چرا ورزش برای بچه ها بسیاراهمیت دارد ؟ اثرات مفید و مهمترین فواید ورزش برای کودکان چیست؟ سن شروع ورزش برای کودکان چند سالگیست؟ در ادامه به بررسی فواید و اثرات قابل توجه حرکات ورزشی روی جسم و ذهن کودک را با دقت بیشتری بررسی خواهیم کرد و به همه سوالات شما در حوزه ورزش کودکان پاسخ می دهیم.

فعالیت فیزیکی در کودکان به دلایل مختلفی مهم است. چرا که به کاهش اضافه وزن و چاقی کمک میکند، افزایش قدرت در ماهیچه ها و استخوان ها و حتی افزایش تمرکز در مدرسه را بهبود میبخشد. ورزش یک جزء حیاتی از رشد هر کودکی است ،که پایه های زندگی سالم را در بر می گیرد.

مهمترین فواید ورزش برای کودکان چیست؟

اهمیت ورزش برای کودک

ارتقاء رشد و توسعه سلامتی :

این ارتقاء رشد وتوسعه سلامتی همچنان تا بزرگسالی ادامه می یابد، به این دلیل که بچه هایی که ورزش می کنند به احتمال زیاد ورزش را در بزرگسالی ادامه می دهند.

کمک به دست آوردن و حفظ وزن سالم :

ورزش منظم همراه با رژیم غذایی سالم می تواند به کاهش احتمال ابتلا به اضافه وزن و چاقی کودک کمک کند. از مهمترین فواید ورزش اینست که، اگر کاهش وزن نیاز است، ورزش می تواند آن را به روش سالم کاهش دهد.

سلامت قلبی عروقی را بهبود می بخشد :

قلب مهم ترین عضله است که در طول فعالیت بدنی تمرین می کند ؛ ورزش منظم به کاهش عوامل خطر بیماریهای قلبی عروقی مانند کلسترول بالا، فشار خون بالا، دیابت نوع 2 و چاقی کمک می کند.

تعادل، انعطاف پذیری، هماهنگی و قدرت را بهبود می بخشد:

مهارت های تعادل و هماهنگی برای زندگی روزمره ضروری است ؛ از مهمترین فواید ورزش برای کودکان این است که ،قدرت عضلانی بهبود یافته و انعطاف پذیری، باعث بهبود سلامتی و آمادگی جسمانی کودک می شود.

کمک در توسعه مهارت های حرکتی :

مهارت های حرکتی شامل استفاده از ماهیچه ها در دست به خصوص در انگشتان دست که در نوشتن، تغذیه و پوشاندن پیراهن مهم است. بهبود مهارت های حرکتی در دویدن، راه رفتن بسیار مهم است. زیرا وضعیت بد در کودکان می تواند باعث خستگی، درد پشت و گردن و سردرد شود.

حرکات کششی باعث افزایش تمرکز و مهارت تفکر:

مطالعات نشان داده اند که ازمهمترین فواید ورزش می توان به این نکته اشاره کرد که باعث پیشرفت تحصیلی کودک می شود. ورزش مغز شما را برای کار با حداکثر ظرفیت اماده و تولید سلول های عصبی را افزایش می دهد.

ورزش، باعث افزایش اعتماد به نفس است :

این ممکن است مربوط به ورزش و توانایی آن برای تقویت خلق و خوی خوب، افزایش و تقویت ارزش خود باشد.

استرس را کاهش می دهد و باعث آرامش می شود :

ورزش یک روش فوق العاده برای از بین بردن استرس و اضطراب است، زیرا کودکان می توانند از این مشکلات متاثر شوند. همچنین می تواند خواب را بهبود بخشد، که برای سلامتی و سلامت کلی کودک ضروری است.

فرصت هایی را برای توسعه مهارت های اجتماعی و ایجاد دوستان فراهم می کند:

ورزش در یک گروه، مخصوصا در یک تیم، فرصتی برای کودک فراهم می کند تا دوستان جدید و کار را به عنوان یک تیم انجام دهد.

ورزش به سم‌زدایی کمک می‌کند

ورزش بر میزان ترشح برخی غدد بدن نیز تاثیر می‌گذارد. برای مثال باعث افزایش غدد تیروئید و هیپوفیز می‌شود. ورزش باعث افزایش جریان خون به تمام بافت‌های بدن از جمله مغز می‌شود. جریان خون بیشتر می‌شود و اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به سلول‌های بدن می‌رسد.

بزرگ‌ترین تصویر نجومی تاریخ
مشاهده

کودکان می‌توانند توانایی بدن خود را در جذب اکسیژن از طریق انجام ورزش‌های هوازی افزایش دهند. با توجه به افزایش اکسیژن در سلول‌های بدن آن‌ها احساس انرژی بیشتری می‌کنند. فعالیت و ورزش در کودکان تنفس را بهتر و عرق بدن را زیاد می‌کند. عرق کردن یکی از راه‌های سم‌زدایی بدن است. ورزش آمادگی جسمانی کودک را بالا می‌برد و به بهبود بهداشت روانی کودک کمک می‌کند.

چرا ورزش باعث می شود بچه های ما باهوش تر شوند؟!

معلمان ورزش چند فرضیه دارند که چرا ورزش برای شناخت مفید است. اولا اعتقاد بر این است که جریان خون و اکسیژن با ورزش در مغز بهبود میابد. همچنین نشان داده شده است که افزایش سطوح نورآدرنالین و اندورفین ها موجب کاهش استرس و بهبود خلق و خو می شود. در نهایت،  نشان داده است که با ورزش، سلول های عصبی جدید ایجاد می کند و ارتباط بین آنها را بهبود می بخشد.

مطالعات نشان داده است که هنگام ورزش سلول های عصبی پروتئین آزاد میکنند، که به عنوان نوروئیدی شناخته شده است.

به طور خاص، به عنوان فاکتور نوروپاتیک مغز (BDNF) اشاره می شود، باعث می شود که بسیاری از مواد شیمیایی دیگر که سلامت سلول های عصبی را تقویت می کنند، تأثیر مستقیم بر سلامت مغز و در نتیجه یادگیری دارند ؛ علاوه بر این پاسخ های فیزیولوژیکی پیشنهاد شده، مشارکت منظم کودکان در فعالیت های ورزشی ممکن است رفتار کودک  و سطح تمرکز بر محتوای آموزشی درس ها را نیز افزایش دهد.

مطالعات انجام شده در مورد کودکان نشان داده که اهمیت تمرین در کودک برای سلامت و شناخت مهم است ؛ تحقیقات نشان داده است که 30 دقیقه تردمیل، دانش آموزان را قادر می سازد که مشکلات را تا 10٪ موثرتر حل کنند.

بازی و افزایش هوش

اهمیت ورزش برای کودکان متفاوت از ورزش در افراد بزرگسال است. ورزش برای کودکان باید بیشتر جنبه تفریح و بازی داشته باشد. علاوه بر اهمیت فعالیت داشتن در سنین پایین، فواید ورزش برای کودکان نیز بسیار زیاد است و میتواند متفاوت از بزرگسالان باشد.

امروزه تفریح کودکان در چند سال اخیر بیشتر شامل تماشای تلویزیون و بازی‌های کامپیوتری شده است. متاسفانه شاهد آن هستیم که اهمیت ورزش برای کودکان در زندگی آنها نقش پر رنگی ندارد. پس نباید متعجب شویم که چرا کودکان این نسل اضافه وزن دارند. این بسیار مهم است که به فرزندانمان دربارۀ اهمیت سلامتی و سبک زندگی فعال آموزش دهیم.

قبل از هر چیزی شما به عنوان والدین باید اهمیت ورزش برای کودکان را بدانید و سپس فرزندانتان را آماده کنید تا زندگی فعال‌تری داشته باشند. برای آن که خودتان متوجه فواید ورزش برای کودکان تان شوید تا انتهای مطلب همراه من باشید.

مروری بر فواید ورزش برای کودکان

اهمیت ورزش برای کودکان و تاکید بر داشتن یک زندگی فعال، بیشتر به این خاطر است که آنها در سنی که هستند بدنی سالم تر خواهند داشت. علاوه بر این در آینده و وقتی سنشان بالاتر رفت نیز خطر ابتلا به انواع بیماری ها در آنها کاهش می یابد. پس در ابتدا بهترین و مهمترین  فواید ورزش برای کودکان را بشناسید که شامل :

● داشتن عضلات و استخوان های قوی تر
● داشتن درصد چربی کمتر
● کمتر شدن احتمال اضافه وزن
● کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲
● احتمال کاهش فشارخون و سطح کلسترول
● نگاهی بهتر به زندگی یا همان رواج افکار مثبت
● افزایش اعتماد به نفس

مریخ‌نورد آپورچونیتی همچنان غیرفعال است
مشاهده

در کنار لذت بردن از مزایای ورزش منظم، ورزش برای کودکان می تواند فواید مهم دیگری از جمله خواب بهتر، توانایی استفاده بهتر از دستان و پاها را داشته باشد. به عبارتی بالا رفتن هوش حرکتی از دیگر فواید ورزش برای کودکان است که بسیار حائز اهمیت می باشد.

ورزش برای کودکان به چه معنی است؟

همیشه به یاد داشته باشید که اهمیت ورزش برای کودکان به معنای قهرمانی نیست. باید به دنبال راهی باشید که فرزندانتان را از بی تحرکی در پشت میز کامپیوتر به محیطی برای بازی هدایت کنید. ورزش برای کودکان باید باعث شود که تمام جنبه های آمادگی جسمانی در آنها افزایش یابد.

وقتی بچه‌ها را در حال بازی در پارک و یا در حیاط مدرسه می‌بینید، تمام اجزای آمادگی جسمانی در آنها فعال است که مهم ترین این اجزاء شامل موارد زیر می باشند:

● استقامت
● قدرت
● انعطاف‌پذیری

والدین باید فرزندانشان را تشویق کنند که فعالیت‌های متنوعی را اجرا کنند. فواید و اهمیت ورزش برای کودکان وقتی کامل مشخص می شود ،که فرزند شما با ورزش تمام اجزاء آمادگی جسمانی را به ‌کار گیرد.

ورزش هایی که استقامت کودکان را افزایش می دهند کدام است؟

زمانیکه بچه‌ها به طور منظم در فعالیت‌های هوازی درگیر می‌شوند یعنی فاکتور استقامت در آنها در حال افزایش است. تمرینات استقامت نقش مهمی در اهمیت ورزش برای کودکان ایفا می‌کند. اما اینکه چطور تمرینات استقامتی می تواند تا این حد برای فرزند شما مفید باشد. باید قبل از پاسخ به این سوال کارکرد تمرینات استقامتی بر بدن را توضیح دهم.

در زمان اجرای فعالیت‌های هوازی، ضربان قلب و تنفس سریع‌تر می‌شود. گردش خون افزایش پیدا می کند. در نتیجه به عضلات و ارگان های فعال خون رسانی و اکسیژن بیشتری منتقل می شود. بدن از کربوهیدرات و چربی های ذخیره شده به عنوان سوخت استفاده می کند. در نتیجه با ورزش های استقامتی خطر بیماری های قلبی، دیابت، کلسترول، چربی بد و اضافه وزن کاهش می یابد.

ورزش هوازی برای کودکان باید به طور منظم در برنامۀ هفتگی آنها جای گیرد. در نتیجه ورزش هوازی باعث می‌شود که کودکان قلبی قوی‌تر داشته باشند و همچنین توانایی اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها در آنها افزایش یابد.

ورزش های هوازی برای کودکان شمل موارد زیر می باشد:

● دویدن
● شنا
● دوچرخه‌سواری
● فوتبال
● اسکیت
● بسکتبال

این ورزش‌ها هر کدام تعریف خود را دارند. برای مثال در فرد بزرگسال ورزش بسکتبال یک فعالیت هوازی محسوب نمی شود. اما هدف از ورزش در کودکان چون تحرک و بازی است هر فعالیتی ممکن است هوازی باشد.

یوگا ؛ ورزش هوازی برای کودک

ورزش هایی که موجب افزایش قدرت در کودکان می شود، کدام است؟

ورزش برای کودکان به منظور افزایش قدرت به این معنی نیست که آنها وزنه ‌های سنگین را بلند کنند. کودکان اگر زیر نظر مربیان با تجربه ورزش کنند ،می‌توانند در باشگاه‌های بدنسازی نیز فعالیت کنند. اما نه با تمرینات و برنامه‌های بدنسازی که بزرگسالان تمرین می کنند.

اما به هر حال برای افزایش قدرت کودکان همیشه نیازی به باشگاه‌های بدنسازی نیست. شنا روی زمین، بارفیکس، درازو نشست و… می‌تواند عضلات کودکان را قوی کند. از اهمیت ورزش برای کودکان و مهمترین فواید ورزش به این نکته اشاره کردم که در آینده زندگی سالم تری خواهند داشت. تمرینات قدرتی به منظور قوی شدن مفاصل و عضلات موجب پیشگیری از بیماری های اسکلتی عضلانی در سنین بالاتر در کودکان شما خواهد شد.

ورزش هایی که موجب افزایش انعطاف پذیری در کودکان می شود، کدام است؟

ورزش برای کودکان به منظور افزایش انعطاف‌پذیری، شامل تمرینات کششی است. ورزش هایی مثل ژیمیناستیک و یوگا برای کودکان بسیار مناسب هستند. از اهمیت ورزش برای کودکان باید به این نکته اشاره کنم که کودکی که از سن کم فعالیت و ورزش می کند، کارهای روزانه اش را راحت تر انجام می دهد. داشتن انعطاف پذیری بیشتر نیز بهتر شدن کارایی عضلات و مفاصل را به همراه دارد. همچنین مانع از آسیب های مفصلی در آینده می شود.

بررسی ۶ نوع ابر مهم و آب‌ و هوای مربوط به آنها
مشاهده

اگر فرزند شما به هر دلیلی نمی تواند به کلاس ژیمیناستیک برود پس برای افزایش انعطاف پذیری او بعضی مسئولیت ها را به خودش واگذار کنید. مثلاً بهتر است به جای اینکه شما بند کفش فرزندتان را ببندید، اجازه دهید تا خودش خم شود و یا اینکه اسباب بازی‌هایش را خودش از روی زمین بردارد. همه این کارها باعث می شود فرزند شما انعطاف پذیریش بیشتر شود.

مشکلات بی‌تحرکی برای کودکان چیست؟

در ۳۰ سال اخیر درصد اضافه وزن و چاقی در میان کودکان و نوجوانان بیشتر از ۲ برابر افزایش یافته است. اگرچه عوامل بسیاری در این جریان نقش دارند و کودکان را به سوی بی تحرکی سوق می دهند. وقتی به آمار بیماری های مرتبط با چاقی در سال های اخیر کشور نگاه می کنیم ،اهمیت ورزش برای کودکان از همیشه بیشتر احساس می شود.

بر طبق گزارشات منتشر شده افراد ۸ تا ۱۸ سال تقریباً ۴ تا ۵ ساعت در روز تلویزیون تماشا می کنند. کودکان زیر ۸ سال در حدود ۷ ساعت مشغول تلویزیون نگاه کردن و بازی های کامپیوتری هستند.

یکی از بهترین روش‌ها برای آنکه کودکان فعال‌تر شوند، محدود کردن زمانی‌ است که بچه‌ها بی‌تحرک هستند. آکادمی کودکان آمریکا پیشنهاد می‌کند که: بچه‌های زیر ۲ سال به هیچ وجه نباید تلویزیون تماشا کنند. همچنین بچه‌های که بیشتر از ۲ سال دارند ،باید ۱-۲ ساعت در روز و آن هم تنها برنامه‌های با کیفیت ومناسب سن خودشان را تماشا کنند.

سن شروع ورزش برای بچه ها

سن شروع ورزش برای کودکان

اینکه برای ورزش کردن شروعی در نظر بگیرید، اصلاً کار درستی نیست. ورزش برای کودکان به معنی قهرمان شدن در یک رشته ورزشی و تمرینات سخت و طاقت فرسا نیست. بلکه هدف فعالیت و تحرک داشتن است. در ورزش باید همه جنبه های آمادگی جسمانی درگیر شود و کودکان بیشتر در محیطی دوستانه با سایر هم سالان خود تعامل اجتماعی داشته باشند و در کنار آنها بازی کنند.

همانطور که گفتم از اهمیت و مهمترین فواید ورزش برای کودکان داشتن زندگی بهتر و رواج افکار مثبت است. نگاهی بهتر به زندگی باید از همان سن کم و در بین بازی های کودکانه اتفاق بیافتد. پس سن شروع ورزش برای کودکان از لحظه ای است که آنها می توانند حرکت کنند و فعالیت داشته باشند.

بهترین ورزش برای کودکان کدام است؟

خیلی ها از من سوال می پرسند که چه رشته ورزشی مناسب برای کودکانشان است؟ واقعا برای کودکان زیر ۱۰ سال مشخص کردن یک رشته ورزشی اصلاً کار جالبی نیست. فرزند شما باید چند رشته ورزشی را تجربه کند. هم ورزش های توپی برود و هم غیر توپی ، هم ورزش های گروهی برود هم غیر گروهی. حتی شما همزمان می توانید فرزندتان را هم در رشته انفرادی و هم گروهی بفرستید. مثلاً همزمان هم شنا برود هم فوتبال. از میان این ورزش ها هر رشته ای که علاقه بیشتری داشت در آینده ادامه دهد.