عوارض مصرف شیرینی زیاد در سلامت بدن موضوعی است که در این مقاله به آن می پردازیم.عادت های نادرست همیشه عواقبی مخرب را به همراه دارند، عادت مصرف بیش از حد شیرینی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

همه ما برخی از مضرات مصرف مواد قندی و شکر، از جمله تاثیر آن بر پوست ، چاقی، اضافه وزن و فراهم شدن زمینه برای ابتلا به بیماری هایی چون دیابت ،امراض قلبی و عروقی را میدانیم .البته اختلال در مغز، ضعف سیستم ایمنی، افزایش قندخون، پوسیدگی دندان و سوء‌تغذیه از دیگر پیامد های مصرف شیرینی زیاد می باشد. مصرف بیش از حد قند به مدت طولانی می‌تواند طول عمر افراد را ۱۱ تا ۲۰ سال کاهش دهد.

عوارض مصرف شیرینی زیاد در سلامت بدن :

خوردن شیرینی عوارض بسیاری دارد و در برخی موارد افراد نمی‌توانند آن را تشخیص دهند، برای مثال اگر افراد معتاد به شیرینی یک روز آن را نخورند، کم‌تحرک خواهند بود و انرژی لازم را نخواهند داشت و گاه حتی دچار تکررادرارو تشنگی زیاد می‌شوند و حتی در زمان سیری نیز احساس گرسنگی زیاد می‌کنند.

علائم و تاثیرات اعتیاد به مواد غذایی قندی :

سردرد : در صورتی که بدن شما به مصرف زیاد مواد قندی و شکر عادت کرده باشد، هنگام مصرف کم روزانه قند و مواد شیرین، شما دچار سردرد خواهید شد.

احساس ضعف و سستی : اگر شما از میزان بیش از حد مواد قندی به طور روزانه استفاده می کنید؛ در صورت تغییر در این برنامه، احساس ضعف و سستی خواهید کرد.

نیاز به مسواک زدن بیش از حد : افراد دارای اعتیاد به مواد قندی یا باید آمادگی پوسیدگی دندان های خود را داشته باشند یا به صورت دائم در حال مسواک زدن باشند، که هر دو حالت تاثیرات نامطلوبی در دهان و دندان ها خواهد داشت.

دندان درد : دندان درد یکی از رایج ترین مشکلات در بین علاقه مندان به مواد قندی و افراد دارای اعتیاد به شیرینی جات است. این موضوع سبب می شود که برخی افراد علیرغم مسواک زدن دائمی پس از مصرف شیرینی جات، باز هم به دلیل حساس شدن دندان ها، دندان درد را تجربه کنند.

ظاهر شدن جوش و کورک در پوست : نخستین نشانه های مصرف بیش از حد مواد قندی و شیرینی جات در پوست و به ویژه صورت افراد ظاهر می شود. صورت افراد دارای اعتیاد به مواد قندی عمدتا پوشیده از جوش و کورک است.

جالب است که بدانید عوارض مصرف شیرینی زیاد این است که کم‌کم باعث می‌شود فرد نتواند بدون آنها برای مدت طولانی زندگی کند.پس از خوردن یک ماده شیرین، مغز مواد شیمیایی طبیعی به نام مواد شبه افیونی آزاد می‌کند، که احساس لذت را در بدن به وجود می‌آورد و بدن مقدار بیشتری از آن را طلب می‌کند. پژوهشگران بر این باورند که هنگام مصرف شیرینی قسمتی از مغز که فعال می‌شود و طلب شیرینی مجدد می‌کند، همان قسمتی است که با مصرف مواد مخدر فعال می‌شود و مواد مخدر بیشتری طلب می‌کند.

عوارض مصرف شیرینی زیاد در پوست :

همه ی ما دوست داریم پوستی صاف و شفاف داشته باشیم، مواد غذایی که مصرف می کنیم تا حدودی روی زیبایی پوست تاثیر می گذارند. مواد شیرین و قندی که مصرف می کنیم تنها به دندان ها آسیب نمی رسانند، بلکه میزان آسیب مواد شیرین خیلی گسترده و وسیع است تا جایی که روی پوست اثر می گذارد. مصرف مواد شیرین تمایل فرد را به خوردن مواد شیرین بیشترمی کند، همچنین باعث پف کردن قسمت زیر چشم نیز می شوند.

تاثیر مصرف شیرینی بر روی پوست

مصرف زیاد مواد خوراکی شیرین، نه تنها پوست را دچار مشکلات ناشی از التهاب می‌کند، بلکه بر میزان کلاژن‌سازی پوست تاثیر می‌گذارد و طراوت و شادابی را از چهره می گیرد. کدر و پیر شدن پوست، تجمع آکنه وچربی، شکاف های عمیق پوستی همه حاصل علاقه بیش از اندازه به مصرف خوراکی‌های شیرین هستند.

زمانی که قند یا خوراکی هایی که قند بالایی دارند را هضم می کنید ، بدنتان کربوهیدرات را به گلوکز تجزیه می کند، که باعث بالا رفتن سطح انسولین در بدن می شود. کربوهیدرات های ساده مثل قند تصفیه شده، نان سفید و نوشابه باعث افزایش جهشی سطح انسولین می شوند، که یک انفجار التهابی در تمام بدن است.

التهاب، آنزیمی تولید می کند، که کلاژن و الاستین را تجزیه کرده و در نتیجه باعث ایجاد چین و چروک در پوست می شود. قندهای خوراکی به صورت دائم از طریق فرایندی به نام گلیکاسیون glycation به کلاژن پوست متصل می شوند. گلیکاسیون علاوه بر افزایش اثرات پیری پوست می تواند ،باعث ایجاد مشکلات پوستی مانند آکنه و روزاسه rosacea شود. به علاوه هر چه قند بیشتری بخورید احتمال افزایش مقاومت به انسولین در بدنتان بیشتر می شود، که می تواند به شکل رشد مو بیش از حد یا ایجاد لکه های تیره روی گردن و بدن دیده شود.

شناسایی ماهیت انفجارهای رادیویی سریع در کیهان
مشاهده

کربوهیدرات های ساده دشمن پوست شما هستند، زیرا به سرعت به گلوکز تجزیه شده و در نتیجه باعث جهش انسولین می شوند. از مصرف خوراکی هایی که ایجاد التهاب می کنند، شاخص گلیسمی glycemic یا چربی اشباع بالایی دارند، از قبیل نان سفید، آبنبات، غذاهای سرخ شده، بستنی، آبمیوه، پاستا، کچاپ، پنیر خامه ای، مربا، پیتزا، شکر ( سفید و قهوه ای )، میان وعده های بسته بندی شده و نوشابه اجتناب کنید.

آکنه (جوش جوانی)  در نتیجه انسداد مجاری غدد چربی پوست ایجاد شده و سپس با افزوده شدن التهاب و عوامل میکروبی شدت می‌گیرد. التهاب ناشی از مصرف مواد غذایی ای که شاخص گلوکز بالایی دارند می تواند باعث تشدید بعضی از مشکلات پوستی شود.

از آنجایی که التهاب یکی از عوامل مهم در ایجاد جوش به شمار می رود، این مسأله در نهایت باعث زدن جوش و بیشتر شدن جوش های صورت می شود.زیاده روی در مصرف قند می تواند باعث تشدید دیگر مشکلات پوستی ای مثل روزاسه، اگزما و پسوریازیس هم شود.

چه قندهایی را باید بخورید

کربوهیدرات های پیچیده مانند برنج قهوه ای و سبزیجات که با سرعت کمتری به گلوکز تجزیه می شوند. گزینه هایی که شاخص گلیسمی کمی دارند، مثل لوبیاها، آجیل ها و غلات کامل و خوراکی های حاوی فیبر که جذب قند را به تاخیر می اندازند و سطح قند خون را کنترل می کنند. بهتر است از یک رژیم غذایی ضد التهاب با چربی های سالم مثل روغن زیتون و آووکادو، فیبر مانند بوکلی و گل کلم و آنتی اکسیدان هایی از قبیل بری ها استفاده کنید تا پوستتان جوان و شفاف بماند.

راههای مراقبت و جوان سازی پوست :

مواد خوراکی حاوی ویتامین هایB1 و B6 را بیشتر مصرف کنید، مصرف ویتامین C را به حداکثر برسانید. این ویتامین آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد در پوست را کمتر می‌کند و روند پیری را کند می کند.

اگر می‌خواهید پوستی درخشان و جوان داشته باشید، به دنبال رژیم‌های غذایی چرب اما ضد التهاب بروید. مصرف چربی های سالم مانند روغن زیتون و آووکادو و خوردن غذاهای چرب اما پروتئینی مثل ماهی قزل آلا می‌تواند پوستتان را جوان کند.مصرف عسل طبیعی با لیمو نیز می تواند روی شادابی و از بین بردن آکنه ی پوست موثر باشد.

عوارض مصرف مواد قندی زیاد در دیابت :

دیابت نوعی بیماری مزمن است که در آن بدن نمی‌تواند از گلوکز استفاده و یا آن را ذخیره کند. گلوکز نوعی قند است، که اگر در خون جمع شود باعث بالا رفتن قند خون می‌شود. دو نوع اصلی از این بیماری وجود دارد؛ دیابت نوع 1 و نوع 2 به جز این دو نوع اصلی، به پیش‌دیابت و دیابت بارداری نیز می‌توان اشاره کرد.

در دیابت نوع ۱، بدن به صورت کامل تولید هرگونه انسولین را متوقف می‌کند. انسولین هورمونی است که بدن را قادر می‌سازد تا از گلوکز موجود در غذاها برای تولید انرژی استفاده کند. افراد مبتلا به دیابت نوع یک باید به صورت روزانه انسولین تزریق کنند تا زنده بمانند.

این نوع بیماری معمولا در کودکان و نوجوانان رایج است، اما در هر سنی ممکن است اتفاق بیافتد. در دیابت نوع ۲، بدن به اندازه کافی انسولین تولید نمی‌کند و یا قادر نیست به خوبی از آن استفاده کند. نوع دوم این بیماری معمولا در افرادی اتفاق می‌افتد که سنشان بالای ۴۰ سال است و یا اضافه وزن و سابقه خانوادگی دیابت دارند. با این حال امروزه دیابت نوع دو به شدت در میان افراد جوان در حال افزایش است.

با توجه به توضیحات بالا ، عوارض مصرف شیرینی زیاد در افراد دیابتی ویا حتی در ابتلای افراد به دیابت ملموس می باشد.

خطرات مصرف مواد قندی برای دندان :

تمایل به خوردن شیرینی جات دراغلب مردم وجود دارد. میان وعده های شیرین، شکلات ها و نوشیدنی های حاوی شکر مواردی هستند ،که هر کسی به خوردن آنها علاقه دارد. جدا از اینکه مصرف بی رویه این مواد غذایی می تواند اثرات نامناسبی بر سلامت بدن بگذارد، می تواند بر سلامت دهان و دندان نیز تاثیر گذار باشد.

حفظ سلامت و زیبایی دهان و دندان برای هر فردی مهم است. به همین دلیل اغلب مردم هیچ امتناعی از پرداخت هزینه های بالا برای حفظ سلامت و زیبایی دندان های خود ندارند. برای رسیدن به این هدف فقط رعایت بهداشت و مراقبت های صحیح و درمان های زیبایی کافی نیست. مهمترین بخش مراقبت های دهان و دندان ها مربوط به تغذیه است.شکلات، انواع شیرینی و کیک، بیسکویت، نوشیدنی های حاوی شکر مانند نوشابه و دلستر، قند، شکر و دیگر شیرینی جات برای سلامت دندان ها مضر هستند.

ناسا از فناوری سبز در هواپیماهای ایکس استفاده می‌کند
مشاهده

مصرف شیرینی جات و ارتباط آن با پوسیدگی دندان ها:

افزایش سریع پوسیدگی دندان ها ارتباط مستقیم با افزایش مصرف شیرینی جات دارد. به طور عادی در دهان یکسری باکتری غیر فعال وجود دارد. این باکتری ها با آنکه بی خطر هستند، اما می توانند فعال شوند و سلامت دهان و دندان ها را به خطر بی اندازند. وقتی مواد غذایی حاوی قند و شکر می خورید، این باکتری ها قند موجود در مواد غذایی را هضم کرده و آنها را تبدیل به اسید می کنند.

محیط دهان وقتی اسیدی شود، احتمال پوسیدگی افزایش می یابد. اگر بعد از خوردن مواد غذایی شیرین و حاوی قند و شکر مسواک زده شود، محیط اسیدی خنثی شده و احتمال پوسیدگی از بین می رود. اما در غیر این صورت بافت سفت و سخت مینای دندان تحت تاثیر اسید ،کم کم نرم شده و با اسید حل می شود. پس پوسیدگی ابتدا از مینای دندان شروع شده و سپس به قسمت های دیگر دندان سرایت می کند.

پوسیدگی مینای دندان باعث ایجاد منفذه هایی روی دندان می شود. این منافذ بهترین راه عبوری برای باکتری ها هستند. باکتری ها از سوراخ های کوچک ایجاد شده روی دندان ها به عاج دندان دسترسی پیدا می کنند. اگر در این مرحله از پوسیدگی به دندانپزشکی مراجعه نمایید، دندانپزشک با ترمیم مینا و عاج دندان از گسترش پوسیدگی جلوگیری می کند. در غیر این صورت پوسیدگی گسترش یافته و بافت نرم و حساس دندان را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

عروق، عصب و ریشه دندان در قسمت زنده دندان یعنی پالپ قرار دارد. وقتی پالپ مورد هجوم باکتری ها قرار بگیرد، به این معناست که پوسیدگی عمیق شده و با ترمیم ساده قابل درمان و توقف نیست. دندانپزشک حرفه ای بدون درمان ریشه در این مرحله می تواند با استفاده از پست و پین دندان را ترمیم کند. اما باز هم امکان از دست رفتن دندان وجود دارد.

عوارض مصرف شیرینی زیاد و ابتلا به چاقی :

اضافه وزن و چاقی به صورت تجمع غیر طبیعی یا بیش از حد بافت چربی در بخش های مختلف بدن و یا به صورت یکدست در بدن تعریف می شود، که ممکن است سلامت را به خطر بی اندازد.

همچنین بر اساس فرمول شاخص توده بدنی :

“هرگاه نتیجه محاسبه شاخص توده بدنی BMI فردی بین ۲۵ تا ۲۹.۹ باشد، آن فرد اضافه وزن دارد، و هرگاه عدد به دست آمده بین ۳۰ تا ۳۴.۹ باشد، شخص چاق است. این عدد همچنین اگر بیش از ۳۵ باشد چاقی مفرط و مرضی را نشان می دهد.”

پرخوری به ویژه اگر رژیم غذایی حاوی چربی یا قند زیادی باشد ،منجر به افزایش وزن می‌شود. (برای مثال خوردن غذاهای فست فودی، غذای سرخ‌شده، و شیرینی ها). این مواد چگالی انرژی بالایی دارند (غذاهایی که کالری زیادی در مقدار کمی غذا دارند) و خیلی راحت باعث چاق شدن و بالا رفتن وزن میشوند.

نقش کربو هیدرات در اضافه وزن

نقش کربو هیدرات‌ها در اضافه وزن

مشخصا کربوهیدرات ها به روش های مختلفی به افزایش وزن کمک می‌کنند. محصول نهایی هضم کربوهیدرات، گلوکز است. هنگامی که سطح گلوکز خون افزایش میابد، پانکراس برای آزاد کردن انسولین تحریک شده و انسولین ترشح میکند. این هورمون نیز رشد بافت چربی را افزایش داده و می‌تواند باعث افزایش وزن و چاقی شود.

دانشمندان بر این باورند که کربوهیدرات های ساده ( ماند شکر، فروکتوز، دسرها، نوشیدنی‌های نرم، آبجو، شراب و غیره) به افزایش وزن کمک می‌کنند، زیرا آن‌ها در مقایسه با کربوهیدرات های پیچیده (پاستا، برنج قهوه‌ای، حبوبات و غیره) به سرعت وارد جریان خون شده و جذب میشوند. در اغلب موارد نیز افزایش ترشح انسولین به منزله افزایش وزن در نظر گرفته میشود.خوشبختانه، با راهکارهای ساده می‌توان بر خوردن شیرینی غلبه کرد.

عوارض مصرف شیرینی زیاد درسیستم ایمنی :

این ‌روزها که همه ما در خانه هستیم و مثل قبل مشغولیت های روزمره خود را نداریم و به عبارتی شیوه زندگی تغییر زیادی نموده است، از سر بیکاری و گاهی از روی استرس شروع به ریزه خواری میکنیم .طوری که اصلا گرسنه نیستیم اما بی دلیل سراغ یخچال یا کابینت رفته و در صدد خوردن تنقلات می باشیم.

متاسفانه خیلی از افراد عادت دارند که این روزها چای زیاد مصرف نموده و یا ساعات زیادی پای تلویزیون نشسته یا سرگرم گوشی موبایل خود هستند، در این بین بدون هیچ دقت و تمرکزی شروع به مصرف انواع شکلات، تافی، شیرینی، بیسکوییت کرده و همین مساله سبب تحریک ترشح هورمون انسولین در بدن میشود.

به علاوه اینکه شیرینی جات، سبب از بین رفتن ‌باکتری های مفید دستگاه گوارش و در نتیجه ایجاد التهاب و اختلال در عملکرد سلول های سیستم‌ایمنی شده و بستر برای رشد عوامل میکروبی نظیر ویروس و باکتری فراهم میشود.

ماهواره‌بر سیمرغ با موفقیت دومین پرتاب خود را انجام داد
مشاهده

مطالعات نشان داده اند که افرادی که شیرینی زیادی میخورند حتی اگر چاق هم نباشند، سیستم ایمنی ضعیف تری خواهند داشت.

لذا این روزها که نگرانی از ابتلا به ویروس کرونا زیاد است، مصرف شیرینی جات ، مربا، عسل، قند، شکر، تافی، شکلات، گز، سوهان، آبنبات، نبات ،کیک و کلوچه را به حداقل ممکن برسانید و حتی قطع کنید.

عوارض مصرف بیش از حد مواد قندی در استرس :

می خواهیم نگاهی عمیق‌تر به رابطه استرس و قند خون و عوارض ترک ناگهانی قند داشته باشیم. از عوارض مصرف شیرینی زیاد بهم خوردن تعادل انرژی بدن است.اگر استراتژی شما برای مقابله با استرس شامل خوردن تنقلات شیرین مثل یک ظرف بستنی یا شکلات است، پس به احتمال زیاد با انرژی مضاعف حاصل از مصرف زیاد قند (sugar rush) آشنایی دارید.

در حالی که اغلب افراد افزایش انرژی ناگهانی ناشی از مصرف شیرینی زیاد و افت شدید انرژی پس از آن را با کمترین میزان سختی پشت سر می‌گذارند، گروه بزرگی از افراد نیز وجود دارند ،که بابت مصرف زیاد قند ضرر‌های زیادی را متحمل می‌شوند. چرا که مصرف میزان زیادی قند می‌تواند منجربه احساس نگرانی، رنجش و ناراحتی شود. این تاثیر در کسانی که دچار افسردگی و اضطراب هستند، دوچندان خواهد بود.

اما چرا قند باعث چنین مشکلی می‌شود؟

بعد از مصرف میزان زیادی قند، بدن شما هورمونی به نام انسولین ترشح می‌کند ، که به جذب گلوکز اضافه در خون کمک و میزان قند خون را تثبیت می‌کند. متعادل شدن قند خون به نظر چیز خوبی می‌آید، اما نه لزوما؛ چرا که وارد کردن میزان زیادی از شکر به بدن، باعث می‌شود بدن شما سخت تلاش کند، قند خون را به میزان متعادل برساند.

این بالا و پایین شدن میزان انرژی فرد به دلیل مصرف زیاد قند و سپس افت انرژی به دلیل ترشح هورمون انسولین، مشخصا باعث استرس، اضطراب، گیجی، زودرنج و عصبی شدن شما می‌شود. اگر در طول روز دچار اضطراب و افسردگی هستید، باید بدانید که خوردن مواد قندی فقط این علائم را بدتر می‌کند.

راهکارهای مقابله با عوارض مصرف شیرینی زیاد در سلامت بدن :

اولین قدم برای غلبه بر میل و هوس خوردن شیرینی‌ها، دور کردن تمامی تنقلات و شیرینی‌ها از خانه است. هیچ نوع شیرینی نخرید و حتی هنگام خرید کردن نیز، از غرفه‌های فروش شیرینی‌ها دیدن نکنید.

راهکارهای مقابله با عوارض مصرف شیرینی زیاد در سلامت بدن

بعد از خلاص شدن از شر تمامی تنقلات که حتی شامل آرد سفید، برنج سفید و آبمیوه‌های غیرطبیعی نیز می‌شود، حال نوبت آن است که رژیم غذایی خود را تغییر دهید و سبزیجات، میوه‌ها، محصولات لبنی، گوشت بدون چربی، ماهی، تخم‌مرغ، آجیل و دیگر مواد غذایی طبیعی را جایگزین آنها کنید. پس از چند روز قطع مصرف شیرینی‌ها و جایگزینی میوه‌ها و سبزیجات، حتی به تدریج میوه‌ها به نظرتان شیرین‌تر می‌‌رسند.

در صبحانه خود پروتئین‌ کافی مصرف کنید

مطمئن باشید که خوردن پروتئین به عنوان صبحانه، شما را سیر می‌کند. تخم‌مرغ و دیگر پروتئین‌ها دیرهضم هستند و با ماندگاری بیشتر در معده قندخون را ثابت نگه داشته و هوس خوردن تنقلات را در طی روز کاهش می‌دهند.

ورزش کنید

همچنین ورزش روشی مناسب برای غلبه بر وابستگی‌های شدید است و نه تنها موجب سلامت فیزیکی بدن می‌شود، بلکه به لحاظ ذهنی نیز شما را تقویت می‌کند و با ذهن و بدنی قوی، راحت‌ می‌توانید بر هوس خوردن شیرینی‌ها غلبه کنید.

آب بنوشید

بهتر است مقادیر زیادی آب بنوشید و از نوشیدن نوشابه، آبمیوه، نوشابه‌های انرژی‌زا و غیره خودداری کنید که همگی آنها حاوی قند هستند و ولع شما را برای مصرف شیرینی بیشتر می‌کنند. گاه احساس تشنگی و گرسنگی با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند!

خواب کافی داشته باشید

زیرا مطالعات نشان می‌دهند افرادی که کمتر از شش ساعت در شبانه‌ روز می‌خوابند، بیشتر در معرض ابتلا به مصرف بیش از حد قند قرار دارند. احساس خستگی بیشتر با مصرف قند بیشتر ارتباط مستقیم دارد.

مواد غذایی بدون قند مصرف کنید

همیشه محصولات عاری از قند که کلمه بدون قند روی آن درج شده باشد، خریداری کنید. در هنگام خرید به برچسب مواد غذایی دقت کنید. بسیاری از تولیدکنندگان از درج کلمه قند و یا شکر بر روی محصول خودداری کرده و نام‌هایی همچون ذرت فروکتوز، سوکروز، دکستروز، مالتوز، لاکتوز و یا ملاس را درج می‌کنند ،که در واقع تمامی اینها همان محصولات حاوی شکر با نام دیگر هستند.

غلبه بر هوس خوردن شیرینی بسیار دشوار است؛ اما این بدان معنا نیست که شما باید برای همیشه به قند اعتیاد داشته باشید. برای ایجاد تغییرات بزرگ در زندگی باید از گام‌های کوچک آغاز کرد و به تدریج از پاداش زندگی سالم در آینده بهره‌مند شد.