وزیر امور خارجه آلمان بار دیگر بر ایده خود برای تشکیل ائتلاف چند جانبه گراها برای ساختن وزنه تعادلی در برابر ترامپ و تقویت سازمان‌های بین‌المللی تاکید کرده و گفت: آمریکا بیشتر از کاخ سفید است.

“هایکو ماس”، وزیر امور خارجه آلمان در بخشی از مصاحبه‌ای با نشریه“دی سایت” تاکید کرد که ناسیونالیست ها و پوپولیست ها من را به عنوان یک مخالف قاطع می شناسند. ما می خواهیم صلحبان باشیم.

“ماس” در بخش دیگری از این مصاحبه به مناسبات کشورش با ترکیه پرداخته و گفت: برای اینکه ما کمی در مسیر تنش زدایی قدم برداریم باید با همدیگر صحبت کنیم. وی با اشاره به سفر اردوغان به برلین گفت که این روند حالا دوباره آغاز شده است. اینکه این مسیر چگونه ادامه یابد به ترکیه بستگی دارد.

وی بر لزوم حل مسائل اتباع آلمانی دستگیر شده در ترکیه، برخورد با رسانه ها و آزادی بیان در این کشور و تحولات در قوه قضائیه تاکید کرده و گفت: ما در حال حاضر فشارها بر آنکارا را افزایش داده ایم. مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا متوقف شده است. کمک ها به منظور آمادگی آنکارا برای این منظور کاهش یافته است و اظهارات عمومی دولت آلمان درباره ترکیه آشکار است.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین تاکید کرد که رئیس جمهور ترکیه علاقه زیادی به این مسئله دارد که مناسبات خود با آلمان را دوباره در مسیر منطقی قرار دهد و ما هم طبیعتا مشتاق هستیم بدانیم که وی چگونه در این راستا ایفای نقش می کند. ترکیه در این باره تصمیم می گیرد که آیا اتحادیه اروپا یک چشم انداز اروپایی را برای ترکیه در طولانی مدت کاملا رد می کند. ما در ضمن همچنین می بینیم که اقتصاد آلمان در این راستا فشار وارد می کند. همواره شرکت ها و سرمایه گذاران بیشتری در ترکیه احساس خطر می کنند چرا که اعتماد به دولت ندارند.

فوتبال جهان | الذوادی: با خارجی‌ها برای تامین امنیت جام جهانی ۲۰۲۲ همکاری می‌کنیم
مشاهده

ماس در بخش دیگری از مصاحبه با این نشریه آلمانی به مناسبات با آمریکا تحت ریاست جمهوری ترامپ پرداخته و گفت: آمریکا بیشتر از کاخ سفید است. با وجود اقدامات تحریک آمیز رئیس جمهوری فعلی آمریکا این کشور مهمترین متحد ما خارج از اروپا باقی می ماند تا زمانی که این مسئله مطرح است که از دموکراسی، آزادی و حقوق بشر در بسیاری مناطق دنیا دفاع کنیم.

وی این استراتژی که بعد از ترامپ همه چیز دوباره مانند قبل می شود را رد کرده و گفت: تغییرات خاص ایجاد شده طبیعت ساختاری هستند و به تنها شخص ترامپ بستگی ندارد و این تغییرات شامل تمرکز بیشتر بر دینامیک داخلی و آمادگی کم تر برای مشارکت در غلبه بر بحران ها و درگیری ها در دنیا است. ما نباید تصور کنیم که در هر نقطه به تنهایی می توانیم جایگزینی برای ایالات متحده قرار دهیم. اما ما همراه با شرکای اروپایی خود باید تلاش کنیم شکاف های ایجاد شده در یک یا برخی نقاط را پر کنیم.

وی همچنین تاکید کرد که ما در حال حاضر در برخی زمینه‌ها شاهد عقب نشینی از نظم مبتنی بر قواعد و چند جانبه گری هستیم. ایالات متحده آمریکا از توافق آب و هوای پاریس و برجام خارج می شود. تنها اینکه ما از این شرایط شگفت زده شویم و ابرو بالا بدهیم کافی نیست. ما به استراتژی نیاز داریم که سازمان های بین المللی را شایسته عمل نگه داریم. هدف ائتلاف چند جانبه گراها (که مدنظر برلین است) هم همین است. ما باید بیشتر و به صورت تنگاتنگ تر با یکدیگر همکاری کنیم. این مسئله مطرح است که رای های آن هایی که به چند جانبه گرایی اعتقاد دارند را در سازمان های موجود تقویت کنیم.

کشتی آزاد قهرمانی زیر ۲۳ سال جهان| قیاسی با شکست حریف آمریکایی راهی نیمه نهایی شد
مشاهده