنید. به این ترتیب می‌توانید در کنار وبلاگ ‌نویسی، تجربه‌ی خود را به مخاطبان حرفه ‌ای و هم ‌صنفی‌هایتان نشان دهید. مهم‌تر از همه، این نشریات شما را به دامنه وسیع‌تری از مخاطبان ارتباط خواهند داد.

به دنبال فرصت‌های تبلیغاتی ارزان باشید

کمپین‌های تبلیغاتی هزینه‌ برند و گران تمام می‌شوند. اما برخی از سرویس‌های آنلاین بویژه در حوزه‌ی دیجیتال ‌مارکتینگ می‌تواند هزینه‌ اجرای این کمپین‌ها را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. با مطالعه آخرین رویدادها و ترندها در این حوزه، بکوشید بسترهای تبلیغاتی رایگان و کم‌هزینه را شناسایی و از آن استفاده کنید.

دستی به سر و روی محتوای قدیمی خود بکشید

آیا قبلا محتوایی تولید کرده‌اید که حالا قدیمی شده باشد؟ اگر چنین است، می‌توانید محتوای تولیدی قبلی خود را در قالب‌های جدید مانند اینفوگرافی منتشر کنید. همچنین می‌توانید مجموعه‌ای از پست‌های وبلاگی‌تان درباره‌ی موضوعی خاص را بصورت یک کتاب الکترونیک منتشر کنید. یا پادکستی جذاب و فیلمی آموزنده در مورد آن تولید و منتشر کنید.

تولید محتوا ایده کم هزینه برای موفقیت کسب وکار

ایده کم هزینه بازاریابی ؛ ارائه کارت‌های وفاداری

کوپن‌ها و کارت‌های تخفیف، ابزاری عالی برای حفظ مشتریان قدیمی و وفادارسازی آنها و نیز جذب مشتری‌های جدید هستند. می‌توانید مشتریان قدیمی و جدیدتان را از طریق این کوپن‌ها که دارای محدوده‌ی زمانی مشخص برای استفاده هستند، تشویق به خرید کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که باید تعداد کمی از مردم بتوانند از این کارتها استفاده کنند، تا به آنها حس خاص بودن و فوریت بدهد.

مسابقات آنلاین برگزار کنید

هدایای تبلیغاتی و مسابقات آنلاین، یک روش آزموده‌ شده و مطمئن برای ایجاد آگاهی از برند و معرفی کسب ‌وکار شما به مشتریان بالقوه هستند.در حالت ایده آل، می‌توانید از محصولات یا خدمات خود به‌ عنوان جایزه استفاده کنید. مثلا می‌توانید امکان اشتراک و مصرف یک ساله‌ی محصولات و خدمات ‌تان را در اختیار برندگان رقابت قرار دهید. تبلیغات و اعلام برندگان مسابقه را در شبکه‌های اجتماعی صورت دهید.

سخاوت به خرج دهید

شاید در این اوضاع و احوال اقتصادی، سخاوتمندی بدترین پیشنهاد ممکن به نظر برسد. اما حتی‌المقدور از ارائه‌ی نسخه‌ی آزمایشی از خدمات خود یا اهدای نمونه‌ رایگان از محصول خود به مشتریان‌تان دریغ نکنید. اگر آنها محصول‌تان را دوست داشته باشند، مشکلی با خرید بیشتر نخواهند داشت. چرا که قبل از آنکه مجبور شوند پولی بپردازند، آن محصول را امتحان کرده و پسندیده‌اند.

بانک‌های اطلاعاتی آنلاین خود را بررسی کنید

قبل از هرچیز نسبت به درج اطلاعات کسب وکار خود در دایرکتوری‌ها و راهنماهای مشاغل و نیز موتور‌های جستجو، و همچنین ایجاد صفحه‌ی ویژه در فیسبوک، لینکدین یا توییتر اقدام کنید. بکوشید که محتوا و اطلاعات آن از قبیل آدرس وب سایت، نشانی دفتر، نشانی نمایندگان فروش، و اطلاعات تماس به ‌روز و درست باشد.

یک خبرنامه تهیه کرده و آن را برای بانک ایمیل خود ارسال کنید

ایمیل، همچنان ابزاری کاربردی و موثر و از ایده های کم هزینه بازاریابی است. در واقع، ایمیل یکی از روش‌های ارتباطی مطمئن و مورد تایید در میان مشتریان است. به این ترتیب، همواره نسبت به تکمیل و بروزرسانی بانک ایمیل خود اهتمام جدی داشته باشید. می‌توانید تعداد ثبت ‌نامی‌های جدید و اعضای خبرنامه را با مشوق‌هایی مثل امکان دانلود رایگان کتاب‌های الکترونیکی افزایش دهید.

پیشنهاد ما این است که برای ارسال ایمیل از سرویس‌هایی مثل میل‌چیمپ و یا کانستنت‌کانتکت و یا سرویس‌های مشابه ایرانی استفاده کنید. کافی است، یک خبرنامه‌ی منحصر به فرد تنظیم کنید که دارای محتوای متنوع‌ تری نسبت به وبلاگ ‌تان باشد، تا به این ترتیب مشترکین شما نیز احساس خاص و متمایز داشته باشند.

از بیلبوردهای متحرک در سطح شهرها استفاده کنید

تحقیقات مرتبط با نورومارکتینگ یا همان بازاریابی عصب‌پایه نشان می‌دهد که درج تبلیغات روی وسایل نقلیه متحرک مثل بدنه‌ اتوبوس‌های شهری و نیز خودروهای سواری، روش تبلیغاتی موثری است. کافی است تعدادی اقلام تبلیغاتی کاربردی مانند آفتابگیر خودرو یا برچسب‌های تزیینی تهیه و روی بدنه و شیشه اتومبیل خود نصب کنید یا آن را در اختیار کسانی بگذارید که مایلند این کار را برای شما بکنند.

کارت ویزیت جذاب و گیرا طراحی کنید

به لطف وجود خدمات آنلاین طراحی و چاپ، می‌توانید کارت ویزیت منحصر به فرد خود را با قیمتی مناسب و معقول تهیه کنید. به این ترتیب، هر زمان که کسی را ملاقات می‌کنید، می‌توانید یک کارت ویزیت تقدیم او کنید. کارت ویزیت شما در حکم ویترین کسب ‌و‌کارتان است و یکی از اقلام مهم تبلیغاتی به شمار می‌رود که هزینه آنچنانی برای شما نخواهد داشت.

ارزیابی کارمندان و راه حلی برای کاهش تعصب و تناقض در آن
مشاهده

فعالیت‌های کاری‌تان را بصورت آنلاین و زنده به اشتراک بگذارید

پلتفرم‌ها و سرویس‌های زیادی از جمله امکان لایو اینستاگرام برای پخش زنده‌ی رویدادهای جاری در سازمان از جمله نمایش پشت صحنه‌ی تولید و لانچ محصولات جدید، فیلم‌های آموزشی، ویدیوهای “مراحل و چگونگی ساخت محصولات” و یا پوشش زنده رویدادهای محلی و همایشهای داخلی وجود دارد. می‌توانید از ویدیو‌های زنده برای جذب مشتری و ارتباط صمیمانه و گرم با مخاطبان و نیز آموزشهای کاربردی به آنها استفاده کنید.

تولید پادکست از ایده های کم هزینه بازاریابی

تولید پادکست چندان هزینه‌ای ندارد– کافی است موضوعی بکر و به ‌روز پیدا کنید و تنها با گوشی همراه خود اقدام به ضبط صدایتان و صحبت پیرامون یک موضوع تخصصی کنید. با این حال، تولید پادکست و انتشار محتوای صوتی یک سرمایه ‌گذاری عالی برای ایجاد آگاهی از برند، نشان دادن دانش شما و انسانیت‌بخشی به هویت برندتان است.

می‌توانید از دیگر صاحبان مشاغل و سایر کارشناسان نیز برای پیوستن به پادکست‌های تولیدی خود دعوت کنید، تا به این وسیله پاسخگوی سلایق مختلف بوده و بتوانید طیف گسترده‌تری از مخاطبان را به کسب‌وکارتان جذب کنید.

قدردانی خود را شخصی‌ کنید

یک ایده کم هزینه بازاریابی قدر دانی از مشتریان فعلی است. بطور حتم در حال حاضر تعدادی مشتری ثابت دارید که وفاداریشان را اثبات کرده‌اند، پس به آنها نشان دهید که چقدر قدردان حمایت‌هایشان هستید. می‌توانید قدردانی خود را از طریق نوشتن یک یادداشت تشکر دستنویس یا نام بردن از آنها در یک ویدیو یا پادکست نشان دهید.

این حسن نیت، نتایج موثر متقابلی خواهد داشت. چرا که این مشتریان به مشتریان وفادارتان تبدیل شده و در قامت سفیر برند شما، مُبلَغ ویژگی های مثبت و نقاط قوت شما خواهند بود و تجربه‌های مثبت خود را با دوستان‌شان به اشتراک خواهند گذاشت.

امضای شخصی خود را در انتهای ایمیل‌ها درج کنید

این یک روش ساده و مقرون به‌صرفه برای رونق کسب ‌وکار شما است. در صورتی ‌که از ابزار ایمیل برای ارتباط با مشتریان خود استفاده می‌کنید و قصد دارید به صورت حرفه‌ای این ابزار را بکار ببندید، بهتر است امضاء سازمان خود را به انتهای نامه‌های ارسالی و ایمیل‌ها ضمیمه کنید. امضاء ایمیل، می‌تواند شامل نام برند شما یا متنی ثابت و تبلیغاتی به همراه یک یا چند عکس باشد. به این ترتیب، هر بار که پیغامی را ارسال می‌کنید، مخاطبان متوجه می‌شوند که چگونه به بهترین شکل با شما تماس بگیرند.

به سوالات مشتریان‌تان پاسخ دهید

روزانه کمی از وقت خود را برای پاسخگویی به سوالات مشتریان در فضاهای آنلاین یا فعالیت در انجمن‌های صنعتی و پنل‌های پرسش و پاسخ اختصاص دهید. این روش ساده و از ایده های کم هزینه بازاریابی ، نه تنها نشانگر شخصیت پاسخگو و موثر شما است، بلکه روشی فوق‌العاده برای جلب توجه افرادی است که تابحال حتی اسم‌تان هم به گوش‌شان نخورده است.

از شبکه‌های اجتماعی اشتراک عکس مثل اینستاگرام و پینترست استفاده کنید

اینستاگرام و پینترست دو بستر بسیار مناسب و رایگان برای به اشتراک گذاشتن داستان مصور برند شما هستند. تمام هزینه‌ای که باید بکنید، یک گوشی دوربین‌دار، اینترنت و کمی زمان و برنامه‌ ریزی محتوایی با اندکی خلاقیت در ایده‌ پردازی و اجرا است.از ساده ترین ایده کم هزینه بازاریابی میتوان اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی را نام برد.

برای ایده کم هزینه بازاریابی موفق ، چه نوع عکس‌هایی را می‌توانید در این شبکه‌ها منتشر کنید؟

– تصاویری از پشت صحنه‌ی کسب ‌وکارتان در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید (تصاویری مثل معرفی همکاران بخش ستادی و یا اشتراک عکس‌های محیط کاری آنها)
– از تکنیک‌های بصری و ایده‌های خلاقانه و چشم‌نواز گرافیکی استفاده کنید
– خاطره‌نویسی و هشتگ ‌گذاری به افزایش میزان مراجعین به شبکه‌های اجتماعی‌تان منجر می‌شود
– تعدادی فیلم کوتاه و ویدیوهای آموزشی منتشر کنید
– توصیه‌ نامه‌های تصویری از مشتریان وفادارتان بسازید
– از مشتریان‌تان بخواهید تا تصاویر خود از نحوه‌ی استفاده از محصولات یا خدمات شما را با هشتگ‌های اختصاصی با دیگران به اشتراک بگذارند. ویدیوهای معروف آنباکسینگ عمدتا با همین هدف تهیه و منتشر می‌شوند.

تاکتیک‌های بازاریابی چریکی را به‌ کار ببندید

جذابیت بازاریابی چریکی در این است که بیش از پول، وابسته به خلاقیت است. فعالیت‌های تبلیغاتی در بازاریابی چریکی به روشهای نامنظم و نامتعارف و بر مبنای یک بودجه بسیار کم اجرا می‌شوند. به گونه ‌ای که نسبت به سایر تبلیغات ارزان‌تر تمام شده و در عین ‌حال حداکثر نتایج را به ارمغان آورد.

البته بازاریابی چریکی، تنها مورد استفاده‌ی برندهای کوچک و کسب ‌وکارهای نوپا نیست. بطور مثال، پروژه‌ی ماشین شادی کوکاکولا از جمله کمپین‌های مطرح در بازاریابی چریکی است که توانسته طی سال‌ها، مخاطبان این برند پرآوزاه را شگفت‌زده و فضایی شاد را برای آنها فراهم کند.به همین دلیل نیز نام این کمپین یا تبلیغ چریکی، “ماشین شادی” گذاشته شده است.

با این اوصاف، شما هم می‌توانید اقداماتی از این دست را با چاشنی خلاقیت و نوآوری در سطح شهر و بصورت میدانی پیاده‌سازی کنید. کافی است که ایده‌هایتان خلاقانه، ارزان، اصیل و البته قانونی باشند.

مطمئنن با به کار گرفتن این راهکارها و ایده های کم هزینه بازاریابی شاهد دستیابی به موفقیت درکسب و کارخود خواهید بود.برای مطالعه سایر مقالات ما به مجله اینترنتی بازدید ایده مراجعه نمایید.