هیچ چیز به اندازه غذاهای گرم و مایع نمی‌تواند حال یک سرماخورده را بهتر کند. اگر شما هم این روزها را با خارش و گرفتگی گلو می‌گذرانید و نمی‌دانید که سرماخورده‌اید یا به ویروس‌های خطرناک‌تری مانند کرونا مبتلا شده‌اید، باید سراغ غذاهای مقوی بروید و سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید. در این مقاله به معرفی بهترین سوپ های مقوی برای سرماخوردگی و آنفولانزا در فصل زمستان می پردازیم.

سرماخوردگی با نام‌های نازوفارنژیت، رینوفارنژیت و زکام حاد هم شناخته می‌شود، و در قدیم به نام‌های زکام، نزله، چایمان و چاییدگی هم معروف بوده است. این بیماری مربوط به دستگاه تنفسی فوقانی است و معمولاً با خستگی، عطسه و سردرد آغاز می‌شود و با علائمی چون سرفه، گلودرد، آبریزش بینی و گاهی تب ادامه می‌یابد.

غذاهای مقوی برای سرماخوردگی و آنفولانزا در فصل زمستان

سوپ، غذایی نیمه مایع و عصاره ای از مواد به کار رفته در آن است. از آنجا که بیشتر افراد، بویژه کودکان در هنگام بیماری یا به دلیل خوردن هله هوله بی اشتها هستند، سوپ می تواند به عنوان غذا یا پیش غذای رقیق و سبک بهترین و اصلی ترین منبع تامین کننده ویتامین ها و املاح معدنی بدن باشد و با توجه به این که بیماری یبوست یکی از عوامل تشدید کننده وخامت حال بیمار است، این غذا می تواند ملین خوب و چاره سازی به حساب آید.

سوپ سبزیجات :

“سوپ سبزیجات” چربی سوزاست و چربی های مضر بدن را از بین می برد. سبزیجاتی که در این سوپ بکار رفته اند دارای کالری کمی بوده و قدرت سوخت و ساز بدن را افزایش میدهند.البته خواص و ویتامین های موجود در سبزیجات نیز بر کسی پوشیده نیست ، پس در تهیه  سوپ های مقوی حتما از سبزیجات استفاده میشود.

سوپ سبزیجات

مواد لازم برای سوپ سبزیجات :

هویج حلقه شده :1 پیمانه
پیازچه خرد شده : 1/2 پیمانه
فلفل سبز خرد شده :1 پیمانه
گوجه فرنگی خرد شده : 3 پیمانه
کرفس خرد شده :1 پیمانه
قارچ خرد شده : 1 پیمانه
نخود سبز : 1/2 پیمانه
مرغ پخته : 1 پیمانه
آرد : 2 قاشق غذاخوری
نمک.فلفل .دارچین : به مقدار لازم
آب مرغ : 1/2 لیتر

طرز تهیه سوپ سبزیجات :
همه سبزیجاتی که از قبل آماده کرده اید را داخل روغن زیتون تفت دهید تا کمی نرم شده و بوی خامی شان از بین برود.سپس در مرحله بعدی این سبزیجات تفت داده شده را همراه با آرد داخل آب مرغ در حال جوش اضافه کنید و بعد حرارت گاز را روی درجه ملایم بگذارید تا مواد بطور کامل پخته شوند.

باید توجه داشته باشید که سبزیجات را به میزانی بپزید که فقط نرم شوند،پس از نرم شدن سبزیجات نوبت به اضافه کردن مرغ های تکه ای پخته شده و نمک و فلفل و دارچین می رسد. زمانی که این مواد را به سبزیجات اضافه کردید، اجازه دهید، سوپ 10 دقیقه در حرارت ملایم بجوشد تا طعم مواد به خورد گوشت برود.

 سوپ مرغ و قارچ :

سوپ قارچ و مرغ یکی از سوپ های مقوی ولذید می باشد، که بیشتر در رستوران ها و مجالس خاص سرو می شود. سوپ مرغ و قارچ یکی از بهترین پیش غذا ها برای پاییز و زمستان می باشد و برای بهبودی و درمان سرماخوردگی ، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.اگر به دنبال تهیه سوپ مجلسی و خوش رنگ و لعاب هستید برای پذیرایی از مهمان های خود می توانید، از سوپ مرغ و قارچ استفاده کنید.

مواد لازم سوپ مرغ و قارچ

مواد لازم سوپ مرغ و قارچ :

گوشت مرغ  : نصف سینه
آب مرغ  : ۲ تا ۳ لیوان
خامه صبحانه :  ۳ قاشق غذا خوری
شیر : ۳ تا ۴ لیوان
پیاز:۲ عدد
کره : به مقدار لازم
زرد چوبه ، فلفل ، نمک ، پودر سیر: به مقدار لازم
قارچ ورقه ای : ۵۰۰ گرم
آرد سفید :  ۳تا ۴ قاشق غذاخوری
روغن مایع : به مقدار لازم

یکی از شرایطی که شما رو به فکر درست کردن سوپ مرغ و قارج  ( سوپ برای درمان سرماخوردگی ) میندازه ، شرایطی هست که احتمالاً دچار یک بیماری فصلی نظیر سرماخوردگی شده باشید ، خصوصاً در این ایام که گرفتار پدیده کرونا نیز شده ایم.

طرز تهیه سوپ مرغ وقارچ :
ابتدا سینه ی مرغ را همراه با مقداری آب و کمی زرد جوبه و نمک درون قابلمه می ریزیم و روی حرارت متوسط گاز میگذاریم تا کامل بپزد.شما می توانید بجز سینه ی مرغ از ران و یا قسمت های دیگر مرغ هم در تهیه این سوپ استفاده کنید.بعد از اینکه گوشت مرغ پخت بگذارید سرد شود و بعد گوشت مرغ را ریش ریش کنید و کنار بگذارید.

در مرحله ی بعد در تهیه سوپ مرغ و قارچ  ( از سوپ های مقوی برای سرماخوردگی ) پیاز ها را خرد می کنیم و درون روغن مایع تفت می دهیم تا پیاز ها طلایی شوند. بعد از اینکه پیاز شما طلایی شد قارچ های ورقه ورقه شده را درون پیاز و کره بریزید و کمی آنها را تفت دهید، بعد آرد را روی قارچ ها می پاشیم و حرارت گاز را ملایم می کنیم.

چند دقیقه ی به همین حالت قارچ ها را میگذاریم و بعد آن ها را با یک قاشق هم می زنیم تا بوی خامی آرد گرفته شود.در این مرحله آب مرغ را به قارچ ها اضافه می کنیم و مدام آن را هم بزنید تا آرد شما آزاد شود و حالت گلوله گلوله نشود.
آب مرغ را که اضافه کردیم ابتدا در این مرحله ۲ لیوان آب را به مواد درون قابلمه اضافه می کنیم و بعد کمی اجازه می دهیم، تا این مواد از حرارت آن کم شود و در این جا ۳ لیوان شیر را هم به بقیه ی مواد اضافه می کنیم و همه ی مواد را با هم هم می زنیم.

سوپ مرغ و قارچ

پس از اینکه شیر و آب را هم به مواد اضافه کردیم میگذاریم تا سوپ ما به جوش بیایید ،در این مرحله گوشت سینه مرغ را که از قبل ریش ریش کرده ایم به سوپ اضافه می کنیم ،همراه با فلفل و نمک و دوباره میگذاریم تا سوپ ما کامل بجوش بیایید.

مدتی که از جوش خوردن سوپ گذشت و کامل پخت خامه صبحانه را درون کاسه ای می ریزیم و با همزن دستی آن را رقیق می کنیم و بعد آن را به سوپ اضافه می کنیم .
وقتی خامه را اضافه می کنید نباید سوپ در حال جوشیدن باشد بلکه باید حرارتی ملایم داشته باشد تا خامه شما نَبُرد.
در صورت تمایل ، می توانید از پودر سیر و یا خود سیر هم در این سوپ استفاده کنید .بعد از اینکه پودر سیر را هم اضافه کردید، درب قابلمه را نیم باز بگذارید و هراز گاهی آن را هم بزنید تا ته نگیرد. در این مرحله که مرحله آخر است، شعله گاز را خیلی کم می کنیم تا با حرارت خیلی کم ،سوپ شما جا بیفتد و به غلظت کامل برسد.

سوپ جو :

سوپ جو از جمله سوپ های مقوی برای سرماخوردگی می باشد. نقش مؤثری در تقویت دستگاه گوارش (معده و روده) دارد و مانع از تشکیل سنگ کیسه صفرا می‌شود. این سوپ برای مبتلایان به پوکی استخوان مفید است؛ سوپ جو به علت داشتن منگنز و گروه ویتامین‌های B باعث سلامت روده‌ها می‌شود.

سوپ جو به علت داشتن ویتامین C تأثیر چشمگیری در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد؛ آهن موجود در این سوپ موجب خون‌سازی می‌شود؛ سوپ جو برای مبتلایان به دیابت به ویژه دیابت نوع ۲ مفید است.

مواد لازم سوپ جو :

جو پرک : یک لیوان
هویج : یک عدد متوسط
آب مرغ : حدود چهار لیوان
جعفری ساطوری شده : دو تا سه قاشق غذاخوری
آب لیمو ترش : دو قاشق غذاخوری
نمک : به مقدار لازم
رب : یک قاشق سرخالی

طرز تهیه سوپ جو :
جو پرک رو بشورید، و داخل قابلمه بریزید.هویج رو خیلی ریز خرد کنید، به قابلمه اضافه کنید.آب مرغ رو هم اضافه کنید. اگه تمایل دارید گوشت مرغ هم داخل سوپ باشه میتونید به جای آب مرغ از یه تیکه مرغ استفاده کنید.

حالا قابلمه رو بزارید روی حرارت، اجازه بدهید تا جوش بیاد. وقتی جوش آمد حرارت رو کم کنید و حتما درب قابلمه رو نیمه باز بگذارید تا بخار خارج بشود.وقتی جو خوب پخته شد و سوپتون قشنگ لعابدار شد رب رو اضافه کنید.جعفری رو هم مرحله آخر پخت اضافه کنید.

نمک و فلفل رو هم اضافه کنید. آبلیموی تازه هم به سوپ اضافه کنید.این سوپ معمولا دو ساعته حاضر و آماده هست.

سوپ جو پرک با قارچ :

سوپ جو پرک با قارچ

مواد لازم سوپ جو پرک با قارچ :

– جو پرک : 1 پیمانه
– قارچ  : 10 عدد
– لپه : نصف پیمانه
– پیاز: متوسط 1 عدد
– سیب زمینی  : متوسط 1 عدد
– هویج  : 2 عدد
– عصاره گوشت یا مرغ  : 1 پیمانه
– رب گوجه فرنگی : 1 قاشق غذاخوری
– شوید خشک : 2 قاشق غذاخوری
– نمک، فلفل و زردچوبه :  به میزان لازم

طرز تهیه سوپ جو پرک با قارچ :
ابتدا پیاز نگینی خرد شده و هویج نگینی خرد شده و لپه را در قابلمه ریخته تا نیمه آن را از آب پر کرد. سپس شوید خشک و رب و ادویه را اضافه کرده ۳ق روغن هم افزوده روی حرارت متوسط می گذاریمف تا جوش بیاید وقتی به جوش آمد زیر شعله را ملایم کرده تا مواد بپزند.

وقتی هویج و سیب زمینی نگینی شده و لپه تقریبا پخته شدند،  البته خیلی نپزند که له شوند بعد جو پرک را افزوده و گهگاهی هم میزنیم.وقتی جو پرک لعاب داد و سوپ به غلظت مناسب رسید قارچ ها را اسلایس کرده و در سوپ میریزیم پس از ده دقیقه غذا آماده است. ( بهترین سوپ های مقوی برای سرماخوردگی و آنفولانزا )

سوپ جو پرک با پای مرغ :

طرزتهیه سوپ جوپرک با پای مرغ

مواد لازم برای سوپ جو پرک با پای مرغ :

– جو پرک : 1 پیمانه
– پای مرغ  :به مقدار دلخواه
– سینه مرغ  : نصف یک عدد
– پیاز : 1 عدد
– گوجه فرنگی  : 3 عدد
– فلفل دلمه : نصف یک عدد
– جعفری و شوید : به مقدار دلخواه
– رشته سوپ : نصف پیمانه
– نمک و فلفل : به میزان لازم
– زردچوبه : به میزان لازم
– پودر تخم گشنیز و زیره : به میزان لازم

دعوت ناسا از استفن کری برای بازدید از مرکز فضایی جانسون‌
مشاهده

طرز تهیه  سوپ جو پرک با پای مرغ :
در داخل یک ماهیتابه کمی روغن ریخته و سینه و پای مرغ را کمی تفت می دهیم و به آن زردچوبه، فلفل سیاه و نمک اضافه می کنیم. بعد از اینکه کمی تفت داده شده به آن گوجه فرنگی رنده شده اضافه کرده و اجازه می دهیم تا آب گوجه ها گرفته شود . سپس مقدار کمی رب نیز به آن اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا خوش رنگ شود.

حالا مواد را داخل یک قابلمه ریخته و به آن فلفل دلمه خرد شده، سیب زمینی رنده درشت شده را اضافه می کنیم و کمی آب به آنها اضافه کرده و می گذاریم تا کمی بپزد و انتهای پخت جو پرک اضافه کرده و می گذاریم تا سوپمان جا بیفتد و لعات بیندازد و در 10 دقیقه آخر پخت وقتی که سوپ جا افتاد رشته و جعفری و شوید ریز خرد کرده را اضافه می کنیم و بعد از 10 دقیقه سوپ ما آماده مصرف است.

سوپ جو پرک با ورمیشل از سوپ های مقوی :

طرزتهیه سوپ جوپرک با ورمیشل

مواد لازم برای سوپ جو پرک با ورمیشل :

– سینه مرغ : نصف یک سینه
– جو پرک : 1 پیمانه
– برنج : یک سوم پیمانه
– پیاز: 1 عدد
– سیب زمینی : 1 عدد
– رب گوجه فرنگی : 2 قاشق غذاخوری
– نخود فرنگی : سه چهارم پیمانه
– هویج : 2 عدد
– نمک، فلفل سیاه و زردچوبه : به میزان لازم
– رشته سوپ(ورمیشل) :  سه چهارم پیمانه

طرز تهیه سوپ جو پرک با ورمیشل :
سینه ی مرغ را با مقداری پیاز و آب میگذاریم تا کمی بپزد. بعد از نیم پز شدن آن را ریش ریش میکنیم.در یک قابلمه مرغ های ریش ریش شده را به همراه نخود فرنگی و هویج نگینی خرد شده و برنج را ریخته و می گذاریم تا کمی نرم شود.

وقتی هویج و نخود سبز نرم شد، سیب زمینی ریز خرد شده را اضافه میکنیم بعد هم جوپرک را اضافه حالا پیاز را شسته و خرد می کنیم و در داخل یک ماهیتابه پیاز را تفت می دهیم تا طلایی رنگ و نرم شود و بعد به آن رب گوجه فرنگی اضافه کرده و تفت می دهیم تا رب رنگ خود را پس بدهد و بعد به مواد داخل قابلمه اضافه می کنیم.

در نیم ساعت آخر پخت جو پرک و ورمیشل را اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا سوپ لذیذ ما جا بیفتد و لعاب بیندازد.

سوپ شیر:

از جمله سوپ های مقوی برای سرماخوردگی و آنفولانزا در فصل زمستان می باشد.

سوپ شیر

مواد لازم برای سوپ شیر:

شیر : 1 لیتر
هویج  : 2 عدد
جو پرک :  200 گرم
پیاز : 1 عدد
سینه مرغ  :1/2 سینه مرغ
ذرت پخته شده  : 100 گرم
آرد : 3 قاشق غذاخوری
قارچ  : 100 گرم
کره : 10 گرم
نمک، فلفل  ،زرد چوبه : به مقدار لازم

طرز تهیه سوپ شیر:
مواد اولیه را به مانند تصویر زیر خرد می کنیم تا آماده شوند. سینه مرغ را درون ظرف مناسب ریخته و حدود 1 لیتر آب می ریزیم تا پخته شود و برای اینکه بوی ضخم آن از بین برود ،می توانید از ادویه مناسب و پیاز استفاده کنید. وقتی مرغ پخته شد آن را کنار بگذارید تا سرد شود و سپس سینه مرغ را ریش ریش کنید و آب مرغ را درون ظرفی نگهداری کنید.

پیاز و قارچ را درون تابه مناسب به صورت جداگانه تفت می دهیم و کنار می گذاریم. حدود 1/5 لیتر آب داخل قابلمه مناسب ریخته و روی شعله قرار می دهیم تا جوش بیاید و سپس جو پرک که از قبل حدود نیم ساعت خیس شده اند را داخل قابلمه اضافه می کنیم.

هویج نگینی شده و مرغ ریش ریش شده را به ترتیب درون قابلمه می ریزیم و هم میزنیم و سپس آب مرغی که از مرحله اول کنار گذاشتیم را اضافه می کنیم.

طرز تهیه سس سوپ شیر :
ابتدا ظرف مناسبی را روی شعله گرم می کنیم و کره را می ریزیم تا خوب باز شود.سپس آرد را اضافه می کنیم تا خامی آن گرفته شود و بعد از اینکه مقداری آرد تفت داده شد زردچوبه ،فلفل و نمک را اضافه می کنیم. شیر را اضافه می کنیم و خوب هم می زنیم تا مواد جوش بیاید و غلیظ شود.بعد از اینکه سس غلیظ شد به سوپ اضافه می کنیم و هم می زنیم. سپس قارچ ، ذرت و سبزی را به ترتیب به قابلمه اضافه میکنیم و هم می زنیم.

نکات مهم در تهیه سوپ شیر:
افزودن قارچ ، ذرت و سبزی باید 15 دقیقه قبل از سرو باشد چون سوپ آماده است و فقط می خواهد طعم بگیرد.
اگر می خواهید سوپ غلیظ تر شود بیشتر روی شعله نگهدارید .
اگر دوست دارید به سوپتان آبلیمو اضافه کنید برای اینکه شیر بریده نشود حتما آبلیمو را هنگام سرو به ظرف سوپتان اضافه کنید.

پتاژ قارچ خامه ای :

پتاژ قارچ نوعی سوپ فرانسوی محبوب است که به دلیل بافت نرمش طرفداران زیادی دارد. در این سوپ همه مواد کاملا باهم میکس شده و شکل حریره به‌خود می‌گیرد.تاریخچه این غذا به قرون وسطی در فرانسه می‌رسد و رفته رفته به کشورهای دیگر هم رسید، معمولا به‌عنوان یک پیش غذای کوچک در کنار کباب سرو می‌شد.

پتاژها غالبا گیاهی هستند اما براساس سلیقه می‌توان تغییراتی در مواد اولیه آن ایجاد کرد. در ادامه به دستور تهیه یکی از محبوب‌ترین پتاژها، یعنی پتاژ قارچ می‌پردازیم که حسابی اشتهای شما را باز می‌کند و بسیار مقوی‌ست.

مواد لازم سوپ پتاژ قارچ :

روغن زیتون :  سه تا چهار قاشق غذاخوری
پیاز:  متوسط یک عدد
سیر: سه حبه
قارچ : 600 گرم
نمک دانه درشت :  به مقدار لازم
پودر فلفل سیاه  : یک دوم قاشق چای‌خوری
اب  :یک و دو دهم لیتر
خامه  : 100 گرم
جعفری خشک  : یک قاشق غذاخوری
مخمر تغذیه‌ای : یک قاشق غذاخوری سرپر
جوز هندی : یک دوم قاشق غذاخوری
پودر فلفل چیلی : به مقدار لازم.

طرز تهیه پتاژ قارچ خامه ای :
یک قابلمه عمیق و مناسب را انتخاب کرده، روی شعله قرار دهید و تکه‌های خرد شده پیاز و سیر را به همراه روغن زیتون داخل آن بریزید. به مدت 10 دقیقه تفت بدهید تا مواد کاملا نرم و شیشه‌ای شوند.

قارچ‌ها را تمیز کنید و سپس برش دهید، حالا آن‌ها را با نمک، جعفری و فلفل به قابمله اضافه کنید و برای 10 دقیقه با یکدیگر سرخ کنید.در این مرحله از پخت پتاژ قارچ، آب، خامه، مخمر و جوز هندی را به مواد روی گاز اضافه کنید. شعله را بسیار کم کنید و در قابلمه را ببندید، اجازه دهید که مواد به مدت 45 دقیقه خیلی ریز جوش بخورند.

وقتی همه مواد به غلظت کافی رسیدند، آن‌ها را با گوشت‌کوب برقی ترکیب کنید تا پتاژی صاف و یکدست داشته باشید. در نهایت به میزان دلخواه‌تان پودر فلفل چیلی روی پتاژ بریزید، سپس با چند قطره آب‌لیمو تازگی را به غذا اضافه کنید و حالا می‌توانید آن را سرو کنید.

 سوپ شلغم :

از بهترین سوپ های مقوی برای سرماخوردگی و آنفولانزا در فصل زمستان می توان به سوپ شلغم اشاره نمود.

دستور پخت سوپ شلغم برای درمان سرماخوردگی

مواد لازم سوپ شلغم :

آب ماهیچه یا آب مرغ : 3 -4 لیوان
هویج نگینی خردشده : یک عدد تقریبا بزرگ
جو پرک : یک فنجان
برنج (نیم دانه) : یک قاشق غذاخوری پر
رب گوجه فرنگی : به میزان دلخواه
گشنیز و جعفری : به میزان لازم
سیب زمینی : یک عدد کوچک نگینی خرد شده
شلغم نیم پز با آب : 5 عدد خرد شده
رشته فرنگی : به میزان لازم
نمک و فلفل و زرد چوبه : به میزان لازم

طرز تهیه سوپ شلغم :
در ابتدای کار آب گوشت را به همراه برنج ،هویج ،پرک،سیب زمینی و ادویه و با کمی روغن داخل قابلمه بریزید و روی حرارت کم قرار دهید تا طبخ شود.زمانی که مشاهده کردید مواد مورد نظر تا حدودی پخته شدند شلغم را به آن اضافه کنید پس از اینکه شلغم را افزودید منتظر بمانید تا سوپ تان لعاب انداخته و حسابی غلیظ شود.

همین که از غلظت سوپ اطمینان حاصل کردید رب،رشته و سبزی را به ترتیب به آن افزوده و کمی اجازه دهید تا جا بیوفتد. بعد اینکه سوپ خوب جا افتاد می توانید در ظرف دلخواهتان سرو کرده و میل کنید.

سوپ شلغم و مرغ :

مواد لازم برای تهیه سوپ شلغم و مرغ :

سینه مرغ  : یک عدد
پیاز: متوسط یک عدد
شلغم : دو عدد
هویج کوچک : دو عدد
ساقه کرفس : دو عدد
سیر : دو حبه
گوجه‌فرنگی : دو عدد
جعفری تازه  : یک پیمانه
گشنیز تازه : یک پیمانه
پیازچه : یک پیمانه
رشته فرنگی (ورمیشل)  : یک پیمانه
لیمو ترش  : دو عدد
نمک و فلفل :  به مقدار لازم

طرز تهیه سوپ شلغم و مرغ :
داخل یک قابلمه مرغ را با پیاز و نمک و زردچوبه بپزید.تا وقتی که مرغ بپزد، پیاز، شلغم، کرفس، گوجه فرنگی و هویج را به صورت نگینی خرد کنید. سیر را هم رنده کرده یا بسیار ریز خرد کنید.

یک قابلمه دیگر بردارید و پیاز، شلغم، کرفس، هویج، سیر و گوجه فرنگی را با ۵ پیمانه آب داخل آن بریزید. کمی نمک و فلفل هم به مواد اضافه کنید و حدود ۴۵ دقیقه منتظر بمانید تا آب به جوش آمده و سبزیجات پخته شوند.

حالا مرغ پخته شده را به صورت ریش ریش خرد کنید و بعد از این که سبزیجات پخته شدند، به همراه گشنیز، جعفری و پیازچه خرد شده به قابلمه اضافه کنید.در ادامه رشته فرنگی یا ورمیشل را هم به سوپ اضافه کنید.

اگر سوپ‌تان کم‌آب است مقداری آب به آن اضافه کنید. در قابلمه را ببندید و حدود 20 دقیقه صبر کنید تا طعم مواد به خورد هم بروند. در آخر مقداری آب لیمو ترش هم به سوپ اضافه کنید.

سوپ لبو :

یکی از سوپ‌ های مقوی برای سرماخوردگی که می‌توانید در منزل تهیه کنید، سوپ لبو است.

طرز تهیه و مواد لازم برای آش لبو

مواد لازم برای تهیه سوپ لبو:

لبو (چغندر)  : دو تا سه عدد
سیب زمینی بزرگ  : یک عدد
ساقه کرفس :  یک عدد
هویج بزرگ  : یک عدد
برگ بویک :  عدد
رزماری : ۱ شاخه
فلفل چیلی و نمک :  به مقدار لازم
آب مرغ  : به مقدار لازم
خامه کاله  : مقداری برای تزیین

نقشه‌ برداری از ساختار بخش دوردست کهکشان راه شیری
مشاهده

طرز تهیه سوپ لبو :
برای تهیه این سوپ ابتدا لبو‌ها را شسته و پوست بکنید. سپس داخل یک قابلمه قرار دهید. سیب زمینی و هویج را هم پوست بگیرید و به لبوی داخل قابلمه اضافه کنید. حالا ساقه کرفس را شسته، خرد کنید و به مواد قبلی اضافه کنید.

برگ بو و شاخه کوچک رزماری را هم به همراه نمک و مقداری پودر چیلی ساییده نشده به مواد قبلی اضافه کنید. آب مرغ را روی مواد بریزید و سپس شعله را روشن کنید. صبر کنید تا سبزیجات پخته و نرم شوند.

حالا برگ بو را از داخل قابلمه بیرون بیاورید و همه مواد را داخل مخلوط کن‌بریزید و خوب میکس کنید. می‌توانید به جای مخلوط‌کن از گوشت‌کوب برقی هم استفاده کنید.سوپ لبوی شما آماده است. می‌توانید روی آن را با مقداری خامه غلیظ و ساقه پیازچه خرد شده یا جعفری خرد شده تریین کنید. به عنوان چاشنی می‌توانید از آبلیمو هم استفاده کنید.

نکات طرز تهیه سوپ لبو :
این سوپ را می‌توانید به عنوان یک سوپ سرد هم میل کنید.
اگر مایل باشید می‌توانید در مواد اولیه از پیاز و پیازچه هم استفاده کنید.

سوپ کلم برای سرماخوردگی :

از بهترین سوپ های مقوی برای سرماخوردگی و آنفولانزا در فصل زمستان می توان این غذای خوشمزه را نام برد.

طرز تهیه سوپ کلم برای درمان سرماخوردگی

مواد لازم:

دو قاشق سوپخوری روغن مایع
۵/۱ کیلوگرم برگ کلم
۵/۱ قاشق چایخوری زیره سیاه
۱ قاشق چایخوری دانه خردل
۱ لیتر آب مرغ یا آب گوشت
۴ قاشق سوپخوری سرکه سفید یا قرمز
۴ حبه سیرریز خرد شده
۴۰۰ گرم گوجه فرنگی رنده شده
۲ قاشق چایخوری شوید خرد شده تازه یا ۱ قاشق چایخوری شوید خشک

طرز تهیه  سوپ کلم :
برگ های کلم را جدا کرده و خوب بشویید و پس از خشک شدن برگ ها آنها را به صورت رشته های باریک خرد کنید.روغن را در قابلمه بزرگی داغ کنید. کلم ، زیره و دانه خردل را در روغن ریخته و در قابلمه را ببندید و بگذارید کلم کمی بپزد.

گاهی آن را هم بزنید تا کمی نرم شود. (حدود ۲۵ دقیقه) سرکه را اضافه کنید و یک دقیقه کلم را با آن تفت دهید، سپس آب مرغ را افزوده و سه چهارم لیتر نیز آب سرد به آن اضافه کنید، سپس سیر و گوجه فرنگی را نیز
به بقیه مواد بیفزایید و بگذارید با حرارت ملایم آهسته به جوش آید و حدود ۴۵ دقیقه بپزد.
در آخر شوید را افزوده و سرو نمایید.

غذاهای مفید برای پیشگیری ازآنفولانزا و کرونا

خواص سوپ کلم :

مصرف این سوپ نقش مؤثری در تقویت استخوان‌های بدن و کنترل فشار خون دارد؛ سوپ کلم بروکلی با
سبزیجات به علت داشتن ویتامین‌های A ، E و C حاوی آنتی اکسیدان است و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود؛ این سوپ بدن را در برابر سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی و آب مروارید محافظت می‌کند.

افرادی که به لبنیات حساسیت دارند کلسیم مورد نیاز بدنشان را می‌توانند از طریق کلم بروکلی دریافت کنند.

سوپ گوجه فرنگی زمستانی :

حالا که فصل سرما در راه است، با طرز تهیه سوپ گوجه فرنگی سنتی که از سوپ های مقوی می باشد ، همراه ما شوید. این سوپ سرشار از آنتی‌اکسیدان، احتمال دچار شدنتان به سرماخوردگی در این فصل را کمتر می‌کند.

انواع آش گوجه مخصوص آنفولانزا

مواد لازم برای تهیه سوپ گوجه فرنگی زمستانی :

آب گوجه فرنگی :  چهار پیمانه
رب گوجه فرنگی :  دو قاشق غذاخوری
آب قلم : دو پیمانه
پیاز رنده شده : یک عدد
جعفری ساطوری :  دو قاشق غذاخوری
آرد :  یک قاشق غذاخوری
کره یا روغن  : یک قاشق غذاخوری
نمک و فلفل :  به مقدار لازم

طرز تهیه سوپ گوجه فرنگی :
کره را در یک قابلمه روی آتش ملایم گرم کنید و پیاز را در آن تفت دهید تا بلوری شود. آرد را اضافه کنید و یک تا دو دقیقه دیگر به تفت دادن ادامه دهید. رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و دو دقیقه دیگر هم این مواد را با هم تفت دهید.

آب قلم و آب گوجه فرنگی را با کمی نمک اضافه کنید و روی آتش تند به جوش بیاورید. آتش را کم کنید و در قابلمه را ببندید و نیم ساعت به مواد فرصت پختن بدهید. اگر آب قلم را از قبل آماده کرده و در فریزر بگذارید، تهیه سوپ‌های مقوی و خوشمزه وقت چندانی را از شما نخواهد گرفت.

نمک و فلفل را اندازه کنید و سوپ را از روی حرارت بردارید. سوپ را در ظرف دلخواهتان بکشید و با جعفری تازه تزیین کنید. برای تهیه این سوپ، به جای آب قلم می‌توانید از آب مرغ استفاده کنید. اگر هم وگان هستید، می‌توانید این ماده را حذف کنید و به جای آن آب گوجه‌فرنگی بیشتری را به سوپ اضافه کنید.

سوپ ورمیشل :

سوپ ورمیشل یا سوپ رشته یکی از انواع سوپ های مقوی ومفید  برای درمان سرماخوردگی است و بیشتر در فصل پاییز و زمستان که بازار سرماخوردگی و آنفولانزا داغ است، تهیه و مصرف می‌شود. برای تهیه این سوپ به رشته فرنگی یا ورمیشل نیاز دارید .

نوعی رشته تهیه شده از آرد گندم، نشاسته یا آرد برنج است و در سایز های متنوع تهیه می‌شود. معمولاً سوپ ورمیشل با سبزیجات متنوع، آب مرغ و کم ادویه درست می‌شود تا برای فرد سرما خورده ایجاد سرفه و ناراحتی نکند.

طرز تهیه سوپ ورمیشل برای درمان سرماخوردگی

مواد لازم برای تهیه سوپ ورمیشل :

آب مرغ : ۲ لیوان
ورمیشل : به میزان لازم
هویج : ۲ عدد
روغن زیتون  : به میزان لازم
سیب زمینی : یک عدد
پیاز: یک عدد
گوجه فرنگی : ۳ عدد
لیمو ترش : به میزان لازم
جعفری تازه :  به میزان لازم
نمک و فلفل  : به میزان لازم
سوپ رشته

طرز تهیه سوپ ورمیشل :
پیاز را ریز رنده کرده، آب آن را بگیرید و با کمی روغن زیتون تفت دهید. گوجه فرنگی ها را پوره و سپس صاف کنید تا یکدست شود. سپس به پیاز تفت داده شده بیفزایید.آب مرغ را به مواد افزوده، بگذارید چند جوش بزند.

هویج و سیب زمینی را پس از پوست گرفتن، نگینی خرد کنید. آن ها را با مقداری نمک و فلفل در سوپ بریزید تا بپزند.ورمیشل زود می‌پزد. به همین دلیل وقتی هویج و سیب زمینی پخته شدند، آن را در سوپ بریزید و در قابلمه را نیمه باز بگذارید تا سوپ جا بیفتد و کمی غلیظ شود.

در اواخر پخت جعفری ساطوری شده را به سوپ اضافه کنید. جعفری در سوپ برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید است. مقداری جعفری هم نگه دارید و موقع سرو روی سوپ بریزید. لیمو ترش ها را آب بگیرید و بنا به ذائقه ترشی سوپ را اندازه کنید. در صورت تمایل می‌توانید از مقداری سینه مرغ پخته ریش ریش شده در سوپ استفاده کنید.

سوپ عدس :

طرز تهیه آش عدس برای آنفولانزا

مواد لازم سوپ عدس برای سرماخوردگی و آنفولانزا  :

عدس   : 1 لیوان
قارچ  : 300 گرم
جو پرک :  1 لیوان
پیاز متوسط : 1 عدد
عصاره گوشت : 2 عدد
جعفری : 1 قاشق غذاخوری
نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه  :به اندازه کافی

طرز تهیه سوپ عدس برای سرماخوردگی :
عدس را  در قابلمه ای می ریزیم و 2 لیوان آب روی آن می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا بپزد. پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می کنیم و در تابه ای روغن می ریزیم و می گذاریم تا با حرارت کم داغ شود و آن وقت پیاز را داخل روغن تفت می دهیم و کمی زردچوبه روی پیاز می ریزیم.

تفت می دهیم و جو پرک را اضافه می کنیم به همراه 3 لیوان آب و زیر حرارت را زیاد می کنیم تا سریع به جوش بیاید و جو پرک در مدت زمان 15 دقیقه پخته شود. تا پخته شدن جو پرک ، قارچ ها را تمیز می کنیم و روی تخته ورقه ورقه برش می دهیم.

و در تابه ای روغن می ریزیم و قارچ را داخل تابه می ریزیم و تفت می دهیم تا آب قارچ ها کاملا تبخیر شود و شعله را خاموش می کنیم. زمانی که جو پرک پخته شد ، تابه را کنار می گذاریم تا کمی خنک شود سپس در غذاساز یا مخلوط کن می ریزیم تا جو پرک کاملا بشکل پوره در بیاید.

(جو پرک باعث لعابدار شدن سوپ می شود) بعد جو پرک پوره شده را در قابلمه ای می ریزیم و عدسی پخته شده را همراه با آبش اضافه می کنیم و روی حرارت کم می گذاریم تا مواد طعم یکدیگر را بگیرند و سپس عصاره های گوشت را پودر می کنیم و به سوپ می افزاییم.

(عصاره گوشت خود دارای ادویه و نمک است) و اگر مواد کمی غلیظ بود مقداری آب جوش می ریزیم تا رقیق شود. مواد را مخلوط می کنیم و زیر حرارت را همچنان کم نگه می داریم تا سوپ به مدت 15 دقیقه دیگر خوب جابیفتد . در آخر سوپ آماده شده را در ظرف مورد نظر می کشیم و با جعفری خرد شده تزئین می کنیم.

سوپ جوجه و برنج :

سوپ جوجه و برنج یکی از سوپ های مقوی و البته یکی از انواع سوپ های ساده و راحت در درمان سرماخوردگی است.

مواد لازم سوپ جوجه و برنج

مواد لازم برای سوپ جوجه و برنج :

سینه مرغ با استخوان : ۹۰۰ گرم
هویج متوسط : ۲ عدد خلالی خرد شده
برگ بو : ۱ عدد
نمک : نوک قاشق چایخوری
آب مرغ کم نمک : ۶ پیمانه
کره بدون نمک : ۲ قاشق غذاخوری
پیاز بزرگ : ۱ عدد نازک برش زده شده
زردچوبه : ۱ و ½ قاشق چایخوری
شکر: ۱ قاشق چایخوری
برنج : ۱/۳ پیمانه
نعنا تازه و ریز خرد شده : ۳ قاشق غذاخوری
شوید تازه و ریز خرد شده : ۳ قاشق غذاخوری

آیا سیگنال‌های فضایی دریافت شده حاصل فعالیت‌ بیگانگان هستند؟
مشاهده

طرز تهیه سوپ جوجه و برنج :

برای درست کردن این سوپ برای درمان سرماخوردگی ابتدا سینه مرغ، پیاز، زردچوبه، هویج، برگ بو و نوک قاشق چایخوری نمک را در یک قابلمه بریزید و سه پیمانه آب مرغ به آن‌ها اضافه کنید. شعله گاز را زیاد کنید، وقتی محتوای داخل قابلمه به جوش آمد شعله گاز را کم کنید تا مواد سوپ بپزند.

غذاهای زمستانی برای درمان سرماخوردگی

در اواسط پخت سوپ در یک قابلمه دیگر کره را روی شعله ملایم گاز آب کنید. شکر و یک قاشق چایخوری نمک را به کره آب شده اضافه کنید. به این مواد سه پیمانه باقی مانده آب مرغ و و برنج را اضافه کنید. ابتدا شعله گاز را زیاد کنید، وقتی آب مرغ به دمای جوش رسید شعله را کم کنید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان برای پخت برنج در آب مرغ کافی است.

مرغ پخته شده را از قابلمه خارج کنید و وقتی که کمی سرد شد آن را ریش ریش کنید. مواد داخل قابلمه برنج را در دستگاه غذاساز بریزید و برنج را خوب میکس کنید تا سوپ یکدست و صافه شود. (این کار اختیاری است، می‌توانید سوپ را میکس نکنید) سپس گوشت مرغ ریش شده را به آن اضافه کنید و به آرامی هم بزنید.

در مرحله بعد هویج‌هایی که همراه با مرغ پخته شده بودند را به ترکیب مرغ و برنج اضافه کنید. شوید و جعفری ساطوری خرد شده را هم اضافه کنید و به آرامی هم بزنید. بعد از ۲ الی سه دقیقه زیر شعله را خاموش کنید و سوپ را با لیموترش سرو کنید.

سوپ مرغ با روغن کنجد :

آش مرغ با روغن کنجد برای درمان سرماخوردگی

مواد لازم سوپ مرغ با روغن کنجد :

200 گرم مرغ
1 پیمانه رشته فرنگی
3 قاشق غذاخوری روغن کنجد حلوای عقاب
3 قاشق غذاخوری شوید خورد شده
1 عدد پیاز نگینی
5 لیوان آب
زرد چوبه به مقدار لازم
1 عدد لیمو عمانی

طرز تهیه سوپ مرغ با روغن کنجد :

ابتدا در حدود 30 دقیقه، مرغ را آب‌پز کنید و بعد از آن رشته، روغن کنجد حلوای عقاب، شوید، پیاز، زردچوبه و لیمو عمانی را به آن اضافه کنید. این سوپ برای درمان سرماخوردگی بهترین و ساده‌ترین انتخاب است.

سوپ هویج و زنجبیل :

از سوپ های مقوی برای سرماخوردگی و آنفولانزا یا حتی ویروس کرونا می توان این غذای خوشمزه را نام برد .

مواد لازم سوپ هویج و زنجبیل

مواد لازم  برای سوپ هویج و زنجبیل :

هویج  : ۴ عدد ۵۰۰ گرم
پودرزنجبیل : ۱ قاشق چایخوری
جعفری و پیازچه ساتوری شده به همراه ساقه  : ۲ فنجان
پیاز خرد شده : ۱ عدد
روغن زیتون یا روغن کنجد : ۲ قاشق غذاخوری
آب مرغ و یا عصاره مرغ  : به میزان لازم
سیب زمینی خرد شده : ۱ عدد
نمک و فلفل : به میزان لازم

طرز تهیه سوپ هویج و زنجبیل :
ابتدا پیاز – سیب زمینی و هویج‌های خرد شده را داخل ظرفی که روغن زیتون را در کمی حرارت داده‌ایم، می‌ریزیم و کمی تفت می‌دهیم. سبزی‌های ساتوری شده‌ای را که در مواد لازم داشتیم را اضافه می‌کنیم و بعد از کمی تفت دادن پودر زنجبیل را به مواد اضافه می‌کنیم.

آب مرغ و یا عصاره مرغ حل شده در آب را به مواد اضافه می‌کنیم و درب ظرف را می‌گذاریم تا کمی با بخار آب مواد سوپ نرم شوند. بعد از اینکه مواد کمی نرم‌تر شدند به وسیله‌ی یک مخلوط کن سوپ را به صورت پوره در می‌آوریم و داخل ضرف مورد نظر سرو می‌کنیم.

سوپ ماهیچه :

مواد لازم سوپ ماهیچه - معرفی بهترین سوپ ها

مواد لازم برای سوپ ماهیچه :

ماهیچه گوسفندی که حداقل 100 گرم گوشت خالص داشته باشد : یک عدد
پیاز : متوسط یک عدد
هویج نسبتا بزرگ :  یک عدد
ورمیشل  : دو مشت ( دو استکان پر )
جعفری خرد شده  : دو استکان پر
نخود  : یک استکان پر ( اگر سرفه می کنید )

طرز تهیه :
گوشت را با پیاز خرد شده و نخود و دو کاسه بزرگ آب از صبح بگذارید تا 2-3 ساعت کاملا بپزد.گوشت در این سوپ در نهایت باید در دهان آب شود. نخود قابل حذف است اما در طب سنتی آب نخود جوشیده برای سرفه خیلی مفید است.
در نیم ساعت آخر پخت هویج را نگینی درشت خرد کرده به گوشت اضافه کنید تا بپزد .
هویج که پخت ورمیشل را همراه نصف قرص استاک مرغ ( من در همه سوپها از استاک مرغ بجای نمک استفاده می کنم ) به سوپ اضافه کنید و بعد از 15-20 دقیقه جعفری خرد شده را اضافه کنید.

پس از یکی دوجوش سوپ را سرو کرده با آبلیموی تازه میل نمایید. رنگ و عطر این سوپ و البته ویتامین ث فراوانش از جعفری است.  در ضمن جعفری بیش از یکی دوجوش که بزند رنگش تیره می شود و خواصش کم.
سوپ لیمو، عسل و سیر :

یک قاشق غذاخوری پیاز، کرفس و هویج خرد شده (از هر کدام یک قاشق)، یک حبه سیر له شده، یک قاشق غذاخوری آب لیموی تازه و 2 قاشق غذاخوری لیموی رنده شده را به پیاله ی سوپتان بیفزایید. به این مواد یک و نیم فنجان سوپ داغ سبزیجات اضافه کنید و عسل را به تدریج بیفزایید. تا مخلوط شدن کامل مواد سوپ را به هم بزنید و سپس نوش جان کنید.(  سوپ های مقوی برای سرماخوردگی و آنفولانزا )

سوپ مرغ و زنجبیل با نودل :

مواد لازم سوپ مرغ و زنجبیل با نودل - معرفی بهترین سوپ

نصف فنجان نودل (رشته) برنجی پخته شده را با یک چهارم فنجان مرغ پخته و تکه تکه شده مخلوط کنید، 1 تا 2 قاشق غذاخوری سس سویا با سدیم کم، 1 قاشق غذاخوری پیازچه خرد شده، یک دوم تا یک قاشق چایخوری زنجبیل تازه رنده شده و یک دوم قاشق چایخوری دانه کنجد به این مواد بیفزایید. سپس این مواد را با سوپ مرغ داغ بپوشانید و تا مخلوط شدن کامل مواد به هم بزنید. منظور از سوپ مرغ داغ در این جا هم همان سوپ های آماده ای است که ذکر شد.

سوپ پیاز برای پیشگیری از سرماخوردگی :

این غذا از جمله سوپ های مقوی است که مصرف آن برای پیشگیری از سرماخوردگی توصیه شده است، ولیکن ، لازم است مصرف این سوپ برای درمان سرماخوردگی تا رفع آن ادامه داشته باشد. سوپ پیاز، مُنضِج بَلغَم و تسهیل کننده خروج خلط‌های سینه است.

مواد لازم سوپ پیاز :

جوی پوست کنده :  یک قاشق غذاخوری
شلغم متوسط  : ۳ عدد
پیاز سفید :  متوسط ۲ عدد
جعفری خرد شده : ۵۰ گرم
گوشت بره یا سینه مرغ :  به میزان دلخواه
آب  :به میزان کافی
مقدار کمی نمک

پیاز و شلغم را حتما چهار قاچ و با سایر مواد مخلوط کنید و بگذارید بپزد. لازم است این سوپ بدون لیمو میل شود و هیچ ادویه‌ای به آن اضافه نشود. مقدار مواد گفته شده برای مصرف یک نفر است و لازم است هنگام پخت برای افراد بیشتر، مقدار و اندازه مواد رعایت شود.

خواص بی نظیر سوپ جوجه برای التیام سرماخوردگی :

بیشتر افراد بر این باورند که توصیه مادر بزرگ ها برای خوردن کاسه سوپ جوجه یا مرغ در روزهایی که سرماخورده اند، ریشه در باورهای قدیمی آنها داشته و علمی نیست. اما باید بدانید سوپ مرغ بویژه انواعی که با گوشت بلدرچین یا بوقلمون تهیه می شود، حاوی پروتئین باکیفیت است و می تواند سیستم دفاعی بدن را تقویت و به طور طبیعی اثرات مخرب ویروس ها و سموم میکروب ها را خنثی کند.

به گفته پژوهشگران سوپ جوجه خاصیت ضدالتهابی دارد و می تواند موجب تسکین گلو درد شود و به دلیل دارا بودن نوعی اسیدآمینه قوی این توانایی را دارد که همچون داروهای خلط آور به خروج ترشحات مخاطی از ریه و بینی کمک کرده و بویژه انواعی از سوپ برای درمان سرماخوردگی که با شلغم، کرفس، هویج، پیاز و جعفری مخلوط است کمک می کند تا در حین بیماری راحت تر تنفس کنید.

این سوپ اگر با پیاز زیادی تهیه شود مواد گوگردی پیاز می تواند از طریق خون وارد ریه ها شده و عفونت مجاری تنفسی را التیام و به دفع سموم کمک کند.
البته تعدادی از متخصصان بر این باورند که در سوپ کودکان از سبزی های حاوی نیترات همچون هویج و اسفناج استفاده نشود، چرا که مواد نیتراتی طی باقی ماندن در سوپ به آنزیمی خطرناک تبدیل و موجب بروز مسمومیت در کودکان شده و با افزایش نیتریت بزاق، سبب تخریب ویتامین A وC در بدن می شود.

سوپ جو ، مقوی برای کودک و نوجوان :

سوپ جو یکی از غذاهاو سوپ های مقوی  و سیر کننده ای است که اگر به عنوان پیش غذا استفاده شود به میزان زیادی جلوی اشتها را می گیرد. این سوپ مغذی و دافع تب های گرم و برای رفع ضعف و رخوت جسمی بسیار نافع است. استفاده از جو پوست کنده یا پرک در این سوپ به هضم سریع و آسان تر آن کمک می کند.

غذاهای زمستانی برای پیشگیری از آنفولانزا

خواص درمانی و غذایی جو بیشتر از گندم است و به دلیل برخورداری از ویتامین های گروه B تقویت کننده سیستم عصبی و ایمنی بدن است و اثر خوبی در تکثیر باکتری های مولد ویتامین B در معده و روده دارد و به علت داشتن مواد صمغی، سینه و گلو را نرم می کند.

سوپ قلم :

بیشتر خانواده ها بر این باورند که افزودن ماهیچه یا قلم به سوپ موجب لذیذ و مقوی شدن آن می شود، اما در مقابل عده ای معتقدند قلم به دلیل چربی بالایی که دارد خطر ابتلا به بیماری های قلبی و چربی خون را افزایش می دهد و در نتیجه مصرف آن را محدود می کنند.

اما شاید این پرسش مطرح شود ارزش تغذیه ای سوپ ماهیچه یا قلم چه میزان است و چه کسانی مجاز به مصرف آن هستند؟ ماهیچه ترکیبی از گوشت و قلم است و به دلیل پروتئین با کیفیت و آهن بالایی که دارد سوپ آن برای خانم های باردار، سالمندان و افراد ضعیف و مصرف آن در زمان قاعدگی و درمان سرماخوردگی توصیه می شود، اما به سبب آن که چربی موجود در ماهیچه دو برابر گوشت سینه مرغ است خوردن آن را به هفته ای یک یا دو بار کاهش دهید.

درباره قلم هم باید گفت به دلیل آن که پر از کلسیم، آهن، روی و ویتامین B12 است، سوپ آن بسیار مغذی بوده و به گفته متخصصان علوم غذایی مصرف آن برای کسانی که از منابع کلسیم بویژه لبنیات کمتر استفاده می کنند، مناسب است و برای هر سنی توصیه می شود، ولی به یاد داشته باشید چربی قلم بسیار بالا بوده و باید مصرف آن را محدود کنید.